Profcheck

skydiver

New member
Ik moet in januari voor de eerste keer mijn profcheck doen, maar kan iemand me vertellen of ik dan ook nog zoveel uur gevlogen moet hebben? Of is een profcheck alleen genoeg? En kan ik nog in een sim oefenen van te voren, of moet dat ook actual? ik heb namelijk niet zoveel geld (zoals de meesten hier) en heb dit jaar maar een uur gevlogen. ik ga straks wel 2 weken waarschijnlijk in een boeing sim. En weten jullie ook wat de goedkoopste manier is om je profcheck te doen?

alvast bedankt.
 
OK voor wat moet je de proffcheck doen?
is het voor je ME brevet? ga dan gewoon ergens een seneca huren en doe je PC, je hoeft van te voren geen min uren gevlogen te hebben.

Wat ook mogelijk is... je pc doen op een sim, is al een keer besproken hier op het forum maar ik weet het fijne er niet van. Ik heb tot ik een baan had altijd mn pc op een seneca gedaan, in EHLE gehuurt.

Succes iig!
 
En weten jullie ook wat de goedkoopste manier is om je profcheck te doen?

Flightware Hoofddorp. 345€ voor ME-IR en MEP (circuits komen er dan nog bij ca. 200€.) Deze prijs was eind 2005.
Check op een B200 sim en circuits in Seneca of Duchess.
SE check zou ik niet weten, die kan je overal op EHLE wel tegen een leuke prijs doen.

Success
 
het is mijn eerste profcheck. Is het nou moeilijk zo'n profcheck? zijn ze streng. en is het nog handig om van te voren nog veel te vliegen of kan het ook wel achter de sim? heb namelijk niet zo veel geld om nog veel te vliegen.
 
@ Skydiver,

Ik heb hem destijds in mei bij flighware gedaan. Voor de check had ik 2 uur geboekt samen met een klasgenoot (4 uur totaal) met een optie voor nog 1 les. Dit was destijds niet nodig maar wel handig om in te plannen. Flightware was daar heel makkelijk en erg behulpzaam in. De Profcheck zelf is ook heel goed te doen en niet zo pittig als de IR destijds. Ze doen er ook alles aan om je zo goed mogelijk op je gemak te stellen. Ik weet niet hoeveel je de afgelopen tijd hebt gevolgen en je IFR hebt bijgehouden maar bespreek dit eens met Flightware en maak anders eerst 1 oefenvlucht en kijk dan hoe het is gegaan.

Succes

Jester
 
Wat zijn de ureneisen om mijn bevoegdverklaringen geldig te houden?

Ben je alleen in het bezit van een single engine class rating en voldoe je aan de volgende eisen dan is een trainingsvlucht voldoende. 12 uren gevlogen in de 12 voorgaande maanden van je trainingsvlucht, waarvan 6 als PIC met 12 starts en landingen.

Ben je ook in het bezit van een IR en/of ME bevoegdheid, dan moet je een profcheck afleggen waarbij je bij een ME bevoegdheid ook aan de volgende eis moet voldoen. 10 routesectoren (start, cruise, landing) of 1 routesector met een examinator in de voorgaande 12 maanden van je profcheck. Voldoe je ook aan de ureneisen voor de SE dan kan deze automatisch mee worden verlengd.
 
Hoe kan je nou een meP rating verlengen bij flightware?? Dat is toch een King air...daar zit volgens mij weinig Piston in :confused: IR kan ik mij voorstellen, maar als je net als ik en vele andere wannabe's gewoon een sep, mep, IR hebt kan ik mij niet voorstellen dat je je mep op de BE20 kan verlengen...
 
Klopt, dat kan ook niet:
Je doet het IR-ME gedeelte op de sim en de circuits (dus actual) doe je op een BE76 of dergelijke multi. (Lelystad).

Ik hoorde zelfs berichten dat studenten die voor hun frozen atpl de multi ir moeten doen dit compleet op de sim mogen doen. Dat lijkt mij toch echt niet mogelijk gezien circuits actual moeten? Misschien weet iemand hier meer over?
 
Blackbird zei:
Ik hoorde zelfs berichten dat studenten die voor hun frozen atpl de multi ir moeten doen dit compleet op de sim mogen doen. Dat lijkt mij toch echt niet mogelijk gezien circuits actual moeten? Misschien weet iemand hier meer over?

ME/IR kan je verlengen. Maar dan mag je dus niet MEP vliegen. Om wel bevoegd te zijn om te gaan vliegen moet je dus je piston halen.
Mensen die solliciteren en toch weten dat ze geen multi engine kist gaan huren, doen vaak alleen het ME/IR gedeelte om zodoende wel te kunnen solliciteren bij een airline. Vreemd.....maar zo zit het wel dacht ik.
 
Ok, helder. Maar kan dit uperhaupt voor 1e afgifte frozen atpl?
Voor een verlenging kan ik me dat erg goed voorstellen. Scheelt alweer 200 euro ongeveer. :D
 
Profcheck is toch Murphy's Law? If it can go wrong, it will go wrong.

V1-cut, N-1 after V1, N-1 auto-pilot VORDME APP of NDB APP, N-1 go-aorund, N-1 manual ILS, engine fire on ground with evac...

Altijd weer... same shit, different day.

(mijn eerste profcheck viel ook reuze mee, tis alleen ff wennen na die maanden vliegen zonder elke dag n motorstoring zoals tijdens de TR)

Succes, Pepe
 
Blackbird zei:
Flightware Hoofddorp. 345€ voor ME-IR en MEP (circuits komen er dan nog bij ca. 200€.) Deze prijs was eind 2005.
Check op een B200 sim en circuits in Seneca of Duchess.

Success

Helemaal mee eens!!

SE is 2 jaar geldig. Laatste jaar 12 uur gevlogen-> dan kun je volstaan met een trainingsvlucht. Laatste jaar minder gevlogen dan ook een prof check.

succes
 
Ok, helder. Maar kan dit uperhaupt voor 1e afgifte frozen atpl?
Voor een verlenging kan ik me dat erg goed voorstellen. Scheelt alweer 200 euro ongeveer. :D

kan ook voor 1ste afgifte. je hebt dan alleen geen klasse rating. in meeste gevallen dus een multi piston(MEP) die je niet hebt. alleen ME/IR.

Ik doe volledige ME/IR op sim. :D
SE/IR hernieuwde afgifte ook.
scheelt wat in de portemonnee.
 
Zelf zou ik het ook op die manier willen doen: 1ste afgifte ME-IR volledig op de sim, en dus zonder het behalen van de MEP rating.

Alleen weet ik niet goed wat en waar?

Blijkbaar zijn niet alle FTO's op de hoogte van deze mogelijkheid en na rondvraag bij de IVW werd mij teruggemaild dat het kon, maar werd ik voor de details opnieuw doorverwezen naar de FTO's, m.a.w. zit ik nog steeds met een boel vragen?!

Waar vind ik ergens 'zwart op wit' dat het kan en wat dan de vereisten zijn wat betreft vorige ervaring, aantal trainingsuren, duur en inhoud van het examen ...
Of als iemand mij de naam van een FTO kan bezorgen die hiermee ervaring heeft ben ik al een heel stuk vooruit.

Alvast bedankt ;)
 
@YAK

@YAK

Helemaal mee eens, zit in hetzelfde schuitje en hoor wel telkens dezelfde dingen om me heen, maar kan het niet echt duidelijk terug vinden.
Ik assume maar dat wat ik weet, waar is.
maar je weet wat ze zeggen van 'assume' in de luchtvaart........

waarom is het allemaal zo'n vaag grijs gebied? of ligt het aan mij?
 
Vliegclub Rotterdam weet 't wel. Zij doen het op de FNPT II van het naastgelegen Simulator Training Rotterdam.

Je mag eens in de twee jaar de IR/ME verlengen op een FNPT II. Het andere jaar moet het geheel op de kist.

Succes
 
@flyguy

Als je FTO je niet de nodige info kan geven en de IVW blijft doorverwijzen naar de FTO's, dan schort er eerder iets aan het systeem volgens mij.

ME ratings (MEP en ME-IR) zijn toch vrij alledaagse ratings, en dus zouden álle FTO's die deze ratings aanbieden hierover toch zeer duidelijke en correcte informatie moeten kunnen geven.
Het scheelt natuurlijk wel wat eurootjes als ze je ook een MEP rating 'aansmeren', terwijl je eigenlijk enkel een ME-IR nodig hebt.


@biggles

Het is vreemd dat het voor de 1ste afgifte op de sim kan, maar dat het daarna eens om de twee jaar in het vliegtuig zou moeten verlengd worden? Dat lijkt me dan enkel logisch als je ook een MEP rating hebt. Maar goed, dat is voor later :)
Bedankt voor de info!
 
Als je FTO je niet de nodige info kan geven en de IVW blijft doorverwijzen naar de FTO's, dan schort er eerder iets aan het systeem volgens mij.

Hold the phone, er is iemand die een flaw heeft gevonden in het systeem.
Niet persoonlijk bedoeld yak maar dit soort situaties kent iedereen al langer dan vandaag. I blame IVW.

IVW is nog steeds niet in staat om hun eigen gemaakte regels zodanig te maken dat ze die zelf ook snappen.

Dat laatste schijnt te kloppen, om het jaar moet je actual.
Bel eens met Flightware, die weten het soms beter uit te leggen dan IVW zelf.
 
Hold the phone, er is iemand die een flaw heeft gevonden in het systeem.

Was niet de bedoeling om flaws in het systeem aan te kaarten, we weten inderdaad dat die er zijn. Ik wou flyguy hiermee alleen effe zeggen dat het niet aan hem ligt, nothing more nothing less. Verder neem ik het niet persoonlijk hoor ;)

Flightware is genoteerd, thanks!
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Sinds maart dit jaar bestaat er geen ME IR meer en wordt er alleen een IR uitgegeven. Op mijn vraag aan het ivw of het klopte dat het verschil verdwenen is (tussen ME en SE) werd bevestigend geantwoord. Mijn tip dus aan iedereen die zelf zijn/haar profcheck moet betalen: Doe je IR op een SE. En iedereen die een ME IR had (type gebonden bv) en SE IR heeft laten verlopen is helemaal goedkoop uit.

C.
 
Terug
Bovenaan