NLS + KLS + EPST

Hmm, intressant wat hier neergeschreven wordt...

Oproep aan ook anderen: is dit overdreven uitgedrukt?
want...
Het lijkt goed onderbouwd met feiten? (bv. die 300 vliegers op overschot)
Is dit een bad-luck guy die uit zijn eigen standpunt dus een negatief/zwart verhaal verspreid? Bv. zoals u zegt: duizenden piloten... Ehm... Mja, sprakeloos, ik bedoel; van waar haalt u het? (verwonderende reactie, geen aanval :-) )

M

@ Maarten,

Je reageert alsof je verbaasd bent....? Zo'n verbaasde reactie zou ik juist krijgen als een vliegschool beweert dat het hartstikke goed gaat en je juist nu voor een vliegopleiding moet kiezen......

Overschot van vliegers? Dat zijn er een heleboel bij de KLM. De KLS-ers kunnen dan wel mooi op een wachtlijst staan, maar zolang er nog 150+ man teveel binnen KLM zitten, Martinair op omvallen staat, en de pensioensleeftijd naar 60 gaat, zullen die 'bevoordeelde' KLS-ers echt pas als laatste mogen aansluiten. Bij een negatief scenario is er de komende jaren nog steeds een overschot binnen de KLM-groep en gaat dat echt nog jaren duren voor de KLS-ertjes...

En momenteel worden er jaarlijks ongeveer 700 Nederlandse jongens opgeleid tot piloot. En dan te bedenken dat KLM/TRANS/MARTINAIR in totaal zo'n 3500 vliegers in dienst hebben waarvoor (met reguliere doorloop) er gemiddeld zo'n 150 man per jaar nodig zijn... Waar moet de rest van die jongens dan naartoe? Je begrijpt dus dat de Nederlandse opleidingen overschotten creëren waardoor je er wel vanuit moet gaan dat je in het buitenland gaat vliegen... Niet alleen omdat de markt internationaal is, maar juist ook omdat er teveel piloten in ons kikkerlandje worden opgeleid... Vroegah had je alleen de NLS en RLS en konden vraag en aanbod redelijk op elkaar afgesteld worden. Dat is nu wel anders met o.a. een Stella die beweren dat al haar studenten aan een baan zijn gekomen.. (wat voor baan?)

De getallen van Fortuna76 kan ik niet concreet onderbouwen, maar de waarheid is echt wel dat het geen prettige tijd is voor de werkloze Ab-Initio. Als je hard werkt voor 1700 bruto (1300 op je rekening...) en je moet 600 euro rente elke maand betalen, dan had je gehoopt dat je markt beter was geweest dan nu...
 
De getallen van Fortuna76 kan ik niet concreet onderbouwen, maar de waarheid is echt wel dat het geen prettige tijd is voor de werkloze Ab-Initio

hoef je ook niet te onderbouwen; 100, 200, 1000 wat maakt het uit...
Mensen, er zal nooit een tekort ontstaan aan vliegers! Vliegscholen zijn commerciele instituten (ook KLS!) die jaarlijks een bepaald quotum moeten afleveren om zelf niet failliet te gaan. Dat gaat gewoon door want er zijn gelukkig voor hen genoeg jongens en meisjes die ondanks alle negatieve berichtgeving gewoon lekker blijven dromen
 
hoef je ook niet te onderbouwen; 100, 200, 1000 wat maakt het uit...
Mensen, er zal nooit een tekort ontstaan aan vliegers! Vliegscholen zijn commerciele instituten (ook KLS!) die jaarlijks een bepaald quotum moeten afleveren om zelf niet failliet te gaan. Dat gaat gewoon door want er zijn gelukkig voor hen genoeg jongens en meisjes die ondanks alle negatieve berichtgeving gewoon lekker blijven dromen

Dat snap ik ook niet, ik ben zelf ook maar een wannabe, maar hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik er over denk om het gewoon niet te doen. Zo beslissingen neem je met je hoofd en niet met je hart. Een tip voor andere wannabe's: studeer iets luchtvaart gericht (bachelor of master) en kijk daarna eens. Ik voelde mijzelf (en voel mij nog steeds) veel te jong om over dergelijke bedragen te beslissen zonder ook maar iets van diploma in mijn handen te hebben.
 
