Chester, je reactie is een beetje jammer omdat er uit blijkt dat je zelf geen IFR ervaring hebt en ook nog eens onjuiste informatie geeft.
IFR in West-Europa voor een reiskist heeft maar beperkte waarde
Dit is onjuist.
Vaak wordt IFR gezien als vliegen door de wolken. Het klopt dat je IFR in IMC mag vliegen, maar je kunt ook gewoon IFR vliegen in CAVOK weer, en het is zo veel meer:
- toegang tot al het luchtruim (dus ook klasse A airspace)
- professionele diensten van ATC, waaronder separatie
- eenvoudige vluchtvoorbereiding en vluchtuitvoering.
In de winter zul je regelmatig moeten cancellen omdat het nulgraden niveau te laag is.
Maar in de periode april t/m oktober kun je vrijwel altijd wel IFR vliegen.
Bovendien is de beperking meestal het vliegveld. IFR-kist of niet; bij dat soort weer mag je simpelweg niet vertrekken van de meeste velden.
Ik ben blij dat ik even kan reageren om dit soort onwaarheden uit de wereld te helpen.
Hoe het zit:
Voor een nadering gelden de bijbehorende minima voor wat betreft wolkenbasis en zicht. Die staan op de Jeppesen approach kaart. Voor een ILS nadering in een standaard SEP (category A aircraft) is dit 200ft wolkenbasis en 550meter zicht.
Voor vertrek gelden de gepubliceerde takeoff minima. Ter indicatie: Vanaf Eelde EHGG kun je vertrekken in je SEP met 150 meter zicht (LVP procedure actief en Runway lights en Centerline lights aan). Er is niemand die je tegen houdt en het is volledig legaal.
IFR door een laag stratus heen tuffen
Waarom zou je in een laag stratus gaan vliegen? Onderdeel van de IFR vluchtvoorbereiding is om een beeld te hebben van de wolktoppen.
Een laag stratus is vaak maar een paar duizend ft dik, dus geen enkele IFR piloot zal daar in blijven vliegen, maar gaat klimmen om zodoende in de blauwe lucht in het zonnetje te vliegen.
FIKI en zuurstof en dan gaat het over een heel andere prijscategorie.
Een portable zuurstof systeem koop je voor een paar honderd euro.