Raakt NLS zijn HBO-status kwijt?

Jeronimus737

New member
Hallo,

Ik had laatst van een medewerker van de NLS in hoofddorp te horen gekregen dat de NLS een grote kans heeft zijn HBO-status te verliezen als hij zich volledig in hoofddorp gaat vestigen.

Als dit gebeurt dan krijg je ook geen studiefinanciering meer.

weet iemand meer details hierover?

groeten Jeroen.
 
Klopt. Ik was laatst bij de inloopdag van de NLS en daar werd het door degene die de presentatie gaf bevestigd. Per 1 januari 2007 raken ze hun HBO-status kwijt. Dus ook geen studiefinanciering meer.
 
Omdat het niveau van een ATPL niet hoog genoeg is!!

Mooie he, al die databases uit je kop leren en 18 maanden daarna een diploma krijgen...

Dat ze de hbo status kwijt raken vind ik wel terecht, einde van de studiefinanciering niet.
 
Waarom weet ik niet precies, alhoewel het me niet verbaast. Naar mijn weten is de NLS altijd al een uitzonderlijk geval geweest binnen de HBO regelgeving en de verhuizing zal niet hebben geholpen bij het behouden van de status.
 
Best spijtig, die stufi was niet alleen een unique selling point voor de NLS, maar zeker ook erg welkom voor de meeste mensen...
 
Moet wel zeggen dat ik het altijd apart gevonden heb dat je stufi krijgt. Je krijgt dat toch ook niet als je je vrachtwagen of bus rijbewijs haalt?
 
Aan de ene kant vind ik het spijtig voor de mensen die @ nls studeren, maar aan de andere kant is het wel zo dat geen enkele andere vliegschool in nederland stufi krijgt. Ik denk dat het goed is dat of elke school het wel krijgt of elke school niet.... Wat dat betreft vind ik dat er geen onderscheid moet worden gemaakt :)
Wat was eigenlijk de reden waarom nls het wel altijd kreeg?
 
Op de site van het OCW staat wel wat uitleg bij de beslissing:

Relatie hbo
Binnen het hbo is er geen aanpalende lange opleiding die voorbereidt op het beroep van verkeersvlieger. In die zin is de opleiding tot verkeersvlieger te bestempelen als een unieke opleiding. Op het terrein van de luchtvaart zijn er binnen het hbo alleen de opleidingen voor luchtvaarttechnologie/ vliegtuigbouwkundige, waarvan het profiel sterk afwijkt van de opleiding tot verkeersvlieger. Wel is de NLS samenwerkingsverbanden gestart met andere disciplines binnen het hbo. In de eerste plaats met de hbo-opleiding ‘vliegtuig operatien’ van de Hogeschool van Amsterdam. In de tweede plaats met de Maastricht School of Management om te komen tot een nieuwe driejarige opleiding ‘B.Sc. aeronautical science’, die de opleiding tot verkeersvlieger combineert met een managementopleiding in de luchtvaart. De NLS is van mening dat haar curriculum op hbo-niveau ligt. Zij stoelt haar oordeel op de uitkomsten van de audit die de inspectie in 1993 naar het hbo-gehalte van de opleiding heeft gehouden. In het verlengde hiervan zijn zowel de inhoud als het niveau van het curriculum aan strakke en gedetailleerde eisen gebonden middels de Europese regelgeving op dit gebied (Joint Aviation Requirements for Flight Crew Licensing) die op 1 oktober 1999 van kracht is geworden.

De HBO titel is dus verkregen op grond van een onderzoek uit 1993 (!). Tevens zijn de genoemde samenwerkingsverbanden nooit van de grond gekomen, alhoewel de NLS nu wel een samenwerkingsverband heeft met hogeschool INHOLLAND. In elk geval, daar zag ik een advertentie van, op de site van INHOLLAND kan ik er niets over vinden en de site van de NLS word zowieso nooit geupdate.
 
oké, maar ik neem aan dat een dergelijk onderzoek destijds dan ook bij een vergelijkbare vliegschool als de kls heeft plaatsgevonden. en wat was dan de doorslaggevende reden dat de nls wel stufi kreeg en de kls niet?
 
Nou wat ik had gehoord is dat ze het bij de nls nog niet weten of ze het gaan verliezen. De reden als ze het gaan verliezen was als ze het gaan verliezen is dat ze de verkorte hbo opleidingen eruit gooien en daar valt de nls ook onder. Het was nog niet zeker ze wisten het nog niet.
 
Die rede die lamas geeft over de verkorte HBO opleiding heb ikzelf ook van de NLS gehoord. Ik kreeg echter de indruk, dat het al wel zeker was dat de NLS-student vanaf 1 januari jammergenoeg niet meer in aanmerking komt voor stufi+ov.
 
Laatst bewerkt:
Vrachtenwagen en bus leer je rijden in 10 lesjes, dat is neem ik aan niet hetzelfde als een fATPL, CPL, ME-IR & MCC...

Okay dat is ook niet hetzelfde als 4 jaar HBO, maar toch zeker wel een verkort traject...
 
Wil ook niet zeggen dat een opleiding als de NLS vergelijkbaar is met een opleiding tot vrachtwagenchauffeur. Het is alleen zo dat er genoeg opleidingen te bedenken zijn die duur zijn, (relatief) moeilijk en waar je ook geen stufi voor krijgt, maar waar je best een baan mee kan vinden. Bijvoorbeeld:

-Duikinstructeur
-Zeilinstructeur
-Diverse EHBO/medische opleidingen

En zo zijn er vast nog wel een aantal te bedenken. Moet je daarvoor dan ook stufi krijgen? Ik weet niet precies wat de criteria zijn voor stufi maar (helaas) vallen vliegopleidingen hier niet onder.
 
von Richthofen zei:
En zo zijn er vast nog wel een aantal te bedenken. Moet je daarvoor dan ook stufi krijgen? Ik weet niet precies wat de criteria zijn voor stufi maar (helaas) vallen vliegopleidingen hier niet onder.

En dan de andere kant op beredeneren.....

Hoort een student economie die de hele dag op de bank zit te zappen en naar college gaat als het hem uit komt het dan wel te krijgen ??

Zeilinstructeur wordt je trouwens in een week...;)
 
het gaat mij erom dat de overheid ons al elk voordeeltje door de neus probeert te boren terwijl we een van de meest kostbare opleidingen volgen cq hebben gevolgd.....
en ipv de nadruk te leggen op waarom we juist wel recht zouden moeten hebben op stufi&ov krijg je figuren die allerlei drogredenen aanvoeren om het juist weer af te schaffen.
ik zeg dus>> alle integrated vliegscholen>> stufi&ov

p.s>> von richthofen>> kom op gast!!!
 
Duikinstructeur ook?

Right...

Mag je wel eerst 200 duikjes loggen en een pak theorie verwerken.
Dan heb ik het nog niet over de praktische skills die je mag drillen.

Eerst nadenken voor je iets zegt

mvg
een IDEA Instructor / CEDIP 1* Instructor (Duiken dus ;) )
 
Begrijp me niet verkeerd, ik probeer geen pleidooi tegen stufi te houden, maar het is nou eenmaal zo dat er een aantal haken en ogen zitten aan het hele vraagstuk.

Ik begrijp ook dat het kl*te is als je opeens geen stufi meer krijgt en je ov-kaart moet inleveren, maar dat betekent niet dat ik het eens moet zijn met de redenen die worden opgegeven.

Het punt wat ik met de andere opleidingen die ik als voorbeeld gaf probeer te maken is dat er mijns insziens andere opleidingen zijn die misschien dan ook wel aanspraak willen maken op stufi. Het is namelijk niet zo dat het niveau van de opleiding de enige bepalende factor wordt. Tuurlijk is een opleiding tot vrachtwagenchauffeur simpel vergeleken met de vliegopleiding. Maar academisch gezien stelt de ATPL theorie ook weinig voor in vergelijking met bijv. een technische studie. Dit geldt dus ook voor de duur van de opleiding paar weken, tot <2 jaar tot >5 jaar.

Overigens ben ik het wel met Bounty 53 eens dat de gemiddelde student best wat harder mag werken, en dat er best meer sancties mogen staan op het niks doen.

Verder was ik altijd in de veronderstelling dat particuliere opleidingen nooit stufie krijgen. Zolang dat niet veranderd vrees ik dus dat het extratje er niet inzit. En dat vind ik ook jammer hoor, zou het best kunnen gebruiken.
 
Terug
Bovenaan