PPL brevet halen?

Ferry27

New member
Goedenavond Mede-Forumleden,

Mijn naam is Ferry en ben 27 jaar jong:).
Ik ben nieuw op het forum om hier wat meer informatie te verzamelen over het behalen van mijn PPL brevet.
Nu heb ik hier een aantal vragen over:

- Wat zijn jullie ervaringen over het behalen van het PPL brevet?
- Wat zijn de gemiddelde kosten voor het behalen van het PPL brevet?
- Welke opleiding hebben jullie gevolgd en waar? Ben zelf woonachtig in Hellevoetsluis.
- Kan ik het beste mijn medical 1 of 2 halen voor het behalen van mijn PPL?
- Is het beter/makkelijker het PPL brevet te behalen in Amerika?
- Ik hoor soms dat het makkelijker is om eerst het RPL brevet te halen en daarna het PPL brevet te halen, is dit zo en waarom?

Ik hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven.

Mvg,

Ferry.
 
Welkom op dit forum. Je hebt in ieder geval een leuke hobby gekozen. ;)

Zonder je terecht te wijzen (of te ontmoedigen om hier te posten), wil ik je toch verzoeken om dit forum (of het engelse: pprune) binnenste buiten te keren en dan terug te komen met je (specifieke) vragen.

Over de vragen die je stelt is heel veel geschreven.
 
Zie ook het voorgaande commentaar, dus ik ga wat kortaf zijn. Meer toelichting kun je op diverse plekken op dit forum vinden.

- Wat zijn jullie ervaringen over het behalen van het PPL brevet?
- Wat zijn de gemiddelde kosten voor het behalen van het PPL brevet?
Reken op 15.000 euro.

- Welke opleiding hebben jullie gevolgd en waar? Ben zelf woonachtig in Hellevoetsluis.
Opleiding is niet relevant. Als je Havo of MBO voor elkaar krijgt en je wilt echt, dan lukt dit gewoon.
Woonplaats is ook niet zo relevant. Ik heb mijn opleiding 200 km van huis gedaan, omdat dat meer geld scheelde dan het heen en weer rijden koste.

- Kan ik het beste mijn medical 1 of 2 halen voor het behalen van mijn PPL?
Voor een PPL is een class 2 genoeg. Class 1 is flink veel duurder.

- Is het beter/makkelijker het PPL brevet te behalen in Amerika?
Niet doen. De kans is erg groot dat je na april 2012 niet meer boven Europa mag vliegen.

- Ik hoor soms dat het makkelijker is om eerst het RPL brevet te halen en daarna het PPL brevet te halen, is dit zo en waarom?
Reclame praatje van de vliegschool, die hoopt extra geld aan je te verdienen. Ik heb zelf de Duitse versie van het RPL brevet gehaald, omdat dit mij de mogelijkheden geeft die de meeste mensen met een PPL hebben. Alleen kan ik maar maximaal 1 passagier meenemen.
Nederlands RPL... Geen idee waarom je dat zou willen hebben eerlijk gezegd.
 
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, misschien moet ik hier nog wat verder in zoeken.
Ieder geval bedankt voor de reacties.

-Waarom zou je met een brevet wat in Amerika behaald is niet meer boven Europa mogen vliegen? Er zijn ook sites die opleidingen aanbieden voor een JAA brevet in Amerika, daarmee mag je toch wel in Nederland en Europa vliegen?
-En over het behalen van het RPL brevet, dit is dus een verkoop praatje? Het enige verschil tussen RPL en PPL is toch dat je met een PPL wel in heel Europa mag vliegen en met een RPL niet?

Citaat:
Nederlands RPL... Geen idee waarom je dat zou willen hebben eerlijk gezegd.

Is dit om aan te geven dat je hier niet zoveel aan hebt?

Mvg
Ferry
 
-Waarom zou je met een brevet wat in Amerika behaald is niet meer boven Europa mogen vliegen? Er zijn ook sites die opleidingen aanbieden voor een JAA brevet in Amerika, daarmee mag je toch wel in Nederland en Europa vliegen?
-En over het behalen van het RPL brevet, dit is dus een verkoop praatje? Het enige verschil tussen RPL en PPL is toch dat je met een PPL wel in heel Europa mag vliegen en met een RPL niet?

(1) maar dat gaat dus veranderen. Er is een grote kans dat dat dus niet meer mag, iniedergeval lastiger wordt.

(2) Er zijn meer verschillen. Bijvoorbeeld het aantal passagiers dat je mee mag nemen. Het kosten verschil tussen een PPL en een RPL is in de praktijk minimaal, mede omdat er - in de praktijk - meer vlieguren worden gevlogen dan minimaal vereist zijn. Dus kan je dan ook beter meteen PPL examen doen.


Wellicht zijn er wel andere overwegingen om een RPL te hebben alleen ken ik die niet.
 
(1) maar dat gaat dus veranderen. Er is een grote kans dat dat dus niet meer mag, iniedergeval lastiger wordt.

(2) Er zijn meer verschillen. Bijvoorbeeld het aantal passagiers dat je mee mag nemen. Het kosten verschil tussen een PPL en een RPL is in de praktijk minimaal, mede omdat er - in de praktijk - meer vlieguren worden gevlogen dan minimaal vereist zijn. Dus kan je dan ook beter meteen PPL examen doen.


Wellicht zijn er wel andere overwegingen om een RPL te hebben alleen ken ik die niet.

Ok is duidelijk, ik zie dat jij ook je PPL brevet hebt. Waar heb jij je opleiding genoten, en hoelang ben je er mee bezig geweest. Ik zoek namelijk nog een geschikte opleidingsinstantie.
 
Ik zal de zoekfunctie dan maar eens aanslingeren....


http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11970 (PPL(A) overwegingen)

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=12044 (Route Amerika)

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=12044 (Ervaring met bepaalde opleidingen/opleiders) Er staan trouwens ook flink wat ervaringgegevens in het aspiranten deel.

Zucht, hebben we hier geen optie om een tabel te maken?

Nou, goed dan even snel een paar stellingen uit de losse pols.

NL-RPL is een nationaal brevet waarmee je de grens niet over mag.
DE-RPL is een nationaal brevet waarmee je de grens wel over mag. (Ik mag dus in NL, BE, FR etc. vliegen, mits in een D-M??? kist.

DE-RPL kent een MTOW van 450 kg (zoals NL-RPL) zonder redding parachute, maar 472,5 kg met parachute. (NL-RPL is ook met parachute 450 kg.

Belangrijkste verschil tussen PPL-A en DE-RPL is dus mijn MTOW. (Voor PPL-A in eerste instantie 2000kg, maar nog verder op te schroeven naar 5,7 ton.) (Voor PPL-N in eerste instantie 750 kg (???) en max 1 pax, maar op te schroeven naar 2000 kg.)

(Mits voorzien van transponder en melding op de juiste plekken, mag ik gewoon door CTR's vliegen en stijgen tot 10.000 voet of FL100. Samen met mijn leraar ben ik zelfs geland op een Controled Airfield en dat is dus volledig legaal op een RPL brevet !!)
 
Das heelang geleden en die club bestaat niet meer.

Gezien jou woonplaats lijkt Rotterdam, Seppe of Middenzeeland de logische keuze.

Ik zou gewoon wat bedrijven/clubs bezoeken en dan kan je kijken welke je het meest aanspreekt. Ik heb zelf niet zoveel ervaring aan die kant van NL.
 
- Ik hoor soms dat het makkelijker is om eerst het RPL brevet te halen en daarna het PPL brevet te halen, is dit zo en waarom?

Wat je ook doet, neem alleen les bij instructeurs die FI zijn en dus niet alleen RFI. Die laatste categorie kan je aan een RPL helpen, maar als je later verder wilt moet je alle uren weer opnieuw maken met een FI. Daarom dringen sommige vliegscholen daar nogal op aan.

Verder: als je denkt dat je je praktijkopleiding PPL niet binnen twee jaar kunt afronden (bijvoorbeeld om financiële redenen) is een RPL-examen aan te raden. Je kunt dan een jaartje met wat minder vlieguren en met meebetalende passagiers weer wat op adem komen. Bovendien kun je aan je soloverplichtingen (grote driehoeksvlucht) voldoen zonder dat je die vlucht eerst moet 'oefenen' met een dure instructeur naast je.

Maar als je voldoende budget gereserveerd hebt kun je net zo goed in één keer voor het echte papiertje gaan.

P.
 
Wat je ook doet, neem alleen les bij instructeurs die FI zijn en dus niet alleen RFI. Die laatste categorie kan je aan een RPL helpen, maar als je later verder wilt moet je alle uren weer opnieuw maken met een FI. Daarom dringen sommige vliegscholen daar nogal op aan.

Verder: als je denkt dat je je praktijkopleiding PPL niet binnen twee jaar kunt afronden (bijvoorbeeld om financiële redenen) is een RPL-examen aan te raden. Je kunt dan een jaartje met wat minder vlieguren en met meebetalende passagiers weer wat op adem komen. Bovendien kun je aan je soloverplichtingen (grote driehoeksvlucht) voldoen zonder dat je die vlucht eerst moet 'oefenen' met een dure instructeur naast je.

Maar als je voldoende budget gereserveerd hebt kun je net zo goed in één keer voor het echte papiertje gaan.

P.

Is dat zo? Hoe zit het dan met je geldigheid van je theorie? Als je die laat verlopen moet je volgens mij namelijk alle 7 vakken opnieuw doen om PPL examen. Dus zo'n RPL tussenstap is zowel financieel als qua tijd helemaal niet zinnig naar mijn mening.
 
Is dat zo? Hoe zit het dan met je geldigheid van je theorie? Als je die laat verlopen moet je volgens mij namelijk alle 7 vakken opnieuw doen om PPL examen. Dus zo'n RPL tussenstap is zowel financieel als qua tijd helemaal niet zinnig naar mijn mening.

Je theorie vervalt 'in theorie' na twee jaar, maar als je in die tijd niet alleen je RPL haalt, maar ook je RPL geldig houdt wordt de theorie altijd kwijtgescholden als je een PPL-brevet wilt gaan halen. Dat is mij destijds door IVW per mail verteld. Je moet alleen je praktijk afmaken.

P.
 
Ik zou je ook zeker willen adviseren om direct voor PPL te gaan. Enkele mensen die gelijktijdig met mij RPL zijn gestart hebben allen spijt en meer geld uitgegeven. Ga direct voor PPL, je zit dan toch al lekker in de flow en het enige extra is meer vlieguren + navigeren.
 
Ik zou je ook zeker willen adviseren om direct voor PPL te gaan. Enkele mensen die gelijktijdig met mij RPL zijn gestart hebben allen spijt en meer geld uitgegeven. Ga direct voor PPL, je zit dan toch al lekker in de flow en het enige extra is meer vlieguren + navigeren.

Is het niet zo dat je eerder een RPL examen mag doen, maar, je toch eerst 10 uren als PIC moet loggen om vervolgens met passagiers te mogen vliegen? Alsnog 45 uur dus... :confused:
 
Je theorie vervalt 'in theorie' na twee jaar, maar als je in die tijd niet alleen je RPL haalt, maar ook je RPL geldig houdt wordt de theorie altijd kwijtgescholden als je een PPL-brevet wilt gaan halen. Dat is mij destijds door IVW per mail verteld. Je moet alleen je praktijk afmaken.

P.

Ik zou dat persoonlijk dan wel op papier willen hebben van het IVW, voordat ik hier op zou durven gokken.

Maar een ander punt. Hoe zit het eigenlijk met de kisten waarop je kan/moet vilegen om je PPL te halen? Mag je in Nederland uren op een UL loggen om je PPL-A geldig te houden? Zo ver ik begrijp mag dat binnen de JAR-FCL regels namelijk niet.
(Uren op een VLA tellen kennelijk wel. Wat de bizare situatie oplevert dat als ik uren log op een Technam P92E met reg PH-ULN, ik de uren wel mag tellen voor een PPL-A, maar als ik de uren log op een exact identieke kist met reg PH-4O5, mag ik ze niet tellen voor behoud van mijn PPL-A.)
 
De discussie RPL vs PPL is al eerder gevoerd (zie o.a. http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=8774).

Als je de theorie-examens "nieuwe stijl" hebt gedaan en je slaagt voor RPL, dan blijft de aan dit brevet ten grondslag liggende theorie geldig zolang je het RPL geldig houdt. Logisch ook, want anders zou het RPL-brevet ongeldig raken...

(ik weet zo uit m'n hoofd even niet na welke datum je theorie-examens moet hebben gehaald, dit viel volgens mij samen met tijdstip waarop het aantal theorie-vakken is teruggebracht van 9 naar 7; dit is mij indertijd door IVW bevestigd zoals ik in genoemd draadje ook meldde).

Zolang je maar zorgt dat je alle lessen van een FI (en dus niet van een RFI) krijgt, dan kun je de theorie eenvoudig veilig stellen mocht de 24 maanden termijn een probleem dreigen te worden. Dit is de route die ik indertijd heb gevolgd; eerlijk gezegd kan ik geen andere reden bedenken om tussentijds het RPL-examen te doen als je toch voor PPL wilt gaan (behalve dan de plezierige bijkomstigheid dat je met RPL op zak zonder instructeur op pad kunt).
 
NL-RPL is een nationaal brevet waarmee je de grens niet over mag.
DE-RPL is een nationaal brevet waarmee je de grens wel over mag. (Ik mag dus in NL, BE, FR etc. vliegen, mits in een D-M??? kist.

Daar ben ik toch niet zo zeker van. Zie post nr. 32 in onderstaand draadje. Met een RPL-MLA mag je naar het buitenland.

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11010

Wat de oorspronkelijke vraag van Ferry betreft, als je SEP wilt vliegen zou ik voor een PPL gaan, mits dat in je budget past uiteraard.

@QED; een andere overwegingen om een RPL te halen is dat je MLA wilt vliegen :)
 
Bedankt voor alle reacties!
Ik maak hier uit op dat ik beter voor mijn PPL kan gaan.
Ik heb maandag een proefles bij vliegclub Rotterdam, als mij dit bevalt wil ik daar misschien mijn PPL opleiding gaan volgen.

Wat de oorspronkelijke vraag van Ferry betreft, als je SEP wilt vliegen zou ik voor een PPL gaan, mits dat in je budget past uiteraard.

Wat betekend SEP in de bovenstaande tekst?

Hoeveel lessen per maand raden jullie mij aan? Is natuurlijk afhankelijk van het weer..
En weet iemand hier waar ik mijn medical klasse II kan halen in de omgeving hellevoetsluis?

Mvg,
Ferry
 
Meteen PPL doen! Dat scheelt volgens mij 1x afgiftekosten brevet.

Single Engine Piston. Dat itt tot bijv motorzwevers... (TMG).
 
Terug
Bovenaan