GEEN mayday roepen als het niet nodig is!
Een mayday call bij elke situatie waarbij levens aan boord direct of indirect in gevaar zijn. Een pan call voor de overige.
Dit is wat ik me herinner geleerd te hebben tijdens mijn opleiding.
MAYDAY betekent voor ATC dat het goed fout is in/met de kist, PAN betekent dat er zeker ruimte is om de situatie te onderzoeken.
In beide gevallen krijg je voorrang van ATC, neem dat maar van mij aan! In geval van MAYDAY gaan we ook kijken naar andere vliegvelden om uit te wijken, wordt er eventueel verkeer aan de grond gehouden als een opposite approach nodig is. De inpact van een MAYDAY op ATC operations is dus een tikkie groter dan een PAN.
Wat capt Kebab al zegt: Geen 112 voor een gestolen fiets.
Dat er landen zijn die PAN niet begrijpen kan ik inkomen, in dat geval kan je er altijd nog een MAYDAY van maken.
Hoorde laatst een Speedbird met een medical situation. Situatie was nog niet duidelijk vwb ernst, echter wel duidelijk was 10 - 15 minuten delay. De cockpit werd zelfs gevraagd of ze een mayday wilden uitroepen, maar ze waren zeer terughoudend.
Sinds kort is hier in de UK de procedure in gebruik: Geen PAN of MAYDAY, geen voorrang. Het bleek dat er soms misbruik werd gemaakt door te zeggen dat er een zieke pax aan boord was of men krap in de brandstof zat als bleek dat er holding delays waren. Kan nu niet meer, zieke pax of low fuel: minimaal PAN om voorrang te krijgen. De papierwinkel die hier op volgt kan veel langer duren dan 10 min holden.
Hopelijk blijft iedereen het gebruik van beide termen bespaard. Happy flying,
C