solliciteren Ryanair / sim assessment

Oorspronkelijk gepost door Flying Dutchman
Hey bounty, al een startdatum gekrgen? succes bij je 'echte' maatschappij ;). Vrouwtje zal wel blij zijn! En dat allemaal zonder KLS achtergrond, als dat maar goed gaat!

Ik stuur je binnenkort wel een foto met bier in mn handen vanaf HK :grijns:

FD

Ben begonnen !! Mrs Bounty is erg blij, maar dat ik zo vaak thuis zou zijn had ze ook niet echt op gerekend...:1855:

Maar, ik heb nog geen postbodes uit de kast getrokken, dus gaat lekker :grijns: :grijns:

HK...:cool: :cool: Tja, keuzes..... Maar ik kom wel een keertje op bezoek !!:yeehaa:
 
He Overload,

welke maatschapijen heb je nog meer gewerkt??
ik begrijp dat je positief bent over ryanair. maar er zijn toch echt betere tokos om voor te werken.

heb zelf niet voor FR of easy gewerkt, maar heel wat van mn collegas wel, en die zijn maar wat blij dat ze daar weg zijn.

de laatste paar newjoiners bij ons zijn 6 ex FR en 2 ex Easy.
deze jongens lopen al wat jaren mee, en doen het dus niet voor de uren.

en voor mij gaat het er al lang niet meer om, wat ik vlieg en of het een nieuwe machine is..

lifestyle!!!!

k.
 
OVERLOAD,

ben het twee keer helemaal met je eens:

1:
Ryanair is een fantastisch bedrijf om voor te werken. De meeste mensen hebben het erg naar hun zin

dat is waar, hangt er natuurlijk vanaf of het je ligt of niet


en 2:
Niet naar de Meester luisteren

zeg de meester, als je geen flauw benul hebt van waar je over praat lijkt het me beter om je mond te houden. Het lijkt wel of je Ryanair zwart wil maken... ben je afgewezen voor de selectie of gaat het hier om ouderwetse jaloezie??

de groeten
 
Oorspronkelijk gepost door Overload
MOL kwam vroeger regelmatig naar STN. (Hij is inmiddels al een tijdje niet meer geweest). Ik heb een biertje met hem gedaan in het Hilton en je kan alles tegen hem zeggen.
Alles goed verder?


Alles gaat goed. Inderdaad dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Heb hem in de tijd dat ik er zat nooit gezien, behalve op mijn interview in dublin.

Ik merk trouwens wel nu ik voor een ander bedrijf werk dat er een hoop apenverhalen rond circuleren over ryr. Zo van: "ik hoorde dat ze bij ryanair ......."

Overigens heb ik een ontzettende leuke tijd gehad bij FR. Dus als iemand ooit de kans krijgt om bij dit bedrijf te "beginnen" zou ik het zeker aanraden. Het is inderdaad hard werken. Voor zover je dat hard werken kan noemen. Je zit tenslotte het grootste gedeelte van de dag uit een raam te staren.

Er zijn trouwens best veel NL collegas van je die deze kant op komen overload.

Hey bounty,
Hoe bevalt de cursus? Ik zal je binnenkort wel zien denk ik.
 
Laatst bewerkt:
@Kliko.

Je hebt een goed punt, wat is mijn referentie kader?

Ik heb vier jaar bij KLM gewerkt (niet als vlieger) en ik heb veel vrienden bij Trans, Martinair en KLM op verschillende types. Ook kom ik nog vaak bij KLM over de vloer. (Ik heb dus wel een idee hoe het bij verschillende bedrijven zit) Ik heb het (vind ik) echter toch beter voor mekaar dan zij.

Ze maken wel minder vlieguren, maar hebben veel meer duty tijd. Verder zijn ze altijd van huis.
Ik wil geen longhaul doen (anders was ik hier al lang weg geweest) en ik houd niet van nachtstops. Voor mij is Ryanair dus ideaal. Zoals gezegd heb ik de kans naar KLM te gaan, maar heb ik daar (op dit moment) geen behoefte aan.

