Wat bedoel je hiermee precies ? Illeale pax / vracht ofzo ?
Werkuren, duty times.....gerommel met je begin en eind tijden.
Vluchten die zo lang zijn dat je eigenlijk alleen boven MTOW kan zijn vertrokken.
Of als je wel op gewicht ben vertrokken geen legale brandstof naar je alternate en ga zo maar door.
Vluchten met inop equipment wat formeel niet MEL'd kan worden.
Ook legaal is niet altijd verstandig.
Een landing met minima en sneeuw en ijs met minimum legaal fuel mag formeel misschien wel maar is niet verstandig na drie dagen max duty waarmee gedokterd is.
Op papier mag het wel misschien allemaal op het eerste gezicht kloppen maar met een beetje onderzoek val je door de mand.
Je vliegt de meeste tijd op onbekende bestemmingen. Ik heb op meer dan 200 vliegvelden gevlogen in twee jaar.
Na 3 weken legaal on the road is een foutje met een SID of STAR snel gemaakt.
Krijg je een deviations aan je broek van ATC dan ben je nog niet klaar.
Een General Manager die niet wil begrijpen dat je een vlucht vandaag niet non stop kan doen terwijl dat twee dagen geleden wel kon.
Weer is low ifr in plaats van vfr, tegenwind en drie pax in plaats van twee.
Een GM die niet wil begrijpen dat je wel non-stop van A naar B kan maar niet non stop terug.
Een eigenaar die zelf 5 type ratings heeft en 8000 uur en een volledige cowboy die zelf voortdurend de regels overtreedt en non stop over water vliegt met zijn eigen kinderen aan boord en geen reddingsvlot en geen FO.
Een bedrijfscultuur waar risico's nemen wordt beloond maar als er iets gebeurt is het altijd de schuld van de piloot.
Voorbeeld: je krijgt een trip met de vraag of je non stop kan.
Even rekenen, ja kan maar max 150lbs bagage voor de pax.
Sure dank je wel regelen we.
Passagiers verschijnen met 300lbs bagage en er is ze nooit iets verteld over limieten omdat ze dan een ander bedrijf met een ander kist hadden genomen.
Je vlieg een vliegtuig waar brandstof lozen een MX item is en er geen MX beschikbaar.
Als PIC zijn je opties:
1.Vlucht uitvoeren en 150lbs overweight vertrek
2. 150 lbs bagage laten staan en pax boos en klant kwijt
3. 30 minuten brandstof op de grond verstoken en legaal weg maar geen legale fuel naar alternate
4. 30 minuten brandstof verstoken op de grond en een fuel stop inlassen waardoor je gegarandeerd het bedrijf een klant kost?
5. Circuit breaker trekken en oeps vliegtuig stuk we kunnen niet?
Nu valt een CJ echt niet uit de lucht aks je 150lbs te zwaar bent maar het is niet een kwestie van onveilig maar een kwestie van ILLEGAAL.
Op je bestemming krijg je een ramp check van een FAA inspecteur.
Goedemorgen waar kom je vandaan met 2 pax en 6 koffers? Teterboro NY?
OK volgens min flight tracker hier is dat een vlucht van 3.5 uur.
Waar is je W&B en je duty sheet of trip sheet?
Een telefoontje en ze weten dat je de tanks heb laten vullen voor vertrek.
Dat is 3950lbs JetA correct?
Ja meneer...
OK waarom staat er op je W&B dat je maar met 3700lbs bent vertrokken?
Vervalsing van een officieel verplicht document is brevet intrekken riskeren.
Wat hierboven beschreven staat was normale operaties bij het bedrijf.
Dat bedoel ik met op het scherpst van de snede vliegen en altijd maar een telefoontje verwijdert van een violation.