PPL(A) overwegingen

P.S. Zie hier een opmerking/waarschuwing staan over Zelfvliegen. Mijn kist staat daar en mijn ervaringen met ze zijn uitermate positief. Ik vind het niet echt kies zo'n waarschuwing te plaatsen zonder enige onderbouwing c.q. de bron.

Als het onterecht is dan uiteraard mijn excuses, maar waarom ik waarschuwde is vanwege iemand die ik gesproken heb die bij Vliegcentrum lelystad z'n PPL wilde halen, maar les kreeg van een RFI en niet zoals hij zelf beweerde een FI. Hierdoor tellen je uren niet mee voor je PPL en kon hij helemaal opnieuw beginnen. Hij heeft toen samen met nog een aantal gedupeerden een rechtzaak aangespannen tegen de eigenaar die naar verluid de toco daar heeft verkocht. Totdat ik de volgende informatie las op airwork in post 49 en 51 van dit topic:
Klik

Of deze informatie klopt weet ik niet, maar als je meerdere negatieve verhalen hoort over een bepaalde organisatie dan vind ik het wel kies om even een waarschuwing te geven. Negatieve verhalen komen meestal niet zomaar uit de lucht vallen, ze zijn ergens op gebaseerd.

Nogmaals, ik wilde de TS gewoon even waarschuwen voordat hij met een partij in zee gaat en ergens geld in stopt. Dit geld natuurlijk ook voor een eventueel aandeel bij de Katana Flyers. Hier kan ik alleen nooit objectief advies over geven aangezien ik zelf aandeelhouder ben van deze club.
 
Sterker nog, ik heb er in Maart zelf eentje gekocht (de SP-ACY) na een lange zoektocht waarin ik veelal zelfde afwegingen als jij gemaakt heb. Ik heb er nu zo'n 50 uur op gemaakt en ben er ontzettend blij mee!

...

Laat maar even weten als je een keer een rondje mee wil!

P.S. Zie hier een opmerking/waarschuwing staan over Zelfvliegen. Mijn kist staat daar en mijn ervaringen met ze zijn uitermate positief. Ik vind het niet echt kies zo'n waarschuwing te plaatsen zonder enige onderbouwing c.q. de bron.

Dan heb ik in de jouwe gekeken :) Ik moest natuurlijk even zien waar we het over hadden en de anderen waren net allemaal vertrokken (ik heb er twee zien vertrekken).

En over dat "een rondje mee" willen: daar kom ik zeker bij je op terug! Hetzij via PM, hetzij via bami.nl, maar dat merk je snel genoeg.

Over mijn gevoel bij Zelf Vliegen: nog onbeslist. Degene waar ik mee gesproken heb komt zo betrouwbaar over als je van een verkoper mag verwachten (mooie verhalen, maar daar moet je een beetje doorheen prikken) en iedereen was best relaxed. Een gemoedelijke overall sfeer. Het VCL verhaal doet natuurlijk geen goed aan het onderbuikgevoel ("where two share one bed, one is bound to rub off on the other"), maar het zijn wèl twee aparte bedrijven. Pas als iemand komt met concrete feiten tegen (of vóór) Zelf Vliegen komt, zal ik die zelf afwegen en misschien mijn mening bijstellen.
(En inderdaad doet het topic waar Immortal naar verwijst ook niet veel goed voor het vertrouwen...)
 
Laatst bewerkt:
Dat verhaal van jezelf als FI verkopen waar je RFI bent is zeker bijzonder kwalijk en terecht dat daar actie op ondernomen is. Echter, voor zover dat VCL al aangaat en niet een eenmansactie van een instructeur geweest is, kan je daar in ieder geval niet Zelfvliegen op afrekenen. Zij hebben indertijd de boedel, vliegtuigen etc. overgenomen en daarmee de vlieg-operationele zaken doorgezet. Maar het gaat om een totaal nieuwe eigenaar.

Het verkopen van de cadeaubonnen laten zij aan anderen over, kennelijk dus de mensen achter VCL nog, maar voornamelijk de grote cadeaubonnen sites.

In ieder geval heb ik de mensen achter het oude VCL nog nooit ontmoet of daar gezien en loop er intussen ook al een tijdje rond. Oordelend op de drukte, hoeveel er gevlogen wordt en de blije gezichten kan ik met mijn (mogelijk dan beperkte) visie niet anders oordelen dan dat ze de zaakjes goed voor elkaar hebben.

