prive Brevet belasting aftrek

En trouwens, het is niet zo dat je eerst je CPL moeten halen en dan met terugwerkende kracht je PPL pas kunt aftrekken. In principe moet je dat doen in het jaar dat je de kosten maakt, dus vanaf les 1 kun je daar dus mee beginnen. Zeker als je van te voren naar de belastingdienst gaat.

Echter: stel dan wel heel duidelijk dat je modulair gaat vanwege de markt, en omdat je geen schulden kan maken en dus de opleiding moet doen met middelen uit je gewone werk en dat het tempo dus daar door gedicteerd kan worden en je je ook niet specifiek op een paar jaar kunt vastleggen.
 
Klopt helemaal Arjen! Hierdoor zou je de kosten kunnen spreiden over meerdere jaren. Is mogelijk interessant m.b.t. het maximum van 15.000 euro per jaar...

En zoals gezegd kun je met terugwerkende kracht de kosten van de PPL license en hour building alsnog aftrekken van de inkomstenbelasting als je later besluit om alsnog de beroepsopleiding modulair te volgen. Al zit hier wel een maximum aan, ik geloof dat je tot 5 jaar terug kunt vorderen...

Groet,
PH-FLY
 
Hmm, van dat met terugwerkende kracht aftrekken weet ik niets maar volgens mij klopt dat niet. Nogmaals, niet zeker. Wat ik wel zeker weet: onder voorwaarden geldt de max van 15000 euro per jaar niet. Zoek eens rond hier op het forum, ik heb er al vaker over gepost.
 
Die 15000 Euro limiet per jaar is al een tijdje afgeschaft. Je kan gewoon max aftrekken per jaar mits je aan kunt tonen wat de gemaakte kosten zijn (afschriften van de bank met transactie naar vliegopleiding) Heb nu net al mijn opleidingskosten afgetrokken en moet helaas dus over 2010 gaan betalen.

Dit geld overigens wel voor mensen die <30 jaar oud zijn.
 
Laatst bewerkt:
Belastindienst zei:
Maximum aftrek studiekosten

Het bedrag dat u als studiekosten of andere scholingsuitgaven mag aftrekken, is meestal maximaal € 15.000. Dat maximale bedrag geldt niet in de volgende situaties:

U mag het maximum verhogen als uw prestatiebeurs in 2010 definitief niet werd omgezet in een gift.
U volgde in 2010 een studie of opleiding tijdens de standaardstudieperiode
De standaardstudieperiode is een periode van maximaal 16 kalenderkwartalen waarin u voornamelijk studeert. U besteedde in die periode zoveel tijd aan uw studie dat u daarnaast geen volledige baan kon hebben.
Deze standaardstudieperiode ligt tussen de dag dat u 18 jaar wordt en de dag dat u 30 jaar wordt. U bepaalt zelf op welke datum deze periode ingaat. De periode hoeft niet aaneengesloten te zijn.

Dit is het probleem; hier voldoen de meeste mensen niet aan, aangezien ze fulltime werken naast de modulaire opleiding.
 
Het gaat hier inderdaad om de standaardstudieperiode, zie de info in de post van Immortal. Wat JC aan geeft is uiteraard ook juist, het is namelijk zo dat als jouw belastinginspecteur goedgemutst is je zelfs je aangeschafte auto kunt aftrekken omdat je deze nodig had om naar het vliegveld te gaan. Onzin, ik weet het, maar wat ik bedoel te zeggen is dat de regels van de Belastingdienst door de eigen inspecteurs overruled kunnen worden. Indien je een goed verhaal hebt en de inspecteur gaat er mee akkoord, dan zal niemand er meer naar kijken welke aftrekposten je ingediend hebt en hoe hoog deze aftrekposten waren.

Wat betreft het aftrekken met terugwerkende kracht, dat is weldegelijk mogelijk. Ik heb het zelf (samen met een belastingadviseur) namelijk aangevraagd en gekregen. De Belastingdienst heeft hier een naam voor, kan er even niet opkomen. Ik zal het eens opzoeken.

Groet,
PH-FLY
 
Je kunt een bezwaar indienen op een reeds definitieve aanslag (van bijvoorbeeld 2 jaar er voor) middels een verzoek tot ambtshalve vermindering.

Het is vervolgens weer aan de Belastinginspecteur om dit wel of niet te honoreren. Kon zo snel niets vinden over een eventueel maximum in jaartallen.

Groet,
PH-FLY
 
Het gaat hier inderdaad om de standaardstudieperiode, zie de info in de post van Immortal. Wat JC aan geeft is uiteraard ook juist, het is namelijk zo dat als jouw belastinginspecteur goedgemutst is je zelfs je aangeschafte auto kunt aftrekken omdat je deze nodig had om naar het vliegveld te gaan. Onzin, ik weet het, maar wat ik bedoel te zeggen is dat de regels van de Belastingdienst door de eigen inspecteurs overruled kunnen worden. Indien je een goed verhaal hebt en de inspecteur gaat er mee akkoord, dan zal niemand er meer naar kijken welke aftrekposten je ingediend hebt en hoe hoog deze aftrekposten waren.

Wat betreft het aftrekken met terugwerkende kracht, dat is weldegelijk mogelijk. Ik heb het zelf (samen met een belastingadviseur) namelijk aangevraagd en gekregen. De Belastingdienst heeft hier een naam voor, kan er even niet opkomen. Ik zal het eens opzoeken.

Groet,
PH-FLY

Zou ook eigenlijk bizar zijn als hier geen mogelijkheid toe zou zijn. Stel je doet de opleiding modulair, werkt daarnaast fulltime en kan niets (of een klein gedeelte) in mindering brengen. Je slaagt, vindt een baan als beroepsvlieger en vervolgens mag je wel inkomstenbelasting afdragen. Dus om de papieren te halen helpt de belasting niet, maar als je er vervolgens aan verdiend staan ze vooraan in de rij. Dat kan toch niet? (of begint nu bij mij oud zeer op te spelen :1855:)
 
Nee dus. Opleidingskosten zijn aftrekbaar als diegene de intentie heeft er zijn beroep van te maken, PUNT. Bovenstaande heeft niets te maken met beroepsmatig vliegen.
Dit soort bijdehante antwoorden dienen nergens toe.

airtrabajo vroeg of PPL kosten aftrekbaar zijn, punt. Jij hebt het over aftrek van studiekosten, waarbij inderdaad het doel een beroep moet zijn. Echter MelvinR geeft een een ander voorbeeld waarbij PPL kosten aftrekbaar kunnen zijn, namelijk als beroepskosten. airtrabajo laat later weten dat het een begin tot modulaire opleiding betreft voor beroep, in welk geval inderdaad beroepskosten er niet per se toe doen, alhoewel het dan nog steeds zo kan zijn dat airtrabajo ze initieel onder beroepskosten zou kunnen aftrekken, afhankelijk van zijn situatie. Zijn huidige situatie kennen wij niet, dus weet we ook niet of MelvinR's antwoord relevant voor hem is of niet, waarmee eigenlijk jou antwoord juist bijdehand is.
 
Hi airtrabajo,

Maak het jezelf makkelijk en begin met de aanvraag van een Klasse 1 medical, hoewel je initieel aan een klasse 2 genoeg hebt voor PPL, geef je hier wel al in het begin heel duidelijk mee aan dat de intentie bestaat om voor CPL/ATPL verder te gaan. Neem je die twijfel in ieder geval weg bij de belastingdienst.

Groet en succes.
 
gasten,
oud topic ik weet het maar zie de nodige opmerkingen tegen die echt even bijgeschaaft moeten worden.
Ten eerste: geen inspecteur is hetzelfde en ook per regiokantoor van de balstingdienst worden bepaalde regel anders toegepast. Uiteraard kun je tegen afwijzingen in beroep gaan en uiteindelijk procederen, maar de vraag is of je daar op zit te wachten.
Dan de kans van slagen hangt af wat je er zelf aan hebt gedaan om vanaf het begin al duidelijk te maken dat je de intentie hebt hier beroepsmatig mee te eindigen.

Nu over het onderwerp:
Voor "dure opleidingen" zoals piloot worden gelden speciale regels die afwijken van hetgeen gekopieerd in een van de antwoorden.
Kort door de bocht: onder de 30 geen beperking kosten aftrek, boven de 30 jaar, max 15K p/jr.

Kosten zijn in dit geval, DIRECT gerelateerde kosten: keuringen, gradingen, vliegen, instructeurs, examens, studiemateriaal. Hieronder vallen NIET: reis- en verblijfskosten, auto's, eten en drinken of een trip naar de hoeren om te "ontspannen".

IS een CPL dus altijd aftrekbaar?
--> NEE, er wordt wel degelijk gekeken naar "vooruitgang in status".
Zoek maar eens op wat fiscale sites naar jurisprudentie (gerechtelijke uitspraken n.a.v. beroepszaken van fiscus/CPL-ers). Een mooi voorbeeld is een directeur van een groot bedrijf dat zijn CPL aftrok in de zaak en daar wat mee in de rondte vloog. Geen stutsvooruitgang, een inkomstenbron, oude beroep (directeur goot bedrijf, fulltime) nog steeds aanwezig enz enz.
Een beetje common sence is natuurlijk vereist met dit soort dingen...
Zag eerder een antwoord dat op bovenstaand voorbeeld lijkt met de term "ondernemerscase"of iets dergelijks,--> forget it dude!!!!

Modulair is natuurlijk een trickie gevalletje, wat als je na PPL toch maar stopt? Tja daar ga je weer, discussie.... Win je het? Dat kan, zoals al eerder genoemd, het ligt eraan wat je zlf als onderbouwing hebt dat je wel de intentie had..
Denk dan aan (door iemand anders al genoemd) class I medical, een psychologisch onderzoek, enkele IFR SIM sessies (geloof dat dat BIAF grading kan heten). Dit zijn dingen die een "normale" PPL-er niet hoeft te doen en waarmee je al aangeeft dat je serieus bezig bent. JE zou ook aan je vliegschool kunnen vragen of zij (en dat geldt ook voor de psycho-grading en evt SIM-grading) op de factuur een duidelijke omschrijving willen zetten zoals "Modulair traject verkeersvlieger, 1e stadium PPL " i.p.v. "PPL x-uur op de PH-XXX a €.."

Alles draait bij de belastingdienst om dossiervorming, hoe meer jij kan aantonen dmv bovengenoemde punten, hoe sterker je staat !!!!!!!

Dan nog even over het later laten corrigeren van voorgaande jaren. PAS HIERMEE OP.
Dit is inderdaad en "ambtshalve aanslag" en dit betekend dat je er GEEN rechten aan kunt ontlenen omdat je de officiele termijnen hebt laten verlopen (voor de ingewijden dat is 6 weken na de datum op je "definitieve aanslag inkomstenbelasting" over het betreffende fiscale jaar).

Ook al sta je 100 keer in je recht, als die inspecteur een eikel is dan keurt ie hem af en kan je niets. Voer jij je kosten op en wordt dat afgekeurd, kun je in beroep, maar behoud je je rechten, een heel groot verschil dus...!!

Het aller aller mooiste is als je (ook zoals eerder genoemd) vooraf een SCHRIFTELIJKE afspraak kan maken met fiscus.
Schrijf een brief naar de belastingidenst waar je onder valt (staat op een aanslagbiljet van een vorig jaar van je). LEg duidelijk uit dat je een modulair traject gaat volgen en dat je daar extra inspanningen en kosten voor maakt ten opzichte van een privevlieger (extra strenge en duurdere class I keuring, spycho keuring, IFR-grading enz enz) en dat je graag bevestigd zou willen hebben dat de inspecteur jou mening deelt dat dit beroepskosten zijn.
(brief in 2-voud verzenden met het verzoek 1 exmplaar afgetekend en afgestempeld retour te sturen IS BELANGRIJK!)
Als je hierin jargon gebruikt, leg dit dan uit in jip en janneke taal, maak het die gasten makkelijk..
Gaat ie niet akkoord dan heb je inmiddels een naam en telefoonnummer en kun je een afspraak maken of bellen voor nadere toelichtingen van beide partijen om meer duidelijkheid te verschaffen...
Schrijf een brief VOORDAT JE BELT MET 0800 nummer. Een brief komt namelijk bij de afhandelende afdeling/inspecteur waar je later ook te doen krijgt en een belletje gaat naar een call center met gadten die er 9 van de 10 keer geen fuck vanaf weten, bovendien kun je aan een belletje later geen rechten ontlenen en een schriftelijk verhaal wel.

Zo... dit moet voorlopig weer voldoende zijn. pffffff lamme vingers gekregen.
Heb hier inmiddels al de nodige topics en post over staan.
Zoek maar onder mijn naam, mogelijk staat daar nog iets in dat je verder kan helpen.

SUCCES !


ps, aan bovenstaande kunnen geen rechten ontleend worden. Bij twijfel waarover ook, contact belastingdienst.
 
oh ja,
schiet me nog even te binnen:
KOSTEN zijn aftrekbaar in het jaar dat ze betaald zijn !!!!!! Dus niet naar factuurdatum ed kijken. Vooruit betalen, factuur nog even vasthouden tot na de jaarwisseling of achteraf betalen kan dus aantrekkelijk zijn. Hangt van je inkomen af. : schijven afromen zoals dat zo mooi heet.
 
Juist, ik heb dus ook afgesproken dat de voortgang wordt bekeken aan de hand van mijn voortgang met de ATPL theorie. En de welwillendheid van de belastingdienst kwam in grote mate door de hoeveelheid informatie en motivering ik ze gaf.
 
Heren & misschien dames,

Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb class1 medical gedaan en ben inmiddels begonnen aan mijn ppl theorie & praktijk. Van mijn "financial advisor" heb ik begrepen dat je achteraf wel belasting kan terug vragen mits je alles kan bewijzen.

Ik ga nu nog niks terugvragen want ik ga eerst mijn PPL halen en dan evt. doorpakken met ATPL. Ik ben erachter gekomen dat prive vliegen ook heel leuk is en ik daar al heel veel voldoening uit haal !!

Anyway vriendelijk bedankt en stay relax !

Cheers,

AT
 
Terug
Bovenaan