Piloot vs gezinsleven ?

Eerst en vooral: bedankt voor de snelle reacties;) .Dit onderwerp is misschien wel iets waar meerdere piloten/toekomstige piloten mee te kampen hebben.

Het probleem van mijn vriendin is dat ze geneeskunde studeert, wat wilt zeggen dat ze later toch liefst zou werken ( anders > 7 jaren voor niets gestudeerd). En, zoals misschien de meeste meisjes, ze denkt al (te)veel aan de toekomst. Een man, die piloot is en dus waarschijnlijk niet veel thuis is, in combinatie met een dokter die toch ook wel wat uren werkt, EN nog eens kinderen, is voor haar een onmogelijke combinatie. Ik begrijp haar bezorgdheid wel, maar ik zou zo graag het beroep gaan doen waar ik al van kleins af van droom. Dus het zal kiezen worden tussen haar en de cockpit... Dus binnenkort zal ik de knoop moeten doorhakken....

Ik deel jullie mening dat wanneer je vriendin niet achter je droom staat, ze misschien wel niet de vrouw van je leven is. Er zijn ten slotte genoeg vissen in de zee. Maar toch is het moeilijk een zo radicale keuze te moeten maken.


Groeten,

Philippe


PS: Schilde is inderdaad een mooie gemeente. Maar ze ligt in de buurt van Antwerpen, België ;)
 
Hey Philippe,

Hou er rekening mee dat je misschien in het buitenland moet gaan wonen, heb mijn vriendin de afgelopen drie jaar acht maanden gezien( in totaal).
Dat is moeilijk, maar als zij de juiste is voor jou, en vice versa gaat dat. Als ze nu al moeilijk doet gaat het idd zeker niet lukken.
Ik kan haar standpunt ( lang voor dokter gestudeerd etc ) zeker begrijpen, maar is jouw droom niet even belangrijk?
Als je echt wil vliegen, ga je binnen 30 jaar nog steeds echt willen vliegen. Dat gaat je relatie ook geen deugd doen.

Succes ermee!
 
Hey Philippe...

je vriendin maakt haar droom waar... ze studeert voor arts en dat kan niet iedereen zeggen die (in NL) arts wil worden!... mn zusje is bijvoorbeeld al 2 keer uitgeloot...
Dus waarom heeft ze bezwaar dat jij je droom waar gaat maken? Ik kan begrijpen dat ze aan het idee moet wennen en dat de toekomst die ze kort geleden in gedachten had, er ineens heel anders uit zou gaan kunnen zien!

Maar ik vind wel dat ze respect moet hebben voor je keuze... beiden kunnen jullie als je klaar bent en werkt het best wel leren combineren, 2 (drukke) banen naast elkaar.. en je weet nog lang niet hoe het er aan toe gaat als je klaar bent met je opleiding! De toekomst is op dit punt misschien onzeker, maar laat je daardoor niet je keuze beinvloeden...

Als ze de ware is voor jou.. dan houd je relatie het echt wel! (met ups en downs..)

En zo niet... life sucks in that way... maar er zijn inderdaad meer vissen in de zee!

Succes ermee he :)
 
Philippe, bij jullie en m.n. je vriendin zit het voorlopig tussen de oren. Iets is pas onmogelijk als je het hebt geprobeerd en dan tot de ontdekking komt dat het niet gaat. Zij kan bv als ze zo graag koters wil, gaan parttimen. Sowieso geen slechte optie voor een arts; die lui zijn deels nog meer overbelast dan wij (ik heb 5 familieleden die arts zijn dus ik weet het uit eerste hand).
 
Philippe, er staat nergens dat je nu een beslissing moet maken: wel of niet uitmaken met je vriendin.

Het probleem is (entering Dr. Phil territory here) dat als jij iets anders gaat/blijft doen dan vliegen en je gaat met haar verder, je daar uiteindelijk niet alleen ongelukkig van kan worden, maar dat je dat haar gaat kwalijk nemen. En dan bedoel ik niet dat je even boos bent op haar, maar een bijna onderbewuste haat richting haar die steeds erger wordt, omdat zij de reden is dat jij niet doet wat je eigenlijk wil, dat je vindt dat ze egoïstisch is en misschien wel teleurstelling in jezelf, dat je destijds niet anders hebt besloten. En DAT ondermijnt je relatie, maar dan wel op een trage, venijnige manier, waar later je kinderen ook onder kunnen gaan lijden. Dan ga je wellicht scheiden omdat de irritaties tot een hoogtepunt zijn gekomen, en dan ben je nog niets verder: zonder vrouw en zonder de baan die je had willen doen, want dan is het te laat.

Als zij vindt dat zij als (toekomstig) arts kinderen wil hebben maar haar baan duidelijk belangrijker vindt dan die van jou, dan betekent dat dat ze wil dat jij de ondergeschikte rol speelt en voor de kids moet zorgen. Misschien is het wel een beetje bedreigend. Misschien is ze bang dat je als piloot in elke stad een ander schatje zal hebben. Misschien wil ze dat zij meer verdient dan jij. Misschien vindt ze het oneerlijk dat jouw opleiding 2,5 jaar duurt en die van haar misschien wel 10.

Kijk het gewoon even aan, ga ABSOLUUT vliegen als je dat wilt, en misschien komt het dan nog allemaal goed en moet ze gewoon wennen aan het concept. Je kunt later ook als vlieger gaan part-timen, met een beetje geluk. Maar laat haar niet in de weg staan van je wens om te gaan vliegen: You'll hate yourself for it later, and her too.
 
sheik zei:
Trouwen in gemeenschap van goederen moet je dus echt voorkomen.

Zoals Iz al aangaf, das hele helemaal niet zo'n slecht idee. Des te eerder je gaat scheiden, des te meer schuld ze van je mee kan nemen :biertje: (doe dat 3 keer achter elkaar en je houd praktisch geen schuld meer over...)
Als ze rendement wil zal ze zeker bij je moeten blijven tot je je schuld hebt afbetaald:p: Daarna ben je wel de sjaak...
 
Tja,

Mijn mening is: " If it's meant to be, it's meant to be! "

Mijn toenmalige vriendin (eind 2001, begin 2002) wist waar ik aan ging beginnen. Er zat af en toe een paar staten tussen (amerika) of af en toe aan grote plas water (NL-USA of ENG-USA of FRA-USA)

Zij kwam om de andere maand vaak langs, lekker koken, opruimen van ons "bachelors pad" (5 gasten die in de opleiding zaten, je kan wel indenken dat de afwas niet iedere dag werd gedaan :grijns: )

Inmiddels bijna 6 jaar later getrouwd. Woon in hetzelfde huis (hoeft ook niet altijd de situatie te zijn vanwege commuten met de airliners) Woon 12 minuutjes van RDU airport. Vlieg corporate. Vrouwtje bezig met haar PhD. en allebei straatarm hahahah. Maar gelukkig.

Mijn advies. Kijk hoe het gaat. Vooral met de opleiding moet je weten wat je prioriteiten zijn. Eenmaal klaar. Dan wordt het anders. Ik verdien niet veel, maar heb het erg naar me zin bij dit bedrijf. Waar doe je het voor, moet je jezelf afvragen? En voor wie?
 
Phil,
M'n ex vroeg zich altijd af waarom ze op de tweede plaats kwam na het vliegen. Heel simpel, betaal jij m'n studie schuld af als het niet lukt omdat we zo nodig in het weekend moesten winkelen? Ze studeerde en was niet van plan om thuis met geplande kinderen te zitten want ze studeerde niets voor niks. Het was dus duidelijk dat deze relatie geen lang leven beschoren was. Helemaal met het uren maken in de VS en zij in NL.
Nu alweer 5 jaar getrouwd met een Amerikaanse, die wel thuis blijft, en een zoontje van 4. Vlieg charter en ben soms upto 7 dagen weg. Daar staat tegenover ook soms 7 dagen thuis. Soms op standby maar niet gebeld worden dus dat is weer een extra dag thuis in the pocket. On average ruim 15 dagen vrij. M'n vrouw is happy omdat ik weer even de deur uit ben (wordt namelijk kranky als ik meer dan 5 dagen thuis ben). We zijn ook weer happy om elkaar weer te zien na die x aantal dagen en zoals eerder gezegd, het houdt de relatie vers.
In jouw geval is het heel duidelijk. Je huidige vriendin heeft ambitie en die gaat straks botsen met jouw eventuele vliegschema. Trust me, it will!! Vroeger of later komt de "we moeten even praten" phrase uit haar mond. Na haar investering in tijd gaat ze niet thuis zitten om op jouw kinderen te passen terwijl jij lekker tijdens je layover op de beach ligt in the Carribean met een Pina Colada en FA's die in bikini's aan het volleyballen zijn. Daar heeft ze geen 7 + jaar voor gestudeerd.
Kortom, hoe belangrijk is vliegen voor jou? Is dit wat je wilt dan moet zij op de tweede plaats komen. Dit klinkt hard maar het is de enige manier om je droom te laten uitkomen. Jij moet dus bereid zijn om met de phrase "we moeten even praten" over de brug te komen en haar, in a nice way, de deur te wijzen. Als alles achter de rug is, opleiding - sim - uren maken etc, dan kun je alles rustig op een rijtje zetten. Als ze nog geinteresseerd is dan was het meant to be zo niet dan heeft FD nog wel wat telefoonnummers :grijns: .

:cool: Biscane :cool:
 
Korte afstandsvluchten vanuit Engeland.

Een klasgenootje van mij zat in een vergelijkbare situatie als die van jou: zijn vriendin studeerde medicijnen, hij ging vliegen. Inmiddels werkt hij in Engeland en hebben ze samen in Nederland een huis. Het kan dus heel goed!

Ik werk vanuit Luton voor easyJet, om de 5 werkdagen ben ik gemiddeld 3 nachten thuis. Dit houdt wel in dat ik soms na mijn werk direct weer door moet vliegen naar Nederland, of omgekeerd, dat ik om 6 uur 's ochtends op moet om de eerste vlucht naar Engeland te halen zodat ik 's middags weer aan de slag kan. Met Luton als basis kan dit 'makkelijk', we hebben 5 vluchten per dag naar Nederland. Op andere bases kan het wat problematischer zijn. Ik schrijf makkelijk tussen aanhalingstekens want van deur tot deur ben ik toch gauw drie uur onderweg, daarna moet er nog 10 of 11 uur gewerkt worden.

Met mijn vriendin ging het 'aan' toen ik werkzoekend was na de vliegopleiding. Ik was altijd gezellig thuis. Het was dus erg wennen toen ik kon beginnen bij easy en naar Engeland vertrok. We wisten natuurlijk waar we aan waren begonnen, maar totdat je werkelijk een tijdje van elkaar gescheiden leeft weet je niet wat het effect zal zijn op de relatie. Na 3 jaar kan ik 1 ding verklappen: het houdt de zaken spannend. Het is niet ideaal, en natuurlijk ben ik bij vlagen jaloers op een vriend die bij de KLM mag fokkeren en wat vaker thuis is, en ik zou liegen als ik zeg dat ik niet op zoek ben naar wat beters, maar het kan wel! Het allerbelangrijkste (volgens mijn vriendin): het went.

Een kant en klaar antwoord heb ik dus niet voor je. Zij werkt ook full time, dus dingen moeten wat beter gepland worden wil je genoeg tijd met elkaar overhouden. Regelmatig tot diep in de nacht met vrienden gaan stappen zit er niet echt meer in. Als je dat voor elkaar over hebt dan is het allemaal redelijk te doen. Kinderen hebben we niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar goed, wat kinderen betreft, is het niet altijd een probleem als beide ouders full time werken?

Als je zeker weet dat je piloot wilt worden, doe het dan. Zij wordt lekker dokter, and see where you meet in the middle!


ps. Een tijdje geleden heb ik het topic 'Hoe vaak zie je je familie' gestart. Check it out. http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=4854.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan