@QED: Ik vlieg vanaf R'dam. Ik heb helemaal geen probleem met verkeersleiders. Ik vind het (in principe) juist prettig om een "extra" paar ogen te hebben (naast de mijne, VFR..ben zelf verantwoordelijk, ik weet het). Maar ik neem aan dat dit een "algemene" opmerking was van jouw kant.
@JC: ik vlieg (nog niet) IFR, maar ik ben het met je eens hoor!
@FLUSH: Ik heb je opmerking meteen gebruikt door, o.a. Dutch Mil te informeren dat mijn route langs de Deelen CTR liep, maar dat ik er buiten zou blijven. Zal het in het vervolg ook bij andere CTR's doen. Maakt mij niet uit en geeft hen wat meer rust, dat ze zich niet over mij zorgen hoeven te maken. Toch vraag ik mij wel af of Schiphol tower al het verkeer wil horen dat bijv via "victor" vliegt (Noord/Zuid, Zuid/Noord), of via de kust redelijk dicht langs de CTR vliegt. Dit ivm de al aanwezige werkdruk. In rustigere CTR's kan ik het me wel voorstellen.
@Koning Lucht: m.b.t. die drukte bij Dutch Mil. Helemaal mee eens. Ik meld me ook altijd gewoon aan. Safety first, en nogmaals, je mag er niet op vertrouwen maar een extra paar ogen is nooit weg.
Gisteren vloog ik nog VFR en had me aangemeld bij Amsterdam Info. Vervolgens krijg ik wel te horen dat er unidentified traffic, unknown intentions, unknown altitude op 1 a 2 uur zat. Dus ik kijken, en inderdaad op ca 2 nm van mij zag ik een cessna op 200 voet onder mijn altitude.
Ik zag hem uiteindelijk dus wel (en nee, dat ligt niet aan mijn ogen, maar omdat hij onder de horizon zat), maar het was handiger geweest als ook hij zich gewoon had aangemeld met de mededeling dat hij van hilversum was vertrokken, op 1000 voet zat etc etc. Het mag (zeg ik dus niets van), maar het is voor ieders veiligheid beter dat je elkaar informeert.