Pas op cursus vernomen:
MTB engine failure certified = 6500 uur
MTB engine failure ULM = 1500 uur
waarbij ik niet weet hoe "failure" bepaald is, maar ik neem aan dat bedoeld wordt "motor vanzelf gestopt of moeten stilleggen in vlucht". Ook weet ik niet of er bij dat ULM-getal rekening is gehouden met het onderscheid tussen (nog redelijk betrouwbare) 4-takters, en de notoir onbetrouwbare 2-taktmotors.
Maar een engine-out is een non-event in ultralichtvliegen, en ik weet dan ook mensen - ervaren vliegers - die zullen weigeren een buitenlanding als een incident te klasseren - hun argument: "dat hoort er nu eenmaal bij".
NB het getal van 6500 uur voor een "certified" motor houdt in dat de meeste Lycosaurs nooit een ernstige panne meemaken, nog steeds volgens dezelfde cursus.
NB ik heb NIET beweerd dat je met een 2-takt geheid uit de lucht moet vallen - het is niet onmogelijk met zo'n motor vele uren genoeglijk en veilig te vliegen, er zijn volop voorbeelden bekend. Helaas zijn er ook volop tegenvoorbeelden.
NB ik vlieg zelf met een Rotax 4-takt.
MTB engine failure certified = 6500 uur
MTB engine failure ULM = 1500 uur
waarbij ik niet weet hoe "failure" bepaald is, maar ik neem aan dat bedoeld wordt "motor vanzelf gestopt of moeten stilleggen in vlucht". Ook weet ik niet of er bij dat ULM-getal rekening is gehouden met het onderscheid tussen (nog redelijk betrouwbare) 4-takters, en de notoir onbetrouwbare 2-taktmotors.
Maar een engine-out is een non-event in ultralichtvliegen, en ik weet dan ook mensen - ervaren vliegers - die zullen weigeren een buitenlanding als een incident te klasseren - hun argument: "dat hoort er nu eenmaal bij".
NB het getal van 6500 uur voor een "certified" motor houdt in dat de meeste Lycosaurs nooit een ernstige panne meemaken, nog steeds volgens dezelfde cursus.
NB ik heb NIET beweerd dat je met een 2-takt geheid uit de lucht moet vallen - het is niet onmogelijk met zo'n motor vele uren genoeglijk en veilig te vliegen, er zijn volop voorbeelden bekend. Helaas zijn er ook volop tegenvoorbeelden.
NB ik vlieg zelf met een Rotax 4-takt.