Senioriteitslijst KLM

Marc1991

New member
Hallo allemaal,

Momenteel studeer ik Technische Bedrijfskunde AP&M. Nu mag ik in klas 11-02 beginnen bij de KLS.

Nu wil ik echter duidelijkheid, niet de mening van anderen gezien het wel of niet slim is momenteel te beginnen.

Hiervoor heb ik naar mijn mening een lijst nodig van uitstroom KLS / aanname KLM / Pensioenlijst KLM dit vanaf een jaar of 1975. (Ofwel de senioriteitslijst?!) Heeft iemand een idee hoe ik aan deze gegevens kan komen? Of weet iemand deze informatie toevallig?

Tevens vraag ik mij af of het toegevoegde waarde heeft om mijn Frans te perfectioneren.

Mvg,
 
Is het niet zo dat je - wanneer je nu instapt bij de KLS - niet eens mag solliciteren bij de KLM?

Situatie nu ongeveer grofweg
Nog steeds een ruim overschot aan piloten binnen de groep.
Ex-Fokker 50 vliegers worden omgeschoold en zijn nog lang niet allemaal geplaatst.
Ongeveer 50 pensioneringen per jaar.
Een heleboel KLS'ers op de wachtlijst.
Er worden geen nieuwe vliegers aangenomen.
Hoe het er over 2.5 jaar uitziet? Geen idee. Maar lijkt mij sterk dat dan al de bufferlijst leeg is, maargoed ik heb geen glazen bol.
 
Frans heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Wat denk je te kunnen bereiken als je die lijst hebt? Denk je werkelijk dat je enigzins kunt voorspellen of je überhaupt wel wordt aangenomen en hoe je carriere eruit komt te zien?

Ik zou me eerst maar eens concentreren op het leren vliegen.
 
Er is hier denk ik niemand die je die lijst gaat geven, en zoals Boss al zegt: ga eerst maar eens leren vliegen. Ga daarna maar regelen dat je überhaupt bij KLM mag solliciteren.
 
Via lidmaatschap van de VNV heb je toegang tot het besloten gedeelte van hun website alwaar de senioriteitslijst van de KLM is gepubliceerd. Je kunt dan o.a. selecteren op pensioneringsjaar (bv 2011) waarbij je alle vliegers zichtbaar maakt die dat jaar met pensioen zullen gaan.

Als je wat KLM-ers kent, en je weet wanneer ze ongeveer in dienst zijn getreden, dan kan je met behulp van hun senioriteitsnummer inschatten wanneer de grote meute is aangenomen, en dat er van een pensioensgolf voorlopig toch echt geen sprake is...

Omdat je nu AP&M doet en binnenkort op de KLS mag beginnen, val je onder het lidmaatschap van kandidaat-lid en betaal je 25 euro per jaar. Krijg je dus toegang tot de website met informatie over een heleboel perikelen zoals pensioensleeftijd, vrachtproductie/Martinair en allerlei andere zaken die momenteel 'hot' zijn...

vwb de beschikbare informatie (die toch al ergens rondslingeren op het forum):

Ongeveer 340 wachtlijsters, waarvan er ongeveer 175 de COVA hebben gehad, en de rest net klaar of nog in opleiding zit. Aantal van 340 zal nog iets afnemen door afwijzingen COVA of uitval tijdens opleiding (10?)
In 2010 zijn er 60 studenten begonnen, in 2011 zal er een klas van 15 man voor jou starten.

Met een beetje uitval kun je ongeveer een schatting krijgen dat er 400 man voor je staan te wachten voor een plekkie bij de KLM, waarvan jij en 60 anderen geen garantie hebben dat je mag solliciteren. Vanaf najaar 2013 (incl afstuderen) kom jij ongeveer beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Als over 3 jaar die bufferlijst redelijk is weggewerkt, dan mag je waarschijnlijk ook wel aankloppen, maar als er de komende 3 jaar niets gebeurt, dan heb je wel een probleem... Echter, tegen die tijd is de markt waarschijnlijk iets gezonder en kun je mogelijk wel ergens anders makkelijker aan de bak komen (makkelijker dan ik op dit moment).
 
Dankjewel Tampie (en Floppie), eindelijk nuttige info.

Het wel of niet vragen naar deze gegevens speelt wel degelijk een grote rol. Hiermee kan ik toch een kleine inschatting maken hoeveel man/vrouw tegen die tijd nog wachten. ( De tijd dat ik op de markt kom, als alles goed gaat )

Ik zal me morgen aanmelden bij de VNV!

