Pan Pan of Mayday

Oorspronkelijk gepost door Bounty 53
Een mayday call bij elke situatie waarbij levens aan boord direct of indirect in gevaar zijn. Een pan call voor de overige.

Als je onder je final reserve fuel komt, een mayday.
Dit is de juiste uitleg zoals die bij ons in de SOP staat en zoals ik dat geeerd heb tijdens mijn opleiding!
 
Ik heb een engine failure en emergency desent tegelijkertijd gehad, in real life! Ik gooi er sindsdien wel heeeeelll snel een MAYDAY uit!
 
Zou je wel verwachten, haha. Nee engine 2 klapte uit elkaar en toen bleef of werd de overboard exhaust valve geopend. Had eigenlijk moeten sluiten. Krijg je met die troep uit de States. Kleinigheidje hou je altijd......

Cheers
 
Cloggy was me duidelijk voor. Toch goed dat ik nog even naar het einde van het draadje heb doorgelezen...

Ik denk dat je je moet afvragen welke level of service je nodig hebt van ATC en of ze met een MAYDAY meer voor je kunnen betekenen dan met een PAN-call. Als jij een textbook-flameout hebt en even wilt doorgeven dat je wat langzamer klimt, of even wilt holden terwijl je de checklists doorwerkt, voldoet een PAN-call. Je hebt daarmee wel degelijk de aandacht, maar er worden geen onnodige maatregelen genomen. Probeer je in te denken wat een MAYDAY voor procedures kan eisen van een controller. Een gokje: hold all departing traffic? Al het andere verkeer naar een andere frequentie? Bel de reddingsdiensten?

Zo heeft de nasleep van die Belgische Hercules op Eindhoven ervoor gezorgd dat er bij het minste of geringste 18 hulpverleningswagens uit de stad werden opgetrommeld. Moet je eens kijken wat dat doet met de paraatheid voor andere gebeurtenissen. Ik zou me knap beroerd voelen als anderen op de grond onnodig sterven omdat ik 'voor een gestolen fiets 112 heb gebeld'.

Erik.
 
captains discretion zou ik zeggen. Ik zou persoonlijk mayday doen en downgraden naar panpan als het niet een direct effect op flightsafety heeft.

SOP is niet de bijbel maar een company guideline. Het zijn geen wetten, maar "approved" procedures.

nogmaals. ligt aan de situatie, dus captains discretion.
 
Oorspronkelijk gepost door flyboy.nl

Zo heeft de nasleep van die Belgische Hercules op Eindhoven ervoor gezorgd dat er bij het minste of geringste 18 hulpverleningswagens uit de stad werden opgetrommeld. Moet je eens kijken wat dat doet met de paraatheid voor andere gebeurtenissen. Ik zou me knap beroerd voelen als anderen op de grond onnodig sterven omdat ik 'voor een gestolen fiets 112 heb gebeld'.

Erik.

ik zou zeggen better safe then sorry, daar zijn ze toch voor. Jomanda kan ook niet weten wat er gebeurt.
 
De piloot van de DC3 die een paar weken geleden met 25 passagiers (vaders en kinderen) op één motor binnen kwam op EHLE riep eerst een panpan uit vanwege lage oliedruk. Nog geen 5 seconden later maakte hij er snel een mayday van ivm uitval motor.
 
Oorspronkelijk gepost door FlyHigh
ik zou zeggen better safe then sorry, daar zijn ze toch voor. Jomanda kan ook niet weten wat er gebeurt.

Hoe vergroot jij je eigen veiligheid als ATC met een MAYDAY niets extra's voor je kan betekenen tov een PAN?
Ik denk dat je als vlieger geacht wordt om bij het nemen van beslissingen zoveel mogelijk de gevolgen van de verschillende opties te inventariseren. Daarbij mag je best verder kijken dan je radome lang is.

Erik.
 
klinkt allemaal mooi SOPs

volgens mij zijn de meeste hier europa vliegers (niet slecht bedoel). PANPAN of mayday...

waar gaat het om!!!
ATC moet je begrijpen...dat is het, probeer in het oosten maar geen PANPAN want ze begrijpen het gewoonweg niet.
SOP zijn leuk maar als de situatie zich voordoet, wil je alle hulp.

onze sops houden hier rekening mee, meestal een PAN, zit je ergens waar ze er geen fluit van begrijpen gelijk een MAyday.

K.
 
Terug
Bovenaan