Salaris vliegers

Neomagensis

New member
In een ander deel van het PBB wordt veel gesproken over het salaris van vliegers. Men vergelijkt dit dan met de kosten die je moet maken voor de opleiding en het financiele risico dat je dus loopt op het moment dat je aan zo'n opleiding begint. (Deze vergelijking gaat voor de opleiding van de Koninklijke Luchtmacht uiteraard niet echt op.)

Laat ik voorop stellen dat ik geen vlieger wil worden vanwege het salaris. Het salaris van een vlieger bij de luchtmacht zal misschien niet eens zoveel meer of minder zijn dan wij kunnen verdienen na een studie in het hoger onderwijs.

Toch ben ik wel benieuwd wat een vlieger bij de Klu ongeveer verdient. Er zal uiteraard een verschil zijn tussen vliegers die net uit de opleiding komen en vliegers die al 8 jaar vliegen, maar weet iemand toevallig in welke richting je moet denken? Is er daarnaast ook een groot verschil in salaris tussen heli- en f-16 vliegers?
 
De salaris van een KLU vlieger hangt af van je rang (verantwwordelijkheid). Als je net vers en groen van de opleiding komt dan ben je Bravo wing. Op de open dag vertelde ze dat je dan ongeveer 1600 euro vast per maand krijgt (dat was wel 2-3 jaar geleden, misschien is het veranderd), maar je krijgt nog veel meer, want je krijgt ook nog risicogelden, het bedrag daarvan verschilt nogal, ligt aan waar je mee bezig bent.
Als je onder NAVO vlag uitgezonden wordt verdien je nog meer. De NAVO schijnt goed te betalen. Je weet dus nooit precies hoeveel je verdient, niet zoveel als de burgerluchtvaart, maar daar doe je het ook niet voor. Je krijgt in ieder geval genoeg om rond te komen, je kan misschien niet een mercedes kopen, maar die geeft lang niet de kick van een f16 of helikopter.
;)

Ik weet niet zeker of dit precies klopt. Er is vast wel iemand die het beter kan vertellen.
Het is wel zo dat als je een goede universitaire studie dot en dan een goede baan krijgt je meer verdient, maar het gaat om de prijs\kwaliteit verhouding.:D
 
Laatst bewerkt:
Oorspronkelijk gepost door mac
...Je krijgt in ieder geval genoeg om rond te komen, je kan misschien niet een mercedes kopen...

Die vliegers hebben dus wel mercedessen :p:, en sommige hebben zelf porches :D, dus salaris zal daar wel goed zitten ;)...
 
speaking of porsche:

porschetomcat.jpg


die macho tomcat piloten ook he ;)
 
Op de open dag vertelde ze dat je dan ongeveer 1600 euro vast per maand krijgt (dat was wel 2-3 jaar geleden, misschien is het veranderd), maar je krijgt nog veel meer, want je krijgt ook nog risicogelden, het bedrag daarvan verschilt nogal, ligt aan waar je mee bezig bent.

Klopt dit verhaal een beetje volgens de andere deskundigen op dit forum? En hoe zit het met de relatie tussen het type dat je vliegt en je salaris? Als dat 1600 euro per maand bruto is dat is dat nog minder dan ik dacht. ;)

Ach, al moest ik geld bijbetalen dan wil ik het nog steeds!

Je krijgt in ieder geval genoeg om rond te komen, je kan misschien niet een mercedes kopen, maar die geeft lang niet de kick van een f16 of helikopter.

Inderdaad daar ben ik het helemaal mee eens.

god, wat een Uberpatser.... Die moet goed afwegen waar die zijn auto voor de nacht laat staan.

Op zich wel stoer zo'n tekst op je kentekenplaat, maar volgens mij zijn het vaak meer de wannabe vliegers in plaats van de echte vliegers die zo'n stikker op de auto hebben. Kijk voor de gein maar eens om je heen tijdens een opendag van de Luchtmacht.
 
Het is dus meer dan die 1600 euro, want elke maand komen er nog die risicogelden bovenop, en dat is ook nog behoorlijk wat.
Die vliegers van de Open Dag reden in wrakken van auto's, dat zeiden ze ten minste.;)
 
Oorspronkelijk gepost door haagschewausie
god, wat een Uberpatser.... Die moet goed afwegen waar die zijn auto voor de nacht laat staan.

tja, een Amerikaan he?

