Schiphol wil verder met ontwikkeling EHLE

echodelta

Member
Schiphol wil verder met ontwikkeling Lelystad Airport

LELYSTAD - Schiphol Group wil op korte termijn verder met de ontwikkeling van Lelystad Airport. Dat betekent dat er al volgend jaar kan worden begonnen met verlenging van de start- en landingsbaan. De Lelystadse luchthaven krijgt dan ook luchtverkeersleiding. Dat heeft de provincie Flevoland dinsdag bekendgemaakt.

De uitbreidingen worden gefaseerd ingevoerd. Op lange termijn moet Lelystad Airport zorgen voor de opvang van vliegverkeer wanneer er capaciteitsproblemen zijn op Schiphol.

Al jaren wordt op de luchthaven gesproken over baanverlenging en luchtverkeersleiding. "Het verschil met het verleden is dat we toen een heel groot plan hadden en nu heel kleine stapjes willen zetten", zegt directeur Erik Lagerweij van Lelystad Airport. Bekeken wordt of baanverlenging van 1250 naar 1600 meter mogelijk is. Uiteindelijk hoopt de luchthaven op een baan van 2100 meter. "Maar het is allemaal onder voorwaarden. Eén daarvan is dat het Rijk zorgt voor ontsluiting van het luchtruim."

(c) ANP
 
Ze vragen nu al landingstarieven van een gecontroleerd veld; dus dan ook maar liever echt gecontroleerd
 
EHLE ontwikkeling

EHLE ontwikkeling

Fijn dat Schiphol dat wil. (maar niet heus)

Wat gebeurd er met de kleine luchtvaart op EHLE, die mag straks wijken want op een overloopveld van Schiphol is geen plaats voor de kleine luchtvaart.

Die landingsgelden gaan zodra het een gecontroleerd veld is, met een langere baan, ook fors omhoog waarschijnlijk op hetzelfde niveau als Rotterdam.
En daarnaast mag je dan in de hold als er weer wat van die grote jongens aankomen.

Als je dat wil dan prima, maar ik denk dat de meeste vliegers van EHLE, wat nu toch vooral voor de kleine luchtvaart gebruikt wordt, toch eens wakker moeten gaan worden.
Enig protest van de kleine luchtvaart zou toch wel op zijn plaats zijn !! Nu laten we ons wel heel gemakkelijk wegjagen.
 
Ik lees net dat defensie van Eindhoven vertrekt. Schiphol groep heeft daar al een belang. Kunnen ze daar niet beter aan de gang? Alle infrastructuur ligt er al.
 
6.75 voor een lokaal en 13.55 voor een overland vind ik anders best prima. ;)

Ik vind 26,50 voor een overlandje (winter, CAT 8 < 1500kg) in het weekeind toch wel een boel geld. Ik zou graag een abonnement of 'strippenkaart' voor lokaal willen zien, dan blijft een uurtje touch-en-go ook betaalbaar.
 
@ Dutchfly

Is het juist niet andersom? EHLE blijft 'open' omdat eventueel er grote luchtvaart mogelijk is? Denk dat juist nu dat QAPS er is gaan zitten en in de toekomst een mogelijke baan verlenging plaats vindt dat dit EHLE levens vatbaar maakt?
 
@ Dutchfly

Is het juist niet andersom? EHLE blijft 'open' omdat eventueel er grote luchtvaart mogelijk is? Denk dat juist nu dat QAPS er is gaan zitten en in de toekomst een mogelijke baan verlenging plaats vindt dat dit EHLE levens vatbaar maakt?

Wat is levensvatbaar ??
De groene velden in Nederland bestaan ook al jaren met vaak veel minder bewegingen dan EHLE. Het heeft meer te maken met keuzes die gedaan worden en politiek.

We hebben nog wat meer velden in Nederland die geschikt zijn om de grotere luchtvaart op te ontvangen en dus als overloopveld voor Schiphol te dienen wat Rotterdam nu ook al is. Denk aan Eelde en Maastricht en natuurlijk ook Eindhoven conform de suggestie van scsirob. Wellicht dat Twente ook nog weer eens levensvatbaar gemaakt wordt.

Ik denk dat als EHLE inderdaad de overloop haven van Schiphol wordt dat dan de kleine luchtvaart fors moet inleveren.
Ik verbaas me tot nu toe dat de kleine luchtvaart op EHLE dat zo gemakkelijk laat gebeuren.
 
Wat gebeurd er met de kleine luchtvaart op EHLE, die mag straks wijken want op een overloopveld van Schiphol is geen plaats voor de kleine luchtvaart.

Die landingsgelden gaan zodra het een gecontroleerd veld is, met een langere baan, ook fors omhoog waarschijnlijk op hetzelfde niveau als Rotterdam.
En daarnaast mag je dan in de hold als er weer wat van die grote jongens aankomen.

Op Rotterdam en Eelde is het prima vliegen (op de prijs na). Eigenlijk nooit vertraging en een keer holden (komt erg weinig voor) is niet te vergelijken met het ongecontroleerd wachten in een rijtje @ de holdingpoint op EHLE.

Ik denk dat de GA er op vooruit gaat. juist ook qua mogelijkheden.

