pensioen in middle east

skydiver

New member
Ik werk sinds kort in het midden oosten. voordeel is dat je geen belasting betaald, maar ik heb het nadeel dat er geen pensioen is. nu wil ik eerst mijn lening versneld afbetalen. maar ik ben nu aan het nadenken wat ik nu het beste voor mijn toekomst kan gaan doen. zelf sparen? maar minder rendement, pensioenfonds in nl? maar die vertrouw ik niet zo en die vragen hoge kosten. maar voordeel is dat je dan geen rekening hoeft te houden met hoe oud ik ooit wordt (of niet natuurlijk). tips? of hoe jullie het doen?
 
daar heb ik naar gekeken. maar dat kost met een goed salaris 5000 euro per jaar. als ik dat zelf spaar houd ik meer over aan het eind.
 
Ikzelf ben bv niet meer ingeschreven in NL en heb er ook niks meer behalve een rekening bij meneer Rabo en ABN. Zou dat het nog ingewikkelder maken? (heb eerlijk gezegd nog niet naar pensioen opbouw gekeken)
 
Bij een hoog inkomen (> 50K) betaal je per jaar voor de AOW 5000.
Je ontvangt dan na je pensioensleeftijd (80 tegen die tijd?) 21 euro per maand voor een alleenstaande of 14,50 voor samenwonenden.

Stel, bent nu 35 jaar, samenwonend, we stellen pensioensleeftijd op 67 en je wordt 100 jaar.
Betalen: 67-35 = 32 * 5000 = 160,000 euro.
Ontvangen: 100 - 67 = 33 jaar * 12 * 14,50 * 32 opbouwjaren (je krijgt 2% AOW per jaar dat je inlegt). Totaal: 183,744 euro.

Ha, mooi rendement!
Alleen, als je die 5000 euro per jaar op een bankrekening zet krijg je (samengestelde) rente. Ik laat die berekening over aan een ander maar geloof me, dat rendeert beter!
En dan kun je ook nog ZELF beslissen wanneer je dat geld opneemt, niet een of andere overheid.

"Papa, bij geschiedenis hadden we het over AOW. Wat was dat?" "Nou, vroeger...."
 
Als je zelf spaart...

Als je 32 jaar lang 5000 euro per jaar wegzet tegen een bescheiden spaarrente van 2,5% zit je rond de 241.000 euro. Das toch weer 150 euro per maand beter 'redement' dan je AOW-tje.
 
plus mocht je niet oud worden (beroepskwaaltje) dan zijn je gespaarde centen bij ome overheid in de pocket. Anders kan je het nog doorgeven aan evt. famillie ect.
 
150k? 240k? Wat wil je daar van doen dan?
Aow? Ikzelf heb na 20 jaar aow opbouwen in nl recht op 300eu per maand..daar kom ik iig mn nest niet voor uit..zelfs niet op 65+..
Je hebt zeker een 6-7 keer hoger bedrag nodig om rond te komen tegen die tijd..
Vuistregel voor goed pensioen: 20% van bruto jaarinkomen..en hoe je het wegzet is aan de hoogste bieder mbt rendement/betrouwbaarheid
Think about it..
 
Pensions and the Future

Pensions and the Future

Ladies and Gentlemen,

This is something I have looked into.

My conclusion - look after yourself.

Don't pay into any government scheme if you don't have to. The problem with any government scheme is that it is a Ponzi scheme. The money is simply not there. Forget about seeing anything from the government. You never hear very much about this but the "unfunded liabilities" come to an astronomical amount. I've only seen data for the USA and we are looking at 30+ Trillion dollars in unfunded liabilities.

As for pensions most of them are calculated with an 8% annual rate of return. In the present economic climate that is completely unrealistic (2-3% is probably the very maximum). This means your final pension amount could be very much lower than originally calculated. Some people are in for a very nasty surprise. It is worth doing some research on exponential growth.

There is a reason the retirement age is being increased.

Personally I think a combination of Cash/Property/Gold & Silver is a smart option.

@skydiver

Your company probably has a Providend fund of some kind that provides a lump sum tax free payment at the end of your employment. Take some time to look into this as this is the money you will need for your retirement.
 
Laatst bewerkt:
@ Skydiver

Zit je in Doha? In de UAE is je werkgever verplicht mee te betalen aan wat ze hier noemen "end of service benefits".

