André
Member
Op Schiphol hoor je aan de lopende band, "'line up in sequence" en er dan direct erachteraan "one intersection departure ahead of you" en ook een hoop "line up behind" calls.
Was ooit een VKL die de bijnaam starten, starten, starten had. en reken maar dat er een hoop gelaunched word in een korte tijd. Als het allemaal goed gepland gaat en in overleg met de approach/departure controlers dan kan er ECHT een hoop capaciteit gemaakt worden. ( zie Schiphol ) Is overigens ook weer afhankelijk van de departure sequence planner op de toren, en de ground controllers, want die bouwen de sequence zoals die aan de baan komt te staan. Dus daar word al gepland welke waketurbulence categorie achter welke komt te staan, en dan ook nog weer de verschillende departures slim acher elkaar zetten zodat ze elkaar later niet in de kont vliegen in geval van wisselende performance. Tevens word er dan ook nog even slim meegedacht welke kist een slot heeft en dienovereenkomstig ingepland in de sequence. kortom, best een beetje veel werk, mag soms wel eens wat meer waardering voor gegeven worden. Weten we meteen ook waarom we soms een "standby for startup" krijgen. Zodat je geen toestanden krijg zoals we laatst in Rome hadden, nr 14 in sequence aan de baan!!! en dan ook nog eens GRUWELIJK traag starten, Half uur aan de baan gestaan, tja dan heb ik liever delay aan de gate, bespaar je toch best een hoop peut mee als je dat over een jaar rekent.
Deden ze dat in Rome ook maar, MAX knallen van de intersecties, maar ja, dat mag daar kennelijk niet. Of beter gezegd, het mag wel, maar het heeft niet zoveel zin omdat ze props niet van de SID's af mogen halen kennelijk. en aan het begin van de "normale departure baan 25 hebben ze zoveel plek dat er altijd 2 kisten direct aan de baan staan. zodat ze bijna altijd wel kunnen wisselen met de departures, noord en zuid.
Maar ja, wij moeten altijd naar het westen, dus waarom die prop niet gewoon rwy heading afstoppen op 2000 en dan gewoon afschieten van de intersectie. Zijn ze daar ook weer vanaf, en het maakt voor een prop niet zoveel uit als ie even op 2000 moet rondboren. ( kan je beetje speed maken en daarna doorklimmen )
Alhoewel ze de laatste tijd wel iets vlotter starten, moet ik ze eerlijk nageven, het is maar net wie er zit.
Groeten
:radar: Andre :radar:
Was ooit een VKL die de bijnaam starten, starten, starten had. en reken maar dat er een hoop gelaunched word in een korte tijd. Als het allemaal goed gepland gaat en in overleg met de approach/departure controlers dan kan er ECHT een hoop capaciteit gemaakt worden. ( zie Schiphol ) Is overigens ook weer afhankelijk van de departure sequence planner op de toren, en de ground controllers, want die bouwen de sequence zoals die aan de baan komt te staan. Dus daar word al gepland welke waketurbulence categorie achter welke komt te staan, en dan ook nog weer de verschillende departures slim acher elkaar zetten zodat ze elkaar later niet in de kont vliegen in geval van wisselende performance. Tevens word er dan ook nog even slim meegedacht welke kist een slot heeft en dienovereenkomstig ingepland in de sequence. kortom, best een beetje veel werk, mag soms wel eens wat meer waardering voor gegeven worden. Weten we meteen ook waarom we soms een "standby for startup" krijgen. Zodat je geen toestanden krijg zoals we laatst in Rome hadden, nr 14 in sequence aan de baan!!! en dan ook nog eens GRUWELIJK traag starten, Half uur aan de baan gestaan, tja dan heb ik liever delay aan de gate, bespaar je toch best een hoop peut mee als je dat over een jaar rekent.
Deden ze dat in Rome ook maar, MAX knallen van de intersecties, maar ja, dat mag daar kennelijk niet. Of beter gezegd, het mag wel, maar het heeft niet zoveel zin omdat ze props niet van de SID's af mogen halen kennelijk. en aan het begin van de "normale departure baan 25 hebben ze zoveel plek dat er altijd 2 kisten direct aan de baan staan. zodat ze bijna altijd wel kunnen wisselen met de departures, noord en zuid.
Maar ja, wij moeten altijd naar het westen, dus waarom die prop niet gewoon rwy heading afstoppen op 2000 en dan gewoon afschieten van de intersectie. Zijn ze daar ook weer vanaf, en het maakt voor een prop niet zoveel uit als ie even op 2000 moet rondboren. ( kan je beetje speed maken en daarna doorklimmen )
Alhoewel ze de laatste tijd wel iets vlotter starten, moet ik ze eerlijk nageven, het is maar net wie er zit.
Groeten
:radar: Andre :radar: