Motivering

Annemarie

New member
Hallo Allemaal!

Zoals ik ook al in het topic "Trimmen?" schreef, ga ik vanaf morgen de GVSS doen bij de KLS.
Misschien is dit bij deze ronde niet zo heel erg belangrijk, maar ik vroeg me af hoe jullie een goede motivering voor deze opleiding en dit beroep hebben geformuleerd.
In mijn levensbeschrijving voor de psycho heb ik aangegeven dat dit een jeugdroom van me is. Het is een gevoel wat niet rationeel te onderbouwen is. En dat het me een heel machtig gevoel lijkt zo'n grote kist te besturen. Dit was volgens hen niet voldoende en ik moest het nog wat bijschaven. Nu heb ik hier heel lang overnagedacht, maar ik kom niet tot een redelijke motivatie.
Kan iemand me ideeen geven??

Groetjes Annemarie
 
Annemarie zei:
Hallo Allemaal!

Zoals ik ook al in het topic "Trimmen?" schreef, ga ik vanaf morgen de GVSS doen bij de KLS.
Misschien is dit bij deze ronde niet zo heel erg belangrijk, maar ik vroeg me af hoe jullie een goede motivering voor deze opleiding en dit beroep hebben geformuleerd.
In mijn levensbeschrijving voor de psycho heb ik aangegeven dat dit een jeugdroom van me is. Het is een gevoel wat niet rationeel te onderbouwen is. En dat het me een heel machtig gevoel lijkt zo'n grote kist te besturen. Dit was volgens hen niet voldoende en ik moest het nog wat bijschaven. Nu heb ik hier heel lang overnagedacht, maar ik kom niet tot een redelijke motivatie.
Kan iemand me ideeen geven??

Groetjes Annemarie
Als je iemand kent die verkeersvlieger is, dan is het misschien goed om daar even mee te praten. Je bent namelijk vooral als captain een manager van het vliegtuig, en dat is ook wat ze graag van je willen horen. Nu spreek ik (nog?) niet uit ervaring, maar dat is wel waar je achter komt als je je er in verdiept. Voor de gvss zullen ze hier niks over vragen, maar je moet wel je levensbeschrijving inleveren voor het (hopelijk) komende cova gesprek! Als je daar je motivatie in hebt verwerkt dan mag dat inderdaad wel wat bijgeschaafd worden want "jeudgdroom / leuk zo'n groot ding te besturen" zal ze waarschijnlijk niet overtuigen nee...
Nogmaals succes morgen!
Jesper
 
Annemarie,

Je kunt misschien even het volgende stukje doorlezen, zodat duidelijk is wat je NIET wilt. het is dan misschien veel makkelijker om daaruit op te maken wat je dan WEL wilt.

Iedere dag om 7 uur opstaan, om 7:30 ontbijten om 7:45 in de file staan. Vervolgens iedere dag om 8:45 bij je kantoor aankomen. Het is nog steeds hetzelfde kantoor. 'Goedesmorgens... Goedesmorgens...' Weer dezelfde collega's. Weer diezelfde irritante cliënt, die je gister ook al aan de lijn hebt gehad. Waarom belt die $@%&@ dan ook al om 9:05? Nou, maar eens even koffie halen dan. Damn hebben ze dat cappucino-apparaat nou nog niet gemaakt? 'Ow neem voor mij even een 132 mee ajb...' Hoe laat is het? 10:15... Shit wat een stapel formulieren, die hadden vorige week al verstuurd moeten zijn. Tringgg telefoon 'Nee, mevrouw wij hebben uw A319-formulier nog niet ontvangen. Wat? Nee dan had u een A380 formulier in moeten sturen. Die had u vorige week al opgestuurd? Ja die hebben wij ontvangen, maar u had secties 737-900 en 737-300 niet ingevuld en dan geeft de computer een sterretje aan en dan mogen we er niets aan doen. Dus u gaat het formulier nog een keer insturen? Goedzo, dank u wel daaaaag.' Wat een suffe mensen allemaal. Ah, bijna 12:00 dan maar lunsuh. Hmm, vandaag kroketten of toch maar die patat?! Damn geen ketchup, dan maar die kroket. 13:00, klaar met lunsuh. Damn nou moet ik die verveel van Sales nog even bellen. Goed, nou de rest van de formulieren maar even in de computer invoeren. Damn, klotesysteem ligt er weer uit. Dan die email nog maar even sturen. 16:55 telefoon. 'Nou, die heeft pech, morgen weer een dag' 17:05 file begint al bij het uitrijden van de parkeergarage. Waarom haalt die &#$& nou rechts in g^%verd@mme?! Terwijl je stil op de A12 staat, gaat de zon onder en droom je even weg bij de aanblik van de 747 die de dalende zon achterna gaat. Waar zal die heen gaan? Orlando? LA? Tja, had ik nu 10 jaar geleden maar een andere carriëre gekozen.

Dit is natuurlijk een beetje kort door de bocht, maar als je hier uit kunt halen wat je NIET wilt kom je natuurlijk al een heel eind.

Groet Koning
 
@Koning: Je hebt natuurlijk een puntje, maar iets kiezen simpelweg omdat een kantoorbaan je niet aantrekt vind ik persoonlijk geen goede start om aan een motivatie te komen.

@Annemarie: Probeer vooral te bedenken welke aspecten voor jou van belang zijn in je (toekomstig) beroep, los van of dit in de luchtvaart is of niet. Als het goed is kan je die aspecten altijd motiveren. Kijk vervolgens in hoeverre je ze kunt matchen aan de luchtvaart. Bedenk ook wat je niet leuk lijkt aan het vak en bedenk hoe je daarmee wilt omgaan.

Succes!
Clown
 
clown. Het is mijn bedoeling om d.m.v. een voorbeeld hulp te verschaffen. Wat je b.v. interessant kunt vinden is dat je geen 9 tot 5 mentaliteit moet hebben. Dat je geen werk meeneemt naar de volgende dag (In het kantoorvoorbeeld gebeurt dit dus wel). Het is een heel praktisch beroep (Geen geleuter over formulieren die ingevuld moeten worden, hoewel....) Je kunt b.v. zeggen dat je niet iedere dag met dezelfde collega's werkt. Enz.

Zo duidelijker?
 
Annemarie, ik vind het wel een beetje B*ll S**t wat ze tegen je zeggen.
Ik heb vroeger ook zoiets als motivering gebruikt.
Mijn motivering: "Het lijkt me een super leuk beroep, droom baan, fam zit ook in de luchtvaart (niet vliegen)".

Als dat toch jouw motivering is moeten ze dat accepteren.
Dat je het moet bijschaven is dus alleen omdat ze het wat mooier willen horen. Iedereen kan van alles bedenken, zodat het allemaal mooi klinkt.
Maar jij zegt eigenlijk precies zoals het is: Het is een droom baan voor je. Het is een gevoel wat niet rationeel te onderbouwen is.
Ik vind het een goede motivering.
Zeker als blijkt dat je aanleg hebt voor het beroep en de mogelijkheden om de opleiding te gaan doen, snap ik niet dat je het moet bijschaven...
Als je voldoet aan de eisen voldoe je er aan... ook al is je motivering nogal kort.
 
Viper1983 zei:
Annemarie, ik vind het wel een beetje B*ll S**t wat ze tegen je zeggen.
Ik heb vroeger ook zoiets als motivering gebruikt.
Mijn motivering: "Het lijkt me een super leuk beroep, droom baan, fam zit ook in de luchtvaart (niet vliegen)".

Als dat toch jouw motivering is moeten ze dat accepteren.
Dat je het moet bijschaven is dus alleen omdat ze het wat mooier willen horen. Iedereen kan van alles bedenken, zodat het allemaal mooi klinkt.
Maar jij zegt eigenlijk precies zoals het is: Het is een droom baan voor je. Het is een gevoel wat niet rationeel te onderbouwen is.
Ik vind het een goede motivering.
Zeker als blijkt dat je aanleg hebt voor het beroep en de mogelijkheden om de opleiding te gaan doen, snap ik niet dat je het moet bijschaven...
Als je voldoet aan de eisen voldoe je er aan... ook al is je motivering nogal kort.
Dat is waar, als je maar wél weet wat het ook werkelijk inhoudt, want daar gaat ook vast ook naar gevraagd worden. Als het al heel lang een droom van je is, dan is dat natuurlijk erg mooi. Maar als je het ook daadwerkelijk bijna gaat verwezenlijken dan moet je ook even uit die droom stappen en de nadelen van het beroep bekijken. Als je droom dan sterk genoeg is kom je er achter dat het je nog net zo mooi lijkt, als je droom dat was niet was dan kan je wel eens sterk aan het twijfelen worden gebracht denk ik.
Jesper
 
Ik denk dat het belangrijk is dat je voor jezelf naagaat wat daadwerkelijk JOU motivatie is en niet wat een ander heeft gezegd. Dat je die 'kriebels' in je buik ervan krijgt heeft bij iedereen weer een andere oorzaak door een andere situatie en ik denk persoonlijk dat ze het echt wel merken of jij meent wat je zegt of niet. Bovendien moet je ook weer niet te hard gaat roepen van:"Ik vind het interessant omdat ik een manager in de lucht ben", want ook dit zal je moeten onderbouwen en als jij geen ervaring hebt als manager.........l*l je dan daar maar weer goed uit. Misschien is het inderdaad verstandig om eens met een verkeersvlieger te gaan praten als je deze kent.
 
Viper1983 zei:
Annemarie, ik vind het wel een beetje B*ll S**t wat ze tegen je zeggen.
Ik heb vroeger ook zoiets als motivering gebruikt.
Mijn motivering: "Het lijkt me een super leuk beroep, droom baan, fam zit ook in de luchtvaart (niet vliegen)".

Als dat toch jouw motivering is moeten ze dat accepteren.
Dat je het moet bijschaven is dus alleen omdat ze het wat mooier willen horen. Iedereen kan van alles bedenken, zodat het allemaal mooi klinkt.
Maar jij zegt eigenlijk precies zoals het is: Het is een droom baan voor je. Het is een gevoel wat niet rationeel te onderbouwen is.
Ik vind het een goede motivering.
Zeker als blijkt dat je aanleg hebt voor het beroep en de mogelijkheden om de opleiding te gaan doen, snap ik niet dat je het moet bijschaven...
Als je voldoet aan de eisen voldoe je er aan... ook al is je motivering nogal kort.
Dit is wel erg kort door de bocht. Natuurlijk is het moeilijk te beschrijven waarom je piloot wilt worden, maar je kan wel degelijk zeggen wat je aanspreekt aan het beroep. "Ik vind het een leuk beroep en dat moet men maar accepteren" dat gaat natuurlijk helemaal nergens over.
Zo zou je ook kunnen vertellen welke rol luchtvaart heeft gespeeld in je leven, waarom je geinteresseerd bent geraakt in het beroep piloot enz enz. Het is minder moeilijk dan het lijkt.
 
Dit is wel erg kort door de bocht. Natuurlijk is het moeilijk te beschrijven waarom je piloot wilt worden, maar je kan wel degelijk zeggen wat je aanspreekt aan het beroep. "Ik vind het een leuk beroep en dat moet men maar accepteren" dat gaat natuurlijk helemaal nergens over.
Zo zou je ook kunnen vertellen welke rol luchtvaart heeft gespeeld in je leven, waarom je geinteresseerd bent geraakt in het beroep piloot enz enz. Het is minder moeilijk dan het lijkt.

vind ik niet...
Als je het nu enorm leuk lijkt, je hebt de middelen, bent geschikt. Moet je het toch gewoon doen? Uiteraard moet je alle aspecten van te voren bekijken, maar iedereen gaat anders met de negatieve aspecten van het beroep om....

Als je naar de opleiding tot bakker gaat hoef je ook niet in detail te vertellen waarom je nou zo graag broodjes wilt bakken..... :bwah:

Ik vind het werkelijk onzin. Als je de aanleg hebt, door de psych komt, kortom je bent geschikt... mag het niet vastliggen op een goede motivatie :rolleyes:

.... just my 2 cents
 
Maar je laat wel merken enthousiast te zijn, als je er veel over kunt vertellen (wat de baan inhoudt, waarom jou dat ligt, waarom je niet liever broodjes bakt :grijns: ). Dat kan denk ik net de doorslag geven.
 
Viper,

Je hebt natuurlijk gelijk, maar de kosten en risico's zijn hier veel hoger dan het geval is bij broodjes bakken. Ook de school neemt veel risico.

Als er namelijk mensen gaan afvallen, bijvoorbeeld door gebrek aan motivatie/doorzettingsvermogen/steun, dan daalt hun geloofwaardigheid richting partners zoals kredietverstrekkers/verzekeraars, en naar luchtvaartmaatschappijen (in zekere zin hun afnemers).

De school wil dus ook zoveel mogelijk zekerheid, en als motivatie blijkbaar een belangrijk issue is, en er zeer veel aanbod voor hen is, dan vind ik het begrijpelijk dat ze daar eisen aan stellen.

Ik heb er ook geen verstand van maar dit is, afgaand op wat ik nu weet, hoe ik het zie. Als ik wat over het hoofd zie hoor ik het graag!

Groeten
Clown
 
Belicht bepaalde aspecten van het beroep die jou heel erg aanspreken en zorg dat het enthousiasme erin doorklinkt. Zo heb ik het gedaan. Motivatie is denk ik wel degelijk belangrijk dat je die goed verwoord, omdat er zoveel mensen zijn geweest met 'Het is een droom baan voor je. Het is een gevoel wat niet rationeel te onderbouwen is'! Maar waarom is het dan een droombaan behalve het gevoel wat je hebt?
 
Dat de psycho jou motivering niet genoeg vind is ook deels omdat zij dat volgens hun boekje moeten zeggen. Als je dat gesprek had met iemand die zelf vliegt, had hij (of zij) waarschijnlijk meer begrip voor jou motivatie.

Een motivatie in de zin van..."het is altijd al mn droom geweest"...is nix mis mee. Maar de selecteurs willen dan ook wel heel graag zien dat jou beeld van het beroep vlieger een reële is.

Vaak hebben mensen die nog niet vliegen een veel te rooskleurig beeld van het beroep. Een grote studieschuld, eventueel laag start salaris, hoge werkdruk (ken mensen die 7 stretches op een dag vliegen), lastig contact houden met je vriendenkring....etc. Er zijn dus ook nadelen.

Enigzins off topic....mensen die al wel een baan als vlieger hebben zien het vaak weer veel te somber in. Toen ik begon met vliegen viel me op dat er een behoorlijke klaag-cultuur hangt (bij KLM).

Enthousiasme uitstralen werkt altijd. En afhankelijk van de situatie, kun je ook een leuke one-liner erbij verzinnen...zoals "ik hou van zon, en boven de wolken is het altijd mooi weer"... Maar dit werkt uiteraard niet bij iedereen, dat moet je in een gesprek aanvoelen.

Veel succes!
 
Terug
Bovenaan