Koning Lucht
Ace
Nee, Fortuna zijn verhaal is eerder te positief.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nee, Fortuna zijn verhaal is eerder te positief.
Hmm, intressant wat hier neergeschreven wordt...
Oproep aan ook anderen: is dit overdreven uitgedrukt?
want...
Het lijkt goed onderbouwd met feiten? (bv. die 300 vliegers op overschot)
Is dit een bad-luck guy die uit zijn eigen standpunt dus een negatief/zwart verhaal verspreid? Bv. zoals u zegt: duizenden piloten... Ehm... Mja, sprakeloos, ik bedoel; van waar haalt u het? (verwonderende reactie, geen aanval)
M
Akkoord, maar van hoop leef je niet. Weet je hoe je gaat leven met 1,5k schulden als je hopen niet goed uitkomt?nu beginnen met een opleiding en hopen dat de markt over 2 jaar weer aan gaat trekken. Want, niets is zo veranderlijk als de luchtvaart...
De getallen van Fortuna76 kan ik niet concreet onderbouwen, maar de waarheid is echt wel dat het geen prettige tijd is voor de werkloze Ab-Initio
hoef je ook niet te onderbouwen; 100, 200, 1000 wat maakt het uit...
Mensen, er zal nooit een tekort ontstaan aan vliegers! Vliegscholen zijn commerciele instituten (ook KLS!) die jaarlijks een bepaald quotum moeten afleveren om zelf niet failliet te gaan. Dat gaat gewoon door want er zijn gelukkig voor hen genoeg jongens en meisjes die ondanks alle negatieve berichtgeving gewoon lekker blijven dromen
Dat snap ik ook niet, ik ben zelf ook maar een wannabe, maar hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik er over denk om het gewoon niet te doen. Zo beslissingen neem je met je hoofd en niet met je hart. Een tip voor andere wannabe's: studeer iets luchtvaart gericht (bachelor of master) en kijk daarna eens. Ik voelde mijzelf (en voel mij nog steeds) veel te jong om over dergelijke bedragen te beslissen zonder ook maar iets van diploma in mijn handen te hebben.
Mooi gezegd!! Maar... niet iedereen van jouw leeftijd (ik weet niet hoe oud je bent mabon...) heeft die volwassenheid en dus dat inzicht
Ivm iets luchtvaartgericht heb je Delft in NL of KHBO (luchtvaartingenieur) in België. Dit laatste heb ik zelf gedaan.
Akkoord, maar van hoop leef je niet. Weet je hoe je gaat leven met 1,5k schulden als je hopen niet goed uitkomt?
Hmm... Enige toelichting?
M
Sorry voor de late reactie. Heb zelf net voor de tweede keer in mijn leven moeten emigreren, omdat mijn baas besloot dat ze me na 4 jaar trouwe dienst niet meer nodig hadden. Dus dat heeft me even van de straat en het internet gehouden.
Dan de toelichting.
Ik vind dat je het niet meer kunt verantwoorden om meer dan 100.000 Euro in een opleiding tot piloot te steken. De bedragen die ik hier af en toe voorbij zie komen (150k etc.), vind ik werkelijk SCHOKKEND. Ik ben niet naïef, weet heus wel wat de gangbare opleiding kost. Maar als je in ogenschouw neemt, wat de huidige startersvoorwaarden zijn en meeneemt dat je in 99% van de gevallen in het buitenland zult beginnen, waar je geen belastingvoordeel hebt, maakt het de situatie er niet beter op.
