gasten,
oud topic ik weet het maar zie de nodige opmerkingen tegen die echt even bijgeschaaft moeten worden.
Ten eerste: geen inspecteur is hetzelfde en ook per regiokantoor van de balstingdienst worden bepaalde regel anders toegepast. Uiteraard kun je tegen afwijzingen in beroep gaan en uiteindelijk procederen, maar de vraag is of je daar op zit te wachten.
Dan de kans van slagen hangt af wat je er zelf aan hebt gedaan om vanaf het begin al duidelijk te maken dat je de intentie hebt hier beroepsmatig mee te eindigen.
Nu over het onderwerp:
Voor "dure opleidingen" zoals piloot worden gelden speciale regels die afwijken van hetgeen gekopieerd in een van de antwoorden.
Kort door de bocht: onder de 30 geen beperking kosten aftrek, boven de 30 jaar, max 15K p/jr.
Kosten zijn in dit geval, DIRECT gerelateerde kosten: keuringen, gradingen, vliegen, instructeurs, examens, studiemateriaal. Hieronder vallen NIET: reis- en verblijfskosten, auto's, eten en drinken of een trip naar de hoeren om te "ontspannen".
IS een CPL dus altijd aftrekbaar?
--> NEE, er wordt wel degelijk gekeken naar "vooruitgang in status".
Zoek maar eens op wat fiscale sites naar jurisprudentie (gerechtelijke uitspraken n.a.v. beroepszaken van fiscus/CPL-ers). Een mooi voorbeeld is een directeur van een groot bedrijf dat zijn CPL aftrok in de zaak en daar wat mee in de rondte vloog. Geen stutsvooruitgang, een inkomstenbron, oude beroep (directeur goot bedrijf, fulltime) nog steeds aanwezig enz enz.
Een beetje common sence is natuurlijk vereist met dit soort dingen...
Zag eerder een antwoord dat op bovenstaand voorbeeld lijkt met de term "ondernemerscase"of iets dergelijks,--> forget it dude!!!!
Modulair is natuurlijk een trickie gevalletje, wat als je na PPL toch maar stopt? Tja daar ga je weer, discussie.... Win je het? Dat kan, zoals al eerder genoemd, het ligt eraan wat je zlf als onderbouwing hebt dat je wel de intentie had..
Denk dan aan (door iemand anders al genoemd) class I medical, een psychologisch onderzoek, enkele IFR SIM sessies (geloof dat dat BIAF grading kan heten). Dit zijn dingen die een "normale" PPL-er niet hoeft te doen en waarmee je al aangeeft dat je serieus bezig bent. JE zou ook aan je vliegschool kunnen vragen of zij (en dat geldt ook voor de psycho-grading en evt SIM-grading) op de factuur een duidelijke omschrijving willen zetten zoals "Modulair traject verkeersvlieger, 1e stadium PPL " i.p.v. "PPL x-uur op de PH-XXX a €.."
Alles draait bij de belastingdienst om dossiervorming, hoe meer jij kan aantonen dmv bovengenoemde punten, hoe sterker je staat !!!!!!!
Dan nog even over het later laten corrigeren van voorgaande jaren. PAS HIERMEE OP.
Dit is inderdaad en "ambtshalve aanslag" en dit betekend dat je er GEEN rechten aan kunt ontlenen omdat je de officiele termijnen hebt laten verlopen (voor de ingewijden dat is 6 weken na de datum op je "definitieve aanslag inkomstenbelasting" over het betreffende fiscale jaar).
Ook al sta je 100 keer in je recht, als die inspecteur een eikel is dan keurt ie hem af en kan je niets. Voer jij je kosten op en wordt dat afgekeurd, kun je in beroep, maar behoud je je rechten, een heel groot verschil dus...!!
Het aller aller mooiste is als je (ook zoals eerder genoemd) vooraf een SCHRIFTELIJKE afspraak kan maken met fiscus.
Schrijf een brief naar de belastingidenst waar je onder valt (staat op een aanslagbiljet van een vorig jaar van je). LEg duidelijk uit dat je een modulair traject gaat volgen en dat je daar extra inspanningen en kosten voor maakt ten opzichte van een privevlieger (extra strenge en duurdere class I keuring, spycho keuring, IFR-grading enz enz) en dat je graag bevestigd zou willen hebben dat de inspecteur jou mening deelt dat dit beroepskosten zijn.
(brief in 2-voud verzenden met het verzoek 1 exmplaar afgetekend en afgestempeld retour te sturen IS BELANGRIJK!)
Als je hierin jargon gebruikt, leg dit dan uit in jip en janneke taal, maak het die gasten makkelijk..
Gaat ie niet akkoord dan heb je inmiddels een naam en telefoonnummer en kun je een afspraak maken of bellen voor nadere toelichtingen van beide partijen om meer duidelijkheid te verschaffen...
Schrijf een brief VOORDAT JE BELT MET 0800 nummer. Een brief komt namelijk bij de afhandelende afdeling/inspecteur waar je later ook te doen krijgt en een belletje gaat naar een call center met gadten die er 9 van de 10 keer geen fuck vanaf weten, bovendien kun je aan een belletje later geen rechten ontlenen en een schriftelijk verhaal wel.
Zo... dit moet voorlopig weer voldoende zijn. pffffff lamme vingers gekregen.
Heb hier inmiddels al de nodige topics en post over staan.
Zoek maar onder mijn naam, mogelijk staat daar nog iets in dat je verder kan helpen.
SUCCES !
ps, aan bovenstaande kunnen geen rechten ontleend worden. Bij twijfel waarover ook, contact belastingdienst.