Shared ownership van Cessna 172 in Brabant?

Flake

New member
Hallo,

Samen met een collega vlieg ik al jaren als hobby, voornamelijk op de Cessna 172. De kosten weerhouden ons ervan veel uren in Nederland / Europa te maken, dus meestal wijken we uit naar de Verenigde Staten. Co-sharing (het met meer personen bezitten van een vliegtuig) lijkt een mooie gelegenheid om de kosten omlaag te brengen (vergelijkbaar of zelfs lager als vliegen in de VS), maar hier hebben wij nooit echt werk van gemaakt. In Lelystad zijn diverse co-sharing stichtingen (b.v. www.diamondflyers.nl of www.piperpilots.nl), helaas zijn we dit soort stichtingen niet in het zuiden van het land (Brabant) tegengekomen (en is Lelystad net te ver weg om "handig" te zijn).

Afgelopen week zijn wij een mooie goed onderhouden C172 tegen het lijf gelopen, wat bij ons de vraag deed opkomen of er belangstelling zou zijn (stel met 10 deelnemers) om een stichting op te richten voor de aanschaf van deze C172. De kosten voor 1 uur vliegen per maand zijn gelijk aan 1 uur huren bij een vliegschool of vliegverhuurbedrijf. En ieder uur meer is ca. de helft. Daarnaast vlieg je dan in je eigen vliegtuig met auto-pilot, moving map GPS, etc. Ook een keer het vliegtuig voor een week meenemen naar Zuid Frankrijk is dan geen enkel probleem.

Mocht je geinteresseerd zijn, neem dan s.v.p. contact met ons op. Bij voldoende animo willen we serieus gaan kijken naar de mogelijkheden van co-sharing.

Daarnaast zijn we erg geinteresseerd in ervaringen die jullie met co-sharing hebben. Ooit last gehad daarbij van grote meningsverschillen? Tips? Aanraders?

Ook als jullie informatie hebben over bestaande co-shares van vliegtuigen in Brabant houden wij ons aanbevolen!
 
Laatst bewerkt:
Waar gaat hij staan ?
Wat ik altijd zou opnemen is de regel dat de andere deelnemers verplicht zijn om het aandeel te kopen van iemand die eruit wil. Dit kun je doen tegen een vooraf vastgestelde prijs, waarin waarde toe- en afname zijn verdisconteerd (b.v. toename uren op de motor, of juist een nieuwe motor). De overige deelnemers kunnen dit aandeel dan weer zelf verkopen.
Als je dit niet doet gebeurt het volgende:
Je begint met een aardige groep redelijke mensen (die heb je zelf uitgezocht).
Vervolgens wil of moet een aandeelhouder stoppen. Deze verkoopt aan de eerst/hoogst biedende. Vervolgens heb je iemand bij je clubje die misschien wel niet zo aardig/redelijk is en ontstaan de ruzies.
Succes,

Leon.
 
Lokatie

Lokatie

Wij zaten te denken aan Budel. Eindhoven zal wel niet kunnen (militair veld; kunnen daar niet alleen vliegtuigen van de vliegclub gestald worden?) en Seppe en Beek zijn net te ver weg om praktisch te zijn.
 
Ik zit zelf bij de Diamond Flyers, maar ik herken me niet in de situatie die LHU schets. De stichting is ooit begonnen met 1 kist en is inmiddels uitgegroeid tot een een aantal stichtingen die 5 kisten in beheer hebben. Er wordt nu zelfs gepraat over het uitbreiden met een DA42 (G1000). Als het zo was dat er veel ruzie is of vervelende mensen rond lopen dat had het echt niet zo'n succes geworden.

Het bestuur en de leden zelf zorgen er wel voor dat nieuwe participanten aardig/redelijk zijn. Meestal gaat het werven van nieuwe participanten via de website waardoor je automatisch een soort voor screening krijgt, de persoon die de e-mailtjes krijgt kan al snel de toon/intentie uit het verhaal halen. Mensen die alleen ff snel willen vliegen en verder niets willen doen (kisten wassen/binnen zetten) worden er zo al snel uitgefilterd. En anders wel bij een eerste telefoongesprek.

Verder een advies om inderdaad eens contact op te nemen met de Diamond Flyers of Piper Pilots, naar mijn ervaring zijn ze absoluut niet beroerd om eventueel materiaal beschikbaar te stellen om je te helpen met het opzetten van een stichting met als doel een vliegtuig te exploiteren t.b.v. haar leden tegen kostprijs.

Immortal
 
Ik kom zelf uit Eindhoven en ben me al een tijdje aan het oriënteren op de mogelijkheden om met een groep een kist te kopen in het zuiden. Budel is een optie, echter moet er een andere (geluidarme) uitlaat worden gemonteerd, voordat je daar je kist mag stallen. De huurprijzen van een ruimte vielen mij ook erg tegen (PM me als je de exacte prijzen wilt weten).

Eindhoven is geen optie. Alleen de vliegclub vliegt daar met kleine kisten en er is een ontmoedigingsbeleid voor andere kisten.

Wat voor bedrag (inleg) zat je te denken?
 
Als het bestuur van de stichting e.e.a. regelt komt het natuurlijk ook wel goed, maar dan moet je wel een actief bestuur hebben. Ik heb een aantal maleng ezien dat degene die uitstapte gewoon zijn aandeel verkocht aan de eerste de beste die het wilde kopen. Dat kan goed of minder goed uitpakken.
 
@veenstra
Ik snap niet waar je het 'ontmoedigingsbeleid' vandaan haalt. Ben zelf lid van de EAC-m, als je lid bent en een vliegtuig wilt inbrengen onder de voorwaarde dat leden er op mogen vliegen is dat geen probleem.
 
Misverstand

Misverstand

@Herrie. In het bericht bedoel ik de kisten van buiten de club (had het inderdaad iets beter moeten formuleren). Ik heb het dus niet over de kisten die onder de vliegclub vallen (ben inmiddels zelf als lid aangemeld). De vliegclub heeft erg gunstige tarieven op de luchthaven, aangezien ze in het verleden rechten hebben verworven. Echter als je niet van de club bent (en niet op uitnodiging van de club) en naar de luchthaven komt, betaal je de hoofdprijs. Ergens op dit forum heb ik iemand horen zeggen dat hij €180 mocht afrekenen voor een landing en afhandeling.

Daarnaast heb ik goede relaties met één van de (weinige) GA bedrijven op het veld, die merken dat de luchthaven (met name het burgerdeel) zich vooral op de Low cost operatie focussen.

Al met al is het mijns inziens geen optie om een kist onder te brengen op EHEH, tenzij het mogelijk is om (onder voorwaarden van de club) de kist onder te brengen bij de vliegclub.

Wellicht tot snel op de club. ;-)
 
Oké, in dat geval heb je gelijk alhoewel tarief EHEH aan de overkant rond de € 80,- ligt. En wij betalen inderdaad weinig, dat is wel prettig. Het inbrengen van een toestel is overigens mogelijk voor elk lid mits er wordt voldaan aan de daartoe gestelde voorwaarden en het vliegtuig een zinvolle aanvulling is. Daarvoor is een C172 wel een goede aanvulling, er zijn er nu twee en dat is vaak te weinig. Tot snel dan ;-)
 
Reims Rocket (Cessna 172 met 210PK)

Reims Rocket (Cessna 172 met 210PK)

Ik heb zelf een Reims Rocket op vliegveld Beek staan.
Zojuist een nieuwe motor er in geplaatst en volledig gereviseerd.
Heb daarvoor diep in de buidel moeten tasten, maar nu dan ook een toestel dat helemaal in orde is.

Zit al een tijdje te denken aan medegebruik. Heb het toestel wel verhuurd gehad maar huurders gebruiken het toestel veel te weinig. Co-ownership is inderdaad ook een optie maar lastig verhaal bij grote uitgaven zoals onlangs die nieuwe motor. Kost je zo 30 mille.

