Nieuwe klassen NL'se vliegscholen blijven uit?

@Swieberrr:

Dat zou zomaar kunnen. Laten we er dan even vanuit gaan dat Stella er in 2012 zo'n 80 heeft aangenomen. Nogmaals, als iemand betere info heeft, graag.

Dan kom ik op de volgende cijfers voor 2012:

KLS: waarschijnlijk 48 leerlingen
EPST: 40 leerlingen
NLS: 90 leerlingen
DFA: 4 klassen, aanname +/- 25 leerlingen geschat
Martinair: 3 klassen, aanname +/- 20 leerlingen geschat
Stella: 80 leerlingen (slechts een best guess)
AIS, ASL, EAA, diverse modulaire ATPL scholen: enkele tientallen?

Dat is een totaal van minimaal 300-350 leerlingen die in 2012 zijn gestart aan een Nederlandse vliegschool. Ik heb tot nu toe nog niet de indruk dat dit in 2013 veel gaat verminderen. Als er niets verandert in het sentiment of de cultuur ben ik bang dat dit stabiel op minimaal 300 blijft. De woorden van ABN-AMRO uit dit nieuwsbericht (september 2012) lijken v.w.b. de aantallen redelijk te kloppen:

ABN Amro, die veel vliegopleidingen financiert, zegt dat het aantal opleidingsplaatsen bij vliegscholen van maximaal 750 enkele jaren geleden al tot de helft is teruggelopen. "En die is nu nog verder afgenomen", zegt Karen de Vries van ABN Amro. "De luchtvaart beweegt namelijk altijd nogal heen en weer."

"Daar winden we in de gesprekken met studenten ook geen doekjes om", zegt De Vries. "De jonge piloten worden gewezen op de risico’s."

Volgens haar heeft de malaise in de Europese luchtvaart nog niet tot faillissementen onder piloten geleid die verbonden zijn aan ABN Amro. "De markt is niet makkelijk, maar we zien internationaal voorzichtig een aantrekkende vraag", aldus De Vries.

Overigens zou ik graag willen weten waar ABN-AMRO de lichtpuntjes de komende jaren dan ziet, want ik kan ze nergens bekennen (zoals ik al eerder stelde in dit topic). Dat de luchtvaart misschien wat aantrekt wil nog niet meteen betekenen dat er weer fATPL'ers met 150 uur nodig zullen zijn. Er is nog steeds veel overcapaciteit heb ik het vermoeden.

De vraag die ik aan het begin van dit topic stelde lijkt me wel beantwoord, bedankt voor alle input iedereen (ook via pm).

Enige voordeel wat ik kan bedenken om nu te beginnen met een opleiding zou zijn dat je helemaal vers bent als je over 2 jaar klaar bent, in de hoop dat de eerste aannames dan weer beginnen voor vrijemarkters. Dan zou je wellicht een voordeel kunnen hebben op de ab-initio's die dan al minstens 5 jaar bijna niet gevlogen hebben en behoorlijk roestig zijn v.w.b. vliegskills en waarvan er dan velen zich in de schuldsanering bevinden. Vijf jaar (of meer) niet vliegen is denk ik behoorlijk funest voor een fATPL'er. Vliegskills zijn zo goed als niet bij te houden in die periode, doordat daar geen geld voor is. Dan kom je langzaam maar zeker op een omslagpunt om de luchtvaart voorgoed de rug toe te keren en dan maar via ander laag-opgeleid regulier werk de schuld terug te betalen.