Dat snap ik ook niet, ik ben zelf ook maar een wannabe, maar hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik er over denk om het gewoon niet te doen. Zo beslissingen neem je met je hoofd en niet met je hart. Een tip voor andere wannabe's: studeer iets luchtvaart gericht (bachelor of master) en kijk daarna eens. Ik voelde mijzelf (en voel mij nog steeds) veel te jong om over dergelijke bedragen te beslissen zonder ook maar iets van diploma in mijn handen te hebben.

Mooi gezegd!! Maar... niet iedereen van jouw leeftijd (ik weet niet hoe oud je bent mabon...) heeft die volwassenheid en dus dat inzicht :-)
Ivm iets luchtvaartgericht heb je Delft in NL of KHBO (luchtvaartingenieur) in België. Dit laatste heb ik zelf gedaan.
 
Mooi gezegd!! Maar... niet iedereen van jouw leeftijd (ik weet niet hoe oud je bent mabon...) heeft die volwassenheid en dus dat inzicht :-)
Ivm iets luchtvaartgericht heb je Delft in NL of KHBO (luchtvaartingenieur) in België. Dit laatste heb ik zelf gedaan.

Dat laatste ben ik bezig, maar dan de bachelor;-) of ik daarna master doe zie ik nog wel!
 
Hmm... Enige toelichting? :-)

M

Sorry voor de late reactie. Heb zelf net voor de tweede keer in mijn leven moeten emigreren, omdat mijn baas besloot dat ze me na 4 jaar trouwe dienst niet meer nodig hadden. Dus dat heeft me even van de straat en het internet gehouden.

Dan de toelichting.

Ik vind dat je het niet meer kunt verantwoorden om meer dan 100.000 Euro in een opleiding tot piloot te steken. De bedragen die ik hier af en toe voorbij zie komen (150k etc.), vind ik werkelijk SCHOKKEND. Ik ben niet naïef, weet heus wel wat de gangbare opleiding kost. Maar als je in ogenschouw neemt, wat de huidige startersvoorwaarden zijn en meeneemt dat je in 99% van de gevallen in het buitenland zult beginnen, waar je geen belastingvoordeel hebt, maakt het de situatie er niet beter op.

Baanzekerheid bestaat niet meer in deze sector. De hoeveelheid bedrijven die ik heb zien inkrimpen/omvallen/... is te groot om hier op te noemen. In Engeland waren dit onder andere: Thomson, FlyGlobespan, XL, BMI en nog een paar. Thomas Cook biedt zomercontracten aan, waarbij je dus na 6 maanden weer op straat staat. Bij Easyjet mag je naast je basisopleiding voor je typerating betalen. Daarna kom je niet in dienst, maar krijg je 50 pond per vlieguur betaald. Dit lijkt veel, maar als je bedenkt dat je maximaal 900 uur per jaar mag vliegen en het waarschijnlijker is dat je er maximaal 700 draait, kunnen de snelle rekenaars uitrekenen dat je 35000 pond in een jaar zou kunnen verdienen. Haal daar 30% belasting vanaf en je houdt 24500 over. Dat is 2000 pond per maand. Als je uitrekent, dat je aan aflossing en rente ongeveer 1000 pond van je netto salaris moet betalen, wordt al snel duidelijk dat er niet veel overblijft. Ook is er van levensstijl werkelijk niets meer over, omdat je gekluisterd zit aan je telefoon. Bovendien kun je na 6 maanden opschuiven, voor de volgende die 30000 pond voor de rating heeft betaald.

DIT is de realiteit, jongens en meisjes wannabe's.

Meer dan een jaar geleden is er een ATR gecrasht bij Buffalo in de States. De vliegers waren volledig uitgeput aan het sturen. De copiloot in dit ongeval kon het zich niet veroorloven om bij haar base te wonen (Newark) en moest dus weer bij haar ouders intrekken in Seattle. (Voor de geografisch minder onderlegden, dat is een afstand die groter is dan Amsterdam-Moskou) Ze had de 30(!) uur voorafgaand aan haar vlucht aan boord van vrachtvliegtuigen gecommute. Piloten op de regional jets in de states krijgen om en nabij de $ 20.000,- per jaar betaald. Daar KUN je niet van leven.

Ook lijkt het erop dat er voorlopig geen groei meer zal zijn van de luchtvaart in Amerika en Europa. Eerder zal er consolidatie of inkrimping plaatshebben, omdat de markt volledig verzadigd is en de marges flinterdun zijn. Dat betekent dat de huidige situatie dus voorlopig NIET zal verbeteren.

Ja, er vindt nog groei plaats in het Midden Oosten en Azië, maar daar zijn vaak contractpiloten aan de slag die jaren ervaring meebrengen. Zodra de lokalen het apentruukje geleerd hebben, nemen zij het stokje over, tegen een lokaal salaris.

Naar het buitenland verhuizen hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar als je IEDERE KEER weer een land moet verlaten, omdat je je baan verliest, is de lol er gauw vanaf. Hou in de gaten dat als je bij een bank ontslagen wordt, je bij de concurrent aan de slag kan, die aan de overkant van de straat zit. In de luchtvaart, moet je vaak naar het volgende land.
 
Sorry voor de late reactie. Heb zelf net voor de tweede keer in mijn leven moeten emigreren, omdat mijn baas besloot dat ze me na 4 jaar trouwe dienst niet meer nodig hadden. Dus dat heeft me even van de straat en het internet gehouden.

Dan de toelichting.

Ik vind dat je het niet meer kunt verantwoorden om meer dan 100.000 Euro in een opleiding tot piloot te steken. De bedragen die ik hier af en toe voorbij zie komen (150k etc.), vind ik werkelijk SCHOKKEND. Ik ben niet naïef, weet heus wel wat de gangbare opleiding kost. Maar als je in ogenschouw neemt, wat de huidige startersvoorwaarden zijn en meeneemt dat je in 99% van de gevallen in het buitenland zult beginnen, waar je geen belastingvoordeel hebt, maakt het de situatie er niet beter op.

Baanzekerheid bestaat niet meer in deze sector. De hoeveelheid bedrijven die ik heb zien inkrimpen/omvallen/... is te groot om hier op te noemen. In Engeland waren dit onder andere: Thomson, FlyGlobespan, XL, BMI en nog een paar. Thomas Cook biedt zomercontracten aan, waarbij je dus na 6 maanden weer op straat staat. Bij Easyjet mag je naast je basisopleiding voor je typerating betalen. Daarna kom je niet in dienst, maar krijg je 50 pond per vlieguur betaald. Dit lijkt veel, maar als je bedenkt dat je maximaal 900 uur per jaar mag vliegen en het waarschijnlijker is dat je er maximaal 700 draait, kunnen de snelle rekenaars uitrekenen dat je 35000 pond in een jaar zou kunnen verdienen. Haal daar 30% belasting vanaf en je houdt 24500 over. Dat is 2000 pond per maand. Als je uitrekent, dat je aan aflossing en rente ongeveer 1000 pond van je netto salaris moet betalen, wordt al snel duidelijk dat er niet veel overblijft. Ook is er van levensstijl werkelijk niets meer over, omdat je gekluisterd zit aan je telefoon. Bovendien kun je na 6 maanden opschuiven, voor de volgende die 30000 pond voor de rating heeft betaald.

DIT is de realiteit, jongens en meisjes wannabe's.

