nuancering choppy
nuancering choppy
Ik werd onlangs door een vriend gewezen op dit topic, ik kom hier eigenlijk nooit meer maar aangezien de opmerkingen van choppy erg op mijn persoon uitkwam, voelde ik toch even de noodzaak hierop te reageren.
Offshore maatschappijen kijken niet zozeer waar je vandaan komt, die hebben namelijk hun procedures tijdens de sollicitatie. (gesprekken, diverse testen en sim sessies.)
In de kleine luchtvaart daarintegen is een en al haat en nijd. Daar liep ik wel vaak tegen het probleem aan dat choppy omschreef. Helicon (inmiddels falliet) was meteen klaar met je toen de naam RW werd genoemd en dat geldt ook voor enkele andere kleine rondvluchtmaatschappij'tjes. Maar vergeet niet Nederland is klein en de kleine luchtvaart is zeer beperkt, men kent elkaar allemaal en gunnen elkaar weinig tot niets. Daarnaast preveleerd men de eigen leerlingen wat ook niet meer als normaal is in mijn eigen (uitgaande van gelijke kwaliteiten) ogen. Dat maakt het ook zo moeilijk om elders rondvluchten ed te doen. Die markt is gewoon bijzonder klein in europa en veelal ingepikt door maatschappijen die ook TRO zijn. Mocht je die zeldzame maatschappij dan toch vinden dan hebben ze vaak een uren eis waar je als lowtimer nooit aankomt
Dat er voor "geslaagden" werk is, is zowel bij HH, RW als iedere andere vliegschool nooit gegarandeerd. CPL ers voor je bedrijf laten vliegen betekend dat ze op je AOC moeten staan, dat kost een bedrijf geld (niet alleen bijschrijving op aoc maar ook trainingen als CRM, helicopter safety en je profchecks). Is er weinig of geen werk dan hebben ze ook weinig piloten nodig en dus als er tien slagen hebben er maar enkele "af en toe" en vlucht. Uiteraard zijn dat dan de favorieten van de instructeur want helaas werkt de wereld nu eenmaal zo. En ook als er wel veel werk is op het moment van inschrijving wil dat nog niet zeggen dat dat er ook is als je klaar bent. In mijn geval, toen ik begon konden ze de piloten in de offshore niet aanslepen, tijdens mijn PIC uren maken in 08 stortte de financiele markten in elkaar en was het gebeurt met de werkgelegenheid in de luchtvaart. 'k Was inmiddels al wel een ton verder.
Dit geldt overigens ook voor de mooie verhalen over Bristow waar je na je opleiding als instructeur aan de bak kan. BS. Slechts enkele mogen door in de instructie klas en alleen zij kunnen daar blijven om uren te bouwen als FI. De rest gaat ook gewoon naar huis met een fikse schuld, geen baan en weinig uren.
.
Hoop dat ik toch de nodige onduidelijkheid heb weg kunnen nemen en zoals al in andere reacties gemeld: NIEMAND HIER IS OBJECTIEF !! Je zult door je eigen instelling en ervaringen achteraf pas kunnen zeggen of je het goed gedaan hebt.
En nogmaals als het op werk aankomt kan niemand je vooraf garanties geven.
CHOPCHOP !!