Ik overweeg momenteel een tussenweg: gebruikers betalen een vaste fee per maand en een aanvullende fee per vlieguur. Contracten lopen per jaar en zijn opzegbaar. Maximaal een gebruiker of tien. Toestel reserveren via internet, alle spulletjes zijn op vliegveld aanwezig en meenemen voor meerdere dagen geen enkel probleem.
Als er animo is hoor ik het graag. Bedragen heb ik nog niet en de vaste fee per maand zal een beetje afhangen van het aantal gebruikers.
Momenteel ben ik de motor aan het invliegen (eerste 50 uur) en wil daarna een voorstel klaar hebben. Geïnteresseerden kunnen eens vrijblijvend met mij tochtjes maken om het toestel te zien/vliegen en de mogelijkheden door te spreken.

Vliegveld Beek is trouwens ideaal. Gedurende 7 dagen in de week open. Ik ben een van de weinigen die momenteel zelfs om 22:00 uur nog kan vliegen. Vrijwel alle andere vliegvelden zijn dan al lang dicht.

Budel is geen optie want daar hebben ze de eis dat er maximaal 4 eigenaren op een toestel mogen zitten en verhuren wordt niet toegestaan.

Eindhoven is inderdaad veel te duur. 80 euro landingsfee en nog extra voor de 'afhandeling'. Ik heb er gestaan in de hangaar van Rainbow, maar het was niet te betalen.

Beek is wel een eind rijden vanuit Helmond (daar woon ik) maar het is een goede verbinding.
 
Voor mij veel te ver eg (Arnhem), maar klinkt mij als een erg mooie constructie.
PS: Wat voor motor heb je er gelegd, toch wel een Diesel neem ik aan? Sorry voor de beerput die nu opengaat.
 
Voor mij veel te ver eg (Arnhem), maar klinkt mij als een erg mooie constructie.
PS: Wat voor motor heb je er gelegd, toch wel een Diesel neem ik aan? Sorry voor de beerput die nu opengaat.

Dan is het geen Reims Rocket meer :haha:

Wat zit er eigenlijk voor een avionica in ?
Ben benieuwd wat het gaat kosten, denk zelf niet dat de constructie met een maandbijdrage gaat werken, Ik vraag me met name af hoeveel uur je dan per jaar moet gaan vliegen om goedkoper uit te zijn dan huren bij ASL (C-172 157,50 per uur, ruim IFR uitgerust, zuivere vliegtijd + 10 min.). Als het niet veel scheelt, zullen de meeste mensen liever geen vast maandbedrag betalen. Als je al niet genoeg huurders kunt krijgen zonder maandbijdrage zal het met nog wel veel moeilijker zijn, tenzij de uurprijs erg laag is, maar daar gebruikt de rocket relatief weer wat veel peut voor, denk ik.
Anyway success !

Leon.
 
Laatst bewerkt:
Antwoorden op vragen

Antwoorden op vragen

Motor
Er zit de originele Continental IO-360H in. Dat is een 6 cylinder die max. 210PK kan leveren. Er is (nog) geen Dieselmotor voor dit type vliegtuig beschikbaar. Er moet namelijk een STC voor zijn. Je mag er helaas niet in leggen wat je zelf wilt. Dat is voorbehouden aan experimentals.

Avionics
De avionica is niet erg modern maar voldoet prima. Vooral als die is aangevuld met een AvMap EKP-IV die ik op mijn knie bind.
Je kunt het panel hier zien: http://www.airvan.nl/aircraft/phhcg/index.html

De pagina is verouderd. De tekst en info is van voor de motorwissel.

Verhuur en zo
Ik kan en wil niet concureren met een 172 van ASL. Die toestellen vliegen minimaal 500 uur per jaar en dan krijg je de kosten per vlieguur wel naar beneden. Ik ben al blij als ik 150 uur per jaar haal. Huren is altijd voordeliger of je moet ook op 500 uur of meer per jaar komen. Co-ownership of mijn nieuwe constructie geeft meer vrijheid. Met alleen verhuur tegen uurprijs krijg je gebruikers die er veel te weinig op vliegen en daardoor niet current blijven. De Reims Rocket heeft een inspuitmotor en constant speed propeller. Die laatste kan snel kapot als je je even vergist in het juiste pookje ...

We zullen zien of er animo is. Ik update binnenkort de webpagina.
 
In plaats van een vast bedrag per maand, zou ik overwegen om een uren contract af te sluiten met de huurders. Dus potentiële huurders moeten bijvoorbeeld een contract voor minimaal 10 uur afsluiten. Die uren moeten ze dan binnen een jaar opmaken. Natuurlijk, de investering voor de huurder is dan wat groter, maar op die manier is de kans dat ze ook een beetje current blijven natuurlijk wel een stuk groter.

Zelfs als ik niet kijk naar de uurprijs, die zoals je zelf al aangeeft hoger zal zijn dan bij een commerciële partij, zie ik niet echt een reden om dit te overwegen. Voordeel van huur is juist dat ik geen kosten heb als ik niet vlieg. Nu wil jij dat voordeel teniet doen door een maandelijkse fee te gaan vragen. Maar wat krijg ik daar dan voor?
 
... mijn nieuwe constructie geeft meer vrijheid..

Dat betwijfel ik. Een C172 een dag meenemen is niet zo een probleem bij ASL. Als jij 10 "huurders" hebt en die willen de kist allemaal af en toe een weekend mee, loopt het ook al snel genoeg spaak, want zo veel mooie weekeinden zijn er ook weer niet en dan wil dus iedereen. Een mede eigenaar betaald vaak voor de emotionele waarde een "eigen kist"te hebben, maar dat is bij jouw constructie ook niet het geval.

Ben benieuw, in ieder geval nogmaals en welgemeend succes gewenst.
 
In plaats van een vast bedrag per maand, zou ik overwegen om een uren contract af te sluiten met de huurders.
Voordeel van huur is juist dat ik geen kosten heb als ik niet vlieg. Nu wil jij dat voordeel teniet doen door een maandelijkse fee te gaan vragen. Maar wat krijg ik daar dan voor?

Interessante discussie. Een urencontract met verplichting dit op te maken in 1 jaar is niet zo veel anders dan wat ik in gedachten heb. Voordeel in mijn constructie is dat als je meer vliegt, de kosten per uur lager worden. Ook voor de huurder want het vaste tarief per maand blijft gelijk terwijl het vliegtarief lager is dan een all-in huurtarief.

Ik vlieg al 34 jaar en heb pas sinds 2006 een eigen toestel. Ik zie de voordelen vooral zitten in de beschikbaarheid en het feit dat ik een toestel heb waar ik tevreden mee ben. Met huren is het altijd wat en je hebt maar te nemen wat er beschikbaar is. Met een niet te grote groep actieve huurders kan dat zo blijven terwijl alle nadelen van een eigen kist (aanzienlijke kosten) beperkt blijven.

Dat betwijfel ik. Een C172 een dag meenemen is niet zo een probleem bij ASL. Als jij 10 "huurders" hebt en die willen de kist allemaal af en toe een weekend mee, loopt het ook al snel genoeg spaak, want zo veel mooie weekeinden zijn er ook weer niet en dan wil dus iedereen. Een mede eigenaar betaald vaak voor de emotionele waarde een "eigen kist"te hebben, maar dat is bij jouw constructie ook niet het geval.

De beschikbaarheid van huurkisten zal sinds 2006 inderdaad wel beter zijn geworden. Er wordt steeds minder gevlogen. Maar een probleem blijft toch altijd dat je maandag wel weer terug moet zijn want dan hebben ze de kist nodig voor lesvluchten. Ik ben met je eens dat dat probleem ook in mijn constructie om de hoek kan komen kijken naarmate je meer gebruikers hebt.

Puur verhuren aan iedereen die een brevet heeft is ook geen oplossing. Dan blijft er uiteindelijk niets van de kist over. Als ik zo eens rondkijk naar de staat van huurtoestellen ... Trouwens is de Reims Rocket ook niet vergelijkbaar met een normale C172. Je moet er wel current op blijven om correct met de CS-propeller en het hogere vermogen om te gaan.