Van iemand als Bounty kan ik me weer erg goed voorstellen dat hij dat wel doet. Zijn situatie is anders. Overigens ken ik ook niemand die er zo hard voor heeft gewerkt en het zo verdient als hij! (we missen je Bounty)

Zoals ook al gezegd; ieder het zijne.

Echter, als Ryanair aangevallen wordt (en dan ook nog onterecht) dan verdedig ik ze.
 
Meester zit goed met een franse vlag boven zn hoofd. Denk niet dat ie richting FR wilt. if anything zien we meester binnenkort bij Southwest sharing the luv :grijns: (nog nieuws meester?)

Jo overload -

Gelijk heb je hoor. Iedereen verdedigd altijd zn eigen toko, ook al hebben ze de avond ervoor hun eigen toko nog de grond in gescholden (is ook wel een beetje piloten eigen).

Kliko heeft een goed punt : QOL QOL QOL !

Heb er ook bewust voor gekozen een tijd terug geen baan in Europa te nemen toen ik de kans had. Na een tijdje komen er andere dingen om de hoek, die ook behoorlijk zwaar wegen. (nee zo zwaar is ze niet, 109 lbs :grijns: )

have fun, and keep drinking ur company kool-aid :grijns:
 
@overload,

Ik snap best je enthousiasme, alleen vind ik dat je een aantal zaken te rooskleurig ziet en een aantal feiten in je verhaal kloppen gewoonweg niet

Vwb het 'stabiele' 5/4 rooster; RYR heeft zich voorbehouden, om wanneer het hun uitkomt dit een aantal keer te wijzigen naar een 5/2 rooster. Bovendien word je geacht na ziekte ook 5/2 te gaan vliegen omdat de 900hr target gehaald dient te worden. Van stabiliteit is in het 5/4 systeem zoals het er nu ligt dus geen enkele sprake. Bovendien heb je in de 5/4 situatie nog maar 14 vakantiedagen over en dien je sim re- currents etc. in je vrije dagen te doen. Het is dus niet voor niets dat 80% van de vliegers het voorstel definitief hebben afgewezen. Alleen in LTN is het voorstel aangenomen en alle nieuwe toekomstige vliegers krijgen met dit 5/4 systeem te maken.


De Loss of licence dien je vanaf heden zelf te bekostigen en voor de nieuwe mensen is er nauwelijks een pensioenregeling.

Het duurt +/- 2 jaar voordat je een basis (niet STN) van je voorkeur krijgt toegewezen.

Zoals EW en DOB het al hebben gezegd, RYR gokt erop dat er voldoende piloten blijven komen de komende jaren en zien dus weinig reden voor verandering. Het is dan ook niet voor niets dat er in 2005 meer dan 90 vliegers (meer dan 10% van het corps) een andere maatschappij hebben opgezocht. Het ziet er naar uit dat in 2006 dit cijfer overschreden gaat worden. Aan vacatures dus geen gebrek.

Ik snap daarentegen best dat ook een hoop mensen blijven aangezien het netto salaris (zeker voor CPTs) fantastisch is en nagenoeg ongeëvenaard is in Europa. Het elke avond thuis zijn is voor de meesten ook een pre. Zoals je het zelf al zegt, lifestyle is voor iedereen persoonlijk. Bovendien is Ryanair een uitstekende maatschappij om je vliegcarrière te starten, daar ben ik ze zelf ook nog steeds erg dankbaar voor.

Als laatste voor de geïnteresseerden zonder ervaring en TQ;
Zorg dat je een grote zak geld meebrengt. Het is tegenwoordig geen uitzondering dat tussen het begin van de TQ en linecheck 6-8 maanden zitten, simpelweg omdat er onvoldoende trainingscapaciteit is binnen RYR. In deze periode dien je te zien rond te komen van een vergoeding +/- 650 pond per maand. Dit is gewoonweg veel te weinig en een aantal trainees kunnen simpelweg hun kosten niet meer opbrengen.