Ik vind het wel grappig, maar om dat permanent op m'n auto te hebben, nah, denk ik niet.

Heb dat plaatje trouwens uit een boek gehaald wat over Top Gun (Navy Fighter Weapons School) ging in Miramar, California (bekend van de film). Dat is trouwens nu opgeheven, maar het boek is dan ook al 15 jaar oud. Er stond in iedergeval in dat er een Porsche dealer tegenover de ingang van de basis was! Vond het wel grappig.
 
Top Gun opgeheven, waar haal je dat vandaan? Check de laatste AFM, ze hebben er zelfs een F/A-18 Hornet naartoe gehaald en in Russische kleuren gestoken om als agressor te spelen...
 
Air Forces Monthly, zou verplicht materiaal voor dit forum moeten zijn :radar:

Blad komt maandelijks uit, ik haal het altijd bij de bruna.

En om te reageren, het is inderdaad opgeheven. Top Gun alias de Navy Fighter Weapons School. De basis Miramar zelf is niet opgeheven maar wel van de navy overgaan naar de Marine Corps (NAS Miramar werd MCAS Miramar)

Die F-18 is simpelweg onderdeel van een squadron van de Marine Corps. De echte NFWS organisatie met A-4s, F-5s (MiG-28s ;) ) en op een gegeven moment F-16Ns is er niet meer.

"In 1996 the Navy Fighter Weapons School (Top Gun), the Naval Strike Warfare Center and the Carrier Airborne Early Warning Weapons School were merged to one unit, the Naval Strike & Air Warfare Center at NAS Fallon, Nevada. This consolidation enhances standardization of training, coordination and communication between various commands within naval aviation and across naval community boundaries."

Het "Top Gun" is dus niet helemaal opgegeven, maar samengevoegd met een aantal andere en is dus niet alleen meer "air to air" gefocused en is ook verplaatst van de locatie van de film, naar een andere basis.

Ik dacht ook nog een keer gelezen te hebben dat dat Naval Strike & Air Warfare Center ook nog wat verkleind was sindsdien maar dat is misschien een foutje.

Air Forces Monthly is trouwens een interessant blad, en ik kan het aanraden als je geinteresseerd bent in militaire vliegtuigen en de ontwikkelingen erin, en ook engels kan lezen.


voorbeeld van AFM. inhoud van het huidige nummer:

News
All the latest military news from around the world, including the Dubai Airshow Report, compiled by the AFM team.

Italian Vipers
David Cenciotti reports on the arrival of the first Italian Air Force F-16s at Cervia.

Exercise: Exercise ALLIED RESPONSE
The first NATO Response Force exercise, took place in Turkey during November as Jacek Ciszek explains.

Axalp
The latest Swiss Air Force extravaganza took place at Axalp, high in the Alps, during October. Emiel Sloot managed to get up there to see it.

A310 MRTT
AFM's Mark Ayton travels to Dresden to see the roll-out of the first Multi-Role Tranker Transport Airbus aircraft.

Aircraft Profile: Mirage F1CT
The life and times of the Dassault Mirage F1CT is analysed by Benjamin Vinot Prefontaine and Christophe Gasztych.

Feedback
Readers' letters and comments.

Attrition
Key's Dave Allport brings us up to date on all the world's military crashes.

Fighting In A Snake
Robert F Dorr looks at the life and times of the AH-1 Cobra and how the helicopter is set to progress into the next decade.

Stealthland: Ten Years of American Spirit
AFM's Mark Ayton recently visited Whiteman AFB, Missouri, home of the US Air Force's B-2 Spirit fleet.

Air Force Report: Finnish Air Force
Finland, which once fielded a large fleet of Russian MiGs, now boasts a very modern Western philosophy as Perttu Karivalo explains.

UK Air Power: A Progress Report
Jon Lake looks at the modernisation programmes of the RAF.

