Al lang worden bij de meeste airlines promoties op basis van seniority verkregen. Op deze manier is er een eerlijke en vooral gelijke kans voor iedereen op promotie. Bij uitzonderlijke gevallen (niet geschikt, of geen kandidaten) kan afgeweken worden. Omdat de seniority list uit gaat van datum in dienst, en de salaris verhogingen ook betekent dit dat na een aantal jaar een overstap van de ene naar de andere airline meestal financieel niet interessant meer is. Gevolg is dat vliegers die bijvoorbeeld na een paar jaar long-haul weer kort willen vliegen, of andersom deze carriere wens vaak vanwege de seniority lists niet kunnen doen. (tenzij de airline natuurlijk alle segmenten in zich heeft zoals KLM) Meestal als je van baan verandert doe je dat omdat je er ergens beter van wordt (zoals bij de IT sector) Job hopping wordt dan dus een wezelijk deel van je carriere. Voor werkgevers om je niet kwijt te raken zullen er dus voorwaarden geboden moeten worden die zo goed zijn dat je niet weg wil. Met de komst van de nieuwe luchtvaart (low cost, betalen voor een rating etc) is te verwachten dat de voorwaarden steeds minder zullen worden, en weggaan is nog steeds een stap terug (meestal) Ik ben erg benieuw naar de mening van jullie hierover.
Groet, dodo
Groet, dodo