Nieuwe klassen NL'se vliegscholen blijven uit?

Ligt het aan mij of starten er bijna tot geen nieuwe klassen van NL'se vliegscholen meer? Laatste topic over een nieuwe NLS klas (1201 o.i.d.) was begin 2012 en het laatste topic over een nieuwe KLS klas (12-1) was eind 2011. EPST, DFA, AIS allemaal van 2011 of ver daarvoor.

Tot een 1,5 jaar geleden werd elke klas hier nog wel aangekondigd, incl. vele reacties. Heeft de vele publiciteit omtrent het stuwmeer van 1300-1400 werkloze jonge fATPL'ers die bijna allen op weg zijn naar hun persoonlijk faillissement hier voor gezorgd? Of durven nieuwe ab-initio's zich hier niet meer te vertonen, bang om met de neus op de feiten te worden gedrukt?

Iemand die meer weet? Hoe vol zitten de klassen bijv. en starten er überhaupt nog wel klassen op de diverse integrated vliegscholen in NL?
 
Ik denk eerder dat Airwork niet meer de primaire manier is waarop nieuwe klasgenoten met elkaar in contact komen, die functie is overgenomen door Facebook etc. met de opkomst van social media..
 
Zag op facebook dat er vanuit EPST deze week nog een klas naar Oxford is vertrokken. een mannetje of 7/8. volgens mij een gewone volle klas.
 
Zag op facebook dat er vanuit EPST deze week nog een klas naar Oxford is vertrokken. een mannetje of 7/8. volgens mij een gewone volle klas.

Bedoel je hiermee dat 7/8 man als een volle klas wordt beschouwd? En hoeveel van deze klassen zijn er in 2012 begonnen bij EPST?

Tot nu toe heb ik geconstateerd (o.a. via site van CAVV en diverse logofilms) dat bij de KLS klas 12-1, 12-2 en 12-3 met elk 12 leerlingen van start zijn gegaan. Of 12-4 is gevuld of van start is gegaan weet ik niet. En of er nu een 13-1 klas begint weet ik ook niet. Dus als iemand hier meer over weet?

Edit:

Even de Facebook pagina van EPST bekeken en daar constateer ik de volgende klassen:

APP334, start januari 2012, 10 leerlingen
APP336, start maart 2012, 6 leerlingen
APP339, start juli 2012, 10 leerlingen
APP341, start augustus 2012, 5 leerlingen
APP346, start januari 2013, 9 leerlingen

Waarom er iedere keer volgnummers overgeslagen worden is mij een raadsel, wellicht om de schijn op te houden dat het allemaal nog goed gaat ofzo?

Van DFA website en Facebook pagina:

Klas ..., start januari 2012, onbekend aantal
Klas 1228, start september 2012, onbekend aantal
Klas 1229, start november 2012, onbekend aantal
Klas ..., start januari 2013, onbekend aantal

Martinair Flight Academy, op de website wordt vermeld dat er 3 klassen van 12 leerlingen per jaar starten, Facebook pagina vertelt een ander verhaal:


JAR-29, startdatum onbekend, 3 leerlingen
JAR-31, startdatum onbekend, onbekend aantal
JAR-32, startdatum onbekend, onbekend aantal
JAR-34, start september 2012, 7 leerlingen
JAR-35, start nov/dec 2012, onbekend aantal
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je hiermee dat 7/8 man als een volle klas wordt beschouwd? En hoeveel van deze klassen zijn er in 2012 begonnen bij EPST?

[...]
Edit:

Even de Facebook pagina van EPST bekeken en daar constateer ik de volgende klassen:

APP334, start januari 2012, 10 leerlingen
APP336, start maart 2012, 6 leerlingen
APP339, start juli 2012, 10 leerlingen
APP341, start augustus 2012, 5 leerlingen
APP346, start januari 2013, 9 leerlingen

Waarom er iedere keer volgnummers overgeslagen worden is mij een raadsel, wellicht om de schijn op te houden dat het allemaal nog goed gaat ofzo?

[...]

Ha ha...

nee er worden klassen naar OAA gestuurd, de klasnummers zijn daarom dus ook OAA klasnummers en niet EPST.
 
Ah, ok. Bedankt voor de opheldering.

Als iemand meer info heeft om bovenstaande overzicht aan te vullen, graag. Ik denk dat het in ieders belang is om een zo helder mogelijk beeld van de huidige (!) Nederlandse opleidingsmarkt te hebben...

