Screen height??

CFM-56 op de A319 alleen ignition voor engine starting, en in flight automatisch door FADEC als er een flame-out gedetecteerd wordt. Op de oudere bussen kwam ook IGN als je gas gaf voor take-off (FLEX of TOGA gate), maar dit is eruit geprogammeerd om de igniters te sparen. Verder IGN on alleen voor take-off op contaminated runways (standing water) en flight crew discretion in moderate-severe turbulence. Dit laatste is alleen voor je eigen gemoedsrust...
 
Schijnt op de 737 CFM56 zo te zijn dat je de ignition alleen armed als je de startswitches aanzet. Vuren doen de igniters pas als de druk in de verbrandingskamer onder een bepaalde waarde komt.

Bij een flameout krijg je gewoon auto-ignition of je de ignition aanzet of niet maakt geen verschil.

Ignition switches zijn er dus inderdaad alleen voor je gemoedsrust...
 
WW1 Flying Ace zei:
Ignition switches zijn er dus inderdaad alleen voor je gemoedsrust...
Wat wel helpt tegen een mogelijke flame out en wat meestal ook recommended procedure is: Max. bleed onttrekken aan de compressor waardoor de stall margin wordt verhoogd om zo een compressor stall te voorkomen, o.a. anti-ice in manual override selecteren.
 
WW1 Flying Ace zei:
Schijnt op de 737 CFM56 zo te zijn dat je de ignition alleen armed als je de startswitches aanzet. Vuren doen de igniters pas als de druk in de verbrandingskamer onder een bepaalde waarde komt.

Ignition switches zijn er dus inderdaad alleen voor je gemoedsrust...

Wat betreft de CFM56, dat is niet helemaal juist.

De ignition is inderdaad armed totdat de START LEVERS in IDLE gezet zijn, als je dus bij de gate staat met motoren af is er ook geen ignition. Zodra de motoren draaien (START LEVERS naar IDLE) dan zijn de igniters ALTIJD ge-armed, voor het geval van een flameout, ongeacht de stand van de START SWITCHES.

Echter, wanneer je de START SWITCHES naar CONT zet, zoals bijvoorbeeld bij TakeOff en landing, dan zijn de igniters voortdurend actief. Dit is inderdaad een extra backup, maar ze werken dus WEL!

FC
 
Dacht ik ook totdat er bij ons een CFM instrukteur een cursus gaf en ons vertelde dat het afhangt van de druk in de verbrandingskamer, ze schijnen dus niet te vuren ook al zet je de start switches in cont of flt. (zolang de motor gewoon werkt natuurlijk).

Ook vertelde hij dat Airbus erover denkt om de igniton switches gewoon helemaal weg te laten omdat ze geen enkele funktie meer hebben, alles is daar automatisch wat ignition betreft...

Voor mij ook iets geheel nieuws!
 
737 startswitches komen in twee varianten GRD-OFF-CONT-FLT of GRD-AUTO-CONT-FLT.

In CONT: inflight, provides ignition to both igniters when N2 is less than idle and
the start lever is in idle (je kan dus zeggen bij een lagere fuel press.
in de combustor)

In AUTO:Same as OFF except; provides automatic ignition to selected igniters
when engine is running and flaps are not up below 18000ft or eng.
Anti-ice is turned on.
 
Terug
Bovenaan