Ik wens iedereen die bij RYR vliegt of wil gaan vliegen heel veel succes en plezier. Qua vliegen heb ik het in ieder geval altijd naar mijn zin gehad.
 
Laatst bewerkt:
Vwb het 'stabiele' 5/4 rooster; RYR heeft zich voorbehouden, om wanneer het hun uitkomt dit een aantal keer te wijzigen naar een 5/2 rooster. Bovendien word je geacht na ziekte ook 5/2 te gaan vliegen omdat de 900hr target gehaald dient te worden. Van stabiliteit is in het 5/4 systeem zoals het er nu ligt dus geen enkele sprake. Het is dus niet voor niets dat 80% van de vliegers het voorstel definitief hebben afgewezen. Alleen in LTN is het voorstel aangenomen en alle nieuwe toekomstige vliegers krijgen met dit 5/4 systeem te maken.


Je zegt het zelf al. Dat is afgewezen. In de nieuwe versie die binnenkort aan de vliegers wordt gepresenteerd zal het rooster wel stabiel zijn, met de 30 vakantiedagen die we nu ook hebben.


Het duurt +/- 2 jaar voordat je een basis (niet STN) van je voorkeur krijgt toegewezen.


De meeste mensen krijen meteen de basis die ze willen. Voor de anderen duurt het gemiddeld 9 maanden. Peter Bellew is hard bezig dit te verbeteren.


Het is tegenwoordig geen uitzondering dat tussen het begin van de TQ en linecheck 6-8 maanden zitten, simpelweg omdat er onvoldoende trainingscapaciteit is binnen RYR.


Dat gebeurt (ik ken helaas zo iemand) maar dat zijn wel echt uitzonderingen die tussen wal en schip raakten omdat het bedrijf zo snel is gegroeid. Met de nieuwe mensen in Dublin die het rooster doen moet dat afgelopen zijn en voorzover ik weet zit er straks maximaal drie weken tussen.

Je maakt het allemaal wel een beetje erger dan het is.
 
@overload,

Ik maak niets erger dan dat het is. Ik vermeld alleen de huidige stand van zaken en de deal die nu op tafel ligt. Ik weet ook dat RYR hun best doet om de zaken op orde te krijgen, met name que roostering. Ik hoop ook echt dat deze problemen tot de toekomst gaan behoren.

Vwb de 'nieuwe' 5/4 deal, dit zijn enkel geruchten die de ronde doen. Op dit moment tekenen de nieuwe vliegers voor de huidige 5/4 deal en is er dus echt geen sprake meer van de stabiliteit die er altijd was met het 5/3 rooster. Het zou natuurlijk wel fantastisch zijn als er een stabiel 5/4 rooster voor iedereen zou komen ;)

Geloof me als ik zeg dat het niet mijn bedoeling is om RYR de grond in te trappen. Ik vind alleen wel dat mensen, zeker na jouw positieve verhaal, ook het recht hebben om te weten wat de negatieve kanten van een verhaal kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Juist.
Ik had alleen begrepen dat nieuwe mensen een stabiel 5/4 kregen, maar dat is dan dus helaas niet zo. :rolleyes: Dat is een beetje kortzichtig van Ryanair dan want het rooster is/was een van de belangrijkste redenen voor mensen van andere maatschappijen om over te stappen.
Je hebt gelijk; stabiel 5/4 en ik blijf tot m'n pensioen.:cool:
 
als je nou dat gesprek en die sim sessie hebt gehad, is de kans dan heel groot dat je een baan krijgt bij ryanair of word je nog gekeurd tijdens of na de typerating? of beslissen ze dan pas of je een baan krijgt?
 
Oorspronkelijk gepost door skydiver
als je nou dat gesprek en die sim sessie hebt gehad, is de kans dan heel groot dat je een baan krijgt bij ryanair of word je nog gekeurd tijdens of na de typerating? of beslissen ze dan pas of je een baan krijgt?

Dan ben je in principe binnen, tenzij je hele gekke dingen uithaald in je training.
 
Terug
Bovenaan