Zeker nu de afgelopen weken langzaam maar zeker bekend is geworden dat de markt voor vrijemarkt fATPL'ers (incl. KLS vanaf 10-1 dus) zo goed als potdicht zit. Zie nieuws omtrent Indonesië en bijv. FlyBE. Die (P2F) routes zijn nu dicht, net als Turkije dat al eerder was. En RYR ontvangt voorlopig ook geen 737's meer en een nieuwe order laat nog wel even op zich wachten. Voordat die vliegtuigen geleverd worden zijn we zeker 3-4 jaar verder. Dan is het nog maar de vraag of die voor uitbreiding zal zorgen of juist vervanging.
Bij EasyJet is Stelios aardig tekeer aan het gaan tegen het management, om te voorkomen dat er nieuwe orders geplaatst worden. Vergroting van de winstmarge is zijn enige doel, terecht gezien zijn positie als aandeelhouder. En Easyjet is ook niet alles meer met die waardeloze flexcontracten.
KLM moet van Parijs afslanken en integreren in Air France, dus verwacht ook daar de komende jaren geen uitbreiding, eerder verdere inkrimping. Voor de invulling van de pensioneringen hebben ze daar de komende 5 jaar genoeg aan de bufferlijst (klassen t/m 2009). En als de pensioenleeftijd naar 60 gaat hebben ze voor de komende 10 jaar genoeg aan die bufferlijst. Belastingdienst/overheid gaat pensionleeftijd van 56 jaar niet veel langer toestaan ben ik bang.
Norwegian mag dan wel 250 kisten hebben besteld, maar het lijkt er meer op dat ze die verder gaan verkopen en dat dit slechts een slimme deal was, in de rol van aircraft broker/leasing. Ik zou niet weten hoe ze die kisten anders willen implementeren, willen ze het zakenmodel van RYR kopiëren ofzo?

Er lijkt verder weinig verandering in te komen de komende paar jaar als ik het zo bekijk, zou zomaar kunnen dat er de komende jaren niemand meer wordt aangenomen, nergens. Afgezien van wat peperdure zomercontracten waar je alleen maar dieper van in de schulden raakt en nog niets mee opschiet. En hooguit enkele plekken bij RYR.

Tel dan eens op hoeveel er in NL nog worden opgeleid momenteel. Ik kom op minstens 230 leerlingen in 2012, excl. Stella. Stella hou ik wel voor mogelijk dat ze er 150 per jaar aannemen, dus zeg dat er nu tegen de 400 opgeleid worden. Waarvoor gewoon geen enkel werk als vlieger bij een airline is. Met dit tempo zal de lijst werklozen stijgen naar 1700 in 2013 en 2100 in 2014.

En dan las ik gisteren op PPrune dat er in de UK 8500 thuis zitten. Dit zijn gewoon getallen waar je van achterover slaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat de nls voor de mei en juni klas van dit jaar gratis huisvesting geeft tijdens de praktijkopleiding in Amerika. Waarschijnlijk zijn ze dus echt heel wanhopig op zoek naar studenten.
 
@ Circuitbreaker: Daar wil ik aan toevoegen dat de ene na de andere regionale of charter maatschappij in Europa failliet gaat of enorm grote problemen heeft......

Bij mijn toko dreigt nu het derde faillissement in anderhalf jaar!
 
Ah, ok. Bedankt voor de opheldering.
[...]
Tel dan eens op hoeveel er in NL nog worden opgeleid momenteel. Ik kom op minstens 230 leerlingen in 2012, excl. Stella. Stella hou ik wel voor mogelijk dat ze er 150 per jaar aannemen, dus zeg dat er nu tegen de 400 opgeleid worden.

[...]

Hee Circuitbreaker,
Hoe kom jij op die getallen van Stella als ik vragen mag? Ik begreep namelijk dat ook Stella kampt namelijk met het lage aantal starters.
 
Nu moet ik even terugkomen op dat getal van 8500 werklozen in de UK, dat kan ik afgezien van een post op PPrune nergens gestaafd zien worden. Echter, het zullen er toch zeker een paar duizend zijn. Ik krijg echter wel steeds meer de indruk dat de hoeveelheid werkloze ab-initio's in Nederland relatief veel hoger is dan in buurlanden als Duitsland, UK en België, door simpelweg naar het ratio inwoners/werkloze ab-initio's te kijken.

Dit kan volgens mij eenvoudig verklaard worden door de enorme wildgroei aan vliegscholen in Nederland het afgelopen decennium (plus de capaciteitsverhogingen daarvan), de enorme marketingmachine daaraan verbonden (vele samenwerkingsverbanden met hogescholen, vertegenwoordigd op zo'n beetje elke studie-oriëntatiebeurs, gehaaide "autoverkooppraatjes", folders bij elke decaan van elke middelbare school, jaarlijkse speciale vliegschool uitgaven van P&V, Luchtvaartnieuws propaganda, etc.) en ABN-AMRO/Frieslandbank/ING die leningen hebben verstrekt in veel hogere mate dan in het buitenland. Bovendien in de meeste gevallen ruim twee keer zoveel dan de gemiddelde lening bij bijv. OAA of CTC . En allemaal zonder enige vorm van onderpand in de vorm van vastgoed, in tegenstelling tot bijv. OAA/CTC.