Maar nogmaals, kom gerust een keer langs daar voor een proefvluchtje. En spreek de mensen van Zelfvliegen gerust zelf aan om te horen hoe het zit. Ik weet er ook niet het fijne van.
 
Zoals jullie allemaal hebben kunnen lezen, heb ik inmiddels een bijzonder plezierige (mee-)vliegervaring met een AT-3 gehad. Bovendien heb ik een "standing arragment" om binnenkort DA-20 (mee-) te vliegen. Stiekum heb ik zelfs mijn eerste lesuur ook al gelogd (in een C172, omdat ik graag mijn vrouw ook mee wilde hebben).

Blijft voor mij nog over: een (mee-)vluchtje met een Aquila A210 te zien te regelen. Alleen is KLM Aeroclub nog niet zo ver met hun A210 (toch?). Daarnaast heb ik eigenlijk alleen Aeroclub Maritime (EHKD / EHTX) gevonden met een A210 in de vloot. Nu kan ik daar natuurlijk een "proefles" gaan proberen te regelen (kan dan ook in iijn logboek ;)), maar wellicht heeft iemand van jullie nog andere ideeën?
 
@StickNrudder:
Probeer ook eens de Tecnam P2002, heb er zelf een (sinds enkele weken) en ben erg tevreden. Is volgens mij ook de best verkochte Rotax 2-zitter (ze maken er iedere werkdag één), wordt ook veel door vliegscholen gebruikt (in NL onder andere Hilversum).
Heb de kist vorig jaar besteld en heb hem nu sinds enkele weken. Ook uitgebreid de afweging gemaakt tussen P2002, AT3, Katana en Aquila.
Kan iemand mij trouwens vertellen waarom alle AT3's in NL, Pools geregistreerd zijn ?
 
Hé LHU,

Waarom heb je de Tecnam over de Aquila verkozen? Was dat puur een kwestie van prijs? En heb je gekozen voor de retractable gear versie?

Ik heb een keer in de P2002-JF mogen meevliegen, iets minder stabiel dan de Katana, maar daar staat de hogere cruise-speed weer tegenover. Verder een erg fijne kist, meer ruimte dan in de Katana ook. Moet zeggen dat de Aquila toch het beste van alles combineert, maar de prijs is natuurlijk wel een stuk hoger.
 
De AT-3's worden in Polen gebouwd, dus het Poolse is op zich niet zo bijzonder. Tijdens de bouw krijgt het vliegtuig een voorlopig (SP-) callsign. Daarna kan je dan zelf beslissen wat je doet. Bijvoorbeeld je gebruikt het slechts voor een permit-to-fly voor de ferryvlucht naar Nederland en vervolgens hier een definitief BvI/BvL op een PH-registratie aanvragen.

Je kan ook gewoon de SP-registratie aanhouden, zoals ik gedaan heb. Scheelt je dubbele kosten en de hele afgifte ging veel sneller. Voor het kunnen inzetten van de kist maakt het ook niets uit. Ook Polen is gewoon een EASA-land en het ziet er naar uit dat de hele uitgifte van BvI's straks ook bij EASA gecentraliseerd gaat worden en het dus toch alleen voor de korte termijn zou zijn.

En heel eerlijk, kon ik met SP ook veel leukere combinaties bedenken (SP-ACY) ;-)
 
Het is een langdurige afweging geweest. Wilde voor een rotax tweezitter gaan en beslist geen "permit to fly" LSA. Dan blijven eigenlijk alleen Katana, AT3, Tecnam en Aquila over. De eerste twee vielen, voor mij, al snel af, maar dat is ook deels persoonlijk. Ik vond de Aquila inderdaad relatief erg duur. Belangrijkste overweging was echter de financiële stabiliteit van de vliegtuigfabriek. Tecnam bestaat al heel lang en levert meerdere types. Een van de Aquila ondernemingen is al failliet (de development poot). Verder verkochten ze niet bijster veel op dat moment, hadden iets van 3 of 4 afgebouwde machines staan. Toen waren ook nog net de diverse Cirrus dealers die Aquila verkochten in Europa er mee gestopt.
Ik was (misschien onterecht) er bang voor dat de fabrikant straks niet meer bestaat. Bovendien was er toen een issue met een AD met extra inspecties omdat de bonding van de helften van een aquila niet in orde was. Inmiddels is dit AD beperkt tot die ene kist met dat specifieke serie nr. Al met al, wat al te veel negatieve "vibes" rondom het toestel.
Ik heb zelf overigens een fixed gear P2002, ik vond de retractable de meerprijs (20.000 ex BTW) plus veel duurdere verzekering en wat duurder onderhoud niet waard.
@Airwin, check, leuke registratie inderdaad. Ben zelf weinig bekend met het hebben van een buitenlandse registratie. Ben je zelf daadwerkelijk juridisch eigenaar ? Of loopt dat via een trust (net als een N-reg). Moet je nu ook je ARC regelen met een Poolse CAMO ?

