Heb geen ATPL achtergrond, dus ik weet niet of dit de manier is die jullie krijgen, maar ik zou het als volgt doen:
n=L/W=1+(dCl/Cl), nu is het gewicht constant, dus mag je voor de vereenvoudiging zeggen dat W=1, dus zou je kunnen zeggen dat de L=n (wel grof om het zo te doen, maar het kan wel en maakt het een stuk makkelijker), nu is L=1/2pv^2*S*Cl, hierin is de snelheid, de dichtheid en het vleugel oppervlak constant, dus stellen we dat samen gelijk aan 1
, dus nu komen we op n=Cl, nu is het gewoon de formule n=1+(dCl/Cl) invullen, waarin dCl dus 0,09 per graad is en Cl 0,4 is, dan krijg je dus voor de nieuwe load factor: n=1+((5*0,09)/0,4)=1+(0,45/0,40)=1+1,125=2,125
Oja, de formules zijn te vinden in "Elements of Airplane Performance" van G.J.J. Ruijgrok uitgegeven door Delft University Press, weet niet of je die in een normale bieb kan vinden, in iedergeval staat ie in de Bieb van de TU, dus voor het geval je er meer over wil weten kan je hem daar vinden. Is de moeite waard om die door te worstelen.