Oplijnen en vertrekken met een andere kist op de baan?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ph-saap
  • Startdatum Startdatum
Op Schiphol hoor je aan de lopende band, "'line up in sequence" en er dan direct erachteraan "one intersection departure ahead of you" en ook een hoop "line up behind" calls.

Was ooit een VKL die de bijnaam starten, starten, starten had. en reken maar dat er een hoop gelaunched word in een korte tijd. Als het allemaal goed gepland gaat en in overleg met de approach/departure controlers dan kan er ECHT een hoop capaciteit gemaakt worden. ( zie Schiphol ) Is overigens ook weer afhankelijk van de departure sequence planner op de toren, en de ground controllers, want die bouwen de sequence zoals die aan de baan komt te staan. Dus daar word al gepland welke waketurbulence categorie achter welke komt te staan, en dan ook nog weer de verschillende departures slim acher elkaar zetten zodat ze elkaar later niet in de kont vliegen in geval van wisselende performance. Tevens word er dan ook nog even slim meegedacht welke kist een slot heeft en dienovereenkomstig ingepland in de sequence. kortom, best een beetje veel werk, mag soms wel eens wat meer waardering voor gegeven worden. Weten we meteen ook waarom we soms een "standby for startup" krijgen. Zodat je geen toestanden krijg zoals we laatst in Rome hadden, nr 14 in sequence aan de baan!!! en dan ook nog eens GRUWELIJK traag starten, Half uur aan de baan gestaan, tja dan heb ik liever delay aan de gate, bespaar je toch best een hoop peut mee als je dat over een jaar rekent.

Deden ze dat in Rome ook maar, MAX knallen van de intersecties, maar ja, dat mag daar kennelijk niet. Of beter gezegd, het mag wel, maar het heeft niet zoveel zin omdat ze props niet van de SID's af mogen halen kennelijk. en aan het begin van de "normale departure baan 25 hebben ze zoveel plek dat er altijd 2 kisten direct aan de baan staan. zodat ze bijna altijd wel kunnen wisselen met de departures, noord en zuid.

Maar ja, wij moeten altijd naar het westen, dus waarom die prop niet gewoon rwy heading afstoppen op 2000 en dan gewoon afschieten van de intersectie. Zijn ze daar ook weer vanaf, en het maakt voor een prop niet zoveel uit als ie even op 2000 moet rondboren. ( kan je beetje speed maken en daarna doorklimmen :) )

Alhoewel ze de laatste tijd wel iets vlotter starten, moet ik ze eerlijk nageven, het is maar net wie er zit.

Groeten

:radar: Andre :radar:
 
Ph-Saap,

Deze reactie gaat helemaal niet over Uw vraag maar over een ander topic.

Je kan er toch niet vanuit gaan dat iedereen andere topics allemaal leest. Dat ph-saap dat hier niet doorhad is dus ook best logisch en ik begrijp zijn reactie dan ook wel. Misschien iets heftig, maar begrijpelijk....
 
Hey gents,

ff voor de duidelijkehid op EHLE mag dit niet. Als je nou twijfelt probeer het dan eens.

Voor dat je los bent van de baan zal Lely TWR je dusdanig duidelijk gemaakt hebben dat Saap zijn theorie goed begrepen heeft dat je het een volgende keer ook niet meer doet.

JB
 
Tjonge jonge, begrijpend lezen blijft moelijk. Waar heeft ph-saap het over Lelystad of Teuge? In het plaatje staat 36L, heeft Teuge of Lelystad een 36L???

Zoals het op deze manier geformuleerd wordt heeft de vraag dus helemaal geen betrekking op GA.
 
Je kan er toch niet vanuit gaan dat iedereen andere topics allemaal leest. Dat ph-saap dat hier niet doorhad is dus ook best logisch en ik begrijp zijn reactie dan ook wel. Misschien iets heftig, maar begrijpelijk....

Ik begrijp prima dat hij niet alle topics leest, daar lig ik niet wakker van. Maar om kwaad te worden omdat ik iemand anders zijn opmerking grappig vindt vind ik overdreven. Er staat zelfs een smiley bij.

JC kan de grap tenminste waarderen :biertje:
 
[offf-topic]
Ik snap anders donders goed dat PH-SAAP hierdoor afhaakt. Hij stelt een heel serieuze vraag en het eerste wat hij om zijn oren krijgt is een hele bak onzin reacties die inderdaad een nogal negatieve ondertoon hebben. Dan kan je wel aanvoeren dat er smilies in berichten staan en zo, maar de zure smaak blijft ook in mijn mond hangen.

Gelukkig draait de discussie daarna wel naar een opbouwende discussie waarbij goede uitleg wordt gegeven, maar dat is pas nadat de TS de conclusie heeft getrokken dat deze discussie echt helemaal nergens over gaat. Kennelijk moest de TS die conclusie trekken om iedereen hier wakker te schudden.

Met deze toon van discussie snap ik dan ook heel goed dat mensen als Art, MorningGlory en al die anderen die mooie verhalen te vertellen hebben, veel weten en dat vaak nog goed weten uit te leggen ook, liever hun tijd besteden aan een goed glas wijn of whiskey.

Zo, dat moest ik dus wel even kwijt.
[/off-topic]

Omdat ik nu toch al begonnen ben met een post schrijven, ook nog even on-topic.

Tijdens mijn theorie heb ik ook geleerd dat er op een runway ten alle tijden maar 1 vliegtuig aanwezig is. Dus er start of land maar een kist. Een early line-up kan wel, maar dat doe je dan dus pas als de andere kist geland is en aan het taxien is naar zijn intersectie.

Of het nu zo in de regels staat, of dat het getuigt van goed vliegeniersschap, wil ik in het midden laten. Ik heb dan ook altijd geleerd dat je de runway zo snel mogelijk verlaat. Dus niet doortaxien tot het einde van de baan, als je makkelijk de intersectie kan halen. Daar heb ik nog wel eens discussie over gehad met mijn leraren, omdat ik volgens hun best wat steviger met de rem om mocht gaan. (Aan de andere kant waren ze dan ook wel weer blij dat ik gewoon zuinig op de spullen ben.) Ook in alle rust een line-up maken, als het druk is op het veld, was niet echt gebruikelijk of wenselijk.

(Let op, we hebben het hier over een UL met een spoorbreedte van ongeveer twee meter en een take-off roll van zeg 200 meter op een baan van 20*1100. Ik heb op die baan echt wel eens gewoon een finaal missed-approach gehad, waarna ik een doorstart en landing in dezelfde run heb gedaan. Ik heb een van mijn leraren een keer vier T&G's zien maken op die baan.)

Conclusie: Wat binnen de GA niet mag, of op zijn minst als niet correct wordt beoordeeld, is standaard procedure binnen de commerciele luchtvaart.
 
Soms doe je het ook wel eens onbedoeld. Qua met z'n tweeën op de runway staan dan.
Op Lelystad kan het in de zomer met mooi weer, zo'n beetje aan het einde van de dag wel eens druk zijn en dan sta je klaar om op te lijnen met nog 3 of 4 anderen die ook nog even willen genieten + 3 of 4 kisten in het circuit. Dan sta je daar, bloedheet, motor warmt ook steeds meer op, temperatuurtjes op de meters zie je oplopen en eindelijk kan je tussen 2 landende toestellen oplijnen. Net gelande kist zet 'm vrijwel op de drempel neer, je lijnt 'm gelijk op en wacht tot de gelande kist de 1e of misschien wel de 2e intersectie pakt. Nee .... laat 'tie 'm lekker (langzaam) uitlopen tot einde van de baan omdat z'n stallingsplek daar vlakbij ligt. Gebruik dan de taxibaan! Sta je daar te wachten tot 'tie eindelijk van de baan is en de kist achter je op final heeft een go around. Voel je je toch een beetje lullig. Alsof je perse voor wilt dringen. Natuurlijk wil je snel de lucht in. Had ook makkelijk gekund, maar ja, je verwacht niet dat zo'n oetlul de runway als taxiway gaat gebruiken.

Of ben ik gewoon fout en had ik eigenlijk gewoon moeten wachten tot er niemand meer op de runway aanwezig is en alle kisten zo'n beetje het circuit uit zijn. Dat kan toch niet?
 
Nee, dat is niet wat hier bedoeld wordt. De TS heeft het over een vertrekkende kist vanaf intersectie met al een volgende kist daarachter.
In jouw geval is het wel toegestaan; oplijnen achter een landende kist. Je mag echter pas rollen als hij helemaal van de baan is.

Ik ken het gevoel inderdaad, van die jokers die even rustig op taxisnelheid over de baan rollen..... Heel irritant.
 
Net gelande kist zet 'm vrijwel op de drempel neer, je lijnt 'm gelijk op en wacht tot de gelande kist de 1e of misschien wel de 2e intersectie pakt. Nee .... laat 'tie 'm lekker (langzaam) uitlopen tot einde van de baan omdat z'n stallingsplek daar vlakbij ligt.

