Shared ownership van Cessna 172 in Brabant?

Ben het met tomahawk eens.
Zou zelf wel interesse hebben in een dergelijke deal met bijvoorbeeld een deiced SR22, maar met de 172 is dat een ander verhaal.
 
5 geïnteresseerden

5 geïnteresseerden

Dank voor al het advies - wat een hoop informatie. Dank daarvoor :biertje:. Ook dank voor het aanbod om contact op te nemen om van gedachten te wisselen. Zullen we zeker doen.

Inmiddels heb ik met 4 vliegers uit de zuidelijke helft van het land contact en hebben we ook al een keer elkaar ontmoet. We hebben wensen en voorkeuren gedeeld en zijn nu op diverse terreinen informatie aan het inwinnen.

Hoewel de meesten van ons wel van een DA40 gecharmeerd waren, blijkt uiteindelijk dat 2 van ons door lengte niet goed in de kist te passen:haha:.

Voorkeur lijkt nu (momentopname) uit te gaan naar een C172S waarvan de motor bijna op is en daarop een dieselconversie te laten uitvoeren. Voordeel van de C172S is dat hij (ten opzichte van de eerdere Cessna's) meer nuttig laadvermogen heeft (en dat het relatief jonge kisten zijn, max. 10 jaar oud). Binnenkort gaan we naar Vliegwerk Holland om eens in een demo C172S met dieselconversie te proefvliegen.

One step at a time! :rt:
 
Voorkeur lijkt nu (momentopname) uit te gaan naar een C172S waarvan de motor bijna op is en daarop een dieselconversie te laten uitvoeren. Voordeel van de C172S is dat hij (ten opzichte van de eerdere Cessna's) meer nuttig laadvermogen heeft (en dat het relatief jonge kisten zijn, max. 10 jaar oud). Binnenkort gaan we naar Vliegwerk Holland om eens in een demo C172S met dieselconversie te proefvliegen.
One step at a time! :rt:
Als je een 172 met een motorconversie overweegt kijk ook eens naar de 172 VP conversie... dat is een 172 met een O360 en constant speed prop. Op Midden-Zeeland staat een 172VP, de PH-LIN, misschien een bekijkje en een proefvlucht waard, als je toch op EHMZ bent.
 
Als je een 172 met een motorconversie overweegt kijk ook eens naar de 172 VP conversie... dat is een 172 met een O360 en constant speed prop. Op Midden-Zeeland staat een 172VP, de PH-LIN, misschien een bekijkje en een proefvlucht waard, als je toch op EHMZ bent.

Ik denk dat het met name om de veel goedkopere JET-A1 gaat, die je na een dieselconversie kunt gebruiken. Scheelt een hoop.
 
Ik ben erg nieuwsgierig. Is het nog wat geworden? Ik woon in het zuiden en op dit moment ben ik lid van een Belgische vliegclub om de hobby nog wat betaalbaar te houden.


Hallo,

Samen met een collega vlieg ik al jaren als hobby, voornamelijk op de Cessna 172. De kosten weerhouden ons ervan veel uren in Nederland / Europa te maken, dus meestal wijken we uit naar de Verenigde Staten. Co-sharing (het met meer personen bezitten van een vliegtuig) lijkt een mooie gelegenheid om de kosten omlaag te brengen (vergelijkbaar of zelfs lager als vliegen in de VS), maar hier hebben wij nooit echt werk van gemaakt. In Lelystad zijn diverse co-sharing stichtingen (b.v. www.diamondflyers.nl of www.piperpilots.nl), helaas zijn we dit soort stichtingen niet in het zuiden van het land (Brabant) tegengekomen (en is Lelystad net te ver weg om "handig" te zijn).

Afgelopen week zijn wij een mooie goed onderhouden C172 tegen het lijf gelopen, wat bij ons de vraag deed opkomen of er belangstelling zou zijn (stel met 10 deelnemers) om een stichting op te richten voor de aanschaf van deze C172. De kosten voor 1 uur vliegen per maand zijn gelijk aan 1 uur huren bij een vliegschool of vliegverhuurbedrijf. En ieder uur meer is ca. de helft. Daarnaast vlieg je dan in je eigen vliegtuig met auto-pilot, moving map GPS, etc. Ook een keer het vliegtuig voor een week meenemen naar Zuid Frankrijk is dan geen enkel probleem.

Mocht je geinteresseerd zijn, neem dan s.v.p. contact met ons op. Bij voldoende animo willen we serieus gaan kijken naar de mogelijkheden van co-sharing.

Daarnaast zijn we erg geinteresseerd in ervaringen die jullie met co-sharing hebben. Ooit last gehad daarbij van grote meningsverschillen? Tips? Aanraders?

Ook als jullie informatie hebben over bestaande co-shares van vliegtuigen in Brabant houden wij ons aanbevolen!
 
Terug
Bovenaan