Pan Pan of Mayday

capt. Kebab

New member
Omdat we bij mijn huidige werkgever de SOPs aan het verbeteren zijn, en het onduidelijk is wat en wanneer men een Pan Pan of Mayday call geeft, van mij uit de volgende vragen.


Wat is de company policy betreffende het geven van een Pan Pan

En welke voor een mayday

En in een specifiek geval, n-1 na V1, wat geef je dan, pan pan of mayday (straightforward engine out, geen complicaties)

Alvast bedankt voor reacties.
 
IVW schrijft volgens mij voor, bij N-1 een Pan-call. Heb dit ooit eens horen zeggen, maar bron is niet bekend. Ikzelf zou eerst voor pan gaan met eventueel upgraden naar mayday.

Company-policy bij ons is bij low fuel emergency een may-day.
 
Een mayday call bij elke situatie waarbij levens aan boord direct of indirect in gevaar zijn. Een pan call voor de overige.

Als je onder je final reserve fuel komt, een mayday.
 
Sommige landen kennen over de radio niet eens een panpan call, dan moet je dr wel een mayday van maken anders snappen ze dr nix van
 
Ooit eens geleerd zolang er geen direct gevaar bestaat een Pan Pan call. Bij direct gevaar een Mayday.

N-1 (1) bij alleen een "Flame out" dus de mogelijkheid om een "inflight engine start procedure" uit te voeren een Pan Pan call. Er bestaat normaal geen direct gevaar, maar voor ATC en ander verkeer is het wel noodzakelijk om te weten dat je niet over je normale "climb performance" beschikt. Uiteraard zou ik wel terug keren of uit wijken, ongeacht of ik de motor weer aan de praat krijg.

N-1 (2) Bij "Any Fire, Severe Damage or Separation" altijd een May day call en zo spoedig mogelijk uit wijken of terug keren.

En als men boven een bananen republiek de Pan Pan call niet kent uiteraard altijd een May Day call:grijns:

GJK
 
Mij is altijd in de sim verteld, gewoon een MAYDAY call bij engine failure etc. Je kan het altijd downgraden naar een PAN als de situatie onder controle is. Je krijgt in ieder geval de volle aandacht met een MAYDAY.

Fuel emergency. Als je denkt dat je je final reserve misschien gaat gebruiken PAN PAN, bijna altijd dus als je uitwijkt met CMR. en als je zeker bent dat je met minder dan final reserve gaat landen een MAYDAY.
 
Als je twijfelt een MAYDAY. Schiet je voor je SOP's niks mee op natuurlijk maar bij ons is het een kwestie van Captain's discretion.

Zoals al gezegd, een PANPAN maakt geen indruk op heel veel velden (zeker niet op CDG en dergelijke).

N-1 door flame out op SPL dan gewoon PANPAN. Op Malpensa bijvoorbeeld loopt onze N-1 turn dwars door alle departure routes, MAYDAY eruit dan weet je zeker dat ze je horen (hoewel...)
 
Het klinkt allemaal heel erg leuk, PanPan of Mayday. Maar in werkelijkheid is het waarschijnlijk dat ze de call Mayday meteen begrijpen en een PanPan eerst moeten verwerken.
Bij een eventuele PanPan call zal er in bepaalde landen zeker eerst aan brood gedacht worden in plaats van een probleem. Om het simpel te maken, we blijven immers piloten, is een Mayday call naar mijn idee het verstandigst.
Better be safe than sorry!!
 
Ik zou een PANPAN eigenlijk weglaten uit een SOP. Dit om te voorkomen dat mensen PANPAN gebruiken terwijl het eigenlijk MAYDAY moest zijn. De situatie waarin PANPAN logisch zou zijn wordt eigenlijk al ondervangen doordat je aan moet geven bij ATC wanneer je een technische downgrade hebt.
Bij een MAYDAY verwacht je voorrang boven elk ander verkeer.

Zo kun je de SOP duidelijk scheiden in ernstig / niet ernstig.
 
SOPs zijn geen strakke vastgelgde regeltjes die elke situatie dekken en ten alle tijde moeten worden toegepast. Alle situaties kan je daarin niet dekken.

Het is nu vnl. mijn bedoeling een richtlijn te vinden voor de meest voordehand liggende situaties in de simulator. Een ieder roept nu maar wat en dat moet veranderen.

In het dagelijkse leven moet een piloot doen wat hij toepasselijk vindt. Mijn mening, Better safe than sorry (ook al schrijf je je daarna een ongeluk)

Voorlopig zie ik deze lijn:

n-1 (normaal) Pan Pan
n-1 (fire, sev damage) Mayday
fuel emergency Mayday.

CAA UK document voor GA over radiotelefonie


Radiotelefonie manual van de CAA
 
Het belangrijkste is en blijft dat mijn elkaar begrijpt. Vooral omdat je elkaar niet kunt zien (crew - ATC zowel vliegtuig 1 - vliegtuig 2) Iedereen werkt met een andere moedertaal, dus hou het zo simpel mogelijk. MAYDAY MAYDAY MAYDAY

PS. capt. Kebab, ik heb tot nu toe in de sim alleen maar de term MAYDAY gebruikt. Afgezien van 1 keer daar niets over gehoord. Die ene keer werd mij gevraagd waarom ik niet PANPAN had gebruikt. Heel simpel.... duidelijkheid voor iedereen.
 
Oorspronkelijk gepost door PitchDisconnect
Heel simpel.... duidelijkheid voor iedereen.

Niet mee eens, sorry. Als iedereen mayday gaat gebruiken dan vervaagd de ernst van de situatie ! Als iemand nu mayday roept, weet iedereen : stront aan de knikker, voorang op alle vlakken !

Bij een panpan is er wel degelijk wat aan de hand, maar geen gevaar voor levens. Ik vind dat dit onderscheid zeker gemaakt moet worden !!

Uitzonderingen daargelaten, bijv Italie etc.
 
Kunnen we gelijk de emergency descend erbij pakken: ICAO-standaard voor een emergency descend is "emergency descend" en geen mayday of pan-call.

Zegt het voort.
 
Altijd mayday roepen is als 112 bellen voor een gestolen fiets.

Hoorde laatst een Speedbird met een medical situation. Situatie was nog niet duidelijk vwb ernst, echter wel duidelijk was 10 - 15 minuten delay. De cockpit werd zelfs gevraagd of ze een mayday wilden uitroepen, maar ze waren zeer terughoudend.

Een paar minuten later werd duidelijk dat de situatie zich stabiliseerde en een normale landing, met bijbehorende once or twice around the hold geen probleem moest zijn.

Crew had ook alle registers open kunnen trekken. Kwam op mij heel beheerst over, totzover ik de situatie kan beoordelen.

Emergency descend is noted.
 
Om weer terug te gaan naar de sim.
Dat mijn mening over dit onderwerp enigzins verschilt met dat van sommigen van ons geeft alleen maar weer aan dat er op dit soort punten verschillende meningen zijn.
Om dat weg te nemen is het naar mijn idee verstandig om het heel zwart wit op papier te zetten. In Part A een duidelijke uitleg geven over de verschillende calls. En het belangrijkste, bij welke gebeurtenis welke call te gebruiken.
En dit niet instructeur afhankelijk te laten zijn!!
Wanneer dit gebeurt staat het niet meer voor persoonlijke interpretatie open.
 
Hoe vaak is er daadwerkelijk iets aan de hand waarbij je Mayday danwel PanPan nodig hebt. Dat "iedereen" maar Mayday gaat roepen zal dus wel meevallen. Ik zou zeggen: Enjoy your emergency en trek gewoon alle registers open als je dat nodig acht.

Voor elke situatie opschrijven wat je moet zeggen is niet te doen. Zo geef je justitie weer een reden om je te pakken met je eigen gemaakt regeltjes.
 
GEEN mayday roepen als het niet nodig is!

Een mayday call bij elke situatie waarbij levens aan boord direct of indirect in gevaar zijn. Een pan call voor de overige.

Dit is wat ik me herinner geleerd te hebben tijdens mijn opleiding.
MAYDAY betekent voor ATC dat het goed fout is in/met de kist, PAN betekent dat er zeker ruimte is om de situatie te onderzoeken.
In beide gevallen krijg je voorrang van ATC, neem dat maar van mij aan! In geval van MAYDAY gaan we ook kijken naar andere vliegvelden om uit te wijken, wordt er eventueel verkeer aan de grond gehouden als een opposite approach nodig is. De inpact van een MAYDAY op ATC operations is dus een tikkie groter dan een PAN.

Wat capt Kebab al zegt: Geen 112 voor een gestolen fiets.

Dat er landen zijn die PAN niet begrijpen kan ik inkomen, in dat geval kan je er altijd nog een MAYDAY van maken.

Hoorde laatst een Speedbird met een medical situation. Situatie was nog niet duidelijk vwb ernst, echter wel duidelijk was 10 - 15 minuten delay. De cockpit werd zelfs gevraagd of ze een mayday wilden uitroepen, maar ze waren zeer terughoudend.

Sinds kort is hier in de UK de procedure in gebruik: Geen PAN of MAYDAY, geen voorrang. Het bleek dat er soms misbruik werd gemaakt door te zeggen dat er een zieke pax aan boord was of men krap in de brandstof zat als bleek dat er holding delays waren. Kan nu niet meer, zieke pax of low fuel: minimaal PAN om voorrang te krijgen. De papierwinkel die hier op volgt kan veel langer duren dan 10 min holden.

Hopelijk blijft iedereen het gebruik van beide termen bespaard. Happy flying,

C
 
In theorie is het onderscheid leuk en aardig en soms ook zeker wat voor te zeggen, maar laten we maar eens beginnen met de uitspraak van pan pan bijvoorbeeld. Ik vermoed dat er veel varianten zullen opduiken. Ik heb hem nu in 5 jaar commercieel vliegen 1x gehoord en we moesten echt nadenken wat die kerel nou bedoelde toen ie begon. Uit de melding van zieke pax aan boord wisten dat ie met pan pan begonnen was. Het lijkt me voor ATC en zeker onder lijn NL-BE grens al helemaal onduidelijk.
Dus mijn motto: roep inderdaad maar die 112 voor een gestolen fiets. Het zal niet zo zijn dat jij door 112 te gebruiken andere levens op spel zet, dus who cares of het juist was volgens de theorie.

Dat met die emergency descent ben ik ook niet eens. wel degelijk een mayday waard. Volgens de standaard dien je van de airway weg te draaien die je vliegt. leuk leuk, maar hoe vaak vliegen we exact op de airway. De LCC´s vliegen daar zeker niet op:). En dan maar naar beneden crossen en genoeg RA´s initieren bij anderen, zodat er een leuke chaos ontstaat.
 
Ik zou zeggen, schrijf een brief naar ICAO en zeg daarin, dat je het niet eens bent met hun standaard fraselogie.

Laat je even hier op het board weten wat het antwoord is van ze?
 
Daar heeft cloggy wel degelijk een puntje.

Enig idee wat er om een luchthaven aan logistiek wordt opgetrommeld als er een mayday binnekomt !!!! Dat loopt in de duizenden euro's !!

Verder lijkt het hele verhaal mij captains discretion !! Die zou er verstand van moeten hebben.....
 
Terug
Bovenaan