Snellere reiskist voor door Europa

FL80

New member
Beste allen,

Heeft een van jullie een tip voor een wat snellere reiskist (140 KN+) die beschikbaar is voor verhuur of share, bij voorkeur N-reg in verband met Amerikaanse IR. Dit omdat ik graag wat sneller door Europa wil dan de PA28 (100 KN) die ik nu vlieg. Bij voorkeur binnen een straal van 100 km rondom Utrecht.

Thanks !

FL80
 
Kijk ook eens naar een experimental. Afhankelijk van reg (N-reg, D-reg) IFR te vliegen en een fractie van de operationele kosten.

Idem voor MLA's en velen zijn snel genoeg om geen IFR nodig te hebben.
 
Dank voor de reacties tot dusverre. Ik dacht dat MLA nooit op een IFR flightplan mochten. Om nu VFR door Europa te gaan met een overcast op 1000 ft......MWAHHHH....

SR20: graag!, Luik alleen stukje tuffen vanuit het midden van het land!
 
Dank voor de reacties tot dusverre. Ik dacht dat MLA nooit op een IFR flightplan mochten. Om nu VFR door Europa te gaan met een overcast op 1000 ft......MWAHHHH....

SR20: graag!, Luik alleen stukje tuffen vanuit het midden van het land!
IFR in West-Europa voor een reiskist heeft maar beperkte waarde in tegenstelling tot mildere klimaten zoals in de VS of zuid-europa. Vaak zal je met een harde overcast toch een kist nodig hebben met FIKI en zuurstof en dan gaat het over een heel andere prijscategorie.

Bovendien is de beperking meestal het vliegveld. IFR-kist of niet; bij dat soort weer mag je simpelweg niet vertrekken van de meeste velden.

Snelheid maakt een hoop goed; zat mensen met een snelle experimental of MLA die simpelweg wat later vertrekken en om een weersysteem heen vliegen i.p.v. IFR door een laag stratus heen tuffen...
 
Chester, je reactie is een beetje jammer omdat er uit blijkt dat je zelf geen IFR ervaring hebt en ook nog eens onjuiste informatie geeft.

IFR in West-Europa voor een reiskist heeft maar beperkte waarde

Dit is onjuist.
Vaak wordt IFR gezien als vliegen door de wolken. Het klopt dat je IFR in IMC mag vliegen, maar je kunt ook gewoon IFR vliegen in CAVOK weer, en het is zo veel meer:

- toegang tot al het luchtruim (dus ook klasse A airspace)
- professionele diensten van ATC, waaronder separatie
- eenvoudige vluchtvoorbereiding en vluchtuitvoering.

In de winter zul je regelmatig moeten cancellen omdat het nulgraden niveau te laag is.
Maar in de periode april t/m oktober kun je vrijwel altijd wel IFR vliegen.

Bovendien is de beperking meestal het vliegveld. IFR-kist of niet; bij dat soort weer mag je simpelweg niet vertrekken van de meeste velden.

Ik ben blij dat ik even kan reageren om dit soort onwaarheden uit de wereld te helpen.
Hoe het zit:

Voor een nadering gelden de bijbehorende minima voor wat betreft wolkenbasis en zicht. Die staan op de Jeppesen approach kaart. Voor een ILS nadering in een standaard SEP (category A aircraft) is dit 200ft wolkenbasis en 550meter zicht.

Voor vertrek gelden de gepubliceerde takeoff minima. Ter indicatie: Vanaf Eelde EHGG kun je vertrekken in je SEP met 150 meter zicht (LVP procedure actief en Runway lights en Centerline lights aan). Er is niemand die je tegen houdt en het is volledig legaal.

IFR door een laag stratus heen tuffen

Waarom zou je in een laag stratus gaan vliegen? Onderdeel van de IFR vluchtvoorbereiding is om een beeld te hebben van de wolktoppen.
Een laag stratus is vaak maar een paar duizend ft dik, dus geen enkele IFR piloot zal daar in blijven vliegen, maar gaat klimmen om zodoende in de blauwe lucht in het zonnetje te vliegen.

FIKI en zuurstof en dan gaat het over een heel andere prijscategorie.

Een portable zuurstof systeem koop je voor een paar honderd euro.
 
Chester, je reactie is een beetje jammer omdat er uit blijkt dat je zelf geen IFR ervaring hebt en ook nog eens onjuiste informatie geeft.
Ik heb een paar uurtjes IMC, maar geen IFR license.

Wel honderden uren overlandervaring in Europa (VFR/VMC).

M.i. heeft een IR zonder naar FIKI en turbinepower over te stappen amper zin, tenzij je met de daglichtperiode (winter) in de knel komt en vanaf een ILS-equipped veld vliegt.

Ik wacht met smart op het toestaan van WAAS approaches; dan kan ieder groen veld gewoon na het donker worden aangevlogen.
In de winter zul je regelmatig moeten cancellen omdat het nulgraden niveau te laag is.
Maar in de periode april t/m oktober kun je vrijwel altijd wel IFR vliegen.
Zeker. Dat kan VFR echter ook.

Vergeleken met een IFR-equipped DA40 laat je met een snelle MLA (150 kts cruise) of een experimental (160 kts cruise) maar heel weinig dagen liggen dat je niet dezelfde overlands kan maken. Financieel is dat echter een mega-verschil.
Ik ben blij dat ik even kan reageren om dit soort onwaarheden uit de wereld te helpen.
Hoe het zit:

Voor een nadering gelden de bijbehorende minima voor wat betreft wolkenbasis en zicht. Die staan op de Jeppesen approach kaart. Voor een ILS nadering in een standaard SEP (category A aircraft) is dit 200ft wolkenbasis en 550meter zicht.

