Poll: Piloten te moe

chupito

New member
Piloten te moe
Na een lange dienst hebben piloten tijdens de landing een alertheidsniveau waarmee ze niet eens een auto mogen besturen, laat staan een vliegtuig.
Aldus de telegraaf.

Ok, te moe om een auto te besturen heeft iets teveel Burlage gehalte, maar ik moet toegeven dat "fatigue" regelmatig voorkomt bij mij. 5 dagen vroege dienst met duties van meer dan 9 uur bijvoorbeeld (4 legs). Het begint meestal al bij dag 4, minder alert, kleine foutjes etc. Maar nog wel ff die moeilijke circling vliegen of een evt. failure correct uitvoeren. Ik vind dat er op Europees niveau iets aan gedaan moet worden. En niet een WRR die op Longhaul gebaseerd is.

Dus wilde ik pogen een poll te starten met jullie bevindingen. Zijn er collega's die hetzelfde hebben? Ik ben erg benieuwd.
 
Zeer herkenbaar verschijnsel en vwb het besturen van de auto, als je soms na de vlucht naar huis rijdt dan kom je er achter dat het idd misschien beter was om dat niet te doen.

Fatique analysis wijst uit dat gereduceerde alertheid vrij snel optreedt in een serie van shorthaul roosters, tevens kan je dan de vergelijking zien met het alcoholpromillage in je bloed wat uitwijst dat je eigenlijk niet zou moeten vliegen.

Reducties in alertheid van 50% zijn heel snel bereikt ook al voel je je misschien nog wel ok.

Idd tijd om er op Europees niveau iets aan te doen, zal alleen lastig zijn in deze tijden van hoge internationale concurrentie en brandstofprijzen die torenhoog zijn. Niet dat dat een argument hoeft te zijn voor het verslechteren van flight safety.

GF.
 
Jammer dat vanwege kostenbesparingen en historische kleine marges in de beroepsluchtvaart de werknemers standaard en altijd langere dagen maken, op de vreemdste tijden, dan de gemiddelde werknemer. Dit betekent dat je niet soms, maar altijd zeer vermoeid je laatste (en soms enige) landing maakt.
Een gewone werktijd van 08 to 18 zit er niet meer in.
Ik merk het heel heel soms als je na verlof of vakantie een enkeltje europa doet. Je hebt meteen het gevoel dat alles weer vanzelf gaat en nee niet op de autopilot!
 
Het gaat er over dat TNO een rapport heeft geschreven waarin staat dat de huidige nederlandse invulling van de 'witte vlekken' in de EU-FTL potentiele diensten oplevert waarbij volgens TNO de uitkomst een dergelijk concentratie niveau is.
Dat heeft de VNV dan weer in een schrijven aan haar leden gestuurd vergezeld met een interpretatie van de VNV over de totstandkoming van de EU-FTL en de invulling van de nederlandse vlekken.
Hierin steld de VNV dat bij het invullen daarvan meer naar commerciele gronden dan naar de wetenschappelijke van et TNO is geluisterd.

Daarvan heeft de media dan weer gemaakt dat er in nederland een levensgevaarlijke WRR is waarbij we bij elke landing te moe zijn om met de auto te rijden.

Het gaat dus helemaal niet over de CAO van KLM, MP, HV, etc etc etc die nog steeds restrictiever zijn dan de EU-FTL.

en, haphap, voor de volledigheid.. ik vlieg iets meer dan 30 uur per maand.
 
Graag wil ik ook ff de boel wat nunanceren, want er zit een groot verschil in wat bijv. een KLMer voor soort duty(ies) in een week er doorheen draait of bijv. de vracht mannen van de nacht die in hun turbo-props nachts door Europa heen knallen met hun pakketjes nacht in nacht uit.

Wat journalisten er weer van maken is natuurlijk weer mooie sensatie en voorpagina werk in de komkommertijd.

En dat "onze" overheid/regering niet luistert naar TNO, mensen die zeg maar verstand van zaken hebben, lig ik niet meer wakker van. Onkunde ten top daar in Den Haag, maar ja daar kunnen nog wel een paar maanden over discuseren. Aan de andere kant zouden ze dus gezwicht zijn onder de commerciele druk van de airlines. Wat is dit dan het wisselgeld voor de bosbelasting?
 
Ze zijn hier in USA al 10+ jaar aan het discussiëren om het veiliger te maken. En wat betreft onze Regulations hebben jullie het in Europa zonder meer al een stuk makkelijker. Vraag dat maar aan alle Amerikaanse vracht vliegers die onder 135/ 121 vliegen. Beginnen als de zon na beneden gaat, en weer boven komt en je laatste landing maakt als ie weer naar beneden gaat. Gelukkig komt dat niet al te vaak voor.

Misschien als ik met pensioen ga veranderen ze de regels een beetje.
 
Vraag dat maar aan alle Amerikaanse vracht vliegers die onder 135/ 121 vliegen. Beginnen als de zon na beneden gaat, en weer boven komt en je laatste landing maakt als ie weer naar beneden gaat.

FYI, zulke praktijken gebeuren in Europa ook nog.
 
Jetcap -

Heb je vrienden/collega's die in NL/EU vliegen ? Hebben ze ook nog zowiets als "WRR".

Moet je voor de gein kijkje nemen in het KLM contract als je daar wat vrienden hebt. Tranen, eerlijk waar, tranen krijg je daarvan in je ogen hoe goed en mooi dat voor die jongens geregeld is. Zoek ook even "wipverlof" op :grijns: .....

Heb daar een paar vrienden zitten en als die over de telefoon/email zitten te janken over hun contract hebt ik 3 uur yoga nodig voor elke 3 minuten dat ze klagen.

Maar laten we eerlijk zijn, wij zouden 6 dagen vakantie, 7/8 legs part 135 per nacht in een 16 uur duty nacht door het midwesten vliegen om daarna gebeld te worden door dispatch dat we part 91 empty een repo moeten vliegen voor geen goud willen missen toch !? :grijns:

Blower met koude lucht vol op je gezicht zetten, Coast to Coast AM over je speakers zetten (com 1), ATIS van je bestemming op max volume op com 2 zetten, company freq op standby zetten om te kijken wie er slaapt/wakker is onderweg, komt het vanzelf goed allemaal.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rkzkspNS8Oc[/youtube]

Plus, het gezicht van hotel gasten als jij je hotel in loopt om 0800 AM, pitcher BBB (Before Breakfast Beer) plus een biefstuk besteld terwijl ze aan hun onbijtje en orange jus zitten maakt het allemaal weer goed....

Trans, MP en NJE trouwens ook echt goud contract als we het over Nederland hebben.



FD
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

de poll was niet wie het beter heeft geregeld. De poll is, wie heeft er wel eens last van Fatigue, KLM MP TRANS EZ of wie dan ook, (airforce excluded ivm uppers en downers) en waar ligt dat aan en wat is er aan te doen.

C.
 
Fatigue

Fatigue

The WRR at my Airline is the CAA CAP371.

This is infinitely better than the 16/19 hours allowed at the Dutch Airlines I worked for.

However we do flights that leave at 0130 landing at 1030 (2 man) and a number of flights that leave at 1800 landing at 0500 (2 man). These are 2 sector flights.

It can be a real struggle to stay awake.

We had a three sector flight through the night - I did one of these and after this I informed our safety department and my Chief Pilot that I would be refusing to operate this pattern on safety grounds in the future. I believe this pattern is no longer being operated.
 
Laatst bewerkt:
Ja, soms moe, maar dat hoort erbij.

Ik heb je overigens gemist bij de demonstratie van verkeersvliegers tegen de nieuwe EU-FTL een paar jaar geleden. Waar was jij -en iedere andere die nu aan het zeuren is over EU-FTL- toen?
Ik haal dit wel eens vaker aan, maar het is wel de essentie van het probleem.
Zolang er niets aan de hand is, is het ieder voor zich; als het te laat is moeten "de anderen" het weer oplossen. Pro-aktief meedenken kan wel eens een voordeel opleveren. Nu is het nl te laat.

Als je teveel werkt, probeer een betere werkgever te vinden.
 
Van het 6-2-5-2-6-2 rooster wat CLH hanteerde ging ik redelijk stuk moet ik zeggen.... niet meteen in de eerste maand maar na een paar maanden merk je dat je continue moe bent en eigenlijk niks meer te zoeken hebt in een cockpit.
 
Hetzelfde met het vorige 6/3/6/3 rooster van easyJet. Na een half jaar was ik totaal afgewerkt. Ik begon als enthousiaste wannabe, na 6 maanden zag ik het nut er niet meer van in. En ik niet alleen, iedereen in het bedrijf.

Nu kun je heel wat van de Engelsen zeggen, maar ze zijn wel zo slim geweest om de dingen radicaal te veranderen met het huidige 5/3/5/4 rooster, waarbij de vroege diensten strik gescheiden worden van de late. De ene week vroeg, de andere laat. En daar tussen alle tijd om op adem te komen.

Dat gezegd hebbende, lange 4-sectordagen mogen ze van mij verbieden, maar ik ben eenstuk minder vermoeid dan voorheen. Het is dus niet alleen hoe hard je op een dag werkt, maar ook hoe ze je die maand inroosteren.

Give me 4/4/4/4!
 
6/5,6/5 werkt uitstekend! :D

Soms hebben wij ook wel 12~14h dagen maar die zijn redelijk zeldzaam (in de winter). Heb zelf 1 dag 5 sectoren gedaan (vergeet niet dat wij 1,5h turnaround hebben voor een revenueflight en 1 uur voor een ferry). Dat was wel ff aanpoten.
 
Ja, soms moe, maar dat hoort erbij.


Als je teveel werkt, probeer een betere werkgever te vinden.


Kijk, zo los je problemen op.

Maar huh, alle gekheid op een stokje, ik heb het over safety en niet over lifestyle. Safety, mensenlevens etc.

Fatigue is gevaarlijk. Als ik van baan verander zitten de pax met hetzelfde probleem als voorheen, alleen is het iemand anders die fatigued zit te boren. En om dan tegen de passagiers of mensen op de grond te vertellen dat dat erbij hoort...? mmmmm, verkoopt denk ik niet.

C.
 
Terug
Bovenaan