PPL vraag Meteo

Ja, wees maar blij dat je van die theorie examens af bent. Zo zijn ze doorspekt met dit soort vragen. Vragen waarvan je denkt die kan je op verschillende manieren benaderen en dat zie je dan terug in de keuzes van de antwoorden. De "ontwerper" van de vragen moet iets in gedachte hebben ... Raar dan dat het antwoord van de andere benadering ook is terug te vinden in de keuze antwoorden. De theorie raakt vaak onderwerpen aan, maar op het moment dat je het gaat begrijpen houdt het op waardoor je met vragen achterblijft. Blij dat dat een gepasseerd station is.
 
...Hij gaat er vanuit dat de lucht bij een hogedrukgebied, zonder bestaan van de aarde, rondjes om zichzelf draait. De luchter dichter bij de grond heeft last van wrijving en gaat daardoor weg van het hogedruk gebied...

In combinatie met het bovenste plaatje van Devilish snap ik nu eindelijk hoe de vraag bedoeld is!

...In feite klopt dat natuurlijk niet helemaal, aangezien er zonder draaiing van de aarde (en dus zonder Coriolis) er helemaal geen draaiing van het hogedrukgebied zou zijn geweest en alles overal rechtlijnig zou divergeren...

Precies, je zegt het; ook zonder coriolis (en dus wrijving) zou er divergentie zijn. Maar ik snap nu eindelijk hoe de vraagsteller de vraag bedacht heeft. Het is mij duidelijk :)
 
Terug
Bovenaan