Gr,
 
Marc, ter herhaling, maar je kan daar echt nog niets uit halen. Dan moet je ook weten hoeveel er opgeleid gaat worden, wanneer er opgeleid gaat worden, hoeveel vlootuitbreiding er kan gaan komen, wanneer dat gaat komen, wat er met Martinair gaat gebeuren etc etc etc.
 
Marc, ter herhaling, maar je kan daar echt nog niets uit halen. Dan moet je ook weten hoeveel er opgeleid gaat worden, wanneer er opgeleid gaat worden, hoeveel vlootuitbreiding er kan gaan komen, wanneer dat gaat komen, wat er met Martinair gaat gebeuren etc etc etc.

Jullie hebben er natuurlijk meer verstand van dan ik, echter vind ik het een geruststellend (of juis niet) gevoel om te weten hoeveel man in de wacht staan bij de KLM en hoeveel er uit gaan per jaar..

Ik hou er toch altijd wel van de kansen/ aantallen te bekijken.

Gr,
 
Ik vind het eigenlijk wel verfrissend om te lezen dat iemand zich er echt even in verdiept. Als je de ideeën leest die sommige anderen er op nahouden dan vraag je je af of ze überhaupt de intelligentie wel hebben om vlieger te worden. Dat statistieken en resultaten uit het verleden echter niet veel hoeven te betekenen lijkt me duidelijk.

Ik hoop alleen dat je je niet al te veel bindstaart op de KLM alleen maar dat je ook rekening houdt met het scenario dat je je heil al dan niet tijdelijk ergens anders (buitenland) moet gaan zoeken.

Succes.
 
Ik hoop alleen dat je je niet al te veel bindstaart op de KLM alleen maar dat je ook rekening houdt met het scenario dat je je heil al dan niet tijdelijk ergens anders (buitenland) moet gaan zoeken.

Succes.

Natuurlijk is KLM keuze nummer 1. Als er echter geen keuze is heb ik natuurlijk geen problemen met een andere maatschappij. Zolang het maar genoeg verdient om mijn rente te kunnen betalen en deels af te lossen! Vliegen is en blijft gewoon het mooiste beroep!

Gr,
 
Is het niet zo dat je - wanneer je nu instapt bij de KLS - niet eens mag solliciteren bij de KLM?

Ongeveer 50 pensioneringen per jaar.
Een heleboel KLS'ers op de wachtlijst.
Er worden geen nieuwe vliegers aangenomen.

50 pensioneringen kan ik bevestigen, ken iemand die co's opleidt tot captains en die heeft ook zo'n getal genoemd. Ik deed trouwens ook ap&m en ben nu overgestapt naar een andere richting binnen TB. Wil na m'n bachelor bij de KLS beginnen ivm de huidige, krappe markt ( lees: baggermarkt) moeilijke maar enig logische keuze voor mezelf..
 
En niet te vergeten: een overschot aan vliegers die nu al wel in dienst zijn bij zowel KLM als Martinair! Daar is door hele goede afspraken met de vakbond zo geregeld dat er niemand uit hoeft. Denk aan baantjes op de grond als gates aansluiten, gewoon betaald thuiszitten of gedetacheerd worden bij Transavia. Zolang er bij een van de drie KLM Airlines teveel vliegers zijn, mag er van de KLM directie bij geen van de drie worden aangenomen. Die pensioneringen betekenen dus niet dat er nieuwe banen beschikbaar komen en met een verlies van 4,3 miljoen euro PER DAG afgelopen jaar door AF-KLM ziet het er nog niet best uit de komende tijd. Bij AF gaan ze ook nog mensen ontslaan, of hier ook vliegers bij zitten weet ik niet.
 
Op dit moment moet je geen keuzes hebben als "KLM is keuze nummer 1." Wanneer je dat voor ogen hebt en in je hoofd allerlei lijstjes gaat uitwerken van "KLM is keuze 1, maar als dat niet lukt vind ik Lufthansa ook wel leuk om voor te werken, of Transavia." Keuzes moet je pas gaan maken zodra er iets te kiezen valt. Niet zolang je nog geen brevetten hebt, want dan stoot je je alleen maar tegen een betonnen muur, en dat moeten we ook niet hebben :)
 
Het is ook niet erg om bij een andere maatschappij te werken. Het feit dat je werk hebt is nu al goed. Alleen welke school heeft de beste mogelijkheden?
 
