Bedankt voor alle reacties!
Ik maak hier uit op dat ik beter voor mijn PPL kan gaan.
Ik heb maandag een proefles bij vliegclub Rotterdam, als mij dit bevalt wil ik daar misschien mijn PPL opleiding gaan volgen.
Wat betekend SEP in de bovenstaande tekst?
Hoeveel lessen per maand raden jullie mij aan? Is natuurlijk afhankelijk van het weer..
En weet iemand hier waar ik mijn medical klasse II kan halen in de omgeving hellevoetsluis?
Mvg,
Ferry
Meteen PPL doen! Dat scheelt volgens mij 1x afgiftekosten brevet.
Single Engine Piston. Dat itt tot bijv motorzwevers... (TMG).
Hehe... Maar een motorzwever is ook maar een vliegtuig met 1 zuigermotor??
Maar Folberts heeft inzovere wel gelijk, een Single Engine Piston (SEP) is een aantekening 'bovenop' je PPL, daarmee mag je eenmotorige (zuiger-)motorvliegtuigen vliegen, met een gewicht tot 2700 kg. Hier kun je 4-6 persoonsvliegtuigen (dus 3-5 passagiers) mee besturen.
De andere mogelijkheid (TMG) Touring Motorglider, is een zweefvliegtuig dat een 'hulp'motor heeft. Echter kan zo'n vliegtuig in het algemeen wel starten met deze motor, dus het verschil is niet eens zo groot. Het gaat hier wel over een zweefvliegtuig (primair) waardoor het maximaal tweepersoons-vliegtuigen zijn (dus max 1 passagier).
Maar ook deze TMG is een aantekening 'bovenop' je PPL, dat PPL moet je dus bij beide halen.
Is niet eens zo'n slechte optie, afhankelijk van wat je precies wilt met je brevet. Een TMG-opleiding is over het algemeen goedkoper, doordat het type vliegtuig goedkoper is.
Je bent echter dan aan dit type vliegtuig gebonden, en kunt dus maximaal 1 passagier meenemen.
Daarna, als je je PPL-TMG gehaald hebt, kun je, als je zover bent, een 'upgrade' naar SEP gaan doen. (waarbij Upgrade niet telt. Want iemand met een SEP mag ook geen TMG vliegen zonder omscholing, ze bestaan dus eigenlijk naast elkaar.)
---
Wat betreft aantal lessen per maand: Wat mij persoonlijk altijd het beste bevalt is eerste de theorie wegmaaien. Dat kost gewoon wat tijd, is droog, en misschien soms iets minder overzichtelijk als je niet de ervaring hebt van het "ernaast" vliegen.
Maar aan de andere kant: De herfst/winter staat voor de deur, en daarmee meestal geen al te best vliegweer. Optimaal om dus je op de theorie te concentreren.
Als het dan zomer is, en je al de grootste delen theorie afhebt, kun je vol gaan voor het vliegen. Het is net als met alles wat je net leert: Hoe vaker je lest, hoe sneller het gaat. Dus als je de mogelijkheden hebt, zouden 2-3 lessen per week optimaal zijn. Je leert zo het snelst (of beter: je vergeet tussen de lessen het minst..) en bent sneller aan je examen toe.
Succes!