Salaris vliegers

Oorspronkelijk gepost door Boer

PH-JPC na een civiele opleiding is het best krap bij de KLu hoor. Het lukt op zich wel, maar super breed heb je het niet, maar wat je zegt het gaat om het vliegen en dat is echt super en ik denk dat het dan niet uitmaakt of je F-16, heli of transport vliegt, de KLu is gewoon gaaf.

Ja precies, maar ik ben zelf niet van plan om na mijn opleiding naar de KLu te gaan, ivm mijn ogen. Ik ga gewoon de burgerluchtvaart in.
Ik post normaliter nooit wat bij 'Luchtmacht' maar ik vond de opmerking van Cheuk bijdehand, zeker voor iemand die nog niet (lang) in de luchtvaart zit.

Maar goed, genoeg hier over, ik zal dit topic verder niet vervuilen met dit soort berichten.

Many Happy G's !

Gegroet
 
Ik heb het op de voorlichting (Gilze-Rijen) gehoort van iemand van de P&O-afdeling, die zei het volgende:

Je krijgt salaris naar rang (vlieger dus officier, maar op de KMA begin je als soldaat derde klasse, maar slechts voor 8 weken (BBT)). Dit salaris is afhankelijk van leeftijd en (voor)opleiding. Ik als 22-jarige met een HBO-papiertje zou ongeveer 1400 á 1600 euro's verdienen (zie website KMA!).

Zo gauw je in een PC-7 stapt krijg je bovenop je salaris een vliegertoelage. Die begint bij ong. € 600,- en loopt tijdens je carriere op volgens een bepaald schema. Er zijn vliegers die bijna net zoveel toelage krijgen als salaris puur volgens rang!

Al met al verdien je niet echt minder dan in de burgerluchtvaart, over het algemeen wel meer dan als burger, je verdient, zoals dat heet 'bovenmodaal'. Net zoals het in de KLu vooral vanaf kapitein begint te lopen zoals ik hier hoor, begint het bij de KLM/Martinair etc. vooral te lopen als je gezagvoerder wordt, je verdient dan echt fors meer dan als First Officer.

Je verdient nog meer als je uitgezonden wordt (niet noodzakelijkerwijs via de NAVO). Je krijgt dan een toeslag bovenop je salaris. Dat schijnt vrij veel te zijn. Hoeveel durf ik niet te zeggen.

P.S. Bruto is idd meer dan netto. Van je bruto salaris gaan alle werknemerslasten en belastingen nog vanaf (net als bij iedereen die werkt). Je houdt ongeveer de helft (!) netto over.

P.S 2. Ik hoop niet dat ik overkom als iemand die het voor het geld doet, want dat is beslist niet het geval. Het zijn gewoon dingen die ik in de loop der jaren heb opgepikt als vliegfanaat.
 
Oorspronkelijk gepost door PH-JPC
Ho ho,
Was dat een ironische opmerking? een grapje? Ik hoop dat ik je verkeerd heb begrepen, maar het komt over alsof jij denkt dat verkeers- en gevechtsvliegers het voor het geld doen.
Als ik dat stukje van jou zo lees gaat het bij jou juist wel om het geld.

Ik ben zelf bezig met mijn opleiding voor verkeersvlieger, en ik doe het NIET voor het geld. Wat dat betreft had ik beter arts of notaris kunnen worden. Eigenlijk was dan álles beter dan vlieger worden op dit moment.
Maar ik hou van vliegen, van de lucht en de vrijheid.

Als ik genoeg verdien om mijn rente, mijn lening, mijn kamer, eten&drinken, mijn auto+verzekeringen kan betalen, en daarnaast nog simpel gelukkig kan zijn hoop ik 80 te worden.

Errug kort door de bocht hoor.
Heb je al wel eens gevlogen? ervaren hoe het is om zelf te vliegen?
Maak eens een mooie looping of dans eens samen met een eenzaam wolkje in je eentje aan het eind van een mooie middag en je begrijpt wat ik bedoel.

Gegroet


PS: Netto verdien je (zonder belasting aftrek) minder dan bruto. FF denken voor je wat post de volgende keer.
erm...
volgens mij heb je me verkeerd begrepen:confused:
maja, vliegen doe je hoofdzakelijk ook niet voor het geld, dit geldt denk ik wel voor verkeers en gevechts vliegers
hier bij bedoel ik eigenlijk "denk ik wel"aan elkaar en niet "denk ik" apart en "wel" apart" als je begrijpt wat ik bedoel
oftewel: ze doen net niet voor hun geld
we zeggen precies hetzelfde...
 
Oorspronkelijk gepost door Split-S
Ik heb het op de voorlichting (Gilze-Rijen) gehoort van iemand van de P&O-afdeling, die zei het volgende:

Je krijgt salaris naar rang (vlieger dus officier, maar op de KMA begin je als soldaat derde klasse, maar slechts voor 8 weken (BBT)). Dit salaris is afhankelijk van leeftijd en (voor)opleiding. Ik als 22-jarige met een HBO-papiertje zou ongeveer 1400 á 1600 euro's verdienen (zie website KMA!).

Zo gauw je in een PC-7 stapt krijg je bovenop je salaris een vliegertoelage. Die begint bij ong. € 600,- en loopt tijdens je carriere op volgens een bepaald schema. Er zijn vliegers die bijna net zoveel toelage krijgen als salaris puur volgens rang!


Naar mijn mening klopt dit niet helemaal. Denk dat je beter gewoon uit kunt gaan van wat ik eerder zei. Wel is het zo dat bij kapitein worden inderdaad de grote sprong zit qua geld.
Salaris naar rang klopt, maar naar mijn weten wordt je pas bevorderd naar vaandrig wanneer je de amo/ako afhebt. Dit was toen ik daar liep iets van 5 maanden en niet 8 weken. Maar er is daar veel veranderd, dus wie weet heb je gelijk. De salaris zeg je is afhankelijk van vooropleiding. Volgens mij maakt dit geen bal uit als je de BBT opleiding voor vlieger doet. Er is een 2 jarige variant van de KMA waarbij je hoger begint, maar volgens mij heb je het daar niet over. Ook kun je vakgericht met je HBO de BBT opleiding volgen om daarna computerman op een basis ergens te worden ofzo, dan kan ik het mij ook nog voorstellen.
Je krijgt niet zodra je de PC-7 instapt vliegtoelage. Dat is pas wanneer je je wing haalt. Dan begin je ook pas vliegtoelage op te bouwen. Daarvoor heb je vlieggeld en dat is puur afhankelijk van hoeveel uren je stuurt in een maand.
Vliegtoelage begint met 460,50 en gaat elk jaar met 92.10 omhoog. (Bruto, en veranderd natuurlijk, net als salaris met aanpassing inflatie).
Maximum (na een jaar of 12 ofzo is 1565.70). Door instructeur of section lead enz te worden kan het wat sneller gaan.
 
Oorspronkelijk gepost door Split-S

Al met al verdien je niet echt minder dan in de burgerluchtvaart, over het algemeen wel meer dan als burger, je verdient, zoals dat heet 'bovenmodaal'. Net zoals het in de KLu vooral vanaf kapitein begint te lopen zoals ik hier hoor, begint het bij de KLM/Martinair etc. vooral te lopen als je gezagvoerder wordt, je verdient dan echt fors meer dan als First Officer.


Geloof me je verdient echt wel minder als in de burger luchtvaart. Na een paar KLu zal je bij de burgers misschien iets terug gaan omdat je daar onderaan de ladder begint, maar je zit binnen de kortste keren op een hoger salaris dan bij de KLu. Een F/O bij de burgers verdient meer als een kapitein bij de KLu. Ik heb het dan wel over de "grote" maatschappijen als KLM, Trans, Martinair en Dutchbird etc.

Volgens mij verdien je als Soldaat 3 op de KMA een kleine 1000 euro Bruto ga ik nog nakijken.

mazzel
 
Doeber, tegenwoordig zitten BBTérs voor 1 jaar vast. Dat cursisten programma is uitgebreid met een half jaar theorie erachteraan. Commando voering etc. Waarschijnlijk cursussen waar jij nog na de KMA apart voor terug moest komen om deze alsnog te volgen. Dus eerst gewoon AMO/AKO, ben je cadet korporaal en daarna dat half jaar theorie na de eindoefening. Daarna bevordering tot vaandrig.

Kwa salaris verdien je rond de 1100 euri bruto als soldaat 3. Ligt meer rond de 900 netto denk ik, heb alleen salaris staaf van 2001 liggen. En je word inderdaad betaald naar rang. Alle cadetten staan gelijk op de KMA. Of je nou een beroepsopleiding hebt of niet, je krijgt geen cent meer of minder. Tenzij split-S hiervoor het harde tegendeel kan bewijzen.


Vanaf morgen 10.00 ben ik cadet-spijkerbroek, dus ik zal het allemaal in levende lijve ondervinden.
 
bbt opleiding is korter dan de bot opleiding...
en na je opleiding verdien je ook even veel, maar een bot-er zal sneller promoveren, en hogere rang is ook een hogere salaris
 
Een BOT-er hoeft niet sneller te promoveren, dat gebeurd gewoon op capaciteiten. Zou idioot zijn als een BOT-er die minder goed is eerder lead word dan een ace van een BBT-er.

Voor de geinteresseerden onder ons heb ik het even opgezocht;
Een SLD3 van 20 (schaal 0)verdient 830,60 euro Bruto.
Een VDG van 21 (schaal 1) verdient 1446,87 euro Bruto
Een ELT met schaal 6 (de laagste) verdient 2105,76 euro Bruto.

Per jaar komt er ongeveer 100 euro bovenop. Voor vliegtoelage zie de post van Doeber.

Waus en de rest succes op den KMA!!

Mazzel
 
Op de KMA blijf je als BBTer 8 weken soldaat en daarna wordt je korporaal neem ik aan. Natuurlijk wordt je niet meteen vaandrig daarna. Dat wordt je pas na de KMA.
Verder: dit is wat mij is verteld, door iemand van de KLu, van de personeelsafdeling. Ik ga er vanuit dat dat gewoon klopt, anders lieg ik in commissie.
 
Oorspronkelijk gepost door 322sqnchris
SLD 3de kl van 18, gaat ook 830,60 verdienen :D

Als ik naar de post van Boer kijken (Een SLD3 van 20 (schaal 0)verdient 830,60 euro Bruto.), dan kan ik me bijna niet voorstellen dat jij hetzelfde gaat verdienen. Op de site van de KMA las ik namelijk dat het salaris ook afhankelijk is van je leeftijd. Aangezien iemand van 18 jonger is dan iemand van 20, zal het salaris ook wel lager zijn. :p:
 
De laagste schaal is 0 en normaal is je salarisschaal je leeftijd - 20. Ik denk dat iemand van 18 daar dus ook gewoon begint.
 
Oorspronkelijk gepost door Neomagensis
Als ik naar de post van Boer kijken (Een SLD3 van 20 (schaal 0)verdient 830,60 euro Bruto.), dan kan ik me bijna niet voorstellen dat jij hetzelfde gaat verdienen. Op de site van de KMA las ik namelijk dat het salaris ook afhankelijk is van je leeftijd. Aangezien iemand van 18 jonger is dan iemand van 20, zal het salaris ook wel lager zijn. :p:
Nou spijt me voor je maar het staat in mn Aanstelling en ik denk niet dat ze daar fouten over gaan maken :D
 
Dat soldaten salaris op de KMA valt nog wel ietsje hoger uit aangezien je in die eerste periode om de week in het veld zit. En oefenentoelage tikt best lekker aan. En op de EMVO krijg je in de vliegfase ook best leuk bedrag aan vlieggeld erbij.
 
Oorspronkelijk gepost door 322sqnchris
Nou spijt me voor je maar het staat in mn Aanstelling en ik denk niet dat ze daar fouten over gaan maken :D

:D Ja daar kan ik uiteraard weinig tegen inbrengen.


Zo moelijk is het allemaal niet om daar achter te komen hoor.

http://www.kma.mindef.nl/kma/pictures/5459.doc
Inderdaad die site heb ik ook gezien en daardoor dacht ik dat er iets in één van de bovenstaande posten niet klopt.

Laat je alleen niet foppen door te denken dat je met vooropleiding een hoger salaris schaal gaat krijgen. In onze gevallen gaat dat voor zover ik weet niet op.
Wel raar op zich dat ze op de site van de kma zeggen dat je met een hogere vooropleiding een hoger salarisnummer krijgt.

Overigens zetten ze er op de site wel bij dat aan het overzicht geen aanspraken ontleend kunnen worden. ;)
 
Ik weet natuurlijk niet precies hoe 't bij de KLu zit, maar volgens mij krijg je op de PC-7 nog geen vliegertoelage, dat wordt namelijk gewoon als opleiding gezien. Volgens mij begint de vliegertoelage pas als je op je typetraining zit. Verder moet je idd niet gaan vliegen voor 't geld, maar omdat je 't graag wil!!!! Enne.............ook klopt 't dat je behoorlijke toelages krijgt als je wordt uitgezonden.
Greetz Mattijn!
 
Salaris

Salaris

Ik zal jullie een indicatie geven van wat je bij de Klu kunt verdienen. Ik ben kapitein-vlieger en 39 jaar en verdien ongeveer 65.000 Euro bruto per jaar. Dit is exclusief toelages voor oefeningen en uitzendingen.
 
Terug
Bovenaan