Nadeel is wel dat de mensen die in deze flitsssskist hebben gelest dan ineens een Warrior of zo moeten gaan huren... dus misschien moet je er direct meer van bestellen...
Nou, snelheden zijn niet heel veel anders (het is geen cirrus), carb heat zit er ook op (geen mixture). Ik denk dat het niet heel veel anders is dan van een C152 naar een C172. Alleen de stick is echt anders, maar ik moet zeggen dat ik totaal geen gewen tijd nodig had toen ik voor het eerst stick vloog laatst (Liberty XL2). Alleen landingen effe anders, toch gevoeliger net als een C152. Maar als erop gelest gaat worden dan is het grootste potentiële nadeel inderdaad dat het er maar eentje zou zijn (initieel).
Hoe zit het met support en onderdelen? Is het toestel geschikt voor basis lessen en robuust genoeg voor PPL-clubgebruik?
Ik ben nog maar net begonnen met research. Er is een grote community (online) al, waar genoeg info op te vinden is. Ik kan je 2 reviews mailen als je je email PMt. In principe zou hij degelijk genoeg moeten zijn voor lessen en graslandingen en zo. Ik wil de chef instructeur er nog op laten vliegen om zijn inzicht daarover te verkrijgen. We zijn niet de enige club / vliegschool die interesse heeft. De dealer van de Benelux en Duitsland zit in ieder geval naast de club, de laatste jaren zijn er zeer veel kisten door hen verkocht. Het Rotax blok (ook andere blokken mogelijk) is in ieder geval al aardig gemeengoed, dus dat is geen probleem. Eerst maar eens interesse meten, geen overhaaste beslissingen nemen. Ik vermoed zelf dat ie het goed zou doen, al was het maar omdat ik denk dat hij significant goedkoper dan de C172 ingezet kan worden (ik denk 60 a 70 euro per uur, schatting) vanwege het goedkopere onderhoud en veel betere benzine (mogas) gebruik.
Net naar de site gekeken... "The SportCruiser is now available as ready-to-fly LSA (non EU) or quick build kit." en geen gewag over toelatingen. Hmmmm....
Dat klopt, de EASA goedkeuring is volgens mij net 2 dagen binnen. Dat weet ik overigens niet zeker, maar hoor ik uit de Sportcruiser yahoogroup van de UK dealer. Nog even bevestigen met skycastle. De verwachting was er wel dat het deze maand zou gebeuren, volgens de Pilot magazine review, die net uit is, is de eerste EASA approved productie kist net van de band gerold.
Hier wat filmpjes voor in de pauze:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=GY22RnJz7Aw[/YOUTUBE]
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=ugvNyvekSFQ[/YOUTUBE]