Mooie Filmpjes

Nou Vietnam oorlog, de eerste kisten die Irak binnenvielen in desert storm en nu de oorlogen in Irak en Afghanistan.

Eerst ff onderzoeken voor je iets roept he:grijns:!

Maar leuke filmpjes leveren jets op ja.

Volgens mij zijn bij al deze oorlogen de Jets als eerste naar binnen gegaan en hebben minstens een even grote rol gespeeld (zo niet meer) als heli's, en Afghanistan is geen oorlogsmissie he, blijft een opbouwmissie ;)

Groeten
 
Volgens mij zijn bij al deze oorlogen de Jets als eerste naar binnen gegaan en hebben minstens een even grote rol gespeeld (zo niet meer) als heli's, en Afghanistan is geen oorlogsmissie he, blijft een opbouwmissie ;)

Groeten

Daar maak jij toch een paar grote fouten. In eerste golfoorlog waren de eerste kisten in Irak, de apaches nog voordat de F-117 erin ging. Dit om een gat te maken in de airdefence van Irak. En vietnam staat bekend erom dat die oorlog onmogelijk zou zijn geweest zonder de huey/cobra/chinook etc.

Tuurlijk spelen jets ook een erg grote rol. Maar de rol van de heli word als maar groter.

En afghanistan een opbouwmissie tja :p:, je zou er eens heen moeten gaan haha:grijns:
 
Daar maak jij toch een paar grote fouten. In eerste golfoorlog waren de eerste kisten in Irak, de apaches nog voordat de F-117 erin ging. Dit om een gat te maken in de airdefence van Irak. En vietnam staat bekend erom dat die oorlog onmogelijk zou zijn geweest zonder de huey/cobra/chinook etc.

Tuurlijk spelen jets ook een erg grote rol. Maar de rol van de heli word als maar groter.

En afghanistan een opbouwmissie tja :p:, je zou er eens heen moeten gaan haha:grijns:

De eerste golfoorlog (1990-1991) begon met idd met een aanval van 8 Apache's deze bleven alleen in Saudi-Arabie. Ze hadden namelijk radarstations aan de grens van Saudi en Irak vernietigd. Dit gebeurde op 17 januari 1991, om 2.38 AM. Tegelijkertijd vlogen F-15's en F-117's onder begeleiding van F-111's de grens over, waarbij de F-15's naar vliegvelden in het westen gingen en de F-117's naar Baghdad om daar belangrijke doelwitten te bombarederen. De F-117's lieten de eerste bommen om 3.00 AM vallen. Daarna volgde andere vliegtuigen en Tomahawk-raketten van de US Navy.
De apaches hebben dus wel de oorlog geopend met bovenstaande actie maar ze zijn niet de eerste in Irak geweest en hebben verder in de luchtoorlog ook weinig te betekenen gehad. Pas toen de grondoorlog begon, konden ze natuurlijk weer close air support geven aan de grondtroepen. Deze rol vervullen ze in Afghanistan ook.
Uiteraard speelden de heli's in Vietnam een grote rol, hier is de Huey bekend mee geworden, maar ook hier waren de jets van groot belang voor de geallieerden.

En ik hoop ooit nog eens naar Afghanistan te mogen.

Groeten
 
Erik88, ik begrijp dat je jets heel mooi vind en dat je er erg graag op wilt vliegen. Probeer echter enigsinds te begrijpen wat Hello probeert te zeggen voordat je alles probeert te weerleggen.
Laten we het er op houden dat zowel de jets als de heli's onmisbaar zijn om onze taak goed uit te voeren. ;)
 
Nu weer even over 'mooie filmpjes', waar het topic tenslotte over gaat?

Om even op sebastiaanvalk terug te komen, dat is inderdaad echt laag:

6nu4zyh.jpg


Die A-10 en dat vliegtuig uit een groep van 3 (F4's?) is het laagste wat ik van een jet heb gezien.
 
De eerste golfoorlog (1990-1991) begon met idd met een aanval van 8 Apache's deze bleven alleen in Saudi-Arabie. Ze hadden namelijk radarstations aan de grens van Saudi en Irak vernietigd. Dit gebeurde op 17 januari 1991, om 2.38 AM. Tegelijkertijd vlogen F-15's en F-117's onder begeleiding van F-111's de grens over, waarbij de F-15's naar vliegvelden in het westen gingen en de F-117's naar Baghdad om daar belangrijke doelwitten te bombarederen. De F-117's lieten de eerste bommen om 3.00 AM vallen. Daarna volgde andere vliegtuigen en Tomahawk-raketten van de US Navy.
De apaches hebben dus wel de oorlog geopend met bovenstaande actie maar ze zijn niet de eerste in Irak geweest en hebben verder in de luchtoorlog ook weinig te betekenen gehad. Pas toen de grondoorlog begon, konden ze natuurlijk weer close air support geven aan de grondtroepen. Deze rol vervullen ze in Afghanistan ook.
Uiteraard speelden de heli's in Vietnam een grote rol, hier is de Huey bekend mee geworden, maar ook hier waren de jets van groot belang voor de geallieerden.

En ik hoop ooit nog eens naar Afghanistan te mogen.

Groeten


Zozo, archieven van het pentagon ff gehackt ;)?
Maarre volgens de lessen die ik gehad heb in de opleiding klopt je beeld niet helemaal. Zeker tegenwoordig in Irak en Afghanistan zijn de heli's van veel groter belang. Enne hoe mooi jets ook kunnen zijn, klein tipje: heli's doen veel leuker, mooier en spannender werk. Helaas zijn daar weinig coole filmpjes van.
 
Enne hoe mooi jets ook kunnen zijn, klein tipje: heli's doen veel leuker, mooier en spannender werk. Helaas zijn daar weinig coole filmpjes van.

Daar heb je misschien wel een punt... Alleen een beetje jammer dat heli's niet 9G trekken of met Mach 2 door de bergen vliegen :grijns:

Squall
 
Daar heb je misschien wel een punt... Alleen een beetje jammer dat heli's niet 9G trekken of met Mach 2 door de bergen vliegen :grijns:

Squall

Mach 2 vliegen ze heus niet hoor ;). En mach 2 op FL300 daar merk je niks van.
Dan is 150 kts op 20 ft veel leuker.

En 9 G tja ach. Doet alleen maar pijn :P
 
Het voordeel van Heli's is dat ze snel en wendbaar zijn en dus goed geschikt zijn voor nauwkeuriger close air support. Jets kunnen ook close air support geven, maar kunnen de mannen op de grond niet constant ondersteunen. Jets maken grotere runs als heli's. Heli's kunnen tenslotte ook hoveren.

In de jaren 70 is de technologie dusdanig sterk ontwikkeld dat de technologische voorsprongen tussen strijdende legers veel groter zijn als ooit tevoren, waardoor de risico's steeds kleiner worden. Dit is nu vooral te merken in Irak en Afghanistan waarbij de vijand alleen maar beschikking heeft over relatief oud en defect spul in vergelijking met het wapentuig waar hedendaagse ontwikkelde legers over beschikken.

Winds,

WvdB
 
Wat maakt het eigenlijk uit wie als eerste ergens was. De helikopter en het vliegtuig hebben zo ieder zijn eigen functie. En als de helikopter of het vliegtuig overbodig zou zijn dan zou defensie er al lang 1 van de twee uit gegooid hebben.
Maar laten we on topic blijven dus vliegtuig en/of helikopter liefhebbers laat is wat mooie filmpjes zien:D.
 
Laatst bewerkt:
Hier dan maar weer eens 1 van da master him self :)

De bugatti veyron = 1000+HP tegen de EUROFIGHTER
maar niet zomaar een test!

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=Tb8uR4TTr_k[/YOUTUBE]
 
Yupsz, filmwerk daar is Top gear gewoon super goed in je ziet ook dat de piloot er na lijkt te kijken. Wat je natuurlijk niet weet is de volgorde (het kan een truck zijn dat die konijn toekeek en dat ze dat er tussen hebben geplakt zodat het lijkt alsof hij toekijkt...) anyway mooi filmpje.

[HIJACK ON]
Wat vinden jullie dan van die Euro Fighter?? het schijnt dat hij supercruise heeft (zonder afterburner hoger als 1 mach halen) en ook dat hij ook op hoge snelheden 6G kan trekken.
[HIJACK OFF]

Tks
 
Eurofighter vind ik een hele mooie kist, dat van die supercruise klopt volgens mij ja. Maar ik ben benieuwd of de eurofighter het wint van een F22 Raptor
 
Terug
Bovenaan