Selectie EPST

PilotGino

Expert
Beste heren/dames,

Ik heb a.s. dinsdag/woensdag de 2e en 3e fase van de selectie bij EPST. Ik weet hoe de twee fases er ongeveer uit zien, maar ik vroeg me af of iemand deze selectie recent gedaan heeft en misschien nog tips voor mij heeft?
Bijvoorbeeld op wat voor soort vragen/strikvragen ik me kan voorbereiden voor het gesprek en waar de groepsopdrachten over gaan.

Ik zou het heel erg waarderen als iemand mij een beetje kan helpen om de kans te vegroten op mijn droombaan!

Met vriendelijke groet,

Gino

Beste Gino,

Zelf heb ik de selectie medio 2015 doorlopen en ik heb het hele proces als zeer prettig ervaren.

Mijn tips aan jou:

-Wees ten alle tijden jezelf, zowel tijdens de gesprekken als me. Ga jij je anders voordoen dan zullen de selecteurs hier snel doorheen prikken.
-Ga in pak met stropdas.
-Leer de stof uit het boekje goed uit je hoofd. Ken de details!
-Praat met de aanwezige studenten die bezig zijn met hun MCC of AJFC.

Wat betreft vragen/strikvragen:

-Waarom wil je piloot worden?
-Waarom EPST en geen KLS?
-Zou je in het buitenland willen wonen?
-Vragen over je bijbaantjes/ouders/vriendin.

Van een van de selecteurs kreeg ik de opmerking: "je spreekt wel een beetje plat haags" Naar mijn mening wilde de selecteur weten hoe ik op die opmerking reageer.

Ik wens je veel succes aankomende week!

Gr. Alicantino92

Ps Excuses voor de spelling! Ik typ dit vanaf een mobiele telefoon.

Beste Alicantino92,

Heel erg bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb hier al erg veel aan.
Ik vroeg me ook af tijdens de 2e fase(simulator), gaan ze dan ook moeilijke vragen/rekensommen aan je stellen om de druk te verhogen? Rekenen is namelijk niet mijn sterkste kant;)

Nogmaals bedankt!

Groeten Gino

Daar kan je wel vanuit gaan ja, ze kijken hoe stijl je leercurve is en of je de dingen redelijk vlot oppikt terwijl je dus ook rekenvragen etc. gevraagd krijgt.

Grootste tip die ik je kan geven is ''Aviate, navigate, cummunicate'' ;-)

Tijdens de sim-rating krijg je inderdaad een paar vragen. Bijvoorbeeld: In wat voor type vliegtuig vlieg je? Hoeveel personen passen hier in? 30 personen in de business class, hoeveel procent is de economy?

Allemaal relatief makkelijke vragen die je aandacht van het vliegen trekken. Belangrijk is dat vliegen je nummer 1 prio is. Zeg gerust 'standby' als het even teveel wordt.

Ken het EPST traject goed uit je hoofd. Weet wat je in Portugal te wachten staat (mocht je niet voor CTC kiezen). Er is geen financiering bij EPST, ze zullen je vast en zeker vragen hoe je het gaat financieren. Ze verwachten dan al een goed en duidelijk verhaal. 'Komt wel goed' gaat niet werken.

Als laatste, blijf jezelf. Luister goed naar de anderen, maar kom zeker op voor je eigen punt.

Weet iemand of EPST is gestopt of ligt alleen de zite eruit?

Sinds Dinsdag is hun site eruit, wilde namelijk wat opzoeken over de HV opleiding(mentored cadet programme)

Zou L3 hun ook hebben gekocht? Net als G-Air misschien?

Is namelijk nog best een logische stap

Verburg is al jaaaaaren weg bij EPST. En ik acht de kans 0.0 dat L3 EPST gekocht heeft.

Laatst bewerkt:
Verburg is al jaaaaaren weg bij EPST. En ik acht de kans 0.0 dat L3 EPST gekocht heeft.

Het was meer een idee omdat ze ook G-Air hebben overgenomen.

Overigens is de site ruim een week onbereikbaar, en op FB is hier ook niks over gepost.

Ik ben benieuwd wanneer de nieuwe site dan in de lucht komt of wat er achter de schermen gebeurt

Sommen

Sommen

Goedemiddag,

Kan iemand die de selectie al heeft doorlopen misschien een voorbeeld geven van de sommen die je kan verwachten in de Compass Test?

Alvast bedankt.

Fase 3

Fase 3

Goedenavond,

Bedankt voor onderstaande informatie over Fase 2 bij de EPST. Ik ben erg benieuwd naar wat extra informatie aangaande het wiskunde examen wat wordt afgenomen in ronde 3. Welk niveau er word er gevraagd? Is dit vergelijkbaar met het niveau van de wiskunde tijdens de Compass-test?

Alvast hartelijk dank voor je reactie.

Goedenavond,

Bedankt voor onderstaande informatie over Fase 2 bij de EPST. Ik ben erg benieuwd naar wat extra informatie aangaande het wiskunde examen wat wordt afgenomen in ronde 3. Welk niveau er word er gevraagd? Is dit vergelijkbaar met het niveau van de wiskunde tijdens de Compass-test?

Alvast hartelijk dank voor je reactie.
Ja, die vragen zijn wel vergelijkbaar. Veel hoofdrekenen en sommen op papier oplossen. Kun je op zich prima oefenen dus. Denk ook aan sommen als twee vliegtuigen die met verschillende snelheden naar elkaar toe vliegen, en na hoeveel km ze elkaar dan tegenkomen.

Ja, die vragen zijn wel vergelijkbaar. Veel hoofdrekenen en sommen op papier oplossen. Kun je op zich prima oefenen dus. Denk ook aan sommen als twee vliegtuigen die met verschillende snelheden naar elkaar toe vliegen, en na hoeveel km ze elkaar dan tegenkomen.
Thanks Gino!

Nog tips over de vragen welke ze stellen over het instructieboekje van de sim?

Terug
Bovenaan