Daarom begrijp ik ook totaal niet dat degenen die nu in opleiding zitten of deze afgerond hebben en nu werkloos zijn bijna niets van zich laten horen. Deze groep heeft er werkelijk alle (persoonlijk) belang bij dat de opleidingskraan in Nederland helemaal dichtgedraaid wordt, voor de komende 2 jaar. Alle vliegscholen z.s.m. sluiten, dat is de enige oplossing voor deze groep. Met de vliegscholen hoef je echt geen medelijden te hebben, die hebben hun schaapjes allang op het droge. Zo niet, dan hebben ze toch iets verkeerd gedaan.
Het is behoorlijk stil wat dat betreft. Laat wat van je horen en gedraag je niet als makke schapen! Ontmoedig iedereen in je omgeving om nog een opleiding te starten. Elke verse fATPL'er die nu opgeleid wordt zal er straks voor zorgen dat jij die ene zeldzame baan niet krijgt. Start een petitie en eis om regulering van deze opleidingsmarkt bij de politiek. Richt met die 1300 werklozen een belangengroep of stichting op, zodat je één geluid kunt laten horen. Probeer een onderzoek naar verboden prijsafspraken onder de vliegscholen van de grond te krijgen, want ook daar klopt volgens mij geen hout van. Wat dan ook, maar doe in ieder geval iets...

Ook de groep die al een vliegende baan hebben zouden er alles aan moeten doen om de opleidingen hun operaties de komende paar jaar te laten staken. Hoe groter het stuwmeer van vliegers wordt, hoe sneller de arbeidsvoorwaarden zullen inkrimpen. Groter stuwmeer aan ab-initio's= meer macht voor de maatschappijen om het personeel uit te knijpen.

En ook voor de groep die verkeersvlieger wil worden is het van het grootste belang dat er de komende paar jaar niemand opgeleid wordt in Nederland. Stel het een paar jaar uit, doe in de tussentijd wat nuttigs in de vorm van een degelijke studie, verdien wat extra geld en ga dan een vliegopleiding doen, met een dan hopelijk gezonder toekomstperspectief.

Dus waar blijft de tegengas voor de vliegscholen? Tot nu toe hebben ze nog geen wind van voren gehad....het zou nu echt eens tijd worden...het is in het belang van ons allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Dat er veel piloten nodig zijn in de toekomst klopt. Wat ze er vaak vergeten bij te zeggen is dat al die jobs in het oosten zijn en minimaal 1000-2000 uur on type ervaring vereisen... daar zit hem dan ook het probleem voor alle ab initio's.
 
Laatst bewerkt:
Pardon, maar ik vermeld er expliciet "in de toekomst" bij.. Ik refereer naar de enorme opkomende middenklasse in China die in de komende jaren de verhouding tussen "demand and offer" hier in het oosten sterk zal doen veranderen.

Dat de grotere en oudere maatschappijen het in het oosten moeilijk hebben lijkt voornamelijk te komen door de opkomst (en overname van marktaandeel) van de LCC's hier in het oosten. De markt groeit hier echter nog steeds (gemiddeld 6%) (meer info)

Hiermee probeer ik niet de praatjes van de vliegscholen te rechtvaardigen, want wat zij (zoals ik ook al had vermeld) je niet vertellen is dat je minstens 1000-2000 uur nodig hebt om uberhaubt uitgenodigd te worden..

Feel free to correct me where-ever I may be wrong
 
Laatst bewerkt:
"Daar winden we in de gesprekken met studenten ook geen doekjes om", zegt De Vries. "De jonge piloten worden gewezen op de risico’s."

Wat een grap, zijn ze dan lekker op tijd mee in 2012.

Ben het met Akrep eens qua aantallen bij Stella, de 500 per jaar zijn nooit gehaald.
Een getal van 200 voor de piekjaren van 2008 en 2009 is realistischer.

Daarom begrijp ik ook totaal niet dat degenen die nu in opleiding zitten of deze afgerond hebben en nu werkloos zijn bijna niets van zich laten horen. Deze groep heeft er werkelijk alle (persoonlijk) belang bij dat de opleidingskraan in Nederland helemaal dichtgedraaid wordt, voor de komende 2 jaar. Alle vliegscholen z.s.m. sluiten, dat is de enige oplossing voor deze groep. Met de vliegscholen hoef je echt geen medelijden te hebben, die hebben hun schaapjes allang op het droge. Zo niet, dan hebben ze toch iets verkeerd gedaan.
Het is behoorlijk stil wat dat betreft. Laat wat van je horen en gedraag je niet als makke schapen! Ontmoedig iedereen in je omgeving om nog een opleiding te starten. Elke verse fATPL'er die nu opgeleid wordt zal er straks voor zorgen dat jij die ene zeldzame baan niet krijgt. Start een petitie en eis om regulering van deze opleidingsmarkt bij de politiek. Richt met die 1300 werklozen een belangengroep of stichting op, zodat je één geluid kunt laten horen. Probeer een onderzoek naar verboden prijsafspraken onder de vliegscholen van de grond te krijgen, want ook daar klopt volgens mij geen hout van. Wat dan ook, maar doe in ieder geval iets...

