Naar Engeland

Overhead join kun je doen als je van de 'live side' nadert, en het veld wilt bekijken. Dan moet je over het actirve circuit heen. Je krijgt dan gelijk een goed overzicht van het veld en de windrichting.

Vervolgens kun je aan de 'dead side' dalen om het circuit op upwind of cross-wind te joinen.

Als je van de dead-side nadert kun je direct crosswind joinen en zo een blik op het veld werpen.
 
Er is al heel veel verstandigs gezegd over wat je mee moet nemen en doen nadat je geditched bent ...
Misschien een open deur, maar wel een belangrijke ... probeer het te voorkomen en zorg dat je weggaat met een tiptop kist en doe een zeer grondige walkaround! En voordat je oversteekt ... doe een zeer grondige cruise check!

Dan moet er nog iets van mijn hart ... als we (ikzelf incluis) naar de UK willen dan lijkt ditching, het voorkomen en overleven daarvan veel meer aandacht te krijgen dan wanneer we in NL boven water gaan vliegen. Bijv. Markermeer oversteken van tv toren Lelystad naar Volendam is 13NM en welliswaar 7NM korter dan oversteek bij Calais naar Dover, maar je mag er niet hoger dan 1500ft. Oversteek van EHTX punt Bravo naar Harlingen is evenlang als de oversteek van het Kanaal.
Voor dit soort crossings nemen 'we' over het algemeen geen zwemvesten mee ...

En de oversteek naar Helgoland is 4 NM langer dan de oversteek van het Kanaal. En als ik afga op YouTube filmpjes (ik wil er deze zomer heen en heb eens wat rondgekeken), dan zie ik voor deze overtocht ook maar weinig zwemvesten bij de mensen aan boord ...

Voor mijn trip naar Helgoland gaan er zeker zwemvesten om, maar of ik voor een rondvluchtje Lelystad, Volendam, Marken en terug dat voortaan ga doen ... tja dat wordt wel een gedoe iedere keer ...
 
Laatst bewerkt:
Puur uit interesse, hoeveel mensen hier vliegen vanaf Scheveningen koersje 270 in plaats van om via het kanaal? Water is natuurlijk hardstikke eng, maar je motor weet niet waar hij boven hangt, toch? Zeker met de Olympische Spelen zal het luchtruim rond Londen er niet fijner op worden. Als je dan toch noordelijker wilt zijn, waarom dan niet direct?
 
Ik alleen met 2 motoren, maar heb 2 goede Britse vrienden die 090degrees vanaf Harwich gewoon met een PA28 aanhouden!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
je motor weet niet waar hij boven hangt
en dat is nu precies mijn bezorgdheid: boven water moet mijn plan B even stevig zijn als boven land. Zeg maar : even waterdicht.

Nu is mijn plan B erg simpel boven land: zet neer in het perceel dat je toch al met een half oog gezien had, bel de vriendjes die je dan komen ophalen met 4x4 en platte aanhanger, offreer een pintje aan allen die hielpen en/of hinder ondervonden, herstel eventuele schade.

Plan B boven water lijkt nogal wat lastiger. Daarom ga ik voorlopig niet verder van de wal dan ik kan uitzweven. Piloten met >1000 uren kunnen een SEP laten drijven, blijkbaar, tot zolang blijf ik maar voorzichtig.
 
Niet iedereen denkt er zo over ;)

In 'n close formation, ben ik als wingman ooit in 'n Chippy (DHC-1) overgestoken.

De leader (4 bander grote mij.) vloog boven land max. 500' en boven zee max. 100'.

En dan hebben we nog de ter ziele gegane :traantjes Stella Artois Air Race.:biertje:
Air racen tussen Biggin Hill (EGKB), via Dover en Calais TWR (checkpoint) naar Gent Sint-Denijs-Westrem (EBGT closed).

Yeah, 500' boven land was toen FL500 en boven zee (100') FL100 ;)
 
Piloten met >1000 uren kunnen een SEP laten drijven, blijkbaar, tot zolang blijf ik maar voorzichtig.

Mijn zorg (zeker) bij laagdekkers met fixed gear, maar misschien geheel onterecht, is dat je bij een ditch omslaat en ondersteboven afzinkt. Een automatisch zwemvestje zal daarbij niet helpen om de weg naar buiten te vinden om over coldshock nog maar niet te spreken.
 
Het onderwerp werd al meermaals besproken in de sectie "private flying" van pprune. Keer op keer lees je dan dat om te overleven boven water blijven niet het punt is, wel onderkoeling.

Je moet een pak hebben zoals duikers dragen (een wet-suit noemen ze dat? Maar er bestaan ook dry-suits?) En dat moet je aandoen voor de start (want in de "cockpit" van een SEP heb je niet voldoende plaats) en dat schijnt dan weer behoorlijk oncomfortabel zijn.

De echt goede oplossing is een vlot, dat is trouwens verplicht als je over "echte" zee gaat vliegen, maar daarmee moet je dan weer leren omgaan. En ik zie mezelf nog niet zo'n vlot uit de deurtjes van mijn ulm-etje proppen, al niet in alle rust en nog veel minder in een paniekmoment.

Natuurlijk kan men zeggen "ach dat valt wel mee" of "je neemt al zoveel risico's met vliegen" of "voor dat kwartiertje boven het kanaal kun je toch niet zo'n ingrijpende maatregelen gaan treffen". Dat is eenieders vrije keuze, waarvoor alle respect, maar ik doe er niet aan mee.
 
Nou bedankt voor alle goede tips! Gisteren ben ik samen met een vliegmaat gevlogen van EHRD naar Biggin Hill met een Robin Diesel.

Biggin Hill was een mooi veld, vlak bij Londen. Vanaf Biggin Hill waren we met de trein in 30 minuten (eerst taxi naar Bromley) op Victoria Station.

Bedankt nog voor alle adviezen over zwemvesten, ditchen, droogpakken enz enz, gelukkig hebben we dit niet nodig gehad! Het dieseltje bleef gewoon draaien:-).

Qua route hebben we ervoor gekozen om via Oostende te vliegen. Vanaf EHRD rechtstreeks naar Oostende en vanaf Oostende recht over naar Swinggate (Dover). Helaas hadden we heen een wolkendek op 1500 ft, we zijn daar maar onder gaan vliegen. Terug was het CAVOK en konden we oversteken op FL055. Je bent met deze route 30 minuten boven water. Er is zoveel scheepvaart over het kanaal dat je bij ditchen denk ik je best moet doen om geen schip te raken:-). Wel veilig gevoel, want dan kunnen ze je ook uit het water vissen:-).

Vanaf Dover kun je in een rechte streep naar Biggin Hill, je wordt echt perfect geholpen door Farnborough radar en Manston Radar. Ook Oostende approach is zeer behulpzaam bij de oversteek.

Vliegtijd was heen 1 uur en 45 minuten (zuivere vliegtijd) en terug 1 uur en 50 minuten. Voor de oversteek hadden we een automatisch zwemvest om, die zat ook nog comfortabel.

O ja, landen op Biggin Hill is 29.90 (pond) en 11.40 voor 6 uur parkeren. Bij het landen moet je wel goed uitkijken voor de CTR van Londen Gatwick, die ligt er tegenaan. Biggin Approach gaf ons goede routebegeleiding om uit Gatwick te blijven en op final te komen.

Al met al een prachtige ervaring en zeker voor herhaling vatbaar.
 
Super.. klinkt als dat het een leuk en leerzaam tochtje was!

.... doen doen doen .... het is de enige manier om te leren.
 
Laatst bewerkt:
Wel veilig gevoel, want dan kunnen ze je ook uit het water vissen:-).
:duh:

Bij 'n watertemperatuur van 10°C moet je wel een klein en wendbaar schip uitzoeken ;)

Binnenlopers (Zeebrugge / Westerschelde) varen zo'n 12kn (reducing) en doorgangers (shipping lane) 20kn plus.

Voordat ze jou uit het water kunnen vissen, ben je al overleden.

Opmerking: velen hebben schrik dat die ene motor het begeeft. Maar ook mensen, lopen het risico om het plotsklaps te begeven (brain stroke, heart failure etc.).
 
Laatst bewerkt:
Als we toch gaan aanbevelen;

Engeland: Devonshire;
Ga dan naar Eglescott, EGHU http://www.eaglescott-airfield.com/ de owner is een gewaardeerd collega van mij. Erg vriendelijk en in een mega mooi gebied.

Dunkeswell Airfield, EGTU mag ook aanbevolen worden. Ook in mooi gebied dicht bij Exeter. En voor cider hoef je hier niet ver!




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@TheSkyIsNoLimit,

Eglescott Airfield kende ik nog niet en verdient 'n bezoek ;)

BTW als je nog meer van dit soort velden weet, laat maar komen.

Off topic

@XanderFly,

EDXH ;)

En nu niet zitten zagen dat de baan (400 mtr) aan de korte kant is.
400 meter (ground roll) is zelfs voor 'n Bonanza 36 @ gross voldoende :biertje:
 
Terug
Bovenaan