JC
Active member
Naar aanleiding van een vraag van een ander forum member hier een kleine uitleg over de situatie in NRN en wat een RA is.
Een RA is een "Resolution Advisory". Dit komt van de TCAS (Traffic Collision Avoidance System). Als er verkeer (met transponder mode A of C) in de buurt komt krijg je eerst een TA (Traffic Advisory: "Traffic Traffic"). Je zit dan een bliepje op een soort radar scherm. Je doet niets, alleen heel goed naar buiten kijken. Als het verkeer dichterbij komt krijg je een RA. Dit kan zijn:
"Climb Climb", "Decend Desced", "Monitor Vertical Speed" etc. Je moet dan direct de autopilot eraf gooien en doen wat de computer zegt (letterlijk, hij praat). Het andere verkeer is dan ECHT dichtbij. Op zich niet erg, maar dan moeten we papieren invullen, en daar houden we niet van
Meestal gebeurd dit in klasse E airspace met zweefvliegtuigen, vooral bij NRN. Officieel staan de zweefvliegtuigen in hun recht om op 3000 ft op 10,1 nm van de landingsbaan te vliegen, want in klasse E heeft een zwever voorrang op een gemotoriseerd vliegtuig (dus ook op een hele grote, 450 km/h vliegende en 65,000 kg wegende Boeing). Ook kun je zeggen: "ja en in klasse E is het "see en avoid". Klopt allemaal.
2 opmerkingen: aanvliegend op de ILS moeten wij checklists afwerken, waardoor we het see-and-avoid principe niet heel goed kunnen toepassen. Anderzijds, wat denk je dat er gebeurd als er een botsing komt? Wij een deuk in metaal, de andere kist wil ik niet aan denken.
Er geldt ook iets als airmanship. Omdat je in een sloot mag springen, doe je het toch niet?
Het is niet handig om door aanvliegroutes van vliegvelden te vliegen waar ofwel veel, ofwel groot verkeer, vooral IFR, komt.
Verder is het dus heel handig om de transponder ook daadwerkelijk aan te zetten, en dan liefst op mode C. Als je dan vliegt waar je mag vliegen, en jij ziet ons niet en wij jou niet, dan zal TCAS ons allebei een voortijdige "landing" besparen.
Wat wel leuk is om op te merken is dat het erg opvalt dat de toestellen die het dichst bij de aanvliegroute/ ILS zitten meestal de transponder uit hebben..... Swiss cheese anyone?
Dit is niet bedoeld om ruimte in de lucht af te dwingen. Ook niet om belerend over te komen. Ik wil puur inzicht geven in onze kant van het verhaal. Ik ben zelf groot voorstander om binnen 15 mijl van een grote baan tussen 2500 en 5000 weg te blijven. Toen ik net mijn brevet had realiseerde ik me dit ook niet.
Voor degenen die van EHDP vliegen: wij vliegen idd recht over "jullie" baan als wij landen op baan 09. Meestal vliegen wij richting westen, 4 nm ten zuiden van de baan en draaien net voorbij EHDP richting rechter base. Hier heb ik eigenlijk nooit problemen gehad omdat wij dan nog op (denkt hard na) zo'n 3 à 4000 ft zitten. Hoe hoog komt een lier eigenlijk?
Welterusten!
Een RA is een "Resolution Advisory". Dit komt van de TCAS (Traffic Collision Avoidance System). Als er verkeer (met transponder mode A of C) in de buurt komt krijg je eerst een TA (Traffic Advisory: "Traffic Traffic"). Je zit dan een bliepje op een soort radar scherm. Je doet niets, alleen heel goed naar buiten kijken. Als het verkeer dichterbij komt krijg je een RA. Dit kan zijn:
"Climb Climb", "Decend Desced", "Monitor Vertical Speed" etc. Je moet dan direct de autopilot eraf gooien en doen wat de computer zegt (letterlijk, hij praat). Het andere verkeer is dan ECHT dichtbij. Op zich niet erg, maar dan moeten we papieren invullen, en daar houden we niet van
Meestal gebeurd dit in klasse E airspace met zweefvliegtuigen, vooral bij NRN. Officieel staan de zweefvliegtuigen in hun recht om op 3000 ft op 10,1 nm van de landingsbaan te vliegen, want in klasse E heeft een zwever voorrang op een gemotoriseerd vliegtuig (dus ook op een hele grote, 450 km/h vliegende en 65,000 kg wegende Boeing). Ook kun je zeggen: "ja en in klasse E is het "see en avoid". Klopt allemaal.
2 opmerkingen: aanvliegend op de ILS moeten wij checklists afwerken, waardoor we het see-and-avoid principe niet heel goed kunnen toepassen. Anderzijds, wat denk je dat er gebeurd als er een botsing komt? Wij een deuk in metaal, de andere kist wil ik niet aan denken.
Er geldt ook iets als airmanship. Omdat je in een sloot mag springen, doe je het toch niet?
Het is niet handig om door aanvliegroutes van vliegvelden te vliegen waar ofwel veel, ofwel groot verkeer, vooral IFR, komt.
Verder is het dus heel handig om de transponder ook daadwerkelijk aan te zetten, en dan liefst op mode C. Als je dan vliegt waar je mag vliegen, en jij ziet ons niet en wij jou niet, dan zal TCAS ons allebei een voortijdige "landing" besparen.
Wat wel leuk is om op te merken is dat het erg opvalt dat de toestellen die het dichst bij de aanvliegroute/ ILS zitten meestal de transponder uit hebben..... Swiss cheese anyone?
Dit is niet bedoeld om ruimte in de lucht af te dwingen. Ook niet om belerend over te komen. Ik wil puur inzicht geven in onze kant van het verhaal. Ik ben zelf groot voorstander om binnen 15 mijl van een grote baan tussen 2500 en 5000 weg te blijven. Toen ik net mijn brevet had realiseerde ik me dit ook niet.
Voor degenen die van EHDP vliegen: wij vliegen idd recht over "jullie" baan als wij landen op baan 09. Meestal vliegen wij richting westen, 4 nm ten zuiden van de baan en draaien net voorbij EHDP richting rechter base. Hier heb ik eigenlijk nooit problemen gehad omdat wij dan nog op (denkt hard na) zo'n 3 à 4000 ft zitten. Hoe hoog komt een lier eigenlijk?
Welterusten!