Verder heb ik nog gehoord dat CAE/NLS in 2012 elke 2 maanden een klas heeft gestart met ongeveer 15 leerlingen. Dus 6* +/- 15 = 90 leerlingen gestart in 2012. Tot nu toe dus de volgende cijfers voor 2012:

KLS: 36 tot 48 leerlingen
EPST: 40 leerlingen
NLS: 90 leerlingen
DFA: 4 klassen, aanname +/- 25 leerlingen
Martinair: 3 klassen, aanname +/- 20 leerlingen
Totaal excl. Stella: tussen de 210 en 230 leerlingen.

En excl. bijv. AIS, ASL, andere kleine (deels modulaire) vliegscholen. Dat kunnen er zomaar ook nog enkele tientallen zijn die in 2012 gestart zijn.

@Daviator:
CAE/NLS was al eerder wanhopig voor nieuwe leerlingen in 2011, zie:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=12090
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-N...luchtvaartpersoneel_korting_op_vliegopleiding

@Swieberrr:
Het aantal van Stella is een slechts een aanname, maar aangezien ze er een paar jaar geleden nog 500 per jaar opleidden hield ik ze wel voor mogelijk dat ze er nu 150 per jaar aannemen. Slechts een gok dus. Meer info v.w.b. precieze cijfers welkom.

@B77W:
Waar doel je precies op? Want de getallen die ik tot nu toe gevonden heb zijn toch echt klassen die echt gestart zijn, afgezien van Stella dus.
 
Laatst bewerkt:
Het aantal van Stella is een slechts een aanname, maar aangezien ze er een paar jaar geleden nog 500 per jaar opleidden hield ik ze wel voor mogelijk dat ze er nu 150 per jaar aannemen. Slechts een gok dus. Meer info v.w.b. precieze cijfers welkom.

@ circuitbreaker
Echt niet om je aan te vallen circuitbreaker, maar 500 lijkt mij echt een beetje overdreven, ook hier vraag mij af hoe je aan dit getal komt.
De overige getallen komen wel aardig in de buurt naar mijn weten, ook al ben ik hier echt geen expert in hoor.

Ja het is een beetje stom, maar ik heb het toen nog uit nieuwsgierigheid gevraagd aan Mr. Hilgeman, dat is alweer een jaar geleden en ik ben het helaas vergeten. Ik kan me echter wel herinneren dat het onder de 100 lag.
 
@Swieberr:

Het is algemeen bekend in de luchtvaart dat Stella deze doelstelling had, of het ze ook echt gelukt is weet ik niet. Maar ze hebben er een tijdje stabiel minimaal 250 per jaar opgeleid. Dat is verder ook wel te zien aan de enorme hoeveelheid Stella leerlingen die nu thuis zitten. Zie:

http://www.ezpress.eu/news/2196/Stella_aviation_academy_start_vliegschool_op_luchthaven_Maastricht

Groeien naar 500 leerlingen
Evert-Jan Hilgeman, directeur van Stella aviation academy is verheugd met de nieuwe school: "NV Industriebank LIOF vindt het belangrijk dat Maastricht Aachen Airport zich verder ontwikkelt. Zij wisten dat wij graag een derde vestiging wilden openen. De ligging van Maastricht Aachen Airport is wat dat betreft perfect omdat wij dan ook Duitse en Belgische piloten in spé kunnen aantrekken. Vliegtuigfabrikant Boeing ziet markt voor 28.600 nieuwe verkeersvliegtuigen tot 2026. De vraag naar piloten groeit dan evenredig mee. Onze ambitie is het om het aantal leerlingen (verspreid over de drie vestigingen) van 250 de komende jaren 'op te voeren' naar 500 per jaar. Afgestudeerden van de Stella aviation academy zijn verkeersvlieger bij luchtvaartmaatschappijen als Lufthansa, Condor, Transavia.com, VLM, Ryanair en Easyjet.

In 2009 werd er in dit topic door deskundigen al flink voor gewaarschuwd, waar ook de intimidatie vanuit Stella naar voren komt: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=10207&page=5
 
Klassen van 20 man in 2008 waren normaal bij Stella.
Vandaar ook de enorme vertragingen van de klassen van 2008. İk denk dat er in 2008 rond de 200 man zijn opgeleid bij Stella.
 
Ik praat enkel over Stella. Laag weet ik niet, maar er zijn mensen die zeggen dat ze willen stoppen, maar dan eerst een hartig gesprek met de directeur hebben.
Via-via info only
 
Terug
Bovenaan