Voor vertrek gelden de gepubliceerde takeoff minima. Ter indicatie: Vanaf Eelde EHGG kun je vertrekken in je SEP met 150 meter zicht (LVP procedure actief en Runway lights en Centerline lights aan). Er is niemand die je tegen houdt en het is volledig legaal.
Leuk verhaal. Je mist echter dat ik schreef: voor de meeste velden

Hoeveel velden in ons land hebben een ILS? 6 of 7 stuks? Op de meeste van die velden betaal je ook nog eens een keer een fortuin voor zo'n approach, 40-100 euro zie ik geregeld voorbij komen. Stalling is eveneens onbetaalbaar en daarmee vaak ook huur.

Op de overige 30 velden sta je gewoon aan de grond bij dat soort weer, IFR-equipped of niet.

Een portable zuurstof systeem koop je voor een paar honderd euro.
Als je dood wil allicht.

Je zit over 't algemeen minimaal zo rond de 2000 euro tenzij je gaat hobbyen met losliggende apparatuur.
 
Beste is wat mij betreft een DA40 TDI. Deze hebben door de dieselmotor een hoge service ceiling van 16500 ft en klimmen daarna overigens ook nog goed door. Snelheid van 130-140 kt is haalbaar. In Lelystad is het nodige te huur en te koop (o.a. Diamond Flyers).

Voor zuurstof zijn allerlei oplossingen, ook goedkope, en met een sat meter om je vinger kun je goed in de gaten houden of het goed gaat. Vergeet ook niet dat ze in de V.S. tot 12,500 zuurstof niet verplicht stellen en tot 14,000 ft alleen als het verblijf op hoogte langer duurt dan 30 minuten. Zo eng is het nou allemaal ook weer niet.
 
M.i. heeft een IR zonder naar FIKI en turbinepower over te stappen amper zin, tenzij je met de daglichtperiode (winter) in de knel komt en vanaf een ILS-equipped veld vliegt.

Dat is jouw mening en is niet mijn ervaring.

Ik wacht met smart op het toestaan van WAAS approaches; dan kan ieder groen veld gewoon na het donker worden aangevlogen.

WAAS approaches zijn in Nederland toegestaan en in gebruik. Het is een IFR procedure en dus per definitie niet bruikbaar voor een groen veld.

Op de overige 30 velden sta je gewoon aan de grond bij dat soort weer, IFR-equipped of niet.

Het mag duidelijk zijn dat IFR alleen zin heeft op een vliegveld wat ook de faciliteiten biedt om het te kunnen gebruiken. Anders ben je beperkt tot de VFR minima.
Met een IFR kist kun je veel vaker weg, ook vanaf een VFR veld.
Met een OVC010 kan ik prima vertrekken op een Z flightplan. VFR kom je dan niet verder dan een lokaal vluchtje.
 
Iemand ervaring met Mooney? Werd mij getipt uit de USA. Zijn er mensen die zelf een Mooney vliegen: wat minder comfort wellicht, maar zeker een snelle en IR geschikte reiskist
 
Ikzelf vlieg met een mooney, ifr uitgerust. Ik vind het heel fijn vliegen en cruise gemiddeld tegen 150 het luchtruim door.
 
Inderdaad, die op ebzw. Maar als de cirrus sr20 te ver was, dan gaat deze mooney dat ook zijn aangezien Eblg en ebzw erg dicht bij elkaar liggen helaas.
 
Iemand ervaring met Mooney? Werd mij getipt uit de USA. Zijn er mensen die zelf een Mooney vliegen: wat minder comfort wellicht, maar zeker een snelle en IR geschikte reiskist

Mooney's zijn fijne reiskisten, alleen ze worden niet zo veel verhuurd. Je zou eens contact op kunnen nemen met deze vliegschool, volgens mij hebben ze een M20K, dus een turbo Mooney, al is hun website daar niet helemaal duidelijk over. Ik denk niet dat dit een N-reg is overigens.

Op Teuge staan diverse cirri, bel anders een met de SAS, ze kunnen je wellicht verder helpen.
 
Ik zou na mijn IR de Cirrus transitie doen.
Ben dus zeker ook op zoek naar "vliegmaten" in de Benelux om samen te vliegen.

Ik rij vaak naar m'n vliegclub in Strasbourg, zit er dus maw niet mee in om zelf op en af naar NL te rijden voor een vlucht met een noorderbuur ;-)
 
Wanneer je met twee zitplaatsen kan leven; zowel N-reg als D-reg experimentals mogen IFR vliegen.

Een RV7/8 heeft vergelijkbare prestaties met een Mooney SR20, maar minder dan de helft van de operationele kosten en een vergelijkbare aankoopprijs.
 
Is er ergens een voorbeeld van een N-reg die in Europa IFR vliegt? Ik denk dat het misschien zou kunnen als je een bestaand toestel uit de States importeert, maar in Europa een toestel zelf bouwen onder het USA-regime is volgens mij niet haalbaar.

En ook bij die D-reg ben ik skeptisch: Weet je daar een voorbeeld van te noemen?

Meer algemeen: er is een streven dat toestellen geregistreerd in land X ook in land X moeten gebaseerd zijn. Er waren bv. volop zelfbouw- en (vooral antieke) toestellen met G-registratie over heel Europa, maar dat wordt lastiger en lastiger gemaakt vanuit de UK.

Aan de andere kant zie ik niet waarom een experimental/zelfbouwer beperkt zou moeten zijn tot twee plaatsen: BD4 en RV10 zijn tegenvoorbeelden.
 
Terug
Bovenaan