Edit: Heb even de foto's op je website bekeken. Mooie kist Airwin ! Erg fraaie avionics ook !
 
Laatst bewerkt:
@LHU:
Bedankt voor je uitgebreide reactie :) Maarrehhh...
Wat bedoel je precies met "beslist geen "permit to fly" LSA."? Ik snap 'm niet helemaal en het lijkt je initiële argument te zijn om een aantal opties uit te sluiten...

Voor mij was eigenlijk een financiële reden de grootste motivator om mijn keuze zover tot dit trio te beperken. Ik heb mezelf een spaardoel gesteld ter grootte van een PPL opleiding (zal warschijnlijk rond de €15.000,= gaan uitkomen) en ben toen gaan kijken hoe ik dat budget zou gaan besteden. Dat bleek voldoende om een PPL te halen op basis van "vliegtuig+ instructeur" - huur, maar ook voor een participatiebedrag dat zich goeddeels terugverdient door de bijbehorende lagere vliegtuig huur. Het zijn dan vooral de kosten daarna die ik zo laag mogelijk wil houden, want die kosten zijn omgekeerd evenredig met de kans dat ik zal blijven vliegen, na mijn brevet.

Vandaar dat ik in de participatieconstructies gedoken ben. Die heb ik gevonden voor de DA-20 (en DA-40, maar dat zijn mij toch echt te veel centjes), AT-3, en A210. Ik ben zoiets niet tegen gekomen voor een P2002. Als daar op de een of andere manier een concurrerende uurprijs (ca €60,-/uur) mee gerealiseerd kan worden (urenpakket vooraf inkopen?), dan ben ik zeker geïnteresseerd.
 
Ik ken een dergelijke constructie inderdaad niet met een Tecnam. Maar andere beide kisten zijn niet verkeerd hoor ! Met name de AT3 is erg mooi, maar ook de Katana is zeker niet verkeerd. Beiden vielen voor mij echter al snel af omdat ik er niet lekker in zit met mijn 1.89. Verder vind ik de Katana zeker nog al fors aan de prijs vergeleken met wat je er voor terug krijgt.
LSA (Light Sports Aircraft) vielen voor mij af, omdat de EASA wetgeving er nog niet door is. Het komt er op neer dat er wel al een proposal is voor de categorie LSA, deze moet echter nog worden goedgekeurd en tot wet gemaakt. Verschillende fabrikanten hebben echter al wel een LSA, volgens de eisen in de proposal EASA wetgeving.
Deze vliegtuigen kun je echter niet zo maar registreren als LSA, want wettelijk is er nog helemaal geen LSA categorie, er is slechts sprake van een wetsvoorstel. Nu kun je als je zo een kist koopt een "permit to fly" krijgen, eigenlijk een soort ontheffing voor het niet hebben van een BvL. Deze "permit to fly" is steeds een jaar geldig en zal niet meer verlengd worden als de categorie LSA eenmaal bestaat. Nu komt de adder, als er tussen wetsvoorstel en daadwerkelijk realiseren van de LSA categorie iets veranderd aan de eisen waaraan een LSA moet voldoen en jouw toestel voldoet hier niet aan, ben je grounded als je permit to fly verloopt (dus maximaal na 1 jaar). Bij o.a. de (inmiddels al niet meer bestaande) Pipersport heb ik ook het contract gezien, wat je moest tekenen voor je de kist kocht. Stond letterlijk in dat je fabfrikant en importeur niet aansprakelijk kon stellen bij bovenstaand scenario. Mij iets te veel risico.
Groet,

Leon.
 
De Aquila participatie mogelijkheid bij de KLM Aeroclub komt heel snel dichterbij, maar er zijn nog wat details die we willen controleren voordat we op airwork het voorstel gaan neerzetten. Maar ik vermoed dat het zeer populair gaat worden.

Voorlopige planning, onder voorbehoud, is nu dat we over een week of drie de Aquila demonstrator met Garmin 500 bij de club hebben voor een maand. In die termijn hopen we dan door middel van de participaties de eigen club Aquila met Garmin 500 te bestellen, waarna we de demonstrator mogen houden totdat die eigen kist afgeleverd wordt.

Details gaan hopelijk spoedig volgen, PM me indien je eventueel interesse hebt. Dan neem ik je op in een email lijst met andere mensen die ook al interesse getoond hebben (al bijna de helft van de benodigde participaties lijkt binnen als deze mensen akkoord gaan uiteindelijk).
 
@LHU: Wederom dank voor je uitweiding! Ik ben weer helemaal bij :)
Twee verschillen tussen jou en mij: ik ben 1.81m, dus smack in the middle of het 50e percentiel van de west-europese bevolking. Makkelijk, hoor: alles past gewoon! Tweede verschil: ik ben (nog) niet op zoek naar een eigen toestel, dus alle registratieproblemen raken mij slechts indirect (wordt natuurlijk wel doorberekend, voor zover extra kosten gemaakt moeten worden).

Ook wil ik nog even een nuancering aanbrangen in mijn vorige opmerking: die €60,= per uur geldt momenteel voor de DA-20 participatie, maar daar komt natuurlijk wel nog een jaarlijkse vaste bijdrage bij van €450,=. Vlieg ik 12 uur per jaar (minimaal nodig in het tweede jaar om het bewijs van bevoegdheid geldig te houden), dan slaat dat om naar zo'n €35,= per uur. Dus het is eerlijker om een kleine €100,= per uur als uitgangspunt te nemen. Natuurlijk wordt de bijdrage per uur lager indien ik meer uren maak...

@Nosig: We hebben al eerder wat heen-en-weer gemaild over de Aquila participatieconstructie. Ik zal later vandaag nog een mail sturen om op de mail lijst te komen. Goed te horen dat er al zoveel animo is. Als -ie er eenmaal is, dan wil ik de demonstrator wel eens van dichtbij komen bekijken.
 
Aquila is waarschijnlijk ook prima, maar daar heb ik verder geen mening over, want ik heb er nooit in gezeten. Was bij mij op andere gronden afgevallen, al dan niet terecht.
Je hebt ook gelijk dat het heel wat uitmaakt of je een kist alleen koopt of met een stichting met 10-20 man. In dat laatse geval is het financiële risico nog wel te overzien als er onverwacht hoge kosten komen.
Als ik in jouw positie zat zou ik (mede omdat het finaciële risico dus minder is bij een groep) voor de Aquila gaan bij de KLM aeroclub. Participatie in gloednieuw toestel bij een goed bekend staande organisatie waar ook goed les gegeven wordt. waarschijnlijk is het er nog gezellig ook (ben er zelf nooit geweest).
 
@Airwin, check, leuke registratie inderdaad. Ben zelf weinig bekend met het hebben van een buitenlandse registratie. Ben je zelf daadwerkelijk juridisch eigenaar ? Of loopt dat via een trust (net als een N-reg). Moet je nu ook je ARC regelen met een Poolse CAMO ?
Dank je!

Nee ik ben zelf juridisch eigenaar, althans een B.V. waarvan ik 100% eigenaar ben. Om als niet-Pool in het register te staan moest je een ontheffing krijgen van de Poolse autoriteiten, maar is een formaliteit. Koste geloof ik omgerekend 30 euro. CAMO is gewoon in Nederland geregeld, onder toezicht van de Poolse autoriteiten.

Overigens wel erg jammer dat het argument van lengte zo hardnekkig blijft terugkomen over de AT-3. De mijne heet niet voor niets SP-ACY, nl. ook de eerste met flink meer beenruimte dan de vorige toestellen in de serie. Komt door een aanpassing van de stoelen. Een collega van me van 1.95m vliegt er zo mee weg. Wie twijfelt, kom gewoon een keer passen ;-)
 
Dat is wel een heel apart argument. Zowel een hoogdekker als laagdekker slaan normaal niet over de kop in een weiland. Wat ik juist wel een goed argument vind zelf is als je een noodlanding moet maken in het water, dan heeft een laagdekker bij mij toch echt de voorkeur.

ATR hoogdekker:
article-1164481-0412DC6F000005DC-306_468x194.jpg


Laagdekker:
26488516.JPG

Dat is onterecht in het geval van GA:

http://www.equipped.com/ditchingmyths.htm , Myth 2 en Myth 6 in het speciaal. Een ditching is heel goed te overleven, in beide typen.
 
Terug
Bovenaan