Naar Engeland

AHK

New member
Na 100 uur PIC wordt het eens tijd om de oversteek te maken naar Engeland vanaf EHRD (dagje heen en weer). Wie weet een leuk veldje niet te ver Engeland in en wie heeft ervaring met de oversteek?

Vragen die ik heb:
- Oversteken bij Calais? of is Duinkerken ook goed te doen?
- Ik hoor verhalen over inklaren van de kist?? hoe werkt dat?
- Overige tips zijn uiteraard welkom.
 
Dunkerken en Calais liggen bijna tegen elkaar aan.
Als je je kist vertrouwd 270graden totdat je land ziet en dan naar Cambridge (duxford) or norwich (erg saai)
Of via Duinkerken (of Oostende) naar Manston.

Check voor customs even de aip:
http://www.nats-uk.ead-it.com/public/index.php.html

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Wat wil je allemaal weten? N90VK (nazgul) en ik gaan regelmatig die kant op. Zorg voor zwemvesten, je kunt bij duinkerken oversteken, maar ook eerder natuurlijk. Om te beginnen lijkt me Lydd of Headcorn handig.
 
Over inklaren? Gewoon paspoort meenemen (in elk geval op Headcorn). Op het veld een formulier invullen.
 
Ben ook een paar keer overgestoken, begonnen vanaf EHRD. Via de kust langs Oostende, dan oversteken bij Koksijde in de buurt of iets verder door. Headcorn is een leuk veldje, Lydd is wat saai maar wel goedkoop tanken.
 
Ben ook een paar keer overgestoken, begonnen vanaf EHRD. Via de kust langs Oostende, dan oversteken bij Koksijde in de buurt of iets verder door. Headcorn is een leuk veldje, Lydd is wat saai maar wel goedkoop tanken.

Lydd is misschien saai, tenzij je van golf houdt! Je loopt in een minuut of 10 naar de course.... :)
 
Zorg voor zwemvesten, je kunt bij duinkerken oversteken, maar ook eerder natuurlijk.

In neem aan dat automatische reddingsvesten niet zijn toegestaan? Is het tevens niet verplicht om een "boot" mee te nemen? Een personal ELT lijkt mij ook niet overbodig wanneer je single engine een zeetje overvliegt.
 
Als je over de grens gaat heb je sowieso een ELT aan boord (verplicht). Boot is niet verplicht, dan moet afstand over water aanzienlijk groter zijn (heb even afstand niet uit m'n hoofd). In een laagdekker als een Robin lijkt me aut reddingsvest nog niet een zo erg trouwens.
 
voor oversteek naar uk is reddingsvlot niet verplicht.. zwemvesten wel en opblaasbaar mag gewoon hoor.. kijk maar eens op transair.co.uk

elt is voor alle vluchten over de grens verplicht.. een persoonlijk elt niet..

verder raad ik je vooral aan gewoon te doen.. ! veel mensen zien er tegen op buiten het bekende te gaan maar het is juist leuk en super leerzaam. desnoods ga je samen met iemand die t vaker heeft gedaan.

vlieg naar kokzijde (koksy) .. zuid belgie .. letop dat je na zeeland direct naar oostende gaat.. is een apart gebied.. die zullen je langs de kust sturen .. bij koksy oversteken ... zit je niet te lang boven water..

in engeland vraag je basic service.. (daar kan je kiezen .. maar je kan niet alles krijgen .. is afhankelijk van de drukte)

letop dat in uk er relatief veel verkeer is en op verschillende hoogtes (dus ook richting 5000-6000 voet) .. ben ook wel eens een parachutist tegen gekomen.

het is niet moeilijk maar t is wennen en vooral durven doen en ook goed om je heen kijKen...

njoy!!
 
opblaasbaar mag gewoon hoor.. kijk maar eens op transair.co.uk
Een buoyancy van 150N is voor 'n zwaarlijvig persoon (of 'n lichtgewicht met winterkleding) niets meer dan 'n 'indoor' watertrappelhulpvestje.

De beste keus is nog altijd 'n immersion suit ;)
Als je dit niet ziet zitten, is 'n droogpak (met voet en handschoenen) i.c.m. 'n 275N zwemvest het 'enige' alternatief.

BTW het zuidelijkdeel van de Noordzee telt veel zandbanken.
Bij kalm weer en laagwater doodtij, nemen je 'non splash' overlevingskansen aanzienlijk toe.

Vanaf 4Bft (11 – 15 kts), springtij en/of wind tegen tij, nemen je 'splashdown' overlevingskansen, bij elke beaufort toename af.

De relatieve ondiepe Noordzee, is het gevaarlijkst nabij de overgangen van diep naar ondiep water (zandbanken). Het getij en wind (onder en bovenstroming) zorgen voor brekers, waar niemand wil ditchen.

Het Noordzee getij komt van de Atlantische Oceaan. Het getij wordt geregeld door 'n aantal getijdeklokken (amphidromes). Deze getijdeklokken draaien (van bovenaf gezien) als gevolg van het corioliseffect (wet van Newton), tegen de wijzers van de klok in (counterclock wise). In Dover en Calais, is er met springtij één waterhoogte verschil van ruim 7 (zeven) meter!

Zowel de weersomstandigheden alsmede het tijdstip (hoogwater, laagwater, doodtij en springtij), spelen naast je survival 'drijvende grijptas' uitrusting één zeer belangrijke rol in je overlevingskansen (lees: redding).

Drijvende grijptas: PLB en/of watersealed handheld VHF, flesje drinkwater, powerbars e.d.

Vlieg je met kleine kinderen welke 'n niet katoenen luier dragen?, bedenk dat deze zich volzuigen!

Last but not least, vooraleer je aan watercrossings begint, het is verstandig om de ditching theorie/procedures 'nog eens' door te nemen.

Have fun ;)
 
Hoewel GBOF wel gelijk heeft is dit wel heel zwaar aangezet..

150N is voor een normaal persoon met normale kleren in een vliegtuig echt prima. Als ik op zee zeil met mijn 115-120kg met laarzen en volle zeilkleding aan zal ik inderdaad 275 aantrekken.

Als je bij kokzijde oversteekt is het een hele korte oversteek.. die kan je afhankelijk van je hoogte en toestel al bijna helemaal in glide uitvliegen als daar bang van bent.

Iedere dag steken er heel veel vliegtuigen over. Er is ook heel veel scheepvaart daar.

In engeland goed uitkijken voor ander verkeer. Het kan daar goed druk zijn. Meestal waarschuwt men wel (als je basicservice hebt) ... soms zeggen ze ze dat ze dat niet aankunnen ... dan extra goed kijken.

Bedenk ook dat als je naar een veld zonder douane gaat .. je een formulier moet insturen. Dat kan tot een paar uur van te voren.

Als je je echt niet zeker voelt .. neem een instructeur mee of haak aan bij een club of groepsvlucht... Het is vooral durven en doen .. en heus iedereen maakt daar fouten .. ook instructeurs.


Overigens in aanvulling op wat GBOF zei:

Het grappige is dat de noordzee inderdaad gevuld wordt door de atlantische ocean maar wel vanuit het noorden! De doorgang bij Calais is veel te smal ..
 
Mij werd geleerd ALTIJD een "plan B" achter de hand te hebben. In het uitzonderlijke geval van motorpanne boven water zijn er maar twee alternatieven: ofwel glijd je tot aan land, ofwel ga je het water in. Terecht wordt er gezegd dat de motor niet weet dat hij boven water vliegt: de kans op motorpech is niet groter boven zee, maar ook niet kleiner.

Om VANAF IEDERE PLEK tot aan land te kunnen glijden moet je behoorlijk hoog zitten, voor mijn eigen ULM-toestelletje heb ik eens gerekend dat 6000 voet niet volstond en zo hoog mag ik niet. Als je het toch doet, beperk dan zeker het risico door zo kort mogelijk boven water te vliegen, m.a.w. de kust volgen tot voorbij Duinkerke (sic!) Let daarbij op voor LFP26, het verboden gebied bij de kerncentrale van Gravelines - dat nemen ze heel ernstig, die Fransozen. Maar wellicht kun je eroverheen.

Zelfs als je min of meer tot aan de kust gezweefd geraakt is het maken van krassen in de krijtrotsen ook niet echt een oplossing, al kun je er wel mee in de media komen.

En in het water is boven blijven niet je eerste probleem, daarvoor volstaat het inderdaad een zwemvest te dragen. Je nabestaanden zullen er echter weinig aan hebben als je uit de pekel werd opgevist, dood door onderkoeling. De echte gevaren zijn enerzijds onderkoeling, en anderzijds het tijdig verlaten van het zinkende vliegtuig.

Dit thema werd meer dan eens uitputtend besproken in het "private flying" forum van pprune; het is daar dat ik de overtuiging heb opgedaan voorlopig maar aan deze kant van het water te blijven.
 
Laatst bewerkt:
Aan de ene kant begrijp ik je stelling .. aan de andere kant kan je dan ook afvragen wat je uberhaupt in de lucht doet..

Een noodlanding in een ruwveld met een vast landingsgestel wordt je ook niet altijd knapper van. Retractable schijnt dan echt beter te zijn. Ik kan niet zeggen dat ik het ooit geprobeerd heb.

Ik heb wel diverse keren de noordzee overgestoken .. hoog en laag.. Ik ben ook naar Guernsey gevlogen.

De alpen en de pyreneëen crossen vergt wat mij betreft meer voorbereiding. ...

Bereid je gewoon goed voor en cross op een handige plek en niet te laag. Plan B is altijd handig ... maar ik ga echt niet in survival gear de noordzee over.

Aan de andere kant .. de beste stuurlui staan altijd aan wal...

Ik heb een brevet gehaald om echte tochten te kunnen maken .. en dat doe ik dus ook.. De les die ik heb geleerd is ... doen doen doen doen doen en leer leer leer leer.. Als je je onzeker voelt .. neem je iemand mee ... dat is nog gezelliger ook.


:confused: ... terwijl ik dit type is er ineens een noodlanding van een Cessna op het Strand ... :confused: .. reclame van Axe....
 
@csaba,

ULMs zijn minder bestand tegen crashes en splashes, dan .... (je weet wel).

Idem betrouwbaarheid 'vaak' niet gecertificeerde ULM motoren.

Je hebt het over nabestaanden :traantjes
Het klinkt nogal basaal, maar we komen allemaal .... overlijden.

Of je met ULM vliegen onnodig veel risico's neemt, laat ik in het midden ;)
Je bent gegrepen door het vliegvirus :biertje: en of je nu wel/geen oversteek maakt, het is 'altijd' verstandig om een non woekerpolis (levensverzekering) te hebben, welke uitkeert bij 'ULM' luchtvaartongevallen.

Het meenemen van 'n passagier(e) valt onder aansprakelijkheid en het laatste wat je wil, is dat je nabestaande(n) te maken krijgen met niet verzekerde aansprakelijkheid claims.

Aansprakelijkheid is vermogensaantasting en gaat ver.

Persoonlijk vermogen is af te dekken door te trouwen met huwelijkscontract (huwelijkse voorwaarden), gescheiden bankrekeningen, goederen en huis op naam van partner e.d.

BTW de kans dat je in Schaarbeek/Molenbeek/Charleroi wordt neergestoken, beschoten of geript, is m.i. factor X.000 hoger dan 'n 'ULM' splash.

Aan de andere kant .. de beste stuurlui staan altijd aan wal...
GBOF, is te land, ter zee en in de lucht ;)
 
Vragen die ik heb:
- Oversteken bij Calais? of is Duinkerken ook goed te doen?
- Ik hoor verhalen over inklaren van de kist?? hoe werkt dat?
- Overige tips zijn uiteraard welkom.

Er zijn 2 of 3 documenten nodig voor een oversteek:
- Je vliegplan.....een bekende naar ik aanneem
- Een form die je faxt of mailt naar de douane in de UK, dit is nodig omdat de UK geen schenge-land is.
- Wanneer je een experimental vliegt een form naar de CAA waarin staat hoelang is met je experimental in de UK verblijft (om te voorkomen dat Engelsen illigaal een experimental uit een ander land in de UK stallen).

Waarin de UK afwijkt van de rest van Europa is de naderingsprocedure. Veel velden kennen een overhead joint, een procedure waarbij je naderd aan de overkant van downwind. Het is handig je daarop voor te bereiden.

Een ander punt van voor bereiding is je RT. Als je het kanaal over gaat dan kun je met diverse Controlers spreken. London info (niet handig, want ze hebben geen converage boven het kanaal), Lydd is handig als je daar naar toe gaat. Farnbough east, maar Manston heeft LARS (radar) en geeft een goede support.

Laatste punt van voorbereiding: Als je praat tegen een controler dan zal deze vragen wat voor een service je wenst. Nu kun je de lolbroek uit hangen en vragen naar de aanbieding van de week, maar das niet handig. Ik vraag altijd basic service, maar (uit mijn hoofd) zijn er 3 type beschikbaar, waarbij de 3de de meest uitgebreide is en je op VRP's en headings naar je bestemming wordt gestuurd.

Communcatie is de UK is nauwkeurig en to the point, zorg dat je de drill kent (en even uitspreekt tegen je zelf voor dat je de mic indrukt).

Doc's heb ik voor je, stuur even een pm.

Have fun!
 
Terug
Bovenaan