Het wil wel eens helpen als je duidelijk "Lining up behind landing aircraft" roept (of: "Short final" als je in de lucht zit). Dat weet ook een beginner dat er nog iemand achter hem aan komt.

Ik heb overigens ook wel eens een landende kist achter me op deze manier de go-around in geholpen, maar toen had ik last van shimmy en kon ik niet voluit remmen. En ik moest daardoor nog langer taxiën ook :niet_bli:, maar dat weet die landende kist met die balende piloot erin natuurlijk niet.

P.
 
Ik heb overigens ook wel eens een landende kist achter me op deze manier de go-around in geholpen, maar toen had ik last van shimmy en kon ik niet voluit remmen. En ik moest daardoor nog langer taxiën ook :niet_bli:, maar dat weet die landende kist met die balende piloot erin natuurlijk niet.

P.

Dat heb ik ook eens gehad met één van de Fokker Four :airforce: kisten vlak achter me. Ik kon net de eerste afslag op EHLE niet halen anders had ik op mijn neus gestaan (Taildragger). Meneer achter me moest helaas go-around en heeft over de radio even laten weten hoe hij daar over dacht. :eek!:

Jammer dat sommigen denken dat je voor je lol een ander dwars zit.
 
Wanneer mag je daadwerkelijk gaan oplijnen (over de streep bij het holdingpoint gaan) als je een 'line up in sequence' krijgt? Je krijgt deze opdracht vaak als de kist voor je vanaf dezefde intersectie vertrekt en je bijna tegelijk 'ready for departure' meldt.
 
Het wil wel eens helpen als je duidelijk "Lining up behind landing aircraft" roept (of: "Short final" als je in de lucht zit). Dat weet ook een beginner dat er nog iemand achter hem aan komt.

Ik heb overigens ook wel eens een landende kist achter me op deze manier de go-around in geholpen, maar toen had ik last van shimmy en kon ik niet voluit remmen. En ik moest daardoor nog langer taxiën ook :niet_bli:, maar dat weet die landende kist met die balende piloot erin natuurlijk niet.

P.

mmm, nee dat kan ik me niet voorstellen. Als je op short final zit (eerder ook al overigens) dan zie je duidelijk de situatie. Er staan 1 of meer toestellen om om de beurt op te lijnen. Bovendien ben jij de 1e die landt en zit als het goed is met enige afstand een andere kist achter je. Je raakt vlak na de drempel de vloer en hoort "lining up XX" dan weet je heus wel dat er achter jouw wordt opgelijnd.

Je kiest toch je moment van oplijnen; zit ik niet de eerst volgende landende kist in de weg? Er is toch wel een groot verschil met landen of opstijgen op bijvoorbeeld Rotterdam of Lelystad. Bij de 1 doe je wat je wordt verteld en bij de ander ligt veel aan eigen inzicht.

Ik bedoel ook overigens alleen dit soort situaties, kisten die kort na de drempel op de baan staan en dan nog honderden meters gewoon door taxiën. Die chimmy is er dan echt wel uit hoor, anders heb je toch echt een probleem en kan je beter door taxiën naar het onderhoudsbedrijf.
 
Rotterdam is natuurlijk een ander verhaal, daar heb je een vluchtleiding die ook gewoon opdrachten geeft en daar moet je je aan houden. Als de toren me daar vertelt dat ik een line-up moet maken, dan doe ik dat uiteraard en dan zullen alle andere kisten op de grond en in de lucht me in eerste instantie allemaal een zorg zijn. (Als ik er eentje op short final zie, dan wacht ik uiteraard, ook al zegt de toren dat ik de baan op moet. Veiligheid voor alles.)

Maar als we het over groene velden hebben, tja dan komt het toch aan op eigen inzicht. En ja, er zijn wel eens van die mensen die gewoon een line-up doen terwijl je op short final zit. Dan kan je in short final nog zo veel overzicht hebben, maar dan wordt het wel ingewikkeld om hem er toch nog ergens tussendoor te proppen...
 
Onlangs mee gemaakt op Rotterdam; na de run up checks gaat de kist voor me de baan op terwijl er toch echt door de toren werd gezegd: line up behind landing cessna.. die gast geeft gas en gaat gewoon de baan op. Gelukkig kon de landende cessna een overshoot maken, op tijd...

Denk wel dat tie bij terugkomst eea uit te leggen had bij de verkeersleiding!
 
Terug
Bovenaan