Strike Eagles over Iraq
Steve Davies provides the inside story on how the Strike Eagle fared in the war against Saddam Hussein last year.


wat mij betreft een aanrader
 
Ziet er wel interessant uit, maar we zijn wel een beetje afgedwaald van het topic. Iemand die al bij de klu zit moet maar even zeggen hoe het zit met die salarissen.
 
De 1600 euro netto, zit niet eens zo heel ver af van wat een beginnende vlieger verdient, het zal wat meer zijn maar niet zo heel gek veel. Die dure auto's hebben ze vaak van het buitenland geld gekocht dat ze tijdens de opleiding in de USA kregen. Met een uitzending krijg je bv een VN-toelage wat ook wel zoiets zal zijn voor de NAVO.

Risicogelden kennen ze niet. Je krijgt je salaris afhankelijk van je rang, het aantal dienstjaren. Daar boven op krijgt een vlieger een vliegtoelage, wat een vast bedrag per maand is en elk jaar meer wordt tot een bepaald maximum. Die toelage begint rond de 450 euro per maand en het maximum ligt denk ik ergens rond de 1700 euro's per maand. BRUTO wel te verstaan. De salarisschalen per rang en dienstjaar zijn vast wel via voorlichting te krijgen.

De groeten!!
 
erm... 1600 euri netto is niet veel, bruto dus al helemaal niet...
maja.. op uitzending krijg je zowieso het dubbele toch?!?!
dat zei tenminste een marine vlieger die ik ken:rt:
maja, vliegen doe je hoofdzakelijk ook niet voor het geld, dit geldt denk ik wel voor verkeers en gevechts vliegers
 
Ho ho,
Was dat een ironische opmerking? een grapje? Ik hoop dat ik je verkeerd heb begrepen, maar het komt over alsof jij denkt dat verkeers- en gevechtsvliegers het voor het geld doen.
Als ik dat stukje van jou zo lees gaat het bij jou juist wel om het geld.

Ik ben zelf bezig met mijn opleiding voor verkeersvlieger, en ik doe het NIET voor het geld. Wat dat betreft had ik beter arts of notaris kunnen worden. Eigenlijk was dan álles beter dan vlieger worden op dit moment.
Maar ik hou van vliegen, van de lucht en de vrijheid.

Als ik genoeg verdien om mijn rente, mijn lening, mijn kamer, eten&drinken, mijn auto+verzekeringen kan betalen, en daarnaast nog simpel gelukkig kan zijn hoop ik 80 te worden.

Errug kort door de bocht hoor.
Heb je al wel eens gevlogen? ervaren hoe het is om zelf te vliegen?
Maak eens een mooie looping of dans eens samen met een eenzaam wolkje in je eentje aan het eind van een mooie middag en je begrijpt wat ik bedoel.

Gegroet


PS: Netto verdien je (zonder belasting aftrek) minder dan bruto. FF denken voor je wat post de volgende keer.
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid..de 1600 Eu waar iedereen het over heeft dat je in het begin krijgt (wanneer je eenmal vliegt) is wel netto. Ga ervan uit je rond de (zeer globale indicatie)2000 netto zit wanneer je ong. een jaar op het squadron zit. Dit kan echter vrij snel omhoog gaan. Bijv. wanneer je snel kapitein wordt.
 
Inderdaad, alleen snel kapitein worden, mij lukt het nog niet echt, maar zou wel zo'n 500 euri schelen.

PH-JPC na een civiele opleiding is het best krap bij de KLu hoor. Het lukt op zich wel, maar super breed heb je het niet, maar wat je zegt het gaat om het vliegen en dat is echt super en ik denk dat het dan niet uitmaakt of je F-16, heli of transport vliegt, de KLu is gewoon gaaf.
 
Bedankt voor het delen van jullie info! Zo slecht vind ik het salaris niet eens als je de laatste twee posts leest. Maar ik ben het met iedereen eens dat je niet moet gaan vliegen voor het salaris (ongeacht de hoogte van het salaris). Ik ben van mening dat dat overigens voor iedere baan geldt. Desondanks was ik toch wel benieuwd naar het salaris van een vlieger bij de KLu omdat je vaak indianenverhalen hoort over salarissen van vliegers. Bij deze weten we dus hoe het echt zit.

De KLu is gewoon gaaf.

:D
 
Terug
Bovenaan