Meer dan een jaar geleden is er een ATR gecrasht bij Buffalo in de States. De vliegers waren volledig uitgeput aan het sturen. De copiloot in dit ongeval kon het zich niet veroorloven om bij haar base te wonen (Newark) en moest dus weer bij haar ouders intrekken in Seattle. (Voor de geografisch minder onderlegden, dat is een afstand die groter is dan Amsterdam-Moskou) Ze had de 30(!) uur voorafgaand aan haar vlucht aan boord van vrachtvliegtuigen gecommute. Piloten op de regional jets in de states krijgen om en nabij de $ 20.000,- per jaar betaald. Daar KUN je niet van leven.

Ook lijkt het erop dat er voorlopig geen groei meer zal zijn van de luchtvaart in Amerika en Europa. Eerder zal er consolidatie of inkrimping plaatshebben, omdat de markt volledig verzadigd is en de marges flinterdun zijn. Dat betekent dat de huidige situatie dus voorlopig NIET zal verbeteren.

Ja, er vindt nog groei plaats in het Midden Oosten en Azië, maar daar zijn vaak contractpiloten aan de slag die jaren ervaring meebrengen. Zodra de lokalen het apentruukje geleerd hebben, nemen zij het stokje over, tegen een lokaal salaris.

Naar het buitenland verhuizen hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar als je IEDERE KEER weer een land moet verlaten, omdat je je baan verliest, is de lol er gauw vanaf. Hou in de gaten dat als je bij een bank ontslagen wordt, je bij de concurrent aan de slag kan, die aan de overkant van de straat zit. In de luchtvaart, moet je vaak naar het volgende land.

Hmmm... Ik kan enigzinds wel begrijpen dat jouw negatieve ervaring nu (het ontslag) inwerkt op je gemoederen en gevoelens, maw dus op je kijk op de dingen. Ik wil daarmee niet zeggen dat je geen gelijk kunt hebben, alleen is het wel héél drastisch he. Precies of iedereen komt zo terecht... What about cijfers van Eurocontrol die groei voorspellen? Toch niet de minste he... Of zitten die ook mee in het complot? :-)
Hopelijk vind je gauw weer werk!
Mag ik vragen waar je je opleiding genoot?
M
 
Laatst bewerkt:
Hmmm... Ik kan enigzinds wel begrijpen dat jouw negatieve ervaring nu (het ontslag) inwerkt op je gemoederen en gevoelens, maw dus op je kijk op de dingen. Ik wil daarmee niet zeggen dat je geen gelijk kunt hebben, alleen is het wel héél drastisch he. Precies of iedereen komt zo terecht... What about cijfers van Eurocontrol die groei voorspellen? Toch niet de minste he... Of zitten die ook mee in het complot? :-)
Hopelijk vind je gauw weer werk!
Mag ik vragen waar je je opleiding genoot?
M

Het punt wat velen hier proberen te maken is: dit is schering en inslag en de kans dat je een steady baan krijgt vele malen kleiner is. Die cijfers van Eurocontrol zijn natuurlijk leuk, maar al die mensen die op het moment geen baan hebben kopen daar helemaal niks voor.
Ieder positief punt wordt uitvergroot en de negatieve gebagatelliseerd.

Miereneuk modus: het is enigszins.
 
Sorry voor de late reactie. Heb zelf net voor de tweede keer in mijn leven moeten emigreren, omdat mijn baas besloot dat ze me na 4 jaar trouwe dienst niet meer nodig hadden. Dus dat heeft me even van de straat en het internet gehouden.

Dan de toelichting.

Ik vind dat je het niet meer kunt verantwoorden om meer dan 100.000 Euro in een opleiding tot piloot te steken. De bedragen die ik hier af en toe voorbij zie komen (150k etc.), vind ik werkelijk SCHOKKEND. Ik ben niet naïef, weet heus wel wat de gangbare opleiding kost. Maar als je in ogenschouw neemt, wat de huidige startersvoorwaarden zijn en meeneemt dat je in 99% van de gevallen in het buitenland zult beginnen, waar je geen belastingvoordeel hebt, maakt het de situatie er niet beter op.

Baanzekerheid bestaat niet meer in deze sector. De hoeveelheid bedrijven die ik heb zien inkrimpen/omvallen/... is te groot om hier op te noemen. In Engeland waren dit onder andere: Thomson, FlyGlobespan, XL, BMI en nog een paar. Thomas Cook biedt zomercontracten aan, waarbij je dus na 6 maanden weer op straat staat. Bij Easyjet mag je naast je basisopleiding voor je typerating betalen. Daarna kom je niet in dienst, maar krijg je 50 pond per vlieguur betaald. Dit lijkt veel, maar als je bedenkt dat je maximaal 900 uur per jaar mag vliegen en het waarschijnlijker is dat je er maximaal 700 draait, kunnen de snelle rekenaars uitrekenen dat je 35000 pond in een jaar zou kunnen verdienen. Haal daar 30% belasting vanaf en je houdt 24500 over. Dat is 2000 pond per maand. Als je uitrekent, dat je aan aflossing en rente ongeveer 1000 pond van je netto salaris moet betalen, wordt al snel duidelijk dat er niet veel overblijft. Ook is er van levensstijl werkelijk niets meer over, omdat je gekluisterd zit aan je telefoon. Bovendien kun je na 6 maanden opschuiven, voor de volgende die 30000 pond voor de rating heeft betaald.

DIT is de realiteit, jongens en meisjes wannabe's.

Meer dan een jaar geleden is er een ATR gecrasht bij Buffalo in de States. De vliegers waren volledig uitgeput aan het sturen. De copiloot in dit ongeval kon het zich niet veroorloven om bij haar base te wonen (Newark) en moest dus weer bij haar ouders intrekken in Seattle. (Voor de geografisch minder onderlegden, dat is een afstand die groter is dan Amsterdam-Moskou) Ze had de 30(!) uur voorafgaand aan haar vlucht aan boord van vrachtvliegtuigen gecommute. Piloten op de regional jets in de states krijgen om en nabij de $ 20.000,- per jaar betaald. Daar KUN je niet van leven.

Ook lijkt het erop dat er voorlopig geen groei meer zal zijn van de luchtvaart in Amerika en Europa. Eerder zal er consolidatie of inkrimping plaatshebben, omdat de markt volledig verzadigd is en de marges flinterdun zijn. Dat betekent dat de huidige situatie dus voorlopig NIET zal verbeteren.

Ja, er vindt nog groei plaats in het Midden Oosten en Azië, maar daar zijn vaak contractpiloten aan de slag die jaren ervaring meebrengen. Zodra de lokalen het apentruukje geleerd hebben, nemen zij het stokje over, tegen een lokaal salaris.

Naar het buitenland verhuizen hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar als je IEDERE KEER weer een land moet verlaten, omdat je je baan verliest, is de lol er gauw vanaf. Hou in de gaten dat als je bij een bank ontslagen wordt, je bij de concurrent aan de slag kan, die aan de overkant van de straat zit. In de luchtvaart, moet je vaak naar het volgende land.

Op pprune zitten er genoeg die het zeggen, maar of er mensen willen luisteren is hun zaak! Dank je om het mij nog eens duidelijk te maken. Ik begin er meer en meer over na te denken om 2 jaar extra bij te studeren tot het master niveau en ondertussen al mijn PPL te halen!
 
Het is waar wat Koning Lucht zegt, dit is de huidige realiteit.

Overcapaciteit en de daar uit voortkomende consolidaties, de crisis en de dominantie van low cost carriers met hun inferieure T&C's hebben de markt voor piloten dramatisch beinvloed.

Aan de ene kant zijn de opleidingskosten voor een inferieure opleiding die grotendeels in het buitenland plaatsvindt tot astronomische hoogte gestegen, aan de andere kant zijn de arbeidsvoorwaarden voor de meeste piloten afgenomen. Een schaar dus.

Daar bovenop komt het feit dat er gewoon bijna geen werk is in Europa voor nieuwe piloten, en al zeker geen goed betaald werk.

Kijkend naar de nabije toekomst: geen geplande groei in Nederland bij de Airlines behalve misschien bij Arke. Nieuwe piloten zullen het dus van pensioneringen moeten hebben. Ik denk zelf dat er ook nog wel wat harder gewerkt kan worden, zeker bij de KLM, en dat daardoor een deel van de eventuele jobs nog wegvalt. Er moet bezuinigt worden.

Om de situatie van Koning lucht af te doen met 'hij heeft geen NLS/KLS gedaan' en 'pech gehad', beetje naief.

Als je nu je opleiding gaat doen roep je een groot onheil over jezelf af. Tenzij je een soort plan hebt en de markt goed kent.

Het probleem is hoe kom je van A naar B? In het verleden was dat goed te zien maar op dit moment zie ik het gewoon niet.

Ik vrees zelf dat het voor Nederlanders ook onmogelijk zal worden om in andere Europese landen aan de bak te komen. Dit voornamelijk door de crisis die pas net is begonnen en Europa nog jarenlang in zijn greep zal houden.
 
Ik begin er meer en meer over na te denken om 2 jaar extra bij te studeren tot het master niveau en ondertussen al mijn PPL te halen!

Alleen kost een PPL je ongeveer 13.000 euro en krijg je daar geen korting voor als je bij een integrated opleiding begint.
 
Hmmm... Ik kan enigzinds wel begrijpen dat jouw negatieve ervaring nu (het ontslag) inwerkt op je gemoederen en gevoelens, maw dus op je kijk op de dingen. Ik wil daarmee niet zeggen dat je geen gelijk kunt hebben, alleen is het wel héél drastisch he. Precies of iedereen komt zo terecht... What about cijfers van Eurocontrol die groei voorspellen? Toch niet de minste he... Of zitten die ook mee in het complot? :-)
Hopelijk vind je gauw weer werk!
Mag ik vragen waar je je opleiding genoot?
M

Maarten456, misschien is mijn beeld enigszins beïnvloed door mijn negatieve ervaring. Daarom gebruikte ik in mijn verhaal ook andere airlines. Overigens heb ik alweer werk, dat is niet de issue here. Ik heb bij OBS/Euroflight/Tulip Air mijn opleiding gedaan. Erg relevant is dat niet meer, want ze zijn al een tijdje geleden over de kop gegaan. Overigens hebben ze altijd waargemaakt wat ze beloofden, maar ook niet meer dan dat.
 
Maarten456, misschien is mijn beeld enigszins beïnvloed door mijn negatieve ervaring. Daarom gebruikte ik in mijn verhaal ook andere airlines. Overigens heb ik alweer werk, dat is niet de issue here. Ik heb bij OBS/Euroflight/Tulip Air mijn opleiding gedaan. Erg relevant is dat niet meer, want ze zijn al een tijdje geleden over de kop gegaan. Overigens hebben ze altijd waargemaakt wat ze beloofden, maar ook niet meer dan dat.

Wauw, super dat je alweer kan vliegen!! :) Voor de duidelijkheid, ik bedoelde mijn reactie zeker niet negatief eh! Ik geraak soms gewoon niet wijs uit wat te geloven en wat niet... Het is logisch en begrijpelijk dat de negatieve verhalen de kop op steken, maar verzwaren die hun verhaal dan niet (geen persoonlijk feit!)?
Maar... Het is ook niet pluis dat mensen inderdaad nu beweren van "oh geen vuiltje aan de lucht", dat is dan weer het andere uiterste...
Dus.. het zal een middenweg tussen beide zijn zeker? :)
M
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan