Circuitbreaker
Member
@Swieberrr:
Dat zou zomaar kunnen. Laten we er dan even vanuit gaan dat Stella er in 2012 zo'n 80 heeft aangenomen. Nogmaals, als iemand betere info heeft, graag.
Dan kom ik op de volgende cijfers voor 2012:
KLS: waarschijnlijk 48 leerlingen
EPST: 40 leerlingen
NLS: 90 leerlingen
DFA: 4 klassen, aanname +/- 25 leerlingen geschat
Martinair: 3 klassen, aanname +/- 20 leerlingen geschat
Stella: 80 leerlingen (slechts een best guess)
AIS, ASL, EAA, diverse modulaire ATPL scholen: enkele tientallen?
Dat is een totaal van minimaal 300-350 leerlingen die in 2012 zijn gestart aan een Nederlandse vliegschool. Ik heb tot nu toe nog niet de indruk dat dit in 2013 veel gaat verminderen. Als er niets verandert in het sentiment of de cultuur ben ik bang dat dit stabiel op minimaal 300 blijft. De woorden van ABN-AMRO uit dit nieuwsbericht (september 2012) lijken v.w.b. de aantallen redelijk te kloppen:
Overigens zou ik graag willen weten waar ABN-AMRO de lichtpuntjes de komende jaren dan ziet, want ik kan ze nergens bekennen (zoals ik al eerder stelde in dit topic). Dat de luchtvaart misschien wat aantrekt wil nog niet meteen betekenen dat er weer fATPL'ers met 150 uur nodig zullen zijn. Er is nog steeds veel overcapaciteit heb ik het vermoeden.
De vraag die ik aan het begin van dit topic stelde lijkt me wel beantwoord, bedankt voor alle input iedereen (ook via pm).
Enige voordeel wat ik kan bedenken om nu te beginnen met een opleiding zou zijn dat je helemaal vers bent als je over 2 jaar klaar bent, in de hoop dat de eerste aannames dan weer beginnen voor vrijemarkters. Dan zou je wellicht een voordeel kunnen hebben op de ab-initio's die dan al minstens 5 jaar bijna niet gevlogen hebben en behoorlijk roestig zijn v.w.b. vliegskills en waarvan er dan velen zich in de schuldsanering bevinden. Vijf jaar (of meer) niet vliegen is denk ik behoorlijk funest voor een fATPL'er. Vliegskills zijn zo goed als niet bij te houden in die periode, doordat daar geen geld voor is. Dan kom je langzaam maar zeker op een omslagpunt om de luchtvaart voorgoed de rug toe te keren en dan maar via ander laag-opgeleid regulier werk de schuld terug te betalen.
Daarom begrijp ik ook totaal niet dat degenen die nu in opleiding zitten of deze afgerond hebben en nu werkloos zijn bijna niets van zich laten horen. Deze groep heeft er werkelijk alle (persoonlijk) belang bij dat de opleidingskraan in Nederland helemaal dichtgedraaid wordt, voor de komende 2 jaar. Alle vliegscholen z.s.m. sluiten, dat is de enige oplossing voor deze groep. Met de vliegscholen hoef je echt geen medelijden te hebben, die hebben hun schaapjes allang op het droge. Zo niet, dan hebben ze toch iets verkeerd gedaan.
Het is behoorlijk stil wat dat betreft. Laat wat van je horen en gedraag je niet als makke schapen! Ontmoedig iedereen in je omgeving om nog een opleiding te starten. Elke verse fATPL'er die nu opgeleid wordt zal er straks voor zorgen dat jij die ene zeldzame baan niet krijgt. Start een petitie en eis om regulering van deze opleidingsmarkt bij de politiek. Richt met die 1300 werklozen een belangengroep of stichting op, zodat je één geluid kunt laten horen. Probeer een onderzoek naar verboden prijsafspraken onder de vliegscholen van de grond te krijgen, want ook daar klopt volgens mij geen hout van. Wat dan ook, maar doe in ieder geval iets...
Ook de groep die al een vliegende baan hebben zouden er alles aan moeten doen om de opleidingen hun operaties de komende paar jaar te laten staken. Hoe groter het stuwmeer van vliegers wordt, hoe sneller de arbeidsvoorwaarden zullen inkrimpen. Groter stuwmeer aan ab-initio's= meer macht voor de maatschappijen om het personeel uit te knijpen.
En ook voor de groep die verkeersvlieger wil worden is het van het grootste belang dat er de komende paar jaar niemand opgeleid wordt in Nederland. Stel het een paar jaar uit, doe in de tussentijd wat nuttigs in de vorm van een degelijke studie, verdien wat extra geld en ga dan een vliegopleiding doen, met een dan hopelijk gezonder toekomstperspectief.
Dus waar blijft de tegengas voor de vliegscholen? Tot nu toe hebben ze nog geen wind van voren gehad....het zou nu echt eens tijd worden...het is in het belang van ons allemaal.
Dat zou zomaar kunnen. Laten we er dan even vanuit gaan dat Stella er in 2012 zo'n 80 heeft aangenomen. Nogmaals, als iemand betere info heeft, graag.
Dan kom ik op de volgende cijfers voor 2012:
KLS: waarschijnlijk 48 leerlingen
EPST: 40 leerlingen
NLS: 90 leerlingen
DFA: 4 klassen, aanname +/- 25 leerlingen geschat
Martinair: 3 klassen, aanname +/- 20 leerlingen geschat
Stella: 80 leerlingen (slechts een best guess)
AIS, ASL, EAA, diverse modulaire ATPL scholen: enkele tientallen?
Dat is een totaal van minimaal 300-350 leerlingen die in 2012 zijn gestart aan een Nederlandse vliegschool. Ik heb tot nu toe nog niet de indruk dat dit in 2013 veel gaat verminderen. Als er niets verandert in het sentiment of de cultuur ben ik bang dat dit stabiel op minimaal 300 blijft. De woorden van ABN-AMRO uit dit nieuwsbericht (september 2012) lijken v.w.b. de aantallen redelijk te kloppen:
ABN Amro, die veel vliegopleidingen financiert, zegt dat het aantal opleidingsplaatsen bij vliegscholen van maximaal 750 enkele jaren geleden al tot de helft is teruggelopen. "En die is nu nog verder afgenomen", zegt Karen de Vries van ABN Amro. "De luchtvaart beweegt namelijk altijd nogal heen en weer."
"Daar winden we in de gesprekken met studenten ook geen doekjes om", zegt De Vries. "De jonge piloten worden gewezen op de risico’s."
Volgens haar heeft de malaise in de Europese luchtvaart nog niet tot faillissementen onder piloten geleid die verbonden zijn aan ABN Amro. "De markt is niet makkelijk, maar we zien internationaal voorzichtig een aantrekkende vraag", aldus De Vries.
Overigens zou ik graag willen weten waar ABN-AMRO de lichtpuntjes de komende jaren dan ziet, want ik kan ze nergens bekennen (zoals ik al eerder stelde in dit topic). Dat de luchtvaart misschien wat aantrekt wil nog niet meteen betekenen dat er weer fATPL'ers met 150 uur nodig zullen zijn. Er is nog steeds veel overcapaciteit heb ik het vermoeden.
De vraag die ik aan het begin van dit topic stelde lijkt me wel beantwoord, bedankt voor alle input iedereen (ook via pm).
Enige voordeel wat ik kan bedenken om nu te beginnen met een opleiding zou zijn dat je helemaal vers bent als je over 2 jaar klaar bent, in de hoop dat de eerste aannames dan weer beginnen voor vrijemarkters. Dan zou je wellicht een voordeel kunnen hebben op de ab-initio's die dan al minstens 5 jaar bijna niet gevlogen hebben en behoorlijk roestig zijn v.w.b. vliegskills en waarvan er dan velen zich in de schuldsanering bevinden. Vijf jaar (of meer) niet vliegen is denk ik behoorlijk funest voor een fATPL'er. Vliegskills zijn zo goed als niet bij te houden in die periode, doordat daar geen geld voor is. Dan kom je langzaam maar zeker op een omslagpunt om de luchtvaart voorgoed de rug toe te keren en dan maar via ander laag-opgeleid regulier werk de schuld terug te betalen.
Daarom begrijp ik ook totaal niet dat degenen die nu in opleiding zitten of deze afgerond hebben en nu werkloos zijn bijna niets van zich laten horen. Deze groep heeft er werkelijk alle (persoonlijk) belang bij dat de opleidingskraan in Nederland helemaal dichtgedraaid wordt, voor de komende 2 jaar. Alle vliegscholen z.s.m. sluiten, dat is de enige oplossing voor deze groep. Met de vliegscholen hoef je echt geen medelijden te hebben, die hebben hun schaapjes allang op het droge. Zo niet, dan hebben ze toch iets verkeerd gedaan.
Het is behoorlijk stil wat dat betreft. Laat wat van je horen en gedraag je niet als makke schapen! Ontmoedig iedereen in je omgeving om nog een opleiding te starten. Elke verse fATPL'er die nu opgeleid wordt zal er straks voor zorgen dat jij die ene zeldzame baan niet krijgt. Start een petitie en eis om regulering van deze opleidingsmarkt bij de politiek. Richt met die 1300 werklozen een belangengroep of stichting op, zodat je één geluid kunt laten horen. Probeer een onderzoek naar verboden prijsafspraken onder de vliegscholen van de grond te krijgen, want ook daar klopt volgens mij geen hout van. Wat dan ook, maar doe in ieder geval iets...
Ook de groep die al een vliegende baan hebben zouden er alles aan moeten doen om de opleidingen hun operaties de komende paar jaar te laten staken. Hoe groter het stuwmeer van vliegers wordt, hoe sneller de arbeidsvoorwaarden zullen inkrimpen. Groter stuwmeer aan ab-initio's= meer macht voor de maatschappijen om het personeel uit te knijpen.
En ook voor de groep die verkeersvlieger wil worden is het van het grootste belang dat er de komende paar jaar niemand opgeleid wordt in Nederland. Stel het een paar jaar uit, doe in de tussentijd wat nuttigs in de vorm van een degelijke studie, verdien wat extra geld en ga dan een vliegopleiding doen, met een dan hopelijk gezonder toekomstperspectief.
Dus waar blijft de tegengas voor de vliegscholen? Tot nu toe hebben ze nog geen wind van voren gehad....het zou nu echt eens tijd worden...het is in het belang van ons allemaal.
Laatst bewerkt: