NLS selectie

Squawk 1200

New member
Beste Leden,

Ik heb zelf bij de KLS selectie Fase I & II succesvol doorstaan. Helaas ben ik afgewezen op het GVSS. De druppel die de emmer deed overlopen was de laatste dag, vluchtjes E en F verprutst vanwege de spanning. Wilde het zo graag goed doen, maar helaas, ik ben het niet geworden.

Heb me nu aangemeld voor de NLS.
Is die selectie zwaarder? Zijn er mensen die hetzelfde als mij hebben meegemaakt en die nu wel zijn aangenomen bij een andere vliegschool? Zo ja, hoe dan? Wat heb je dan ervaren?
Wat zijn de addertjes onder het gras bij de NASS? En hoe los je die dan op?

Hoeplijk is er iemand die antwoord kan geven op mijn vragen. Eventuele tips mag ook, want ik wil gewoon vlieger worden en heb er alles voor over.

Met vriendelijke groet,

Squawk 1200

:radar:
 
Over de NASS zijn al verschillende topics geweest waar alles in behandelt word, dus als je de search functie gebruikt zul je meer dan genoeg vinden...

De NASS is behoorlijk straightforward en het boekje beschrijft alles.

1 addertje onder het gras:

Bij de laatste opdracht moet je van A naar B vliegen en moet je om verboden gebieden e.d. vliegen.

Bij de start heb je de keuze om onder de wolken door, of er overheen te gaan...

Als je onder de wolken door gaat dan krijg je ineens een RPM drop.
Je kunt nu een oplossing invoeren over wat jij denkt dat het probleem is. Vul in dat je carbarator icing hebt en je hebt de oefening voltooid....

De rest komt allemaal op anticipatie en oog hand voetwerk neer...

Bij het gesprek moet je gewoon je motivatie tonen en simpele casses oplossen zoals; ''wat doe je als iemand je voorkruipt bij de kassa''

Als je meer vragen hebt dan moet je me maar ff een PM sturen...

Succes!
 
Re: NLS selectie

Squawk 1200,

Er zijn niet echt addertjes. Je kan je alleen voorbereiden door er goed uitgerust naartoe te gaan, ontspannen te zijn en het boekje wat je 14 dagen van te voren krijgt goed door te lezen.

Zorg ervoor dat je tijdens de NASS test goed oplet tijdens de uitleg, hoe simpel die ook lijkt .. Wees trouwens voorzichtig met de "event button". Bij mij gebeurde er niks nadat ik hem indrukte dus drukte ik hem nog een paar keer in, waardoor ik opeens de uitleg over de windcorrectie hoek volledig had gemist bij test 1. Word mij waarsschijnlijjk niet fataal omdat de rest zeer goed ging.
( ik wacht nog op mijn uitslag )

Voor het gesprek kan je je niet echt voorbereiden. Als je van tevoren goed nadenkt over je motivatie,leiderschap,sterke en zwakke kanten komt het wel goed. Wees jezelf!!


Succes!!


Wanneer heb je selectie?
 
Re: Re: NLS selectie

Re: Re: NLS selectie

Bedankt voor jullie snelle reply en goede tips (tnx!!),

Ik heb afgelopen zaterdag, 25 sept., te horen gekregen dat de KLS de selectie niet verder met me zou doorzetten. Dit vanwege een slechte laatste dag bij de grading (GVSS), was te gespannen en alles ging de mist in. Daarvoor had ik wel een stijgend profiel...Echt verschrikkelijk balen, maar heb me direct aangemeld voor de NLS, want anders blijf je piekeren. Hopelijk is dit een goede keuze en wil het echt halen. Daarom hoop ik dat jullie, en/of anderen, mij tips kunnen geven over de selectie, wat je kunt verwachten en hoe je het allemaal oplost.
Bij de KLS was mijn psychologisch rapport goed in orde, had goede eigenschappen en kwaliteiten voor een verkeersvlieger met name omdat ik een HTS opleiding had afgerond (levenservaring)...enkel vliegaanleg ontbrak net een beetje, maar ja, had nog nooit eerder gevlogen ja, zegt idd niks. Heb ik wat aan die rapporten (voorsprong)? Kan ik het de NLS vertellen of hoe reageren ze hierop?
Ieder geval bedankt en hoop voor nog meer snelle reacties.

mvg,

Squawk 1200
 
Er zijn niet echt addertjes.

Wees trouwens voorzichtig met de "event button". Bij mij gebeurde er niks nadat ik hem indrukte dus drukte ik hem nog een paar keer in, waardoor ik opeens de uitleg over de windcorrectie hoek volledig had gemist bij test 1.

Weet je zeker dat je die laatste opgave ook niet gemist hebt?;)


P.s. Je kunt de NASS nog zo goed doen, maar als de COVA het gesprek onvoldoende vond, keilen ze je er nog uit...
 
Beste Leden,

Hoe ziet die laatste opdracht er dan precies uit? Is die zo moeilijk dan? Moet je ook blind vliegen, net als bij het GVSS? Is die net zo moeilijk als de GVSS?
Heb je een theorie toets te doen voor aanvang vd test?

By the way wie heeft er ook nog KLS gedaan of is nog bezig? Met of zonder succes?

Sorry voor al die vragen en hopelijk worden jullie niet al te gek :confused: hiervan. Maar ik heb er, en maybe anderen ook, wat aan.

Thanks anyway,

Squawk 1200
 
Re: Re: Re: NLS selectie

Re: Re: Re: NLS selectie

Squawk 1200 zei:
Bedankt voor jullie snelle reply en goede tips (tnx!!),

Ik heb afgelopen zaterdag, 25 sept., te horen gekregen dat de KLS de selectie niet verder met me zou doorzetten. Dit vanwege een slechte laatste dag bij de grading (GVSS), was te gespannen en alles ging de mist in. Daarvoor had ik wel een stijgend profiel...Echt verschrikkelijk balen, maar heb me direct aangemeld voor de NLS, want anders blijf je piekeren. Hopelijk is dit een goede keuze en wil het echt halen. Daarom hoop ik dat jullie, en/of anderen, mij tips kunnen geven over de selectie, wat je kunt verwachten en hoe je het allemaal oplost.
Bij de KLS was mijn psychologisch rapport goed in orde, had goede eigenschappen en kwaliteiten voor een verkeersvlieger met name omdat ik een HTS opleiding had afgerond (levenservaring)...enkel vliegaanleg ontbrak net een beetje, maar ja, had nog nooit eerder gevlogen ja, zegt idd niks. Heb ik wat aan die rapporten (voorsprong)? Kan ik het de NLS vertellen of hoe reageren ze hierop?
Ieder geval bedankt en hoop voor nog meer snelle reacties.

mvg,

Squawk 1200


Ik herinner me nog dat ze dat inderdaad vroegen. Ze vroegen of ik eerder ergens selectie had gedaan en zo ja wat de resultaten daarvan waren. Wees eerlijk, dus geef hierop gewoon antwoord

Wel is het zo dat het belangrijkste doel van de NASS test of je aanleg hebt om te vliegen( 3 van de 5 testen ). Het doel van de NASS is niet alleen te kijken of je geschikt bent om piloot te worden maar ook of je geschikt bent voor de NLS opleiding. Dus als je afvalt hoeft dat ook niet te beteken dat je niet geschikt bent om piloot te worden. Je bent dan alleen niet geschikt om je opleiding bij de NLS te volgen.
 