Baanzekerheid bestaat niet meer in deze sector. De hoeveelheid bedrijven die ik heb zien inkrimpen/omvallen/... is te groot om hier op te noemen. In Engeland waren dit onder andere: Thomson, FlyGlobespan, XL, BMI en nog een paar. Thomas Cook biedt zomercontracten aan, waarbij je dus na 6 maanden weer op straat staat. Bij Easyjet mag je naast je basisopleiding voor je typerating betalen. Daarna kom je niet in dienst, maar krijg je 50 pond per vlieguur betaald. Dit lijkt veel, maar als je bedenkt dat je maximaal 900 uur per jaar mag vliegen en het waarschijnlijker is dat je er maximaal 700 draait, kunnen de snelle rekenaars uitrekenen dat je 35000 pond in een jaar zou kunnen verdienen. Haal daar 30% belasting vanaf en je houdt 24500 over. Dat is 2000 pond per maand. Als je uitrekent, dat je aan aflossing en rente ongeveer 1000 pond van je netto salaris moet betalen, wordt al snel duidelijk dat er niet veel overblijft. Ook is er van levensstijl werkelijk niets meer over, omdat je gekluisterd zit aan je telefoon. Bovendien kun je na 6 maanden opschuiven, voor de volgende die 30000 pond voor de rating heeft betaald.
DIT is de realiteit, jongens en meisjes wannabe's.
Meer dan een jaar geleden is er een ATR gecrasht bij Buffalo in de States. De vliegers waren volledig uitgeput aan het sturen. De copiloot in dit ongeval kon het zich niet veroorloven om bij haar base te wonen (Newark) en moest dus weer bij haar ouders intrekken in Seattle. (Voor de geografisch minder onderlegden, dat is een afstand die groter is dan Amsterdam-Moskou) Ze had de 30(!) uur voorafgaand aan haar vlucht aan boord van vrachtvliegtuigen gecommute. Piloten op de regional jets in de states krijgen om en nabij de $ 20.000,- per jaar betaald. Daar KUN je niet van leven.
Ook lijkt het erop dat er voorlopig geen groei meer zal zijn van de luchtvaart in Amerika en Europa. Eerder zal er consolidatie of inkrimping plaatshebben, omdat de markt volledig verzadigd is en de marges flinterdun zijn. Dat betekent dat de huidige situatie dus voorlopig NIET zal verbeteren.
Ja, er vindt nog groei plaats in het Midden Oosten en Azië, maar daar zijn vaak contractpiloten aan de slag die jaren ervaring meebrengen. Zodra de lokalen het apentruukje geleerd hebben, nemen zij het stokje over, tegen een lokaal salaris.
Naar het buitenland verhuizen hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar als je IEDERE KEER weer een land moet verlaten, omdat je je baan verliest, is de lol er gauw vanaf. Hou in de gaten dat als je bij een bank ontslagen wordt, je bij de concurrent aan de slag kan, die aan de overkant van de straat zit. In de luchtvaart, moet je vaak naar het volgende land.
Hmmm... Ik kan enigzinds wel begrijpen dat jouw negatieve ervaring nu (het ontslag) inwerkt op je gemoederen en gevoelens, maw dus op je kijk op de dingen. Ik wil daarmee niet zeggen dat je geen gelijk kunt hebben, alleen is het wel héél drastisch he. Precies of iedereen komt zo terecht... What about cijfers van Eurocontrol die groei voorspellen? Toch niet de minste he... Of zitten die ook mee in het complot?
Hopelijk vind je gauw weer werk!
Mag ik vragen waar je je opleiding genoot?
M
Sorry voor de late reactie. Heb zelf net voor de tweede keer in mijn leven moeten emigreren, omdat mijn baas besloot dat ze me na 4 jaar trouwe dienst niet meer nodig hadden. Dus dat heeft me even van de straat en het internet gehouden.
Dan de toelichting.
Ik vind dat je het niet meer kunt verantwoorden om meer dan 100.000 Euro in een opleiding tot piloot te steken. De bedragen die ik hier af en toe voorbij zie komen (150k etc.), vind ik werkelijk SCHOKKEND. Ik ben niet naïef, weet heus wel wat de gangbare opleiding kost. Maar als je in ogenschouw neemt, wat de huidige startersvoorwaarden zijn en meeneemt dat je in 99% van de gevallen in het buitenland zult beginnen, waar je geen belastingvoordeel hebt, maakt het de situatie er niet beter op.
Baanzekerheid bestaat niet meer in deze sector. De hoeveelheid bedrijven die ik heb zien inkrimpen/omvallen/... is te groot om hier op te noemen. In Engeland waren dit onder andere: Thomson, FlyGlobespan, XL, BMI en nog een paar. Thomas Cook biedt zomercontracten aan, waarbij je dus na 6 maanden weer op straat staat. Bij Easyjet mag je naast je basisopleiding voor je typerating betalen. Daarna kom je niet in dienst, maar krijg je 50 pond per vlieguur betaald. Dit lijkt veel, maar als je bedenkt dat je maximaal 900 uur per jaar mag vliegen en het waarschijnlijker is dat je er maximaal 700 draait, kunnen de snelle rekenaars uitrekenen dat je 35000 pond in een jaar zou kunnen verdienen. Haal daar 30% belasting vanaf en je houdt 24500 over. Dat is 2000 pond per maand. Als je uitrekent, dat je aan aflossing en rente ongeveer 1000 pond van je netto salaris moet betalen, wordt al snel duidelijk dat er niet veel overblijft. Ook is er van levensstijl werkelijk niets meer over, omdat je gekluisterd zit aan je telefoon. Bovendien kun je na 6 maanden opschuiven, voor de volgende die 30000 pond voor de rating heeft betaald.
DIT is de realiteit, jongens en meisjes wannabe's.
Meer dan een jaar geleden is er een ATR gecrasht bij Buffalo in de States. De vliegers waren volledig uitgeput aan het sturen. De copiloot in dit ongeval kon het zich niet veroorloven om bij haar base te wonen (Newark) en moest dus weer bij haar ouders intrekken in Seattle. (Voor de geografisch minder onderlegden, dat is een afstand die groter is dan Amsterdam-Moskou) Ze had de 30(!) uur voorafgaand aan haar vlucht aan boord van vrachtvliegtuigen gecommute. Piloten op de regional jets in de states krijgen om en nabij de $ 20.000,- per jaar betaald. Daar KUN je niet van leven.
Ook lijkt het erop dat er voorlopig geen groei meer zal zijn van de luchtvaart in Amerika en Europa. Eerder zal er consolidatie of inkrimping plaatshebben, omdat de markt volledig verzadigd is en de marges flinterdun zijn. Dat betekent dat de huidige situatie dus voorlopig NIET zal verbeteren.
Ja, er vindt nog groei plaats in het Midden Oosten en Azië, maar daar zijn vaak contractpiloten aan de slag die jaren ervaring meebrengen. Zodra de lokalen het apentruukje geleerd hebben, nemen zij het stokje over, tegen een lokaal salaris.
Naar het buitenland verhuizen hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar als je IEDERE KEER weer een land moet verlaten, omdat je je baan verliest, is de lol er gauw vanaf. Hou in de gaten dat als je bij een bank ontslagen wordt, je bij de concurrent aan de slag kan, die aan de overkant van de straat zit. In de luchtvaart, moet je vaak naar het volgende land.
Ik begin er meer en meer over na te denken om 2 jaar extra bij te studeren tot het master niveau en ondertussen al mijn PPL te halen!
Hmmm... Ik kan enigzinds wel begrijpen dat jouw negatieve ervaring nu (het ontslag) inwerkt op je gemoederen en gevoelens, maw dus op je kijk op de dingen. Ik wil daarmee niet zeggen dat je geen gelijk kunt hebben, alleen is het wel héél drastisch he. Precies of iedereen komt zo terecht... What about cijfers van Eurocontrol die groei voorspellen? Toch niet de minste he... Of zitten die ook mee in het complot?
Hopelijk vind je gauw weer werk!
Mag ik vragen waar je je opleiding genoot?
M
Maarten456, misschien is mijn beeld enigszins beïnvloed door mijn negatieve ervaring. Daarom gebruikte ik in mijn verhaal ook andere airlines. Overigens heb ik alweer werk, dat is niet de issue here. Ik heb bij OBS/Euroflight/Tulip Air mijn opleiding gedaan. Erg relevant is dat niet meer, want ze zijn al een tijdje geleden over de kop gegaan. Overigens hebben ze altijd waargemaakt wat ze beloofden, maar ook niet meer dan dat.