Boeing747
Veteran
Nu de kortgedingrechter in Den Haag dd. 18/12 jl. heeft bepaald dat de Nederlandse autoriteiten Spanje niet hoeven te vragen om uitlevering van Julio om hem hier te berechten, betekent dat nog niet dat hij een dezer dagen op het vliegtuig naar Argentinië wordt gezet. In januari beslist Spanje over het door Argentinië gevraagde uitleveringsverzoek.
Vergelijk: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1329086.ece/Julio_P._hoeft_verliest_uitleveringszaak
Het ziet ernaar uit dat Julio uitlevering naar zijn geboorteland wacht.
De Haagse rechtbank stelde zich op het volgende standpunt: 'Onjuist zijn de suggesties in verschillende publicaties en uitlatingen dat een aantal getuigenverklaringen onwaarheden zouden bevatten en dat er ontlastend materiaal zou zijn aangetroffen in de in beslag genomen logboeken’.
Zie: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/107060/Haagse_rechtbank_wijst_eis_Julio_P._af.html
NRC Handelsblad dd. 18/12 jl. berichtte: ‘De rechter stelde dat het Openbaar Ministerie zelf bepaalt of het iemand vervolgt.’ En: ‘P. wil in Nederland worden berecht omdat hij zegt in Argentinië geen eerlijk proces te krijgen. De rechter is het hier niet mee eens, maar vindt dat het Nederland zou sieren om via diplomatie een terugkeergarantie voor P te bedingen, zodat P hier zijn eventuele opgelegde straf uit kan zitten.’ De rechter vindt het bedingen van zo’n garantie wel zo netjes omdat justitie Argentinië heeft getipt dat Julio op 22/09 jl. met een Transaviavlucht in de Spaanse stad Valencia zou zijn.
Deze krant wist overigens al op 23/09 jl. te vermelden dat Nederlandse justitiële autoriteiten aan het onderzoek van onderzoeksrechter Sergio Torres mee hebben gewerkt, waarbij onder meer is afgesproken dat de Nederlandse justitie niet zal vragen om de uitlevering van Julio, zie: http://www.nrc.nl/binnenland/article2366993.ece/Piloot_Transavia_opgepakt_om_dodenvluchten
De voormalig verkeersvlieger heeft inmiddels Gerardo Ibañez ingeschakeld, die geregeld militairen verdedigt die beschuldigd worden van mensenrechtenschendingen tijdens de Argentijnse dictatuur van 1976 tot 1983. Ibañez stelt niet alleen dat de getuige die in Nederland de politie heeft ingelicht 'een tegenstander van Poch in de hiërarchie van Transavia’ is. Hij betoogt ook dat Julio in die periode uitsluitend éénmotorige jachtvliegtuigen vloog terwijl voor de doodsvluchten tweemotorige vracht- of passagiersvliegtuigen werden gebruikt. Dat Julio de laatste machines niet kon besturen blijkt volgens Ibañez uit het verzoek dat zijn cliënt zelf bij zijn bazen indiende om 'ervaring op te doen in vliegtuigen met meer motoren.’ Verder betoogt hij dat de gewraakte vluchten vanuit Buenos Aires vertrokken terwijl Julio gestationeerd was op bases in de provincieplaats Bahia Blanca, 560 kilometer ten zuiden van de Argentijnse hoofdstad.
Zie: http://www.parool.nl/parool/nl/225/...aak-Transaviapiloot-Julio-P-naar-climax.dhtml
Aan enkele van deze argumenten valt echter wel te tornen. Al eerder verwees ik naar een link waarin uit de doeken wordt gedaan dat Julio op 01/03/1988 aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft opgegeven dat hij tot december 1980 vliegervaring heeft opgedaan met de volgende typen vliegtuigen: T. American T-28, De Havilland DHC-6, Beechcraft HE-80, Grumman HU-16, Albatross, Aermacchi MB-326, Douglas A-4Q. Meerdere toestellen dus met twee motoren die bovendien ingezet kunnen worden voor allerlei acties met meer dan twee personen op en rond het water, waarbij de Havilland DHC-6 zich ook prima leent voor parachutistensprongen.
Er is zelfs een link waarop te lezen valt dat advocaat Gerard Spong eist dat de logboeken van Julio niet als bewijsmateriaal gebruikt worden: http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/om-julio-p-vloog-ook-passagierstoestellen
Hierbij wil ik de kanttekening plaatsen dat ik uit eerdere berichten steeds heb begrepen dat zowel Spong als de familie van Julio van het OM inzage in de logboeken voorstaat.
Uit verklaringen van voormalige militairen en overlevenden is voorts duidelijk geworden dat het Argentijnse leger personeel uit het hele land inzette bij de doodsvluchten. Op deze wijze raakten zo veel mogelijk militairen betrokken bij de gruwelijkheden zodat er sprake was van ‘gedeelde verantwoordelijkheid’. ‘Een enkeling is de dans (om voor zo’n vlucht te worden ingedeeld) misschien ontsprongen, maar dat is uitzondering op de regel’, verklaart Adolfo Scilingo, de enige die zijn rol bij de vluchten heeft bekend omdat hij last kreeg van zijn geweten.
Zie ook: http://www.rnw.nl/pt-pt/node/30629
De journalist Horacio Verbitsky heeft aan de hand van de getuigenissen van Scilingo het boek ‘De Vlucht’ geschreven. Het geldt als een van de schokkendste documenten over de periode van de Argentijnse dictatuur.
Zie: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article886092.ece/De_inquisiteur_van_Argentinie
Of Julio, eenmaal overgeleverd aan Argentinië, jarenlang in voorarrest zal zitten, is de vraag gezien de haast die dit land intussen heeft met het megaproces tegen oud-militairen ten tijde van de junta (inderdaad, Q-nimbus, hoofdletteronwaardig dus wat mij betreft gewoon zonder hoofdletter).
Zie: http://www.parool.nl/parool/nl/225/.../Martelproces-Esma-begint-in-Argentinie.dhtml
Het loont de moeite om diverse links onderaan deze pagina aan te klikken en hetzelfde te doen met verschillende links op de aangeklikte pagina’s. Personen die daar de revue passeren zijn in dit topic ook al zijdelings genoemd.
Vooralsnog ga ik uit van de onschuld van Julio, al vormen de gegevens over de vliegtuigen die hij in die periode heeft gevlogen geen reden tot hoop. Op het moment dat wettig en overtuigend is bewezen dat hij dodenvluchten heeft uitgevoerd, zal hij heel wat hebben uit te leggen.
De vele verwikkelingen op deze diepzwarte bladzijden uit de geschiedenis, spelen nog steeds in het collectief van de mensheid en vragen om uitwerking, oplossing en verlossing.
Vergelijk: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1329086.ece/Julio_P._hoeft_verliest_uitleveringszaak
Het ziet ernaar uit dat Julio uitlevering naar zijn geboorteland wacht.
De Haagse rechtbank stelde zich op het volgende standpunt: 'Onjuist zijn de suggesties in verschillende publicaties en uitlatingen dat een aantal getuigenverklaringen onwaarheden zouden bevatten en dat er ontlastend materiaal zou zijn aangetroffen in de in beslag genomen logboeken’.
Zie: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/107060/Haagse_rechtbank_wijst_eis_Julio_P._af.html
NRC Handelsblad dd. 18/12 jl. berichtte: ‘De rechter stelde dat het Openbaar Ministerie zelf bepaalt of het iemand vervolgt.’ En: ‘P. wil in Nederland worden berecht omdat hij zegt in Argentinië geen eerlijk proces te krijgen. De rechter is het hier niet mee eens, maar vindt dat het Nederland zou sieren om via diplomatie een terugkeergarantie voor P te bedingen, zodat P hier zijn eventuele opgelegde straf uit kan zitten.’ De rechter vindt het bedingen van zo’n garantie wel zo netjes omdat justitie Argentinië heeft getipt dat Julio op 22/09 jl. met een Transaviavlucht in de Spaanse stad Valencia zou zijn.
Deze krant wist overigens al op 23/09 jl. te vermelden dat Nederlandse justitiële autoriteiten aan het onderzoek van onderzoeksrechter Sergio Torres mee hebben gewerkt, waarbij onder meer is afgesproken dat de Nederlandse justitie niet zal vragen om de uitlevering van Julio, zie: http://www.nrc.nl/binnenland/article2366993.ece/Piloot_Transavia_opgepakt_om_dodenvluchten
De voormalig verkeersvlieger heeft inmiddels Gerardo Ibañez ingeschakeld, die geregeld militairen verdedigt die beschuldigd worden van mensenrechtenschendingen tijdens de Argentijnse dictatuur van 1976 tot 1983. Ibañez stelt niet alleen dat de getuige die in Nederland de politie heeft ingelicht 'een tegenstander van Poch in de hiërarchie van Transavia’ is. Hij betoogt ook dat Julio in die periode uitsluitend éénmotorige jachtvliegtuigen vloog terwijl voor de doodsvluchten tweemotorige vracht- of passagiersvliegtuigen werden gebruikt. Dat Julio de laatste machines niet kon besturen blijkt volgens Ibañez uit het verzoek dat zijn cliënt zelf bij zijn bazen indiende om 'ervaring op te doen in vliegtuigen met meer motoren.’ Verder betoogt hij dat de gewraakte vluchten vanuit Buenos Aires vertrokken terwijl Julio gestationeerd was op bases in de provincieplaats Bahia Blanca, 560 kilometer ten zuiden van de Argentijnse hoofdstad.
Zie: http://www.parool.nl/parool/nl/225/...aak-Transaviapiloot-Julio-P-naar-climax.dhtml
Aan enkele van deze argumenten valt echter wel te tornen. Al eerder verwees ik naar een link waarin uit de doeken wordt gedaan dat Julio op 01/03/1988 aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft opgegeven dat hij tot december 1980 vliegervaring heeft opgedaan met de volgende typen vliegtuigen: T. American T-28, De Havilland DHC-6, Beechcraft HE-80, Grumman HU-16, Albatross, Aermacchi MB-326, Douglas A-4Q. Meerdere toestellen dus met twee motoren die bovendien ingezet kunnen worden voor allerlei acties met meer dan twee personen op en rond het water, waarbij de Havilland DHC-6 zich ook prima leent voor parachutistensprongen.
Er is zelfs een link waarop te lezen valt dat advocaat Gerard Spong eist dat de logboeken van Julio niet als bewijsmateriaal gebruikt worden: http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/om-julio-p-vloog-ook-passagierstoestellen
Hierbij wil ik de kanttekening plaatsen dat ik uit eerdere berichten steeds heb begrepen dat zowel Spong als de familie van Julio van het OM inzage in de logboeken voorstaat.
Uit verklaringen van voormalige militairen en overlevenden is voorts duidelijk geworden dat het Argentijnse leger personeel uit het hele land inzette bij de doodsvluchten. Op deze wijze raakten zo veel mogelijk militairen betrokken bij de gruwelijkheden zodat er sprake was van ‘gedeelde verantwoordelijkheid’. ‘Een enkeling is de dans (om voor zo’n vlucht te worden ingedeeld) misschien ontsprongen, maar dat is uitzondering op de regel’, verklaart Adolfo Scilingo, de enige die zijn rol bij de vluchten heeft bekend omdat hij last kreeg van zijn geweten.
Zie ook: http://www.rnw.nl/pt-pt/node/30629
De journalist Horacio Verbitsky heeft aan de hand van de getuigenissen van Scilingo het boek ‘De Vlucht’ geschreven. Het geldt als een van de schokkendste documenten over de periode van de Argentijnse dictatuur.
Zie: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article886092.ece/De_inquisiteur_van_Argentinie
Of Julio, eenmaal overgeleverd aan Argentinië, jarenlang in voorarrest zal zitten, is de vraag gezien de haast die dit land intussen heeft met het megaproces tegen oud-militairen ten tijde van de junta (inderdaad, Q-nimbus, hoofdletteronwaardig dus wat mij betreft gewoon zonder hoofdletter).
Zie: http://www.parool.nl/parool/nl/225/.../Martelproces-Esma-begint-in-Argentinie.dhtml
Het loont de moeite om diverse links onderaan deze pagina aan te klikken en hetzelfde te doen met verschillende links op de aangeklikte pagina’s. Personen die daar de revue passeren zijn in dit topic ook al zijdelings genoemd.
Vooralsnog ga ik uit van de onschuld van Julio, al vormen de gegevens over de vliegtuigen die hij in die periode heeft gevlogen geen reden tot hoop. Op het moment dat wettig en overtuigend is bewezen dat hij dodenvluchten heeft uitgevoerd, zal hij heel wat hebben uit te leggen.
De vele verwikkelingen op deze diepzwarte bladzijden uit de geschiedenis, spelen nog steeds in het collectief van de mensheid en vragen om uitwerking, oplossing en verlossing.
Laatst bewerkt: