Raakt NLS zijn HBO-status kwijt?

NLS is geen Nederlandse praktijkopleiding meer. Het lijkt me sterk dat ze dan wel de HBO status houden. Check maar bij IVW, ze staan daar niet meer geregistreerd als FTO.
 
zoals ik heb begrepen verliest de NLS in maastricht alleen zijn FTO status omdat die naar hoofddorp gaat, de voorheen NLS/AMS had een eigen FTO status, dus in principe verdwijnt de FTO status van NLS maastricht omdat die voortaan onder de FTO-status van NLS/AMS valt.

correct me if i am wrong
 
De lijst staat niet gepubliceerd op de IVW site. Een email naar [email protected] verteld je echter alles wat je wilt weten over de FTO's in Nederland!

Voor de theorie is de NLS natuurlijk nog wel geregistreerd in Nederland, maar daar ging het niet over. De praktijkopleiding (en erkenning) is hier niet meer.
 
De lijst staat niet gepubliceerd op de IVW site. Een email naar [email protected] verteld je echter alles wat je wilt weten over de FTO's in Nederland!

Voor de theorie is de NLS natuurlijk nog wel geregistreerd in Nederland, maar daar ging het niet over. De praktijkopleiding (en erkenning) is hier niet meer.

Dus is het in feite een hele dure makelaar geworden :dozey:
 
Deze reactie kreeg ik van de IBG:

Voor zover het ons bekend is, blijf je voor deze opleiding gewoon recht houden op studiefinanciering. Als het recht inderdaad beëindigd zou worden, dan kan je ook geen gebruik meer maken van de OV-studentenkaart.Let erop dat je gebruik kan maken van je resterende recht tot en met augustus 2009: studenten kunnen gebruik maken van studiefinancierin en/of lening en de OV-studentenkaart indien de diplomatermijn van tien jaar nog niet is overschreden. Je diplomatermijn loopt in augustus 2009 af. Wat er daarna nog aan recht zou resteren, kan niet meer worden opgenomen.

Met vriendelijke groet,

Regioteam Utrecht
www.ib-groep.nl


Kennelijk is het bij de IBG nog niet helemaal bekend.... Weet iemand of met het recht op studiefinanciering ook het recht op verdere lening bij de IBG vervalt?
 
Wat er bij de IBG wel of niet bekend is hangt VOLLEDIG af van de persoon/het kantoor die je te spreken krijgt. Ik zou in eerste instantie niet eens stufi krijgen want "NLS? Die kennen we helemaal niet!" - Volgende dag nog eens gebeld en ineens was het uiteraard wel bekend.
 
NLS heeft convenant gesloten met Hogeschool InHolland.

Het HBO gedeelte (HBO is de op een na hoogste opleiding in Nederland) is dus veilig gesteld.

Erg slim aangepakt allemaal, en een situatie die zich steeds meer aan het aftekenen is in Nederland, namelijk een beroeps-opleiding HBO naast het ATPL-brevet.

Voor als het ooit eens niet mocht lukken met de beroepscarriere als verkeersvlieger, want laten we eerlijk zijn, de markt is nog steeds TE vol denk ik... :stapelge:

We moeten ook niet vergeten dat per vliegtuig minimaal 6 crews nodig zijn, dus het probleem van te weinig werknemers gaat meer dan kwadratisch omhoog als de markt aantrekt, en in dat geval is het voorstelbaar dat er te weinig piloten zijn, het ziet er naar uit dat zoiets gaat gebeuren... :yeehaa:
 
Opleiding Verkeersvlieger bij INHOLLAND Delft
17-01-2007


Studenten van de opleiding luchtvaarttechnologie van Hogeschool INHOLLAND Delft kunnen vanaf komend schooljaar via een speciaal studieprogramma een opleiding tot verkeersvlieger volgen. De Nationale Luchtvaartschool (NLS) en INHOLLAND Delft ondertekenen daartoe donderdag 18 januari een samenwerkingsovereenkomst.


De NLS verzorgt de vliegopleiding. Studenten die de opleiding afronden ontvangen het Verkeersvliegerbrevet volgens de Europese JAR-FCL regelgeving. Hiermee kunnen zij vlieger worden bij de grote luchtvaartmaatschappijen. De studenten behalen ook gewoon hun hbo-diploma voor de opleiding luchtvaarttechnologie van INHOLLAND Delft. Met deze speciale differentiatieminor wordt de student breed opgeleid en heeft zo meer carrièremogelijkheden.



Inschrijving voor de opleiding tot verkeersvlieger wordt voorafgegaan door een selectieprocedure, waarvan een medische keuring deel uitmaakt. Studenten volgen gedurende de eerste twee studiejaren de opleiding Luchtvaarttechnologie van INHOLLAND Delft. Pas aan het einde van het eerste studiejaar beslist de student definitief of deze de opleiding Verkeersvlieger gaat volgen. In het derde jaar begint de vliegopleiding echt.



De theorie opleiding tot verkeersvlieger wordt in zijn geheel gevolgd bij de NLS in Hoofddorp. Het 4e jaar is het praktijkjaar. Deze praktijklessen worden gegeven in Évora (Portugal). Een afstudeerscriptie en het praktische examen ronden de opleiding af. Aan het eind van dat jaar ontvangen de studenten zowel hun vliegbrevet als hun hbo Bachelor diploma Luchtvaarttechnologie. Studenten betalen het normale collegegeld voor de Opleiding Luchtvaarttechnologie en sluiten een apart contract met de NLS.


'K zei het toch... :angel:
 
Ik zie de meerwaarde niet echt tov. gewoon eerst een opleiding Luchtvaarttechnologie doen en daarna zelf naar de NLS te stappen?
 
Ik zie de meerwaarde niet echt tov. gewoon eerst een opleiding Luchtvaarttechnologie doen en daarna zelf naar de NLS te stappen?

De meerwaarde van zo'n programma is dat je binnen 4 jaar zowel een HBO-diploma als een vliegopleiding kan afronden. Ik denk wel dat het onder de noemer 'Kort-HBO' valt wat toch minder waard is dan voltijd HBO.
 
Ik zie de meerwaarde niet echt tov. gewoon eerst een opleiding Luchtvaarttechnologie doen en daarna zelf naar de NLS te stappen?


Ik heb alleen de NLS gedaan hoor, maar ik vind het helemaal niet zo'n slecht plan.

De meerwaarde lijkt mij overduidelijk! Waarschijnlijk sta je er nu nog niet zo bij stil. Maar als je dadelijk een 100K schuld op je naam hebt staan is het toch fijn om te weten dat je nog iets achter de hand hebt, bijvoorbeeld als er een boom op je auto valt eh....brevet kwijt etc. En die verzekeringsmaatschappijen hebben heule goeie juristen in dienst!! dus zullen er alles aan doen om die schuld van jou niet te hoeven uitkeren.

Daarnaast is er ook nog zoiets als algemene ontwikkeling en levenservaring. M.a.w. Als je direct van high school afkomt lijkt mij dit helemaal geen onverstandige optie!!!

Groeten!
 
Hoezo is een opleiding die 4 jaar duurt "kort HBO"?

Omdat je slechts twee jaar deelneemt aan de studie luchtvaarttechnologie. Het ligt eraan of je de vliegopleiding volwaardig meerekent als HBO. Ik denk niet dat iemand met een tweejarige HBO en vliegopleiding dezelfde papieren heeft als iemand met een vierjarige HBO en vliegopleiding. Of het moet zo zijn dat de studiebelasting twee keer zo zwaar is. Dat zou ook nog kunnen.
 
Ik heb alleen de NLS gedaan hoor, maar ik vind het helemaal niet zo'n slecht plan.

De meerwaarde lijkt mij overduidelijk! Waarschijnlijk sta je er nu nog niet zo bij stil. Maar als je dadelijk een 100K schuld op je naam hebt staan is het toch fijn om te weten dat je nog iets achter de hand hebt, bijvoorbeeld als er een boom op je auto valt eh....brevet kwijt etc. En die verzekeringsmaatschappijen hebben heule goeie juristen in dienst!! dus zullen er alles aan doen om die schuld van jou niet te hoeven uitkeren.

Daarnaast is er ook nog zoiets als algemene ontwikkeling en levenservaring. M.a.w. Als je direct van high school afkomt lijkt mij dit helemaal geen onverstandige optie!!!

Groeten!

OK en dit is niet het geval wanneer, zoals ik zei, je de twee gewoon apart van elkaar doet?
 
Omdat je slechts twee jaar deelneemt aan de studie luchtvaarttechnologie. Het ligt eraan of je de vliegopleiding volwaardig meerekent als HBO. Ik denk niet dat iemand met een tweejarige HBO en vliegopleiding dezelfde papieren heeft als iemand met een vierjarige HBO en vliegopleiding. Of het moet zo zijn dat de studiebelasting twee keer zo zwaar is. Dat zou ook nog kunnen.


Nee, je hebt inderdaad niet dezelfde papieren. Net zomin als wanneer je na je HBO opleiding er nog een master achteraan doet. Maar daar gaat het ook helemala niet om; je krijgt een vierjarige beroepsopleiding, die volledig op HBO nieveau is, en ook erkend wordt als HBO opleiding. Ik denk zelfs dat je er heel wat meer mee kan dan met bv HEAO of hoge hotelschool... (of zijnd at ook "kleine HBO diploma's"?)
 
Hallo,
Ik ga aanstaande zaterdag naar de open dag van hoge school Inholland in Delft waar ze deze opleiding geven. Alleen ik zit te twijfelen over de kwaliteit van het onderwijs. Ik heb veel verhalen gehoord van verschillende mensen dat het een slechte school is, ook heb ik (hoewel de meeste bronnen twee jaar oud zijn) veel negatieve dingen gezien op internet.
Heeft iemand hier meer ervaring mee, dan hoor ik het graag.

groeten,
Adam
 
Hallo,
Ik ga aanstaande zaterdag naar de open dag van hoge school Inholland in Delft waar ze deze opleiding geven. Alleen ik zit te twijfelen over de kwaliteit van het onderwijs. Ik heb veel verhalen gehoord van verschillende mensen dat het een slechte school is, ook heb ik (hoewel de meeste bronnen twee jaar oud zijn) veel negatieve dingen gezien op internet.
Heeft iemand hier meer ervaring mee, dan hoor ik het graag.

groeten,
Adam

Inholland of NLS?
 
Terug
Bovenaan