Opleiding Aviation op HvA, 2007

ik begin alst goe is ook dit jaar! moet morge ff naar de school toe voor inschrijving omdat de studielink er te lang over doet en nog steeds niks had ontvange!
 
Hallo iedereen!

Hoe is het eigenlijk geregeld met de richting Air Traffic Management?
1e jaar is gewoon engineering, maar dan is het mogelijk om uit te stromen naar het LVNL. Mits je door de selectie heen komt.

In welk jaar is de selectie en wat gebeurt er als je niet door de selectie heen komt?

groetjes
Patrick
 
Heey!

Ik heb dit jaar me propedeuse van aviation gehaald en bij de kick-off van het tweede jaar werd gezegd dat de selectie voor de LVNL ergens in januari plaatsvind.

MvG,

Jeroen
 
Zo dan, mijn persoonlijke knoop is doorgehakt. Mijn inschrijving voor Aviation Studies (met de ambitie voor het eindtraject Aviation Management in het vierde jaar, anders Engineering) voor 2009 staat. Heb besloten eerst deze opleiding te gaan volgen ondanks ik al jaren (en nog steeds) zeker weet dat ik een vliegopleiding wil doen. Dat stel ik dus uit voorlopig. Niet omdat het "slecht gaat in de luchtvaart" of dat ik mijn kansen te klein acht of bang ben om het niet te halen uiteindelijk, maar omdat ik nog veel meer ambities heb dan alleen een airliner besturen... en daar wil ik graag wat mee doen. Daarom kies ik nu voor eerst HBO en dan vliegopleiding, na je vliegopleiding kan je immers geen HBO meer gaan doen ivm financiele- en tijdsdruk, maar omgekeerd kan wel. Bovendien geeft het meer zekerheid en stabiliteit op de arbeidsmarkt (en meer levenservaring, hoewel dat het probleem niet echt is). Na het afronden van de opleiding Aviation zal ik 24 jaar zijn als alles goed gaat, mijnsinziens niet te oud om met een vliegopleiding te starten.

Al meer mensen die zich hebben aangemeld voor 2009?
 
Ondanks de financiele druk is het volgens mij wel mogelijk als je het echt wilt om een hbo bij iets zoals de LOI te doen. Het diploma is hetzelfde alleen kun je zelf bepalen wanneer je studeert
 
Ondanks de financiele druk is het volgens mij wel mogelijk als je het echt wilt om een hbo bij iets zoals de LOI te doen. Het diploma is hetzelfde alleen kun je zelf bepalen wanneer je studeert

Sterker nog, als er een garantiefonds (kls/epst) is heb je 5 jaar geen financiële druk. Tijd zat voor een WO bachelor en master, niet? :angel:
 
Sterker nog, als er een garantiefonds (kls/epst) is heb je 5 jaar geen financiële druk. Tijd zat voor een WO bachelor en master, niet? :angel:

Dat is misschien wat overdreven, maar volgens mij moet het wel te combineren zijn als je gewoon werkt en studeerd daar is de loi toch juist voor.
 
Zo dan, mijn persoonlijke knoop is doorgehakt. Mijn inschrijving voor Aviation Studies (met de ambitie voor het eindtraject Aviation Management in het vierde jaar, anders Engineering) voor 2009 staat. Heb besloten eerst deze opleiding te gaan volgen ondanks ik al jaren (en nog steeds) zeker weet dat ik een vliegopleiding wil doen. Dat stel ik dus uit voorlopig. Niet omdat het "slecht gaat in de luchtvaart" of dat ik mijn kansen te klein acht of bang ben om het niet te halen uiteindelijk, maar omdat ik nog veel meer ambities heb dan alleen een airliner besturen... en daar wil ik graag wat mee doen. Daarom kies ik nu voor eerst HBO en dan vliegopleiding, na je vliegopleiding kan je immers geen HBO meer gaan doen ivm financiele- en tijdsdruk, maar omgekeerd kan wel. Bovendien geeft het meer zekerheid en stabiliteit op de arbeidsmarkt (en meer levenservaring, hoewel dat het probleem niet echt is). Na het afronden van de opleiding Aviation zal ik 24 jaar zijn als alles goed gaat, mijnsinziens niet te oud om met een vliegopleiding te starten.

Al meer mensen die zich hebben aangemeld voor 2009?


Ik ga me aanmelden. Ik woon in Tilburg dat is het enigste wat mij in de weg staat!
ik wil niet zo graag op kamers maar kennelijk is dat de enige manier.
Ik zal bij aanvang net 17 jaar zijn. op mijn 21 ste hoop ik het af te ronden.
 
Dan zou ik je NU alvast inschrijving bij de huisvesting. In Amsterdam is het vinden van een kamer niet bepaald makkelijk, de gemiddelde (te verwachten) wachttijd momenteel is 1.5 jaar. Dus als je nu inschrijft heb je hopelijk met veel mazzel een kamer tegen de tijd dat je begint.
 
Dan zou ik je NU alvast inschrijving bij de huisvesting. In Amsterdam is het vinden van een kamer niet bepaald makkelijk, de gemiddelde (te verwachten) wachttijd momenteel is 1.5 jaar. Dus als je nu inschrijft heb je hopelijk met veel mazzel een kamer tegen de tijd dat je begint.

Hoe zit dat dan met kamers die worden gedeeld door studenten.
Ik denk nl. niet dat ik dat wel kan betalen. een kamer alleen.
 
Volgens mij is het zo, dat om een kamer te mogen huren, je ingeschreven moet zijn bij kamernet, www.kamernet.nl. Er is dacht ik voor Amsterdam een soort wachtlijst, ivm de grote animo... Ikzelf ga lekker met de trein de eerste tijd. Maar voor jou is dat niet te doen denk ik.
 
Beste mensen,

Ik zit er ook over na te denken om mij voor volgend studiejaar in te schrijven voor Aviation Studies.

De afgelopen maanden heb ik Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek gestudeerd aan de TU, maar deze studie is mijns inziens teveel gericht op onderzoek; de nadruk wordt namelijk gelegd op vakken als materiaalkunde en wiskunde. (Stiekem vond ik het niveau ook wel érg hoog). Ik heb het gevoel dat een Luchtvaartgerelateerde HBO-opleiding mijn interesse veel beter vast kan houden, omdat het allemaal wat praktischer is, en daarmee 'dichterbij' de zaak waarom het draait.

Eind VWO-6 heb ik een poging gedaan om toegelaten te worden tot de KLS. Dit feest ging helaas niet door, maar ik ben nog steeds voornemens om piloot te worden. Mocht ik echter nog een keer afgewezen worden (en vervolgens ook bij andere vliegscholen) dan zou ik graag een master doen aan de TU, in de richting van Airport/Aerospace Management. Ik heb van een ervaringsdeskundige gehoord dat hier mogelijkheden toe zijn, mits deelgenomen wordt aan een zogenaamd schakeljaar.

Echter, op de site van de TU is op de relevante pagina; http://www.lr.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=82cf0f79-8726-45f7-aba3-dc928a654b21&lang=nl, niets te vinden over Aviation Studies.

Contact opnemen met de Aerospaca Faculty heeft helaas ook nog geen vruchten afgeworpen!

Heeft een van jullie ervaring op dit gebied en/of meer informatie hierover voor mij?

Vriendelijk groeten,
Laurents
 
Laatst bewerkt:
Hey idereen,

Ik zit nu in 6 VWO en sta ingedeeld op de KLS in klas 10-3 (3de kwartaal van 2010). Graag wil ik mijn tijd zo nuttig mogelijk gaan besteden voor het vak piloot en overweeg om aviation studies voor 1 jaar te gaan volgen om mijn propedeuse te halen. Nu is mijn vraag is dit verstandig of kan ik beter toch iets anders gaan doen? Is 1 jaar wel genoeg?

Daniel
 
Je kunt heel wat leren in 1 jaar natuurlijk, maar ik geloof dat de vliegtuig gerichte vakken meer in het 2e jaar komen. Dit kunnen de mensen die nu Aviation doen (ik begin pas sept. 2009) natuurlijk beter zeggen.

Ook moet je bedenken of je zoveel geld uit wilt geven voor een jaartje 'scholing voor de fun', aangezien je stufi + OV moet terugbetalen omdat je de studie niet afmaakt. Ik weet niet exact hoeveel dit is, maar ik reken op wel een paar duizend euro. Hier komt nog je collegegeld bovenop en overige hulpmiddelen (boeken, laptop).

Persoonlijk zou ik liever een jaar gaan werken en zelf het een en ander uitzoeken, de benodigde kennis over vliegtuigen leer je ook tijdens de theorie opleiding aan de KLS, dus daarvoor helpt het niet zoveel. Ik zou zeggen: koop wat leuke boeken, volg wat lezingen, bezoek een luchtvaart gerelateerde beurs, ga zweefvliegen en ga lekker netwerken met mensen uit de luchtvaart. Misschien kun je een baantje op Schiphol vinden, kan je de sfeer vast proeven en je leert weer meer mensen binnen 'het wereldje' kennen.
 
De theorie in het eerste jaar is meer gericht op natuurkunde, mechanica en wiskunde. Je krijgt ook basiskennis over meteo, airport operations en aerodynamica maar dit is niet veel vergeleken met de eerst genoemde theorie vakken. Wel krijg je luchtvaart gerelateerde projecten waar je kennis opdoet over de werking van de cockpit instrumenten (Ontwerp Glass Cockpit), werking en besturing van een vliegtuig (Flight Controls) en het ontwerpen van een luchthaven (Airport).
Zoals Sapphire en andere al eerder in dit topic aangeven, krijg je het tweede jaar pas meer theorie die wat diepgaander op de luchtvaart aspecten ingaat. Zoals aerodynamica, navigatie, materiaalkunde, voortstuwing, avionica en vliegtuigsystemen.

Aan de ene kant ben ik het wel met Sapphire eens, maar toch denk ik dat een jaartje Aviation wel goed kan zijn. Ondanks dat de theorie in jaar 1 wat minder luchtvaart gerelateerd is bouw je door alle wis/nat/mech toch een wat betere basiskennis aan, leer je beter logisch te redeneren en secuurder te werken (sinds dit jaar aangescherpt). Door de projecten leer je heel veel over het project onderwerp, maar denk ik te breed om echt nuttig te beschouwen voor je ATPL theorie.
Je leert tijdens de projecten niet alleen over het huidige thema, maar ook in's en out's van groepsprocessen (strak plannen, assertiviteit, leiderschap, etc..) en om dit te verbeteren!
 
Oke bedankt,
Goed te weten dat de vakken die voor mij vooral interessant zijn pas in het 2de jaar aan bod komen. Ik ga 7 feb naar de opendagen en kijk of het wat voor me is en anders ga ik wat anders doen.
 
Ik heb ook Aviation Studies gedaan om de tijd te doden tot ik selecties kon doen voor luchtverkeersleider, maar het eerst (half) jaar was ongericht genoeg voor mij om mijn aandacht er niet bij te kunnen houden. Ik ben ook gestopt voor 1 februari zodat ik de financiering terug kreeg.
Ik vond het eigenlijk ook geen goede school (leuke opleiding maar de HvA gewoon) en ik vind de leraren die ik heb gehad ERG slecht (mr Hoegee, mr. Laban, mr, Pietersz en andere)
Dus nu ga ik selecties doen voor de KLu
 
Terug
Bovenaan