PPL brevet halen?

Bedankt voor alle reacties!
Ik maak hier uit op dat ik beter voor mijn PPL kan gaan.
Ik heb maandag een proefles bij vliegclub Rotterdam, als mij dit bevalt wil ik daar misschien mijn PPL opleiding gaan volgen.



Wat betekend SEP in de bovenstaande tekst?

Hoeveel lessen per maand raden jullie mij aan? Is natuurlijk afhankelijk van het weer..
En weet iemand hier waar ik mijn medical klasse II kan halen in de omgeving hellevoetsluis?

Mvg,
Ferry

Meteen PPL doen! Dat scheelt volgens mij 1x afgiftekosten brevet.

Single Engine Piston. Dat itt tot bijv motorzwevers... (TMG).

Hehe... Maar een motorzwever is ook maar een vliegtuig met 1 zuigermotor??

Maar Folberts heeft inzovere wel gelijk, een Single Engine Piston (SEP) is een aantekening 'bovenop' je PPL, daarmee mag je eenmotorige (zuiger-)motorvliegtuigen vliegen, met een gewicht tot 2700 kg. Hier kun je 4-6 persoonsvliegtuigen (dus 3-5 passagiers) mee besturen.

De andere mogelijkheid (TMG) Touring Motorglider, is een zweefvliegtuig dat een 'hulp'motor heeft. Echter kan zo'n vliegtuig in het algemeen wel starten met deze motor, dus het verschil is niet eens zo groot. Het gaat hier wel over een zweefvliegtuig (primair) waardoor het maximaal tweepersoons-vliegtuigen zijn (dus max 1 passagier).
Maar ook deze TMG is een aantekening 'bovenop' je PPL, dat PPL moet je dus bij beide halen.

Is niet eens zo'n slechte optie, afhankelijk van wat je precies wilt met je brevet. Een TMG-opleiding is over het algemeen goedkoper, doordat het type vliegtuig goedkoper is.
Je bent echter dan aan dit type vliegtuig gebonden, en kunt dus maximaal 1 passagier meenemen.

Daarna, als je je PPL-TMG gehaald hebt, kun je, als je zover bent, een 'upgrade' naar SEP gaan doen. (waarbij Upgrade niet telt. Want iemand met een SEP mag ook geen TMG vliegen zonder omscholing, ze bestaan dus eigenlijk naast elkaar.)

---
Wat betreft aantal lessen per maand: Wat mij persoonlijk altijd het beste bevalt is eerste de theorie wegmaaien. Dat kost gewoon wat tijd, is droog, en misschien soms iets minder overzichtelijk als je niet de ervaring hebt van het "ernaast" vliegen.
Maar aan de andere kant: De herfst/winter staat voor de deur, en daarmee meestal geen al te best vliegweer. Optimaal om dus je op de theorie te concentreren.

Als het dan zomer is, en je al de grootste delen theorie afhebt, kun je vol gaan voor het vliegen. Het is net als met alles wat je net leert: Hoe vaker je lest, hoe sneller het gaat. Dus als je de mogelijkheden hebt, zouden 2-3 lessen per week optimaal zijn. Je leert zo het snelst (of beter: je vergeet tussen de lessen het minst..) en bent sneller aan je examen toe.

Succes!
 
Is het niet zo dat je eerder een RPL examen mag doen, maar, je toch eerst 10 uren als PIC moet loggen om vervolgens met passagiers te mogen vliegen? Alsnog 45 uur dus... :confused:

Nee. Om met passagiers te mogen vliegen moet je minimaal 10 uur solo gevlogen hebben, maar de solovluchten die je tijdens je RPL-opleiding hebt gemaakt tellen daarin mee. Voor RPL heb je minimaal 5 uur solo gevlogen, maar misschien wel meer. Je moet dus eventueel nog een klein restje solo-uren maken, maar zeker geen 10 meer.

P.
 
NL-RPL is een nationaal brevet waarmee je de grens niet over mag.
.. Tenzij je toestemming krijgt van de buitenlandse autoriteit.. Duitsland accepteert zonder probleem NL-RPL vliegers.

DE-RPL kent een MTOW van 450 kg (zoals NL-RPL) zonder redding parachute, maar 472,5 kg met parachute. (NL-RPL is ook met parachute 450 kg.

Volgens mij haal je brevet en rating door elkaar. Je beschrijft hier de limieten van MLA, niet van RPL. Ik heb NL RPL SEP en mag daarmee een Cessna vliegen.
 
Nee, ik haal niet brevet en rating door elkaar. In Duitsland zijn de regels voor het RPL brevet "iets" anders.

Maar je hebt in zoverre gelijk dat het verschil tussen die MTOW van 450 en 472,5 kg niet aan je brevet of rating gebonden is, dat is gebonden aan het type vliegtuig (i.e. MLA of UL of hoe je het ook wilt noemen. In Nederland heb je het dan dus over PH-#?# registraties. In Duitsland over D-M??? registraties.)
 
Nee, ik haal niet brevet en rating door elkaar. In Duitsland zijn de regels voor het RPL brevet "iets" anders.

Maar je hebt in zoverre gelijk dat het verschil tussen die MTOW van 450 en 472,5 kg niet aan je brevet of rating gebonden is, dat is gebonden aan het type vliegtuig (i.e. MLA of UL of hoe je het ook wilt noemen. In Nederland heb je het dan dus over PH-#?# registraties. In Duitsland over D-M??? registraties.)

Zover ik weet is een UL in Duitsland volgens de wet geen vliegtuig maar een "luftsportgerät"
En heb je daar dan ook geen brevet voor maar een "Erlaubnis".
 
Hmmm... Het is blijkbaar een chaos in brevettenland.

UL-vliegen in Duitsland is inderdaad een Luftsportgerät. Maar verder heb je er wel een brevet voor nodig, alleen geen PPL. Het is een duits nationaal brevet, dat verder niet onder ICAO valt, en dus ook niet per sé door andere landen wordt erkend (de meeste Duitsland omringende landen doen dat echter wel, al is soms toestemming van het betreffende land nodig).
Wat betreft vlieguren, examens, prof-checks enzo, lijkt het vrij veel op een PPL. Je bent echter gebonden aan het MTOM van 472,5 kg. Dit brevet wordt onder toezicht van, maar niet dóor het LBA uitgegeven. Er zijn 2 verenigingen die dit mogen doen.

Een tweede mogelijkheid (die D-EINN waarschijnlijk bedoeld) is inderdaad een puur Luftsportgerät, maar dit heeft een gewicht van 120 kg Empty Weight. Hiervoor heb je geen medical nodig, en er zijn, na het eerste examen, ook geen verdere prof-checks meer nodig. Op zich dus ook wel interessant, al kun je alleen bij windstil weer vliegen.

Daarnaast heb je natuurlijk ook in DL nog een normaal PPL voor SEP-vliegtuigen, dat is verder hetzelfde (ICAO)brevet als in Nederland, en wordt door het LBA uitgegeven.

In Nederland heb je een PPL, waar je SEP of TMG als aantekening op kunt krijgen. Hoe dat precies zit met MLA, weet ik eigenlijk niet, daar heb ik nog niets mee te maken gehad. Maar ik denk dat dat in Nederland ook een separaat brevet is?

In ieder geval, het RPL is een PPL waarmee je niet mee naar het buitenland mag (behalve Duitsland.)
Maar je mag er dus wel gewoon SEP of TMG mee vliegen, en daar ligt dus het verschil tussen het RPL en het duitse UL-brevet.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm... Het is blijkbaar een chaos in brevettenland.

UL-vliegen in Duitsland is inderdaad een Luftsportgerät. Maar verder heb je er wel een brevet voor nodig, alleen geen PPL. Het is een duits nationaal brevet, dat verder niet onder ICAO valt, en dus ook niet per sé door andere landen wordt erkend (de meeste Duitsland omringende landen doen dat echter wel, al is soms toestemming van het betreffende land nodig).
Wat betreft vlieguren, examens, prof-checks enzo, lijkt het vrij veel op een PPL. Je bent echter gebonden aan het MTOM van 472,5 kg. Dit brevet wordt onder toezicht van, maar niet dóor het LBA uitgegeven. Er zijn 2 verenigingen die dit mogen doen.

Een tweede mogelijkheid (die D-EINN waarschijnlijk bedoeld) is inderdaad een puur Luftsportgerät, maar dit heeft een gewicht van 120 kg Empty Weight. Hiervoor heb je geen medical nodig, en er zijn, na het eerste examen, ook geen verdere prof-checks meer nodig. Op zich dus ook wel interessant, al kun je alleen bij windstil weer vliegen.

Daarnaast heb je natuurlijk ook in DL nog een normaal PPL voor SEP-vliegtuigen, dat is verder hetzelfde (ICAO)brevet als in Nederland, en wordt door het LBA uitgegeven.

In Nederland heb je een PPL, waar je SEP of TMG als aantekening op kunt krijgen. Hoe dat precies zit met MLA, weet ik eigenlijk niet, daar heb ik nog niets mee te maken gehad. Maar ik denk dat dat in Nederland ook een separaat brevet is?

In ieder geval, het RPL is een PPL waarmee je niet mee naar het buitenland mag (behalve Duitsland.)
Maar je mag er dus wel gewoon SEP of TMG mee vliegen, en daar ligt dus het verschil tussen het RPL en het duitse UL-brevet.

Zover ik weet en gezien heb, kan een MLA aantekening gewoon op een PPL brevet net als TMG.
 
Het was weliswaar niet nodig mijn héle tekst te quoten, om 1 vraag te beantwoorden, maar iig bedankt voor de info! :)

Dan is de chaos in NL iets kleiner dan in DL, al moet ik zeggen dat ik met het LBA betere ervaringen heb gemaakt dan met het IVW. Het UL-brevet is wat administratie en onkosten aangaat, echt een goeie deal. Ook voor de rest zijn ze wat flexibeler, en dat terwijl Duitsland bureaucratie heeft uitgevonden.

Maar goed, als je niet in Duitsland woont, schiet je daar ook niets mee op...
 
Heerlijk he... JAA - EASA wetgeving, die ALLE andere regels overbodig maakt... Stelletje prutsers.

Minutenlang hartelijk gelachen..dank je wel.
Dit mag van mij de quote van het jaar worden met een beeldje uitgereikt op de volgende barbeque.
 
Terug
Bovenaan