Voor ons komt dit neer op een provident fund waarin jij en je werkgever maandelijks een bedrag storten.

Wat ik je aan zou raden is om, wat 19of77 ook zegt, een mix van assests op te bouwen. Zoek een pensioenfonds op The Isle of Man of in een andere offshore plaats waar je je geld kunt storten zonder dat je er belasting e.d. over betaald en investeer dat in aandelen / cash / goud etc. Zorg er wel voor dat het een respektabel bedrijf is, wat jouw geld niet mee neemt als het 1 dag voor je pensioen omvalt.

Nu vraag ik mij af of iemand weet hoe het zit als je je provident fund / offshore zak met geld mee terug wilt nemen naar NL? Heeft de fiscus interesse in hoe je aan het geld gekomen bent en of er al belasting over betaald is (tax at source) en zo nee, kunnen ze nog een percentage over dat bedrag heffen als een soort inkomens/vermogensbelasting?
 
Volgens mij heeft het weinig effect om je pensioen weg te zetten in belasting vriendelijke landen. Bij mijn weten betaal je namelijk geen belasting over je pensioen als je het opzij zet door middel van Pension Scheme's, pensioenfonds, pensioen sparen op een bankrekening in NL etc. Je gaat er pas belasting over betalen na je 65ste als je het laat uitkeren. En dan hangt het af van waar je woont.
 
Dat is dus precies wat ik wil voorkomen, het is zonde nu tax free inkomen te verdienen en dat dan vervolgens aan de fiscus in NL af te dragen.

Ik denk dus dat als je je geld offshore laat staan en jezelf maanelijks een bedrag uitkeert dit misschien taxatie voorkomt, maar daar ben ik dus niet zeker van.

Als je aan kan tonen dat je al belasting (ook al is het 0%) over je gespaarde geld betaald hebt zou de fiscus dan nog steeds inkomstenbelasting heffen?

Ik bedoel, geld van je eigen rekening opnemen, ook al is die rekening niet in NL is toch geen inkomen...?
 
Zo moet je het zien: al het geld wat op een bepaald moment geimporteerd wordt moet je belasting over betalen. Voorbeeldje: heb je pensioen opgebouwd in land A maar besluit je je pensioen door te brengen in land B, dan moet je in land B belasting gaan betalen. Ook al ben je 65.
Met uitzondering van Maleisie.
 
Ligt eraan. Als het een pensioenpot is wel. Als het domweg een spaarrekening is moet je alleen vermogensrendementsheffing betalen a 1,2% per jaar. Dan geldt wel dat je tijdens het vullen vd spaarrekening niet belastingplichtig was in NL.
 
Dus spaargeld is geen probleem?

Dat zou ideaal zijn aangezien onze pensioenpot wordt uitgekeerd in cash bij het verlaten van het bedrijf, je kunt zelf een currency kiezen en dan gewoon een cheque ophalen en die ergens storten, en dan is het dus spaargeld...
 
@skydiver

I forgot to add one very important point.

Do not under any circumstances buy property of any kind in the Middle East.

Do not get sucked in. It could ruin you financially.
 
Tenzij je in de UK woont en werkt, en je in een Final Salary Scheme zit :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Een final salary pensioen, dat is toch een 'perk' van je werkgever? Ik kan sparen tot op het bot, maar mijn pensioentje zal hooguit een kwart zijn van wat ik nu verdien. Terecht in mijn ogen dat een zwaar gesubsidieerd pensioen belast wordt, forgive my ignorance!
 
Een final salary pensioen, dat is toch een 'perk' van je werkgever? Ik kan sparen tot op het bot, maar mijn pensioentje zal hooguit een kwart zijn van wat ik nu verdien. Terecht in mijn ogen dat een zwaar gesubsidieerd pensioen belast wordt, forgive my ignorance!
Negenhonderd uur per jaar vliegen, "sparen tot het bot," werken tot je 65e om dan een karig pensioentje te krijgen wat een kwart is van wat je nu verdient...maar ondertussen wel zeiken over iemand die een betere deal heeft en vinden dat dat dan maar zwaarder bestraft moet worden! Typisch weer zo'n Partij v/d Afgunst mentaliteit!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan