possible windshear on take-off, rotating above Vr?

Ik vind dit altijd moeilijke discussies. Airmanship of niet.... zodra jij om wat voor reden door die fence heen gaat windshear of niet, dan kun je er de donder op zeggen dat je bedrijf, jou aansprakelijk stelt. Dit is non SOP, het is je niet geleerd en je hebt het niet gebriefed.( En bij mijn bedrijf kan ik het niet in de FCOM terug vinden)

Ook al is het misschien goede airmanship, als mijn captain dit zou briefen wil ik zien waar dit in onze training manual staat. anders de gewone standaard practice. Uitstellen van de take off en anders bij encountering van windshear na V1 TOGA thrust keeping plane in its config and follow SRS.

PS99
 
Laatst bewerkt:
Het is uiterard type afhankelijk, ik kan me niet herinneren dat we het op de 330 deden. de Vr+20 lijkt alleen voor bepalde boeings te gelden.

Elke machine heeft zo zn eigenaardigheden in procedures, gooi daarin verschillende maatschappijen en het SOP feest is compleet
 
En ook nog de on-topic voorzorgsmaatregel uit het 744 FCOM:

• increasing the Vr speed to the performance limited gross weight
rotation speed, not to exceed actual gross weight Vr + 20 knots. Set
V speeds for the actual gross weight. Rotate at the adjusted (higher)
rotation speed. This increased rotation speed results in an increased
stall margin, and meets takeoff performance requirements. If
windshear is encountered at or beyond the actual gross weight Vr,
do not attempt to accelerate to the increased Vr, but rotate without
hesitation.

Onder welke paragraaf titel valt dit geheel? Onder adverse weather en dan windshear? Vind het confusing klinken en een contradictio in termino als ik het lees. Zal wel aan mij liggen.

@ oboema: kun je mij zeggen waar het bij jullie staat? Had van de week een simcheck en deze story aangekaart. Ik zag 2 paar glimmende tandenrijen tegenover me, maar geen antwoord.


PS en dit is voor mij het grootste gewin van dit soort 'zinnige topics'. Het doet je nadenken en je duikt in de uithoeken van de OM's. Vind het jammer als er dan opmerkingen zijn als "met afgezakte broek..."
 
@ Robin,

Rob het staat in de LH Flight Crew Manual (FCM);

Chapter 6 Windshear
Chapter 6.6.3.1 Take Off Precautions

en

OM B vol1 2.2.23.6.1.2.
 
Laatst bewerkt:
The A340 I fly gets to 70' at the end of a 3500m runway at +30C with an initial ROC of 1200'/min. That's on 4 engines!

ff wat anders ik ben al een paar keer geroteerd beneden Vr, in de amber lights moet er bij ons geroteerd worden, ongeacht snelheid

Nu zijn dit beide very heavy kisten, maar ik snap dit niet. Hoe gaat dit met engine failure? Of komt dit doordat deze kisten 4 motoren hebben? Ik geloof dat de certification requirements niet voorzien in N-2, let alone N-3?

Here to learn, not to bitch.
 
Nee, de certificatie gaat alleen voor N-1 en met een engine failure op V1 moet je Vr bereiken voor het einde van runway (hoe ver voor het einde???) zodat je V2 hebt op 35'. Je moet ook obstakels overvliegen met tenminste 35'. Heb je een clearway aan het einde van de runway dan kan de rotatie echt op de laatste meters gebeuren. Niet echt comfortabel, vandaar dus wat kliko zegt over de amber lights. Geloof me, 2000' runway verdwijnt heel snel bij zo'n 170 tot 180 kts.

Hier nog een artikel dat dat laat zien: http://www.a330jam.com/documents/EFTOlaw.pdf
 
Tnx. Dat bedoel ik ook: als je met 4 engines al in de amber lights komt, dan ga je toch de baan af met N-x?
 
Terug
Bovenaan