opleiding tot helipiloot

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kazz
  • Startdatum Startdatum
Mensenlief... Een psychologische keuring om te kijken of je 'opleidbaar' bent?

Persoonlijk zou ik elke school, die je nog voordat je een uur les gekregen hebt meer dan 600 Euro uit de zak wil kloppen met een toelatings 'test', al op voorhand afwijzen.

Als je een magnetron wil kopen bij de V&D dan zou je toch ook raar opkijken als ze eerst bij je thuis in de keuken willen zien of je wel 'opwarmtalent' hebt?

Luister, jij bent de klant, en je staat op het punt om bijna een ton te investeren. Je mag gerust eisen van een vliegschool dat je met een beetje respect behandelt wordt.

Nogmaals: de gemiddelde normale persoon heeft het volledig in zich om competent, al dan niet beroepsmatig, een boot; een auto; een fiets; een helikopter of voor mijn part een hijskraan te besturen.
 
'Opleidbaar' zijn mijn woorden. Waar naar gekeken wordt is o.a. je oog-hand-voet coördinatie, selectief geheugen, motivatie, aandachtsverdeling, technisch inzicht etc. etc. Weten of je er psychologisch (en medisch) geschikt voor bent geeft je volgens mij wel inzicht in je kansen om er later ook echt je werk van te kunnen maken.

Daarna doet Heli Holland 4,5 uur met je vliegen (das het eerste deel van je PPL) en daarna volgt een advies. Let wel: een ADVIES. Als jij denkt het sowieso te kunnen mag je ongeacht de uitkomst van dat advies uiteraard je uren inkopen en je opleiding doen.

Die 4,5 uur kosten je ongeveer 1500 euro dus als uit dat psychologisch onderzoek blijkt dat je een pannekoek bent hou je die mooi in je zak. Hoe het bij andere scholen is weet ik niet, maar ik vind dit een logische vorm van selecteren/adviseren. Je kunt van HH zeggen wat je wilt maar als ze niet zien dat het 'erin zit' bij je krijg je vrolijk het advies om te stoppen. Je PPL halen kan altijd maar om door te gaan met CPL zal je dan afgeraden worden. Eigenwijs zijn mag desondanks uiteraard altijd en overal...

Dit valt voor mij wel in de categorie 'met respect behandeld worden'. Juist omdat je een ton investeert wil je van tevoren weten of dat zin heeft toch? En dan dat juist door een extern bureau laten bekijken, voor wat het waard is uiteraard, maar toch...

En... die 600 euro gaat niet naar de school maar naar het onderzoeksbureau (extern bedrijf). Die 1500 voor die 4,5 uur vliegen gaan wél naar de school, maar worden gekort op de 45 uur voor het PPL (als je door gaat)...
 
Nogmaals: de gemiddelde normale persoon heeft het volledig in zich om competent, al dan niet beroepsmatig, een boot; een auto; een fiets; een helikopter of voor mijn part een hijskraan te besturen.
Sowee, kan jij die helipiloot die ik laatst sprak even overtuigen? Die mompelde 'helicopter pilots are real pilots'...

Overigens ben ik het niet met je eens. Ja, ieder gemiddeld persoon kan een vliegopleiding, al dan niet CPL, afronden met succes. (Monkey see monkey do.)

De beroepspraktijk vereist echter dat je al die opgedane skills zonder pardon uit je mouw kunt schudden, èn komt veel meer op het koppie aan. Een heel ander niveau (hoger niveau) waar zelfstandigheid, zelfvertrouwen, beslissingsbekwaamheid, inzicht en conservativiteit dagelijks een rol spelen. Op deze karaktereigenschappen heb ik een aantal mensen zien falen ná het succesvol doorlopen van de opleiding. (fixed wing, maar case in point)

Een grading / psych test vooraf lijkt mij juist een uitstekend idee, omdat dat je wat inzicht geeft in je kansen op het speelveld nadat het monkey see monkey do traject ten einde is. (maar ja, wie ben ik. Tenslotte geen 'real pilot' volgens die collega van jullie. Ik heb dan ook meerdere tests moeten doen, voor en na de opleiding, maar heb nu wel een baan.)

Wat is 600 euro op 60000 dollar? Je ligt daar echt niet meer wakker van. Bovendien verdien je die 600 zo terug als je het inzicht dat je door de test hebt verkregen te gelde maakt en de zwakke kanten van je persoonlijkheid gaat bijschaven tijdens de tijd dat je met de vliegopleiding bezig bent.

Maakt je nog een beter mens ook.
 
Precies, zoals je zelf al zegt, is de gemiddelde persoon in staat om op commercieel niveau een vliegtuig (of helikopter) te besturen. Sterker nog, het gemiddelde apparaat, of het nou een vliegtuig is of een kerncentrale, is erop gebouwd om door normale mensen bediend te worden.

Een piloot is een technicus, een uitvoerder, net als een kerncentrale mederwerker; geen theoreticus (dat zijn de ontwerpers; die zijn inderdaad veel slimmer dan de gemiddelde mens), en hoeft het dus niet in zich te hebben om het gehele spectrum van elk deelgebied in de luchtvaart te kunnen doorgronden. Zijn deelgebied is nauw gedefinieerd: het veilig besturen van een toestel. Een opleiding tot piloot is dan ook een beroepsopleiding; geen universitaire studie.

Waar je ook gelijk in hebt: wat je, naast de mechanische kennis van het vliegen, vooral nodig hebt zijn dingen zoals inzicht in je eigen kunnen (en beperkingen), zelfstandigheid of beslissingsbekwaamheid en een zekere mate van zelfvertrouwen.

En dat is de reden waarom ik het een slecht idee vind om je, als aspirant piloot, aan een 'aanleg' test te onderwerpen. Als je zo'n test een aantrekkelijke optie vindt dan kun je zeggen dat je nou precies die cruciale eigenschappen niet, of in onvoldoende mate, hebt.

Daar komt nog bij dat de opleiding zelf (of, ruimer gezegd, het hele carriere traject voor piloten) erop gericht is om deze kwaliteiten te ontwikkelen en/of aan te leren (jawel, beslissingsbekwaamheid bijvoorbeeld, is te leren). Het heeft in mijn ogen gewoon geen zin om je als jong mens door een psycholoog te laten vertellen wat je wel of niet zou moeten doen met je leven.

Als je je vooraf al afvraagt of je het wel in je hebt om piloot (acrobaat, schrijver, wiskundige) te worden, en je het beantwoorden van die vraag liever niet zelf wil ondernemen, door het gewoon te doen, maar het in plaats daarvan wil delegeren aan een ander, dan heb je de vraag eigenlijk zelf al beantwoordt.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt hier veel gebabbeld over bepaalde onderwerpen, ik wil mijn mening over die onderwerpen toch ook even op tafel gooien!! Doe er overigens mee wat je zelf wilt!!

Banen;
Bedroevend, zo praat iedereen op dit forum over de actuele markt van de luchtvaart, neem alleen in acht dat werelwijd de helikoptermarkt enorm groeit. Mensen zien de helikopter als een machine die steeds meer kan vervullen. Ik persoonlijk ben er dan van overtuigd dat een baan zoeken absoluut niet makkelijk is maar ze zijn er genoeg!! De vraag is alleen hoe hoog leg jij je eigen eisen en ben je in staat wereldwijd te werken?

Over de scholing,
Natuurlijk kan een school goed aangeschreven staan zoals de grote school bristow die iedereen kent! Echter als je klaar bent heeft iedereen een cpl een frozen atpl en een klein broodzakje met uren, het maakt niet bij welke school je het gevolgd hebt want het is niet de school die jou een licensie geeft, nee het is de autoriteit die jou na het behalen van een skil test een licensie geeft. De waarde van dit papiertje is voor iedereen hetzelfde. Misschien kom je met bristow in je resume sneller aan een baan maar, is dat de extra investering het waard?

Ik ben er van overtuigd dat er banen genoeg zijn, je moet het alleen willen en je moet willen vechten voor een baan. Helikopters vliegen nog steeds, het is een groeiende markt en er zijn mensen voor nodig om ze in de lucht te houden, de mensen die ze nu besturen worden ook oud!!

Is dit wat je wilt? Take the risk if possible, anders weet je nooit waar toe je in staat bent!!
 
Opleidingen

Opleidingen

Ik ga niet alles teruglezen en ga dus nu gewoon mijn tekst spuien met een goedbedoeld advies. Verder ook niet zoveel te doen nu. :biertje:

Voor goede mensen is er altijd werk. Je moet alleen geen tunnelvisie hebben, keihard werken en overal je stinkende best doen. Teksten als; waar kan ik helikopterpiloot worden wánt ik ben van plan om op de traumahelikopter te gaan vliegen zijn gewoonweg lachwekkend en moet je achterwege laten. Je wilt heli vliegen, al is dat met de zieke kat van je achterbuurvrouw op een Mil-8 die 5 jaar geen onderhoud gehad heeft.

1. Je bent geen piloot en 2. Je hebt niets te willen tot je 500-1000 uur hebt. En ook daarna moet je normaal doen. Als je graag droomt dan moet je fixed gaan vliegen. Dan kun je dat ook blijven doen. Heli vliegen is aanpakken en vooral doorzetten.

Het is allemaal niet onmogelijk. Concentreer je ook zeker niet op Nederland. Daar ontkom je ook bijna niet aan Heli Holland. En dat moet je willen... Over hun opleiding kan ik niets zeggen. Daar heb ik geen ervaring mee.

De helimarkt is stabiel en groeit gestaag. Als je kijkt naar het buitenland dan staat er nog wel iets te gebeuren. In landen als Rusland en China gaat het luchtruim een keer open voor de civiele markt. Dat duurt niet heel lang meer en op dat moment kom je helikopters te kort (wereldwijd). In India, dat land waar maar een klein deel van de wereldbevolking rondloopt, zijn circa 2.500 commerciële helikopters. Fabrikanten richten hun pijlen massaal op deze landen. 1x raden waarom.

In NL maakt het weinig uit waar je de PPL behaalt en op wat voor toestel je vliegt. Ga bij allemaal langs en begin bij de school waar je het beste gevoel bij hebt, waar je als klant behandeld wordt en die je een fatsoenlijke planning kunnen geven. Het moet vooral leuk zijn want je gaat een gigantisch pak met geld uitgeven. Als je dat achter de rug hebt en je raakt door de 100 uur dan heb je genoeg wijsheid om eens rustig verder te kijken als je dat zou willen.

Mijn advies is dan ook; haal je PPL en kijk daarna eens rustig verder. 1 stap tegelijk en laat je niet gek maken. Zeker niet teveel op de fora rondhangen. Benader mensen die er verstand van hebben. Of de bedrijven die in het segment zitten wat je ooit graag zou willen doen. Een beetje bedrijf heeft een manager op het gebied van training (van de interne vliegers) en die mensen kunnen je prima voorlichten. Dan kun je daar naartoe werken. Trek er echter wel een paar jaar voor uit.

Als je toch naar Bristow wilt, prima. Twee zekerheden: je hebt altijd mooi weer en een instructeur waarvan het inkt op zijn brevet nog niet droog is.
 
Ik wil graag even de tijd nemen om een paar goede quotes en goed advies op een rijtje te zetten:

Voor goede mensen is er altijd werk. Je moet alleen geen tunnelvisie hebben, keihard werken en overal je stinkende best doen. Teksten als; waar kan ik helikopterpiloot worden wánt ik ben van plan om op de traumahelikopter te gaan vliegen zijn gewoonweg lachwekkend en moet je achterwege laten. Je wilt heli vliegen, al is dat met de zieke kat van je achterbuurvrouw op een Mil-8 die 5 jaar geen onderhoud gehad heeft.

1. Je bent geen piloot en 2. Je hebt niets te willen tot je 500-1000 uur hebt. En ook daarna moet je normaal doen. Als je graag droomt dan moet je fixed gaan vliegen. Dan kun je dat ook blijven doen. Heli vliegen is aanpakken en vooral doorzetten.

Het is allemaal niet onmogelijk. Concentreer je ook zeker niet op Nederland.

Zeker niet teveel op de fora rondhangen. Benader mensen die er verstand van hebben. Of de bedrijven die in het segment zitten wat je ooit graag zou willen doen. Een beetje bedrijf heeft een manager op het gebied van training (van de interne vliegers) en die mensen kunnen je prima voorlichten. Dan kun je daar naartoe werken. Trek er echter wel een paar jaar voor uit.

Een piloot is een technicus, een uitvoerder, net als een kerncentrale mederwerker; geen theoreticus (dat zijn de ontwerpers; die zijn inderdaad veel slimmer dan de gemiddelde mens), en hoeft het dus niet in zich te hebben om het gehele spectrum van elk deelgebied in de luchtvaart te kunnen doorgronden. Zijn deelgebied is nauw gedefinieerd: het veilig besturen van een toestel. Een opleiding tot piloot is dan ook een beroepsopleiding; geen universitaire studie.

De beroepspraktijk vereist echter dat je al die opgedane skills zonder pardon uit je mouw kunt schudden, èn komt veel meer op het koppie aan. Een heel ander niveau (hoger niveau) waar zelfstandigheid, zelfvertrouwen, beslissingsbekwaamheid, inzicht en conservativiteit dagelijks een rol spelen. Op deze karaktereigenschappen heb ik een aantal mensen zien falen ná het succesvol doorlopen van de opleiding. (fixed wing, maar case in point)

Luister, jij bent de klant, en je staat op het punt om bijna een ton te investeren. Je mag gerust eisen van een vliegschool dat je met een beetje respect behandelt wordt.

Nogmaals: de gemiddelde normale persoon heeft het volledig in zich om competent, al dan niet beroepsmatig, een boot; een auto; een fiets; een helikopter of voor mijn part een hijskraan te besturen.

Fixed wing of Heli, niets aan het bovenstaande toe te voegen.
 
Terug
Bovenaan