Veel oudleerlingen hebben toch nog altijd een bepaalde relatie met hun vliegschool, al is het maar gratis simsessies.
Of de school probeert toch nog altijd banen te regelen voor hun oudleerlingen, hoe sporadisch dit ook heden ten dage mag zijn.
Dan ga je niet tegen de club die dit nog voor je mogelijk maakt aanschoppen (zolang het kleine vuur van hoop nog flakkert).
 
Die intimidatie van Stella heeft volgens mij een functie : dan zijn de leerlingen dat alvast gewend voor als ze straks bij Ryanair moeten gaan vliegen.

Nog even en ze brengen het in rekening als "mentale training" a raison van €8.000.
 
Hiermee probeer ik niet de praatjes van de vliegscholen te rechtvaardigen, want wat zij (zoals ik ook al had vermeld) je niet vertellen is dat je minstens 1000-2000 uur nodig hebt om uberhaubt uitgenodigd te worden..

Feel free to correct me where-ever I may be wrong

Het is een hele grote misvatting dat wanneer je een paar duizend uur jet hebt, je wel richting het verre oosten kan gaan en een baan in landen zoals China kan bemachtigen. Forget it. Ze hebben zelf genoeg mensen. Zelfs met een paar duizend uur ben je daar vrijwel kansloos (uitzonderingen zoals Korean en Srilankan daargelaten).

India zit ook helemaal dicht voor buitenlandse F/O's. Maatschappijen in India mogen van de overheid zelfs geen buitenlandse F/O's aannemen. De werkloosheid onder piloten met weinig ervaring is daar ook gigantisch. Indonesie heeft ook een begin gemaakt om de markt te beschermen voor het eigen volk evenals Turkije.

In het midden oosten beginnen maatschappijen als Emirates, Etihad en Qatar ook al locale mensen te trainen voor de rechterstoel. Gulfair is de expat vliegers inmiddels al naar huis aan het sturen.

Er is in Asia voornamelijk vraag naar ervaren captains, die op tijdelijke contracten worden aangenomen via agencies. Wanneer de groei daar afvlakt en de airline industrie in China volwassen wordt, worden deze captains op de eerste de beste vlucht naar huis gezet.
 
Idd heel veel mensen nodig in Azië!!!!

Neem bv CX. Dit jaar 2013, GEEN aannames....

Goed dat je ze hier noemt. Cathay is een van de meest winstgevende maatschappijen ter wereld en zelfs daar zit de deur pot dicht.

Crude oil is een commoditie. Overal ter wereld hebben ze er last van dat de prijs nu ver boven de 100 dollar per barrol ligt en zolang dat zo blijft zullen er geen nieuwe banen bij komen in de luchtvaart.
 
Klopt helemaal, alhoewel de markt in bijvoorbeeld Indonesie en Turkije (nog) wel toegankelijk is voor degenen met meer dan 1500 uur (maar voor hoe lang nog?). Wat betreft de ontwikkeling in het midden oosten en het verre oosten qua opleiden van eigen personeel zal je zeker wel gelijk hebben, wereldwijd echter zal daar wel de meeste groei vandaan moeten komen (ook wat betreft vacatures)(even buiten beschouwing latende of westerse piloten hier nog in de nabije toekomst voor in aanmerking zullen komen, vooral voor FO's zou die kans steeds kleiner moeten worden met de snelle groei van middel-ervaren-aziatische piloten)

zullen er geen nieuwe banen bij komen in de luchtvaart

Wat levert die 6% groei in het verre oosten dan op? De LCC's schieten hier als paddenstoelen uit de grond!
 
