Naslagwerken profielwerkstuk?

@PH-TIM,
Mag ik vragen hoe je zo'n windtunnel hebt gebouwd, had je er een handleiding of iets dergelijks voor?


@tim427
Áls ik jouw hoofdvraag gebruik laat ik het weten en ik moet zeggen je hebt zeer interessante vragen bedacht! :biertje:

Garoeten,

Leuk!

Wind-tunnel bouwen:

Neem een glazen bak (lang), kun je vast wel regelen, neem aan de ene kant een fan en aan de andere kant niet... Ze bij de ingang van de fan een rookmachientje en je kunt de stromlijn volgen ;)
 
Ik kreeg gistern een mailtje, dat ik eind deze maand al naar de windtunnel mag komen :)

Dat is behoorlijk snel! We moeten nog vliegontwerpen maken....

Maar we mogen ook laters ;)
 
Hey tim427,

Interessant onderwerp. Even een reactie op de eerste twee parameters:

  • Vlieghoogte. Wat je zegt klopt inderdaad: hoger vliegen verbetert het brandstofverbruik. Turbinemotoren kunnen theoretisch nog veel hoger vliegen dan waar ze nu vliegen. De reden dat eigenlijk niet één vliegtuig boven de 41.000 tot 43.000 voet pressure altitude komt heeft te maken met de verschildruk tussen binnen en buiten het vliegtuig. Dit levert nogal wat stress op in het materiaal van de romp elke keer dat een vliegtuig een vlucht maakt, wat uiteindelijk de levensduur verkort. Misschien ook iets om mee te nemen in je beschouwing.

  • Vliegsnelheid. Snel vliegen kost meer peut. Klopt. Maar het rare van een vliegtuig is dat heel langzaam vliegen ook veel peut kost, omdat dan de geïnduceerde weerstand groot is. Er is dus voor elk vliegtuig een snelheid waar het brandstofverbruik het laagst is. Zoek maar eens op.

Veel succes met je werkstuk.

Groet, PH
 
He Leonias,

ik had een vergelijkbaar onderwerp als profielwerkstuk: De heffingskracht van een helikopter (vergelijkbaar met de lift van een vleugel). Wij hebben verschillende wieken(vleugels) gemaakt en die met een electromotortje laten ronddraaien op een weegschaal, en zo keken we naar het verschil in heffingskracht tussen de wieken bij verschillende lengtes, breedtes en standen.

Als je iets van een naslagwerk zoekt moet je zoeken naar boeken over de 'Wet van Bernoulli' en 'De derde wet van Newton', want deze twee verschijnselen zorgen ervoor dat een vliegtuig vliegt.

Groetjes,

Compadre...
 
Hey tim427,

Interessant onderwerp. Even een reactie op de eerste twee parameters:

  • Vlieghoogte. Wat je zegt klopt inderdaad: hoger vliegen verbetert het brandstofverbruik. Turbinemotoren kunnen theoretisch nog veel hoger vliegen dan waar ze nu vliegen. De reden dat eigenlijk niet één vliegtuig boven de 41.000 tot 43.000 voet pressure altitude komt heeft te maken met de verschildruk tussen binnen en buiten het vliegtuig. Dit levert nogal wat stress op in het materiaal van de romp elke keer dat een vliegtuig een vlucht maakt, wat uiteindelijk de levensduur verkort. Misschien ook iets om mee te nemen in je beschouwing.

  • Vliegsnelheid. Snel vliegen kost meer peut. Klopt. Maar het rare van een vliegtuig is dat heel langzaam vliegen ook veel peut kost, omdat dan de geïnduceerde weerstand groot is. Er is dus voor elk vliegtuig een snelheid waar het brandstofverbruik het laagst is. Zoek maar eens op.

Veel succes met je werkstuk.

Groet, PH


ÉÉN WOORD: TOP! Echt super bedankt voor deze tips/invalshoek :kerst:



Voor de mensen die zich afvragen hoe ik die vleugels ga maken:
1. Van triplex een model maken van de doorsnede van een vleugel
2. Deze bevestigen aan het einde van een strook piepschuim (5cm hoog, 100cm breedt en 40cm lang (dit zijn waarschijnlijk de maten))
3. Door met een gloeidraad precies over deze mallen heen te gaan zullen we een realistisch model krijgen.
4. Deze "eind plaatjes" laten we er op zitten voor de stevigheid. (Dit willen we doen d.m.v. twee lange stalen pennen. Ook hierdoor zal het piepschuim stevigheid krijgen en een bevestiging plaats wordt gecreëerd.)


Snappen jullie dit ::1855: ?

Er zijn ook betere soorten piepschuim... Niet alleen maar die witte balletjes:
 
Als je te veel tijd over hebt kan je:

- Bij verschillende profielen, de lift tegen de invalshoek vergelijken (c,l / alpha)
- Het verschil (aspect ratio) tussen een dikke korte vleugel en een lange dunne vleugel uitzoeken (jachtvliegtuig vs. zweefvliegtuig)
- het verschil tussen een elliptische of vierkante vleugel (of middenweg)
- zoals Papa Hotel zei: in welk snelheids gebied het 'region of reverse command' plaats vindt.

Deze dingen kan je zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Alleen een windtunnel(tje) onderzoek of diep in de formules duiken om het exact te verklaren.
 
Als je te veel tijd over hebt kan je:

- Bij verschillende profielen, de lift tegen de invalshoek vergelijken (c,l / alpha)
- Het verschil (aspect ratio) tussen een dikke korte vleugel en een lange dunne vleugel uitzoeken (jachtvliegtuig vs. zweefvliegtuig)
- het verschil tussen een elliptische of vierkante vleugel (of middenweg)
- zoals Papa Hotel zei: in welk snelheids gebied het 'region of reverse command' plaats vindt.

Deze dingen kan je zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Alleen een windtunnel(tje) onderzoek of diep in de formules duiken om het exact te verklaren.

Nou moet ik heel eerlijk zijn dat we ons plan hebben aangepast:

Het gaat niet om "hoe een vliegtuig vliegt met behulp van een vleugel", maar meer om de weerstand. Omdat onze hoofdvraag over brandstofverbuik gaat :angel:

Nou weet ik dat het de laatste tijd zeer actueel is over die vortex-werveling bij de vleugels en dat dit effect 5% van je lift vermogen belemerd, als het al niet meer is :kerst:

nu wil ik dus 1 standaard, met de meest gebruikte afmetingen, een vleugel maken. En hier steeds anders opzet stukjes doen. Zogenaamde winglets :yeehaa:

Dat is wat wij willen onderzoeken :biertje:
 
Mijn vleugel is af. Het is super gelukt!

Mooi en stevig!

Er zit her en der vel een bobbeltje in... Maar dit willen we oplossen door de gehele vleugel te plastificeren....

Met die grote plastic-stickers die ze ook bij de Bibliotheek gebruiken voor het kaften :blabla:
 
Wat je ook zou kunnen doen is zelf een modelzweefvliegtuig bouwen, dat hebben een vriend en ik samen gedaan tijdens ons PWS, het is dé manier om bezig te zijn met vliegen. Ook hebben we toen een windtunneltje gebouwd voor vliegtestjes. Als je nog vragen hebt kun je pm'men
 
Collega-profielwerkstukmakers,

Ik ga voor het profielwerkstuk naar de Boeing fabriek in Seattle. Degene met wie ik samenwerk heeft een vader die voor KLM werkt en iets heeft dus iets weten te regelen.

We zijn van plan om met een Boeing-ingenieur te spreken, maar daarvoor hebben we hele goede vragen nodig. De antwoorden van deze vragen moeten logischerwijs niet 123 op internet te vinden zijn. Het gaat dus om echt orginele vragen. Eén vraag die we bijvoorbeeld al bedacht hebben is: waarom kun je de wrijving niet gebruiken om energie uit te halen''? Wellicht dat hier mensen zijn die ook nog een leuke vraag kunnen verzinnen?

Ons onderwerp is "Op welke manier kun je de aerodynamica van een verkeersvliegtuig aanpassen om zoveel mogelijk kerosine te besparen"? (Inderdaad gedeeltelijk afgekeken uit deze thread:D)
 
Collega-profielwerkstukmakers,

Ik ga voor het profielwerkstuk naar de Boeing fabriek in Seattle. Degene met wie ik samenwerk heeft een vader die voor KLM werkt en iets heeft dus iets weten te regelen.

We zijn van plan om met een Boeing-ingenieur te spreken, maar daarvoor hebben we hele goede vragen nodig. De antwoorden van deze vragen moeten logischerwijs niet 123 op internet te vinden zijn. Het gaat dus om echt orginele vragen. Eén vraag die we bijvoorbeeld al bedacht hebben is: waarom kun je de wrijving niet gebruiken om energie uit te halen''? Wellicht dat hier mensen zijn die ook nog een leuke vraag kunnen verzinnen?
Uh, ja... Waarom vliegt zo'n vliegmachine niet op kernenergie?

Waarom wordt vaak de landing WEL automatisch gedaan en de start NIET? Lijkt mij iets makkelijker qua techniek.

Waarom 4 motoren? ipv. 1 sterke bijv...

Op welk besturings syteem draaein ze :blabla::stapelge:?

Waarom vliegt Boeing nog grotendeels mechanisch? In tegenstelling met Airbus fly-by-wire... Ik meen dat dit het geval was met veel Boeing's t.o.v. Airbus'

Wat is het verband met vlieghoogte en brandstofverbruik? En hoe zit dat met vliegsnelheid?

Heeft U zelf een vliegtuig :) ?

Haha, ik ben wel benieuwd wat de antwoorden zijn :)

Ons onderwerp is "Op welke manier kun je de aerodynamica van een verkeersvliegtuig aanpassen om zoveel mogelijk kerosine te besparen"? (Inderdaad gedeeltelijk afgekeken uit deze thread:D)
Deze is copyrighted :kiss: ;)

Gr, Tim (tim427)
 
hoe kun je een zo realische vleugel maken dan.
Wij willen ons profielwerkstuk over lift doen en deze thread verschaft zeker veel informatie.
Maar ik snap nog niet helemaal hoe je die vleugel zo goedkoop mogelijk echtlijkend kan maken. Wie heeft goede raad?
 
Wat ik van vroeger weet dat je van dat soort schuim had (lichtbruin) wat veel fijner en steviger is als piepschuim. Dit kun je dan zelf in elke maat snijden, schuren, etc. Dit is wel wat voor jullie en het is volgens mij nog goedkoop ook. Hoe het heet weet ik niet.

Zoek ook eens naar de ' FoilSim ' . Dir programmatje simuleert de effecten van verschillende vleugel profielen. Misschien kan je dan de zelfgemaakte vleugels hieraan vergelijken en concluderen of ze het zelfde zijn of niet, en waarom dan wel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan