PPL aanbieding

Ik heb net iemand die bij RAC vloog lid gemaakt, die leek het ook wel wat. Woont in A'dam, dus dat maakt de keuze wat makkelijker.

Ja, da's een beetje een ding, ik woon in Rijswijk, EHRD om de hoek min of meer.
En om nu bij twee clubs contributie af te dragen is ook weer zowat...
 
PS.. Nosig, Kan je iets zeggen over de beschikbaarheid van jullie toestellen. Moet je ver van te voren reserveren of valt het wel mee?
 
PS.. Nosig, Kan je iets zeggen over de beschikbaarheid van jullie toestellen. Moet je ver van te voren reserveren of valt het wel mee?

In de zomerse weekeinden zijn de kisten redelijk vaak geboekt. Doordeweeks en buiten de zomermaanden is het een heel stuk rustiger. We hebben vanwege de extra vraag nu de JBH ingehuurd, een C172 met 180 pk. Wat duurder (143 euro per uur), maar dat is op tach gebasseerd dus airtijd. En hij is dus een heel stuk sneller op hoogte door die 180 pk, netto is ie dan net zo duur als de andere C172's (160 pk).

Beschikbaarheid hangt gewoon erg af van de dag, of er net eentje in onderhoud is en of er iemand een rondje Tsjechie of zo mee aan het doen is. Ik ben zelf aan het kijken of een moderne, economische 2-zitter wellicht wat is voor de club, als extra kist. Maar dat duurt nog wel een tijdje, als daar al voldoende interesse voor zou zijn.
 
Nosig,

Ik ben er van overtuigd dat in de operatie van de KLM Aeroclub een Diamond DA20 Katana echt PERFECT zou passen.

Bewezen kwaliteit, Rotax motor is zeer betrouwbaar en zuinig, er mag Mogas in ( is zelfs preferent ) en hij gebruikt maar 16 tot 20 liter per uur afhankelijk hoe je er mee vliegt.

Je koopt er een voor dik onder een ton (zo'n 70K voor een mooie) en de landings gelden zitten ook nog eens een keer in CAT 8 op EHLE dus zo'n € 5.- a € 6.- per touch and go.

Ik weet zeker dat als de KLM Aeroclub zo'n kist er bij zou hebben dat het zou BOOMEN met de leden aantallen. Want we mogen toch wel stellen dat de KLM Aeroclub de best georganisseerde en prijstechnisch de meest interesante club is op EHLE!

Met als voordeel dat mensen voor een lokaaltje even op de Katana kunnen vliegen en als ze een overland maken met vrienden en kennissen dat ze dat dan met een C172 of een PA28 doen.

Lessen zal ook heel interesant zijn in de Katana, en later gaan diezelfde mensen toch wel weer met de C172 of de PA 28 vliegen.

Ben benieuwd of het model een keer doorgerekend gaat worden, als je info wil over de Katana hoor ik het wel. ;)

Groeten

:radar: Andre :radar:
 
Nosig,

Ik ben er van overtuigd dat in de operatie van de KLM Aeroclub een Diamond DA20 Katana echt PERFECT zou passen.

Op dit moment kijk ik serieus naar de Czech Sportcruiser, die net (als ik me niet vergis) zijn EASA goedkeuring heeft gekregen. Stuk ruimer van binnen dan een DA20 (sterker nog, stuk ruimer dan een PA28, bijna net zo breed als een Cirrus in de cabine). Ook rotax, maar meer comfort dus. En dat is denk ik wel van belang omdat hij niet alleen gebruikt moet gaan worden voor lessers. Volledig alu overigens, ook niet duur, optioneel (mijn voorkeur) full glass cockpit en airframe parachute met raket. Goede short field performance, veel opberg ruimte (en gewicht mogelijkheid), 270 kg useful load. 75% geeft 115 kts met 17 liter per uur, dus verbruik en performance waarschijnlijk gelijk aan DA20. Vorig jaar 400 kits verkocht, dit ding is nu al een best seller en wordt het nog meer nu hij z'n EASA binnen heeft.

N773SC.jpg


panel%20phnam%20kl.jpg


sportcruiser_pic10lg.jpg


sportcruiser_pic08lg.jpg


Meer hier bij site van dealer (die toevallig naast club zit):

http://skycastle.nl
 
Nosig,
Ziet er gelikt uit...
Nadeel is wel dat de mensen die in deze flitsssskist hebben gelest dan ineens een Warrior of zo moeten gaan huren... dus misschien moet je er direct meer van bestellen...
Hoe zit het met support en onderdelen? Is het toestel geschikt voor basis lessen en robuust genoeg voor PPL-clubgebruik?

Net naar de site gekeken... "The SportCruiser is now available as ready-to-fly LSA (non EU) or quick build kit." en geen gewag over toelatingen. Hmmmm....
 
Laatst bewerkt:
Nadeel is wel dat de mensen die in deze flitsssskist hebben gelest dan ineens een Warrior of zo moeten gaan huren... dus misschien moet je er direct meer van bestellen...

Nou, snelheden zijn niet heel veel anders (het is geen cirrus), carb heat zit er ook op (geen mixture). Ik denk dat het niet heel veel anders is dan van een C152 naar een C172. Alleen de stick is echt anders, maar ik moet zeggen dat ik totaal geen gewen tijd nodig had toen ik voor het eerst stick vloog laatst (Liberty XL2). Alleen landingen effe anders, toch gevoeliger net als een C152. Maar als erop gelest gaat worden dan is het grootste potentiële nadeel inderdaad dat het er maar eentje zou zijn (initieel).

Hoe zit het met support en onderdelen? Is het toestel geschikt voor basis lessen en robuust genoeg voor PPL-clubgebruik?

Ik ben nog maar net begonnen met research. Er is een grote community (online) al, waar genoeg info op te vinden is. Ik kan je 2 reviews mailen als je je email PMt. In principe zou hij degelijk genoeg moeten zijn voor lessen en graslandingen en zo. Ik wil de chef instructeur er nog op laten vliegen om zijn inzicht daarover te verkrijgen. We zijn niet de enige club / vliegschool die interesse heeft. De dealer van de Benelux en Duitsland zit in ieder geval naast de club, de laatste jaren zijn er zeer veel kisten door hen verkocht. Het Rotax blok (ook andere blokken mogelijk) is in ieder geval al aardig gemeengoed, dus dat is geen probleem. Eerst maar eens interesse meten, geen overhaaste beslissingen nemen. Ik vermoed zelf dat ie het goed zou doen, al was het maar omdat ik denk dat hij significant goedkoper dan de C172 ingezet kan worden (ik denk 60 a 70 euro per uur, schatting) vanwege het goedkopere onderhoud en veel betere benzine (mogas) gebruik.

Net naar de site gekeken... "The SportCruiser is now available as ready-to-fly LSA (non EU) or quick build kit." en geen gewag over toelatingen. Hmmmm....

Dat klopt, de EASA goedkeuring is volgens mij net 2 dagen binnen. Dat weet ik overigens niet zeker, maar hoor ik uit de Sportcruiser yahoogroup van de UK dealer. Nog even bevestigen met skycastle. De verwachting was er wel dat het deze maand zou gebeuren, volgens de Pilot magazine review, die net uit is, is de eerste EASA approved productie kist net van de band gerold.

Hier wat filmpjes voor in de pauze:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=GY22RnJz7Aw[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=ugvNyvekSFQ[/YOUTUBE]
 
True, maar Rijswijk - Lelystad vs Rijswijk - R'dam maakt het er niet beter op.
Maar we krijgen binnenkort de derde prijsverhoging van dit jaar, dus misschien wordt het wel een reële optie...

in iedergeval voor je meerdaagse buitenland vluchten... zet ook meteen zoden aan de dijk...

en natuurlijk naar de ledenvergadering gaan bij de VCR
 
en natuurlijk naar de ledenvergadering gaan bij de VCR

Doe ik ook, maar dat helpt niet echt. De verhogingen komen een aantal keer per jaar nu, op de ALV krijg je alleen te horen waarom die er zijn, en heel vrolijk wordt je daar ook niet van.
Goed, einde prijsverhaal, optie hou ik zeker in gedachten!
 
Nosig,

Stick ipv stuur is geen probleem. Na 10 uur Piper Cherokee leste ik af op een Rollason Condor met stick. Daar ben je zo aan gewend.
Gevoeliger dan een C152 is juist een voordeel. Je leert slecht van een kist die niet gevoelig is. De ideale leskist straft je af als je iets fout doet en beloont je correcties, zo leer je tenminste wat. De Cessna "pilot maker" maakt piloten die zeker niet zomaar in een andere kist kunnen stappen.
Bij OBA (een van de UK-JAR-PPL scholen in Florida) was de Liberty na een uitgebreid onderzoek gekozen als vervanger voor de C150s en C152s. Het was de lieveling van de instructeurs, maar helaas bleek de constructie van het neus onderstel te zwak voor het soort misbruik dat je kan verwachten tijdens de lessen. Gevolg: dure permanente onderhoudspost, dispuut met de leverancier, Liberty's terug in containers, en volgens de eigenaar van de vliegschool "een strop van 2 miljoen dollar".
Nu was het wel zo dat de instructeurs van OBA op "pilot makers" vliegen hadden geleerd... ;)

mbkoks:

Verhogingen zijn helaas een niet aflatende trend op EHRD. Er komt ook voorlopig geen eind aan, want de luchthaven heeft besloten dat iedereen straks de volle prijs voor landingen en ATC gaat betalen. Kortingsregelingen worden gefaseerd afgebouwd, maar dit is een enorme strop voor de clubs die nog de oude hoge regeling hebben. Dan komen er ook vast nog extra kosten ivm de in te voeren extra 100% security en screening die wordt ingesteld. De eigen ingang van de VCR weg en iedereen die naar het platform wil door de poort met papiercontroles en fouilleringen en X-rays. Wat een lol.
Toch hoop ik dat je lid blijft. Mensen uit de randstad hoeven zich toch niet weg te laten pesten.
 
Laatst bewerkt:
mbkoks:

Verhogingen zijn helaas een niet aflatende trend op EHRD. Er komt ook voorlopig geen eind aan, want de luchthaven heeft besloten dat iedereen straks de volle prijs voor landingen en ATC gaat betalen. Kortingsregelingen worden gefaseerd afgebouwd, maar dit is een enorme strop voor de clubs die nog de oude hoge regeling hebben. Dan komen er ook vast nog extra kosten ivm de in te voeren extra 100% security en screening die wordt ingesteld. De eigen ingang van de VCR weg en iedereen die naar het platform wil door de poort met papiercontroles en fouilleringen en X-rays. Wat een lol.
Toch hoop ik dat je lid blijft. Mensen uit de randstad hoeven zich toch niet weg te laten pesten.

Zeker niet, maar op EHRD wordt het serieus onbetaalbaar, en als ik ergens anders nog wel kan vliegen zal ik dat zeker niet laten.
233 eur per uurtje archer vliegen (huur+ATC) is al prijzig, laat staan de kosten die daar straks exponentieel bijkomen vanuit de luchthaven. Blijf/kun jij er nog vliegen voor 300 per uur?
 
De aeroclub van Valkenburg bestaat toch nog? Is dat een optie voor je die ook nog eens dichtbij is?

Nope, alleen zweefvliegen. Ik ben wel gehecht aan een motortje voorin. ;)

Don't get me wrong, ik heb het prima naar mijn zin bij VCR! Leuk actieve club, zeer goeie opleiding, leuke instructeurs en andere leden.
Maar de kosten zijn sinds ik lid ben flink gestegen. En ik ben pas 2,5 jaar lid.
Als dit zo doorgaat (in dit tempo) kan de helft het misschien niet meer betalen over twee jaar. Er haken nu ook al mensen af door de hoge prijzen.
 
Op dit moment kijk ik serieus naar de Czech Sportcruiser, die net (als ik me niet vergis) zijn EASA goedkeuring heeft gekregen.

Door jou posting ben ik ook wel geinteresseerd geworden, op foto's ziet het er allemaal geweldig uit. Wel lees ik op diverse sites over financiele problemen bij de fabrikant inclusief aanvraag faillissement on 2008. Nu zit het internet er ook wel eens naast, dus misschien is er weer niets van waar. Heeft iemand meer betrouwbare info? Want die kist ziet er toch wel chique uit hoor..
 
Op Valkenburg staat naar mijn weten nog steeds een DA20 (PH-ACX). Ik had bgrepen dat deze in de zomermaanden op hilversum gestationeerd is. Wel jammer dat er maar 1 kist staat en daardoor de beschikbaarheid toch wel in het geding komt. En natuurlijk het feit dat de baan vroeg of laat toch dicht zal moeten ivm de bouwplannen.
 
Door jou posting ben ik ook wel geinteresseerd geworden, op foto's ziet het er allemaal geweldig uit. Wel lees ik op diverse sites over financiele problemen bij de fabrikant inclusief aanvraag faillissement on 2008. Nu zit het internet er ook wel eens naast, dus misschien is er weer niets van waar. Heeft iemand meer betrouwbare info? Want die kist ziet er toch wel chique uit hoor..

Het is overgenomen door een ander bedrijf die erg veel investeert (onder andere het verkrijgen van EASA certificatie laat zien dat ze vertrouwen hebben in de toekomst van de kist). Zie ook het 2e filmpje in mijn post paar berichten hierboven. Stuur me even per PM je email adres, dan mail ik je een review van een week oud waarin alles uitgelegd is. Inderdaad indrukwekkende kist (niet alleen op de plaatjes).
 
Terug
Bovenaan