Volgens mij heb jij het nog niet helemaal begrepen torres. Je gaat ervan uit dat de school je wel aan een baan helpt. Vergeet het maar! Dat moet je zelf doen. Helemaal in tijden van crisis hoef je niet op een school te rekenen. Er is er maar 1 die de juiste cijfers kan halen. Er is er maar 1 die zich moet presenteren op een sollicitatie en dat ben jezelf en daar heeft de vliegschool geen hol mee te maken! Er zijn scholen die tijdelijke baantjes "verkopen" zoals stella, maar daarna ben je gewoon weer op jezelf aangewezen. Overigens kun je die tijdelijke baantjes ook gewoon "kopen "als je niet van stella komt hoor, dus ook hier gaat die vlieger niet op! Snap dat nou eens een keer! Net als velen zit nog steeds met je kop in een of andere droomwereld met een roze bril op je kop!
Op een vliegschool leer je vliegen en leer je hoe je schulden maakt, niets meer dan dat!
De rest, zoals het verkrijgen van een baan is een hele andere kunst en heeft niets met een vliegschool te maken. Ohja, als er nu opeens een vliegschool opstaat die zegt dat ze sollicitatietraining geven, zul je er vast weer extra voor moeten betalen. Alsof een autoverkoper je gaat leren hoe je een baan als chauffeur moet krijgen.

sorry, was effe offtopic
 
@Hector,
Ja heb je gelijk in. Dus het maakt niet uit of je je brevet haalt in Duitsland of Nederland of welk land ook als ze maar de juiste licentie hebben?

sorry of topic..

Gr
 
Volgens mij heb jij het nog niet helemaal begrepen torres. Je gaat ervan uit dat de school je wel aan een baan helpt. Vergeet het maar! Dat moet je zelf doen. Helemaal in tijden van crisis hoef je niet op een school te rekenen. Er is er maar 1 die de juiste cijfers kan halen. Er is er maar 1 die zich moet presenteren op een sollicitatie en dat ben jezelf en daar heeft de vliegschool geen hol mee te maken! Er zijn scholen die tijdelijke baantjes "verkopen" zoals stella, maar daarna ben je gewoon weer op jezelf aangewezen. Overigens kun je die tijdelijke baantjes ook gewoon "kopen "als je niet van stella komt hoor, dus ook hier gaat die vlieger niet op! Snap dat nou eens een keer! Net als velen zit nog steeds met je kop in een of andere droomwereld met een roze bril op je kop!
Op een vliegschool leer je vliegen en leer je hoe je schulden maakt, niets meer dan dat!
De rest, zoals het verkrijgen van een baan is een hele andere kunst en heeft niets met een vliegschool te maken. Ohja, als er nu opeens een vliegschool opstaat die zegt dat ze sollicitatietraining geven, zul je er vast weer extra voor moeten betalen. Alsof een autoverkoper je gaat leren hoe je een baan als chauffeur moet krijgen.

sorry, was effe offtopic

Hector. even pas op de plaats....!

In het ene forum worden wannabee's kaput gemacht omdat ze kiezen voor een opleiding die niet KLS, EPST, NLS is.... En als ze wel kiezen voor bijv. een KLS, EPST, NLS 'vanwege de banden' dan is dat volgens jou ook niet goed?

Wees blij dat deze kerel zich wel verdiept, en wil weten welke vliegschool het 'beste' is. Markt is sowieso nog slecht, maar als je dan toch wil beginnen doe dat dan aub bij een KLS of EPST en blijf weg bij die vele andere paddestoelen die de afgelopen jaren het hardst zijn gaan schreeuwen met 'baankansen'. In ieder geval een school die niet groeit over de rug van zijn studenten! En nog mooier is een sponsorship of baangarantie die je in Duitsland wel kunt krijgen, of een goedkopere opleiding in het buitenland ipv een dure Nederlandse paddestoel die geen meerwaarde biedt.

Just my 2 cents.
 
uhe...Tampie..volgens mij heb ik erbij vermeld dat ik het had over de vliegscholen ten tijde van een crisis. Dat is precies de tijd die we nu beleven. En je noemt epst, kls en nls, maar uhe.....ook aan die namen heb je nu helemaal geen ene hol!
Dvtorres heeft in zijn/haar bericht ook geen naam van een vliegschool genoemd, maar heeft wel gezegd dat juist de vliegschool nu belangrijk is. Zoals ik al eerder zei, in tijden van crisis ben je enkel en alleen op jezelf aangewezen!
Bovendien wilde ik met mijn reactie zeggen dat ik het erg naief vindt da iemand er ueberhaupt nog vanuit gaat dat in tijden van crisis de naam van de vliegschool ertoe doet!
Vraag maar eens aan de kls, epst,nls afgestudeerden afgelopen jaar waar ze dankzij hun vliegschool aan het werk zijn geraakt!
 
Terug
Bovenaan