Profcheck

Dus als je alleen ME/IR had en nooit SE/IR hebt gehaald (zoals bijv. met een integrated opleiding), mag je vanaf nu ook met single engine IFR gaan vliegen?
 
Dus als je alleen ME/IR had en nooit SE/IR hebt gehaald (zoals bijv. met een integrated opleiding), mag je vanaf nu ook met single engine IFR gaan vliegen?

Ja, per 5 maart bestaat er nog maar 1 IR(A). Deze is van toepassing op alle in het brevet gestelde ratings. dusss.......

En waarom ook niet trouwens. IFR is IFR, of je nu 1, 2, 3, 4 of 6 motoren hebt.
 
Dus als je alleen ME/IR had en nooit SE/IR hebt gehaald (zoals bijv. met een integrated opleiding), mag je vanaf nu ook met single engine IFR gaan vliegen?

Dat mocht blijkbaar voordien al: JAR-FCL 1.180
"... the privileges of a holder of a multi-engine IR(A) are to pilot multi-engine and single-engine aeroplanes under IFR ..." (pagina dateert van 01.12.06)

Omgekeerd mocht het dan weer niet:
"... the privileges of a holder of a single-engine IR(A) shall be to pilot single-engine aeroplanes under IFR ..."
 
Laatst bewerkt:
kijk eens aan.

Laten we vanaf nu dan een poll houden met de vraag: Hoeveel van u heeft er de afgelopen 2 jaar teveel betaald aan de vliegschool die voorhield dat je een ME/IR moest doen. En nadien die profcheck ook met een "mooi" prijsje kon doen?

Ben benieuwd...

C.
 
Sinds maart dit jaar bestaat er geen ME IR meer en wordt er alleen een IR uitgegeven.

Was mij niet eens opgevallen, maar kan het wel bevestigen! Mijn nieuwe vergunning zat deze week in de bus en inderdaad er staat enkel 'IR'.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ook nog even gechecked bij IVW en het wordt hier nu net iets mooier voorgesteld dan het is: Mijn vraag aan IVW was:

Klopt het dat er sinds 1 maart dit jaar geen verschil meer is tussen IR/ME en IR/SE. Als men dus een IR/SE gehaald heeft en daarna een MEP, dan zou men daar ook IF op mogen vliegen?

Het antwoord was het volgende:
Klopt, dat is per 5 maart van kracht geworden. Het is overigens niet zo, dat na het doen van SEP/IR en MEP/VFR examen je ook IF mag vliegen op MEP. Je moet altijd IF examen op een MEP hebben gedaan..
 
Terug
Bovenaan