KLS klas 13-1 in inmiddels begonnen met 6 studenten

Klas 13-2 staat gepland met nog maar 2 studenten, er zijn er inmiddels 2 of 3 afgehaakt vanwege de slechte vooruitzichten

In totaal komen we dit jaar misschien uit op 10-20 man

De weinige zomercontracten die er zijn gaan vooralsnog bijna allemaal naar de 'eigen' terugkerende bufferlijsters (Transavia, TUI). Tevens maakt arkefly inmiddels geen gebruik meer van KLS Jobcenter.

Bezint eer ge begint!
 
Bedankt voor de info.

Alhoewel de KLS bij mij op behoorlijk wat sympathie kan rekenen (degelijke reputatie en de ab-initio's kwamen toch doorgaans erg goed terecht), ziet het er dan heel slecht uit. Zeker gezien de situatie die in dit nieuwsbericht (februari 2011) bijna twee jaar geleden wordt geschetst. Daar wordt door de directeur gesteld dat ze het lage aantal van 60 leerlingen nog max. 1,5 tot 2 jaar kunnen volhouden.

Het is nu twee jaar later en het aantal leerlingen in 2012 is niet boven de 48 gekomen. In 2013 wordt het zoals hierboven gesteld wordt mogelijk niet meer dan 20 leerlingen.

Gaat AirFrance-KLM het tekort aanvullen? Ben benieuwd wat de komende maanden gaan brengen....

Veel oudleerlingen hebben toch nog altijd een bepaalde relatie met hun vliegschool, al is het maar gratis simsessies.
Of de school probeert toch nog altijd banen te regelen voor hun oudleerlingen, hoe sporadisch dit ook heden ten dage mag zijn.
Dan ga je niet tegen de club die dit nog voor je mogelijk maakt aanschoppen (zolang het kleine vuur van hoop nog flakkert).

Daar heb je een punt. Je kunt dus eigenlijk stellen dat de groep werklozen van 1200-1300 man min of meer wordt gegijzeld door de vliegscholen. Het is de wereld op zijn kop.
 
Conclusie van het verhaal is dat er gewoon nog steeds naïeve, goedgelovige scholieren in hoog tempo worden opgeleid in Nederland, ook al is daar geen enkel toekomstperspectief voor.

De selecties zijn een wassen neus en lijken meer te selecteren op persoonlijke eigenschappen als naïviteit en goedgelovigheid. Je zou eigenlijk per direct afgekeurd moeten worden als je nu nog een opleiding wilt starten met geleend geld. Dat is net zoiets als beginnende belegger met 150k geleend geld gaan handelen in opties met flink wat leverage.
Als je het met eigen geld een opleiding wil ......t/m..... een degelijke studie, verdien wat extra geld en ga dan een vliegopleiding doen, met een dan hopelijk gezonder toekomstperspectief.

Dus waar blijft de tegengas voor de vliegscholen? Tot nu toe hebben ze nog geen wind van voren gehad....het zou nu echt eens tijd worden...het is in het belang van ons allemaal.

Goed verhaal lijkt mij. Ik wens het beste voor huidige studenten die opgeleid worden en hoop dat ze snel hun droom kunnen verwezelijken en hoop dat de markt absoluut aantrekt. Eventueel nog proberen bij de Luchtmacht?

Ik ben één van de studenten die uiteindelijk een wetenschappelijke opleiding gekozen heeft boven een commerciële luchtvaart opleiding 3 Jaar geleden, en een moeilijke keuze!! Ik had de selectie al gehaald.. Als je dan bij Schiphol bent denk je... ahh ik wil gewoon vliegen, maar het risico is voor mij op dit moment te groot.
 
KLS gaat weer meer studenten opleiden, al gaat dat dan nog niet om enorme getallen. De bufferlijst gaat hard op dit moment en de verwachtingen zijn goed. De klassen van na 10-1 komen ook weer in aanmerking voor een aanstelling bij de KLM.

Andere opleidingen: geen idee.
 
Terug
Bovenaan