Regelgeving

VFR (non commercial) is heel simpel. Overdag van vertrek --> bestemming + 30 min. VFR 's nachts + 45 min. Geen alternate nodig dus.

IFR (non commercial) is van vertrek --> bestemming + alternate + 45 min.

Als op het moment van vertrek of 1 uur voor verwachte aankomst (welke tijd korter is) tot 1 uur na verwachte aankomst op bestemming VMC condities verwacht, is vertrek --> bestemming + 45 min voldoende voor IFR.

IFR naar een isolated veld (geen geschikte alternate beschikbaar is op 60 minuten vliegen of minder) dan mag je vertrek --> bestemming + 45 min. Onder de voorwaarde dat er een IFR procedure beschikbaar is en het 2 uur voor verwachte aankomst tijd en 2 uur na verwachte aankomsttijd:
1000 voet bij de minima van de IFR procedure moet optellen en;
4000 meter zicht bij de minima op moet tellen of 5500 meter zicht.
 
Ik heb op m'n opleiding (PPL VFR) toch echt geleerd bestemming + alternate + 45 minuten, waar het voorheen 30 was. Daarnaast hanteren wij ook nog ééns een extra marge van 10% op de benodigde fuel voor bestemming + alternate, maar dat is geen formeel vereiste.

Ik zou ook eerlijk niet snappen waarom je bij een VFR vlucht geen alternate zou moeten meenemen in de berekening. Juist bij VFR vluchten is een uitwijk waarschijnlijker (mist o.i.d.) ?
 
Vaak hanteren vliegscholen of clubs extra marges en regels voor fuel planning. En dat is natuurlijk prima, maar volgens de wetgever hoeft het niet zo streng. Wat jij beschrijft komt nagenoeg neer op de fuel planning voor commercial ops.

Om een ander voorbeeld te geven. Je mag als private (non commercial ops) IFR vlucht een ILS nadering maken met 200 voet ceiling en 550 meter zicht. Vaak hanteren verhuur bedrijven/vliegscholen extra marges hier bovenop, omdat 200 voet en 550 meter zicht best wel krappe limieten zijn voor de gemiddelde PPL/CPL+IR houder. Je dient je dan te houden aan die extra marges van de operating manual van de verhuurder of vliegschool.
 
@ Immortal, ok snap ik en mee eens, clublimieten kunnen natuurlijk afwijken. En natuurlijk is er ook een verschil tussen de regels en wat verstandig is.
 
Terug
Bovenaan