pocket FMS

puinhoop

New member
Hallo,

Wie heeft er ervaringen met het programma pocketfms ??

Ik heb de site bekeken en het ziet er goed uit.

Maar ik vind de prijs wat aan de stevige kant (170 euro) voor een jaar.

Heeft iemand ervaringen hiermee (stopt het programma ook echt na een jaar met werken of gaat het naar een basis versie terug ??)
 
Ik gebruik PocketFMS al geruime tijd en ben er blij mee. Je hebt keuze of je een abonnement koopt of een eenmalige versie.

De eenmalige versie blijft altijd werken, alleen kan je na 6 maanden geen map updates meer krijgen. Je kunt wel eens in de zoveel tijd een update kopen voor een luttel bedrag.

De abonnementsversie werkt een jaar en stopt er daarna mee. Voordeel is dat je dat jaar altijd map updates en weersinformatie kunt bijwerken. Die map updates zijn erg nauwkeurig, meerdere keren per dag wordt de nieuwste informatie beschikbaar gemaakt.

Verder zit er heel veel in. Ik draai zelf de PC versie in mijn vliegtuig op een embedded PCtje en ik kan waar dan ook de meest actuele gegevens downloaden, vluchtplannen maken enz. Je kunt de PC versie op een USB stick installeren en dan je plannning op iedere willekeurige Windows PC doen. Vervolgens kan je je routes naar een PDA of auto-navigatie systeempje uploaden en daarmee vliegen.

Niet onbelangrijk, de support is helemaal top. Er is een zeer actief forum waar de ontwikkelaars zelf antwoorden, en als je er niet uitkomt dan ben je van harte welkom om op EHLE een bakkie te komen doen terwijl de PocketFMS mannen uitvogelen wat er mis is.
 
ik heb pocket fms ook gehad op mijn eerdere pda.
Werkte erg mooi, zeker met losse gps er bij!

Echter als je een iphone/ipad hebt, is airnav pro idd een goede!
 
Ik heb beide.
De vlucht planning functie van PocketFMS is zonder meer beter dan die van Air Nav Pro. Maar als je een iPhone en iPad hebt, is Air Nav Pro veel prettiger. Mooie kaarten, snelle software en het grootste voordeel is dat je de software en kaarten zowel op de iPhone als iPad kunt draaien. Je hebt dus de de keuze uit uit twee formaten display.
Komt nog bij dat een iPad zo veel meer kan. Ik heb ook JeppView VFR Europa, kan ook op de iPad, alle approach kaartjes van het gebied, waarop je een abonnement neemt. Je kunt makkelijk het weer en de notams lezen, je vluchtplan filen en dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheden buiten het vliegen. Zonder meer het geld waard.
Ideaal zou wat mij betreft PocketFMS op iOS zijn, want PocketFMS heeft toch echt wel de meeste mogelijkheden, al zou het mij niet verbazen als Air Nav Pro de achterstand snel inloopt. Het zou mij overigens ook niet verbazen als Garmin een van beide koopt. Het iOS platform heeft heel veel potentieel.
 
LHU, heb je de laatste update van Air Nav Pro al gedaan? Flightplanning is een eitje nu, wat voor features heeft pocket FMS meer in vergelijking met de huidige versie van Air Nav Pro?
 
Heb de nieuwste versie, daarom denk ik ook dat Air Nav Pro PocketFMS snel inhaalt. PocketFMS kun je deels zelf een route laten maken, het is makkelijker op kleine plaatsen te zoeken, je kunt gelijk een ICAO vliegplan uitdraaien of faxen en ik kan het vliegplan makkelijker uploaden naar de Garmin in mijn kist. Maar je hebt gelijk, het scheelt niet veel. Daarom verkies ik Air Nav Pro zoals ik al schreef. Denk dat ik PocketFMS niet meer zal verlengen.
 
En ik geloof nogal in de "open" mentaliteit van software en vooral van publieke gegevens, en ben daarom zelf maar aan het programmeren geslagen... 'k Heb al mooie GPS, met een trace van "gepland" en "effectief", en vliegvelden en navaids ertussen; en vorig weekend heb ik ook een begin van HSI aan de praat gekregen.

Het grote werk dat me nog wacht betreft de diverse vormen van airspace: ze weergeven zal nog wel lukken, maar ik moet nog een norm vastleggen voor hte dataformaat, en dan wordt het een berg werk om zelfs maar enkel het Belgisch luchtruim in te tikken...

Het plannen van een route doe ik totnogtoe simpelweg in Excel.
 
LHU zei:
Heb de nieuwste versie, daarom denk ik ook dat Air Nav Pro PocketFMS snel inhaalt. PocketFMS kun je deels zelf een route laten maken, het is makkelijker op kleine plaatsen te zoeken, je kunt gelijk een ICAO vliegplan uitdraaien of faxen en ik kan het vliegplan makkelijker uploaden naar de Garmin in mijn kist. Maar je hebt gelijk, het scheelt niet veel. Daarom verkies ik Air Nav Pro zoals ik al schreef. Denk dat ik PocketFMS niet meer zal verlengen.

ICAO vluchtplan (om te filen bedoel je neem ik aan?) is wel makkelijk, al zet ik daar eigenlijk alleen maar "VFR" in de route omschrijving. Dus heel veel meerwaarde zie ik daar ook weer niet in. Scheelt je wel weer vliegtijd en bestemming overtikken. GPX files kan je ook, via de server mode, uit air nav pro halen. Nog makkelijker is de route delen naar govfr.com (als je de route niet meteen al gemaakt had in govfr, kan je ook meteen weight and balance laten maken en zo), dan zie je onderaan je navigatie vliegplan meteen de link naar de gpx file. Al zie ik er zelf weinig nut in om ook de garmin in de kist bij te werken. Als de ipad niet zou werken kan ik de iphone er nog bij pakken waar ook de app en alle kaarten voor hetzelfde geld (dus niets extra betalen) op staan, of de ipad van vliegervriendjes omdat iedereen er nu al eentje heeft. En als dat ook niet zou werken pak ik het papier er wel bij, wellicht dat die garmin dan wat gaat doen (oftewel in 99,9% van de gevallen nooit).
 
Nosig,

Affirm, ICAO vliegplan om te filen.
Ik heb een laagdekker. Als het zonnetje op de canopy staat kan ik heel soms de iPad/iPhone vrijwel niet lezen, dit komt niet vaak voor, maar dat is de reden dat het soms aardig vind het vliegplan ook in de Garmin te hebben.
Ik wist niet dat je ook gewoon VFR bij de route beschrijving mag zetten, dacht dat dat alleen bij de hoogte mocht. Heb altijd geleerd de keerpunten op de route er in te zetten als radialen met afstanden van VORs. PocketFMS doet dat zelf. Maar als het niet hoeft zet ik voortaan ook gewoon VFR !
Weer wat geleerd.

Leon.
 
Jep, mag gewoon. Je hebt geen klaring nodig voor routes, dus ook nutteloos om in te vullen. Staat ook in het manual van homebriefing.nl trouwens, bij 5.02 (vul de route voor een VFR-vliegplan als volgt in: VFR, DCT of DCT - routepunt- dct - routepunt, etc).
 
Jep, mag gewoon. Je hebt geen klaring nodig voor routes, dus ook nutteloos om in te vullen. Staat ook in het manual van homebriefing.nl trouwens, bij 5.02 (vul de route voor een VFR-vliegplan als volgt in: VFR, DCT of DCT - routepunt- dct - routepunt, etc).

Inderdaad, weer wat geleerd, je hoeft dus alleen nog maar EET tot aan de FIR boundaries aan te geven bij een VFR vlucht. Dan is er inderdaad vrijwel geen enkele reden meer om PocketFMS te gebruiken boven Air Nav Pro.

Nu nog hopen dat JeppView ooit op het Mac OS draait, dan kunnen parallels en Windows ook van m'n Mac af.
 
PocketFMS gehad op mijn HTC Touch Pro, echter vond ik dit erg sloom werken.

Ik gebruik het programma nu als flight planning tool, welke idd vele malen beter werkt als Air Nav Pro of soortgelijke software. Deze exporteer ik dan naar mijn Garmin GPS, ideaal.

Helaas wel redelijk aan de prijs, maar wel actuele informatie!
 
...Je hebt geen klaring nodig voor routes, dus ook nutteloos om in te vullen. ...
Enige valide argument om wèl routes in te vullen (voor zover ik die kan bedenken) is voor als je ooit SAR diensten nodig mocht hebben, dat deze dan een idee hebben waar te beginnen met zoeken.
Geldt dan met name bij vluchten over dun bevolkte gebieden (grote stukken water?), uiteraard. Anders begint er vanzelf wel iemand 112 te bellen, toch?
 
PocketFMS gehad op mijn HTC Touch Pro, echter vond ik dit erg sloom werken.

Het is van PocketFMS bekend dat het trager wordt als je veel FIRs aangezet hebt, of als er veel andere software op hetzelfde apparaat actief is. Bij standaard installatie staat de halve wereld aan, daar wordt het niet sneller van..

Ik draai PocketFMS op een simpel Navigon 8410 navigatiedoosje waar toch een stuk minder CPU en memory in zit. Ik heb alleen Amsterdam, Langen, Brussel, Londen, Parijs en Reims geselecteerd, veel verder kom ik vooralsnog niet. Draait als een speer! Met de nieuwe ICAO kaarten er op (ik weet het, kost weer geld) ziet het er prachtig uit.
 
Wie heeft er ervaringen met het programma pocketfms ??

Ik heb een maand of twee geleden PocketFMS uitgeprobeerd en vlak daarna SkyDemon. Daarna was de keuze eenvoudig. Ik heb SkyDemon genomen. Is ook via internet beschikbaar eventueel. Werkt heel prettig en bevat massa's mogelijkheden zonder het ingewikkeld te maken. Fantastisch produkt.
Ik had eerst FliteStar van Jeppesen maar dat is spartaans vergeleken met SkyDemon.

Groet, Hans
 
@Nosig: Als AirNavPro superadept (tenminste zo kom je wel over, sorry als je dat als belediging ziet trouwens) weet jij wellicht het antwoord op een vraag waar ik een beetje mee zit.

Air Nav Pro (Van Xample) heb ik inderdaad gevonden in de iTunes store, maar ik kan nergens vinden hoe het zit met het updaten van informatie, zoals airspaces en dergelijke. Weet jij toevallig hoe dat zit/wat de frequentie is?

Wat ik daarnaast jammer vind is dat het er op lijkt dat er geen airspace informatie aanwezig is voor Nederland. Kennelijk wel voor België, Duitsland en Frankrijk. Voor mij de belangrijkste landen overigens, maar Nederland zou ik ook wel handig vinden. Soms verdwaal ik net over de grens zeg maar.
 
Zover ik weet heeft Air Nav Pro geen updatecyclus. Je kunt gewoon per jaar de ICAO kaarten (digitaal) kopen en de airspace database is ook niet 100% actueel. Ik gebruik zelf overigens de OpenMaps-kaarten (gratis) en controleer m'n route altijd op de papieren ICAO kaart.

Je hebt overigens altijd zelf de mogelijkheid om de airspaces toe te voegen/up-to-date te maken. Air Nav Pro heeft dan dus ook geen jaarlijks tarief: eenmalige aanschaf je kunt aan de slag.
 
Terug
Bovenaan