Overigens is er ook geen animo voor co-ownership. Aan iedereen die een shared-ownership constructie wil opzetten: ik heb 2 jaar een T182 uit 2001 gehad met 2 andere eigenaren. Het probleem is en blijft dat men niet het aantal uren vliegt dat men vooraf toezegt. De vaste kosten gaan gewoon door natuurlijk en voordat je het weet zit je met liquiditeitsproblemen. Dus ... daar komt die vaste prijs per maand vandaan.

Ik ben bereid met iedereen mijn ervaringen te delen en wellicht samen wat op te zetten. Dus PM me maar of mail direct naar me op [email protected]
 
Hi Flake,

Even de essentie van je waarom zoals ik het lees:
De kosten weerhouden ons ervan veel uren in Nederland / Europa te maken, dus meestal wijken we uit naar de Verenigde Staten.

Het antwoord waarom het niet te doen is heel duidelijk geschreven in het antwoord van AirVan dat ik 200% onderschrijf:
Huren is altijd voordeliger of je moet ook op 500 uur of meer per jaar komen.

Er zijn veel goede en minder goede redenen om een eigen toestel te willen bezitten maar je bent meestal nooit voordeliger uit dan met een een goede huurkist... :o
 
Er zijn veel goede en minder goede redenen om een eigen toestel te willen bezitten maar je bent meestal nooit voordeliger uit dan met een een goede huurkist...
Vooral wanneer je strenge eisen stelt aan veiligheid en onderhoud, en je je toestel niet wilt uitwonen...
Het aantal dat 500u per jaar prive vliegt is wel heel klein. Ik ken er die de 50 nog niet halen. De kosten per uur zijn dan belachelijk hoog. Wij doen zo'n 100u en dan nog is het hoog. Beschikbaarheid van een leuke kist, je moet er wat voor over hebben.
Naz
 
Sterker nog, ik denk dat er heel wat mensen zijn die geen 50 uur per jaar halen. Als ik kijk naar mezelf, dan zijn er twee dingen die dat tegen houden, namelijk tijd en geld.

Even simpel gezegd kost 50 uur vliegen per jaar ongeveer 5.000 euro. Als je met wat een wat zwaardere kist gaat vliegen, zal dat al snel oplopen naar 10.000 euro. Voor veel mensen is dat best een flink bedrag..

Maar voor mij is tijd wellicht nog meer een bottleneck. Of ik nu een uurtje ga vliegen of dat ik een flink eind rond ga toeren, het kost me toch ongeveer een hele dag. Maar ik heb ook nog een vrouw en tja, die wil ook nog wel eens dat ik dit of dat doe... Als zij even een rondje wil gaan rijden in het bos, moet ik het paard naar het bos brengen, dus tja... vliegen wordt het dan die dag niet.
Zo zijn er wel meer van dat soort dingen, dus als ik dan praktisch kijk, komt het er op neer dat ik gemiddeld een keer per maand de vleugels uit kan slaan. (Want ja, ik heb dus geen zin om in niet VFR omstandigheden uit te komen.)
 
@ Airvan. Zelf heb ik een aantal jaren meegedraaid in een vaste huurdersconstructie van ongeveer 10 man. Beschikbaarheid was prima en het voordeel van een mooiere kist t.o.v. een veredelde lesbak bij een club meer dan duidelijk. Dat kost dan natuurlijk ook wel wat want voor al dat moois moet je betalen en 200 uur halen is al een uitdaging op zich. De vaste lasten zijn daarom relatief hoog t.o.v. een club.

Daarnaast wil ik meegeven dat het soort mensen dat zich wil verbinden aan een mooie bak wat meer ervaring heeft en daarmee eisen hebben dan gemiddeld. Voor mijzelf geldt dat in ieder geval waarbij ik vooral kijk naar snelheid en inzetbaarheid. 150 kts of meer, IF en liefst met de-icing zijn zo'n beetje de eisen. Alles minder dan dat is (als je goed zoekt) gewoon goed en goedkoop te vinden bij clubs en verhuurbedrijven. Misschien is de bekleding daar dan niet meer zo netjes maar dat vind ik dan weer minder van belang.. Met andere woorden er moet in mijn ogen wel iets extra geboden worden om de extra kosten (mooie bak met slechts tien man) te rechtvaardigen.
 
Terug
Bovenaan