Re: Re: Re: Re: NLS selectie

Re: Re: Re: Re: NLS selectie

Boyashaka! zei:
Ik herinner me nog dat ze dat inderdaad vroegen. Ze vroegen of ik eerder ergens selectie had gedaan en zo ja wat de resultaten daarvan waren. Wees eerlijk, dus geef hierop gewoon antwoord

Wel is het zo dat het belangrijkste doel van de NASS test of je aanleg hebt om te vliegen( 3 van de 5 testen ). Het doel van de NASS is niet alleen te kijken of je geschikt bent om piloot te worden maar ook of je geschikt bent voor de NLS opleiding. Dus als je afvalt hoeft dat ook niet te beteken dat je niet geschikt bent om piloot te worden. Je bent dan alleen niet geschikt om je opleiding bij de NLS te volgen.

Ja, daar heb je wel gelijk in, maar ik vraag me gewoon af of de NASS in overeenstemming komt met de GVSS. Ja, wil mezelf niet twee keer tegen dezelfde steen stoten. Is er iemand die hetzelfde als mij heeft gedaan? En nu naar een andere school gaat om het te proberen? Kan je je ergens voorbereiden? In een nagebootste sim??
 
RTO zei:
Weet je zeker dat je die laatste opgave ook niet gemist hebt?;)


P.s. Je kunt de NASS nog zo goed doen, maar als de COVA het gesprek onvoldoende vond, keilen ze je er nog uit...

RTO,
Nee, de laatste opgave had ik bij de 2 de poging goed. :rolleyes:
Dat van de COVA ben ik me van bewust. Ikhad het alleen over de NASS.

Ik heb je trouwens vanmiddag een PM gestuurd




Squawk 1200,
Hierop kan ik geen antwoord geven. Zelf heb ik nooit selectie gedaan bij de KLS
 
Boyashaka! zei:
RTO,
Nee, de laatste opgave had ik bij de 2 de poging goed. :rolleyes:
Dat van de COVA ben ik me van bewust. Ikhad het alleen over de NASS.

Ik heb je trouwens vanmiddag een PM gestuurd




Squawk 1200,
Hierop kan ik geen antwoord geven. Zelf heb ik nooit selectie gedaan bij de KLS

Jongens, ja ik heb me net vandaag voor het eerst aangemeld, dus moet me nog ff wegwijs maken in Aiwork, maar wat is een PM?

Squawk 1200
 
RTO zei:
@Boyashaka!:

sorry, maar ik heb niks ontvangen...

Beste RTO,

Zo te lezen ben je al een end in je opleiding. Is het lang wachten om aan een baan te komen? Zo ja, bij welke maatschappij? Is er voor NLS'ers de mogelijkheid om ook bij de KLM te komen? Of was dat alleen vroeger...Niet dat het mij uit maakt, want vliegen of voor mij de prioriteit, de maatschappij komt wel.
By the way, is de NLS te doen...en ja, geen garantiefonds, hoe wordt daar mee omgegaan?
Huis van vader en moeder in onderpand?

Groetjes

Squawk 1200
 
Hey Max,

Ballen dat je niet gehaald hebt. Head up!! Je zult later als piloot veel tegenslagen hebben, dus probeer ervan te leren, uiteindelijke komt het wel goed. Neem nou Alessandro als voorbeeld, niet bij KLS aangenomen en nu vliegt ie 767's.

Bij NLS, probeer het gesprek te regelen voor de NASS, anders ben je uitgeput en moet je nog 1 uur lang al zijn vragen beantwoorden.

ik spreek je nog, mzzl

E.
 
Boyashaka! zei:
squawk 1200,

Laat even weten wanneer je selectie hebt en hoe de selectie is verlopen..

Succes....

Beste Boyashaka!,

Ben jij trouwens al begonnen met de opleiding bij de NLS, of ben je nog bezig met de selectie? Ja, het kan zijn dat je het al heb vermeld, maar vraag het nog ff :wegkwijt:

Ik heb net het aanmeldingsform. binnen gekregen en stuur hem vandaag nog op. Weet niet hoe lang alles gaat duren? Jij wel....Moet je by the way zelf een afspraak maken voor de Medical Check? Hoe lang kan het duren?
Heb by the way volgende week, dinsdag 5 okt., Fase I bij EPST....ja, ga gewoon door...als je echt vlieger wilt worden, moet je niet opgeven.

groetjes
 
Squawk 1200 zei:
Beste Boyashaka!,

Ben jij trouwens al begonnen met de opleiding bij de NLS, of ben je nog bezig met de selectie? Ja, het kan zijn dat je het al heb vermeld, maar vraag het nog ff :wegkwijt:

Ik heb net het aanmeldingsform. binnen gekregen en stuur hem vandaag nog op. Weet niet hoe lang alles gaat duren? Jij wel....Moet je by the way zelf een afspraak maken voor de Medical Check? Hoe lang kan het duren?
Heb by the way volgende week, dinsdag 5 okt., Fase I bij EPST....ja, ga gewoon door...als je echt vlieger wilt worden, moet je niet opgeven.

groetjes

Squawk 1200,

Ik heb vorige maand selectie gedaan en wacht nog steeds op de uitslag :o .
Ik heb zelf mijn aanmeldingsformulier op 2 augustus opgestuurd. Toen ik 2 weken later terug kwam van vakantie en weer bereikbaar was werd ik gebelt door de NLS. Bij dit gesprek kon ik kiezen tussen een aantal dagen.

Bij elkaar zat er ongeveer een maand tussen het versturen van het aanmeldingsformulier en het doen van de selectie.

De afspraak voor je medical moet je zelf maken. Informatie hierover ontvang je of heb je al ontvangen van de NLS.

Succes..
 
Boyashaka! zei:
Squawk 1200,

Ik heb vorige maand selectie gedaan en wacht nog steeds op de uitslag :o .
Ik heb zelf mijn aanmeldingsformulier op 2 augustus opgestuurd. Toen ik 2 weken later terug kwam van vakantie en weer bereikbaar was werd ik gebelt door de NLS. Bij dit gesprek kon ik kiezen tussen een aantal dagen.

Bij elkaar zat er ongeveer een maand tussen het versturen van het aanmeldingsformulier en het doen van de selectie.

De afspraak voor je medical moet je zelf maken. Informatie hierover ontvang je of heb je al ontvangen van de NLS.

Succes..

En wat zegt je gevoel?? Denk je dat je het gehaald hebt? Hoe was je uitslag van de NASS?
By the way, bij die laatste test van de NASS, dat je allemaal problemen krijgt tijdens de vlucht van A naar B...is de snelste en eenvoudigste weg door de wolken? RPM drop, en vervolgens carburator heat ON??? Ja, weet ik veel....wil me gewoon goed voorbereiden, en niet voor een blok staan.
Maak je in ieder geval niet druk om de uitslag...

groetjes
 
Squawk 1200 zei:
En wat zegt je gevoel?? Denk je dat je het gehaald hebt? Hoe was je uitslag van de NASS?
By the way, bij die laatste test van de NASS, dat je allemaal problemen krijgt tijdens de vlucht van A naar B...is de snelste en eenvoudigste weg door de wolken? RPM drop, en vervolgens carburator heat ON??? Ja, weet ik veel....wil me gewoon goed voorbereiden, en niet voor een blok staan.
Maak je in ieder geval niet druk om de uitslag...

groetjes


Squawk 1200,

Mijn gevoel zegt dat het wel goed ging. Zowel NASS als het gesprek. Maak je niet druk over de NASS. Je kan je er echt niet op voorbereiden. Bij dat laatste onderdeel moet je inderdaad van punt A naar punt B vliegen. Je kan steeds op de kaart kijken waarop de ristricties staan. Zoals RTO al zei kan je deze test op 2 manieren oplossen. Of door naar punt B te vliegen zonder ristricties te overschreiden, of door je fouten te benoemen.
Dat van dat carburator icing had ik van te voren zelf niet gehoord.
Toch had ik de test bij de 2de poging opgelost.

Maak je er niet druk over.. Je moet het gewoon zien als zo'n oud MS dos spel.

Have fun ;)
 
Terug
Bovenaan