(Sport)vliegers en leeftijd

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sdg+1
  • Startdatum Startdatum
S

Sdg+1

Guest
Met regelmaat lees ik over (sport)vliegers met een leeftijd van boven de 70- 80 jaar.
Wellicht ligt het aan mijn bekrompenheid zo men wil, maar ik ben eigenlijk verbaast dat dit mag.
In deze ben ik erg benieuwd naar uw mening ?
 
Een dame kreeg voor haar 70ste verjaardag een vluchtje van haar kleindochter. Oma vond het zo leuk dat zij vliegles nam, haar brevet haalde, een Piper Cub kocht en daarmee door Europa rondtoerde. In Pilot Magazine verscheen een artikel over haar.

Waarom zou dat niet mogen als je je medical geldig kan houden? Een oudere moet sowieso vaker op medische controle, maar hogere leeftijd hoeft nog niet te betekenen dat je geen energie meer hebt of geen beoordelingsvermogen. Ik ken mensen die met veertig jaar uitgeblust zijn, terwijl anderen hoogbejaard scherp zijn gebleven.

Er zijn veel vliegers die pas na hun vijftigste een PPL hebben gehaald... pas wanneer de kinderen uit huis zijn en niet meer financieel hoeven te worden gesteund, is er eindelijk ruimte voor die jeugddroom. In de groep eigenaren van complex/high-performance vliegtuigen zitten relatief veel "ouderen". Zouden die minder goed kunnen vliegen dan een jongere? Kom nou!

Heb je zelf wel eens met een 70-plusser gevlogen? Die kan je misschien nog wel iets leren, als je er tenminste voor openstaat.
 
Mijn ervaring als instructeur PPL is wel dat ouderen een veel vlakkere leercurve hebben, ik vind het contrast met jongeren best groot. Natuurlijk zijn er plenty ouderen die prima vliegen, maar ook een hoop die al een hele tijd geleden 'de eer aan zichzelf hadden moeten houden'. Die medische keuring is ook erg beperkt, zeker een klasse 2.
 
Wellicht ligt het aan mijn bekrompenheid zo men wil, maar ik ben eigenlijk verbaast dat dit mag.

Ik zou juist verbaasd zijn als dit niet mag... Lekker laten vliegen! Ik heb voldoende vertrouwen in de sociale controle binnen clubs en maatschappen. Daarnaast moet zo'n brevet ook gewoon verlengd worden.

In de VS heb je een club die heet United Flying Octogenarians. Prachtig toch? Die ouwe gasten zijn bovendien straks de enige die dit nog kunnen betalen!

Wen er dus maar aan... :biertje:
 
Heb je zelf wel eens met een 70-plusser gevlogen? Die kan je misschien nog wel iets leren, als je er tenminste voor openstaat.

Dat ik me wellicht bekrompen noem in deze, wil nog niet zeggen dat ik ergens niet voor open zal staan!
Vandaar ook mijn vraag op dit forum.
Overigens ben ik van mening dat ik van een ieder iets zal kunnen leren.
En jij NazgulAir; heb jij dat idee ook of........?
Ja, ik heb inderdaad meerdere malen met een 80+ gevlogen.
Toch is deze vlieger gestopt, oa. vanwege de mening dat hij het ook op medisch gebied (hij is overigens volledig gezond), niet langer verantwoord vindt om alleen de lucht in te gaan.
 
Het hele systeem berust inderdaad op het opnemen van de eigen verantwoordelijkheid. Enkel de periodieke medische keuring is er als "objectieve" meting, maar veel zegt die niet. In Frankrijk mag men overigens ULM vliegen zonder enige vorm van medische check! Dat vind ik pas link.
 
Zolang ze medisch goedgekeurd zijn geen probleem. Verder ben ik het met Bobo eens dat er vanuit de clubs en verenigingen voldoende sociale controle is.
Ik heb in de zweefvliegerij vaak met oudere instructeurs / vliegers gevlogen, en ook gezien dat deze stopten met zweefvliegen, of alleen nog maar met een safetypilot de lucht ingingen. En dat was vaak lang voordat de omgeving dit noodzakelijk achtte.

mijn 2 centjes
 
Overigens ben ik van mening dat ik van een ieder iets zal kunnen leren.
En jij NazgulAir; heb jij dat idee ook of........?
Natuurlijk. LSNED... Learn Something New Every Day. Of leer niets meer en stop er dan maar helemaal mee. Leven is leren.
Ik ben dan wel niet 70+, maar ik ken behoorlijk veel vliegende 80-plussers. Die doorgaans een heel goede kijk hebben op hun eigen fitheid en beperkingen, en hun verantwoordelijkheid nemen. Die zijn het stadium van overmoedigheid allang voorbij...
 
Er is ook nog altijd de factor dat je in staat moet zijn om jezelf tijdig (al dan niet tijdelijk) aan de grond te houden wanneer je niet fit bent. De keuringsarts is er echt niet altijd bij, die is er om een structureel probleem te signaleren.
 
Het hele systeem berust inderdaad op het opnemen van de eigen verantwoordelijkheid. Enkel de periodieke medische keuring is er als "objectieve" meting, maar veel zegt die niet. In Frankrijk mag men overigens ULM vliegen zonder enige vorm van medische check! Dat vind ik pas link.
Ondanks dat in een hoop landen een medical niet verplicht is voor sommige categorieën is mij wereldwijd geen enkele crash bekend die veroorzaakt werd door medische redenen die bij een medical reden waren geweest tot afkeuren terwijl de piloot geen geldig medical hoefde te hebben.
Wél een aantal ongevallen, sommigen dodelijk, waarbij de piloot een geldig medical had en onwel werd.

Kijk je objectief naar de veiligheid dan is dat hele medical flauwekul en voegt het niets aan veiligheid toe. Puur hobbyisme van overijverige ambtenaren. Zelf-certificatie met een initiële huisarts-vragenlijst is ruim afdoende.


Oude piloten; er zijn er buitenproportioneel veel gecrasht en dat speelt ook in andere landen. Let wel, gecorrigeerd voor hun hogere aandeel in vluchten/uren.
Ik kom (te) vaak seniore piloten tegen die nét wat te overtuigd zijn van hun eigen kunnen. Het is een kwestie van wachten tot zij een incident/ongeval hebben en dat gebeurt dan ook geregeld...
 
Het hele 'sport-pilot' is hier in de VS zo goed als in de soep gelopen.
Het originele plan (tenminste hier) was om een goedkope(re) entry optie te bieden om de drempel naar de luchtvaart lager te maken.

Maar in plaats van een entry-optie wordt het als exit-optie gebruikt door ouderren die eigenlijk hun headsetje aan de wilgen moeten hangen.

Er zijn in de VS onevenredig veel ongevallen in de sport-pilot wereld.
Nu is het sport-pilot brevet en de eisen daarvoor in de VS een ander begrip dan 'sportvliegen' in Europa.
 
Kijk je objectief naar de veiligheid dan is dat hele medical flauwekul en voegt het niets aan veiligheid toe. Puur hobbyisme van overijverige ambtenaren. Zelf-certificatie met een initiële huisarts-vragenlijst is ruim afdoende.

Nou dan heb ik een schandaaltje voor je wat je blijkbaar gemist hebt. 8 Doden.
http://www.bild.de/news/inland/flugzeugabsturz/acht-tote-bei-crash-in-der-luft-27590336.bild.html
http://www.op-online.de/lokales/nac...zenbach-pilot-nicht-flugtauglich-2809360.html
http://www.bfu-web.de/DE/Publikationen/Bulletins/2012/Bulletin2012-12.pdf?__blob=publicationFile (vanaf pagina 30)
 
en wat is het verband met de medische keuring? Ik lees alleen van een mid-air, en dat verblinding door de zon zou kunnen een rol gespeeld hebben.
 
Okee, ik heb wat diepgaander gelezen en gezien dat _wellicht_ een van de piloten zonder medical vloog en/of diabetespatiënt was. En dan? Zelfs als dat inderdaad zo blijkt te zijn, is er dan enige samenhang aangetoond? Voor een mid-air moet je met twee piloten iets gemist hebben bij het uitkijken, tenslotte.
 
Ik zie niets over enige medische oorzaak/bijdragende oorzaak voor die crash?

Dit onderwerp is tijdens ASTM meetings (F37, LSA) ook geregeld ter sprake gekomen. Niemand kon één ongeval ter sprake brengen waar het niet hebben van een medical zelfs maar een causaal verband had met het ongeval.
 
Chester, begrijp je dan werkelijk niet het nut van zo'n medical? Je gaat mij toch niet wijsmaken dat je het onzinnig vindt dat er een regelmatige check is? Het feit dat er tot dusver weinig empirisch bewijs is dat er eventueel een causaal verband zou kunnen zijn tussen het niet hebben van een medical en een ongeval, betekent niet dat deze er niet is of niet kan zijn. Dit soort maatregelen hebben vanuit statistisch oogpunt zeker wel effect hoor, omdat ze vliegers die niet fit zijn geen medical verstrekken. Aangezien het bewezen is dat verscheidene aandoeningen de kans op ongelukken doen vergroten, lijkt het me vanzelfsprekend dat het nuttig is om deze tijdig op te sporen.
 
Terug
Bovenaan