PS: in het weekend nu ca. 30 euro voor een overlandvlucht vind ik veel (eelde: ca. 30 euro, Rotterdam ca. 20 euro - o.k. Rdam excl handeling, maar die betaal je niet als je een lokale vlieger bent - zou dus mooi zijn als EHLE nu al het zelfde tarief als Rdam zou hanteren)
 
Laatst bewerkt:
Zal wel hetzelfde gaan als op eindhoven, geen plek meer voor GA.
Prijzen net zolang verhogen totdat er niemand meer vliegt
EHEH overland kost nu 90 euro
 
Ik vind 26,50 voor een overlandje (winter, CAT 8 < 1500kg) in het weekeind toch wel een boel geld. Ik zou graag een abonnement of 'strippenkaart' voor lokaal willen zien, dan blijft een uurtje touch-en-go ook betaalbaar.

De ;) was natuurlijk omdat ik veel op een DA20 vlieg, dus goedkoper landen kan niet op EHLE. Maar natuurlijk zijn de landingsgelden hoog, maar niet extreem. Een landing op Hoogeveen (gras) kost je ook iets van 20 euro en Seppe 22 euro (en in het weekend nog meer).

Maar ik vlieg de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar naar Duitsland, scheelt een hoop landingsgelden.
 
Zal wel hetzelfde gaan als op eindhoven, geen plek meer voor GA.
Prijzen net zolang verhogen totdat er niemand meer vliegt
EHEH overland kost nu 90 euro

Dat is precies wat ik bedoel, als de grote luchtvaart op EHLE komt zal er een ontmoediging gaan komen voor de kleine luchtvaart. Hoe wordt dat aangepakt, verhogen van de landingsgelden en andere tarieven.
Uiteindelijk is het dan onbetaalbaar om nog op dat veld te vliegen. Voorbeelden hebben we al gezien op Schiphol zelf maar ook op Rotterdam en dus blijkbaar ook al in Eindhoven.
Het uiteindelijke effect; EHLE nu een van de belangrijkste velden voor de kleine luchtvaart zal de kleine luchtvaart verdrijven om plaats te maken voor de overloop van Schiphol.

Waar moet de kleine luchtvaart heen als ze niet meer welkom zijn op EHLE ??

Stoppen met vliegen of naar bv EHTE of andere velden want een vervangend veld voor het gemis van EHLE zal er wel niet komen.

Nee, wat mij betreft geen goed plan van Schiphol en de politiek.
 
Verwachten jullie dat dit gevolgen zal gaan hebben voor mijn te volgen vliegopleiding op EHLE in de komende twee jaar? Dan doel ik met name op prijsverhogingen van de opleiding als gevolg van bijv. hogere landingsgelden, en andere maatregelen om de kleine luchtvaart te ontmoedigen.
Of denken jullie dat het zo'n vaart niet zal lopen?
Stel dat de baan volgend jaar wordt verlengd, blijft deze dan tijdens werkzaamheden wel gewoon open of gaat het gevolgen hebben voor het aantal vliegbewegingen?
 
Verwachten jullie dat dit gevolgen zal gaan hebben voor mijn te volgen vliegopleiding op EHLE in de komende twee jaar? Dan doel ik met name op prijsverhogingen van de opleiding als gevolg van bijv. hogere landingsgelden, en andere maatregelen om de kleine luchtvaart te ontmoedigen.
Of denken jullie dat het zo'n vaart niet zal lopen?
Stel dat de baan volgend jaar wordt verlengd, blijft deze dan tijdens werkzaamheden wel gewoon open of gaat het gevolgen hebben voor het aantal vliegbewegingen?

Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt. We horen dit verhaal al 15 jaar.
Gewoon lekker gaan beginnen en je weet natuurlijk nooit precies hoe de toekomst zal zijn, maar als je daardoor te veel laat leiden dan kan je nooit met iets starten.

Wat kosten betreft: Ik denk dat het wel mee zal vallen. Kosten op EHLE zijn al erg hoog en vaak hoger dan gecontrollerde velden.
 
Stel dat de baan volgend jaar wordt verlengd, blijft deze dan tijdens werkzaamheden wel gewoon open of gaat het gevolgen hebben voor het aantal vliegbewegingen?

Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar als ik even praktisch kijk wat er bijvoorbeeld op Stadtlohn is gebeurt, dan kun je er van uitgaan dat als de baan echt verlengd wordt, de baan ook wel een tijdje dicht zit.
Hoe lang dat precies is, is niet zo eenvoudig te zeggen, maar reken op 2 weken tot een maand.

Dat klinkt als een flinke periode, maar als je er goed over nadenkt valt dat ook wel weer mee. Die periode zal ook vast niet in het hoogseizoen vallen, maar eerder aan het begin van de lente, het einde van de winter of het einde van de herfst. Tijden dat je toch al wat minder vliegt, omdat het weer niet bepaald super is. Kortom voor je vliegopleiding hoeft dat niet veel invloed te hebben.
 
Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt. We horen dit verhaal al 15 jaar.
Gewoon lekker gaan beginnen en je weet natuurlijk nooit precies hoe de toekomst zal zijn, maar als je daardoor te veel laat leiden dan kan je nooit met iets starten.

Oke, niet echt iets om mij druk over te maken dus begrijp ik.
Ik laat mij er ook niet door leiden hoor, maar het is gewoon iets waar ik rekening mee wil houden aangezien in mijn opleidingscontract zo overduidelijk vermeld wordt dat de kosten hoger kunnen uitvallen door zaken als deze waar de vliegschool geen invloed op heeft.

@Fotojunky, als het zo'n korte periode is is het inderdaad nog te overzien en helemaal als het niet in de zomer gebeurt dan zal ik er weinig last van hebben zoals je al aangeeft.
 
Terug
Bovenaan