MonchenGladbach

FAACFI

New member
Beste Piloten,
Ik ben van plan om binnenkort een vlucht te maken naar MonchenGladbach (EDLN), nou heb je daar te maken met klasse C airspace. Ik kan echter geen frequenties vinden waarop ik contact op zou nemen met approach oid voordat ik EDLN tower contact. Kan iemand mij hier mee helpen?
 
Nou ben ik gewend dat approach frequenties op de VAC's staan vermeld van EDLN (in dit geval). Waar haal je deze frequenties vandaan voor vluchten in Duitsland?
 
APP en ground delen de frequentie: 121.925. Maar je hoeft app daar niet op te roepen. gewoon ATIS uitluisteren (109.800) en 5 minuten voor het visual reporting point TWR oproepen op 120.450.
 
Dan vlieg je dus C airspace binnen zonder two way radio communication? Hoe is dit dan voor Dusseldorf? Daar staat het ook niet vermeld op de VAC.
 
Als het een VFR vlucht betreft hoef je APP (121.925) niet op te roepen. Gewoon ATIS (109.800) uitluisteren en 5 min voor het vis. reporting point TWR (120.450) oproepen.
 
Dan vlieg je dus C airspace binnen zonder two way radio communication? Hoe is dit dan voor Dusseldorf? Daar staat het ook niet vermeld op de VAC.

Geen ervaring met EDDL, maar als je twijfelt kun je in de AIP kijken wat ze er over VFR flights melden. Class C begint overigens bij EDDL pas op 2500 ft MSL.
De 'omgekeerde bruidstaart' vind je ook bij EDLN, dus ook daarvoor geldt dat je bij het aanvliegen van het reporting point het beste maar onder de 2500 ft MSL kunt blijven.
 
Dus gewoon klasse C in vliegen zonder radio contact?
Laat je niks wijsmaken ;), klikkerdehik

Klasse C (en D) = ATC Clearance required and constant listening watch (+ mode S).

Frequenties staan in de JEPP (IFR Airway Manual) :biertje:

Was ff zoeken maar D I T (AIRPORTBRIEFING Mönchengladbach EDLN) heb ik online voor je gevonden.

BTW VFR = initieel 129.875 (Langen INFO) ;)
 
Kun je dan aannemen dat je de frequentie van Langen info krijgt voordat je C in vliegt? Aangezien het erop lijkt dat je op de officiële documenten hier de frequenties niet voor vindt, behalve IFR documenten.
 
Nooit zonder toestemming class C in vliegen...
Precies (geldt ook voor klasse D) ;)

@FAACFI,

INFO staat voor informatie.

Van zodra je de grens overgaat, meldt je je aan op INFO (129.875).

Voor het binnenvliegen van klasse C (en D), heb je een klaring nodig.

Ruim van te voren vraag je een klaring (INFO).
INFO zal je verder helpen (klaring, FREQ change e.d.).
Kachel je vrolijk door (zonder klaring), dan heb je 'n Airspace infringement aan je broek.

Van zodra de zichtvliegvoorschriften (< FL100: 5Km, 1500m, 1000') ineenstorten, je het klasse gebied dient te verlaten. Transition Altitude (TA) is 5000'.
 
Van zodra je de grens overgaat, meld je je aan op INFO (129.875).

Let wel: er schijnen er op die frekwentie te werken die erop staan te worden aangesproken als INFORMATION. Misschien wat pietluttig maar niet onterecht.
 
Precies (geldt ook voor klasse D) ;)

@FAACFI,

INFO staat voor informatie.

Van zodra je de grens overgaat, meldt je je aan op INFO (129.875).

Voor het binnenvliegen van klasse C (en D), heb je een klaring nodig.

Ruim van te voren vraag je een klaring (INFO).
INFO zal je verder helpen (klaring, FREQ change e.d.).
Kachel je vrolijk door (zonder klaring), dan heb je 'n Airspace infringement aan je broek.

Van zodra de zichtvliegvoorschriften (< FL100: 5Km, 1500m, 1000') ineenstorten, je het klasse gebied dient te verlaten. Transition Altitude (TA) is 5000'.

De klasse C airspace rond Mönchengladbach begint op 2500vt. De CTR (klasse D) loopt tot 2000vt met daarboven ook een stuk C. Als je daar allemaal dus onder blijft , dan heb je alleen te maken met de CTR en dus de toren,van wie je een klaring moet krijgen om te mogen binnenkomen.

Let ook even op dat INFO geen autoriteit is voor gecontroleerd luchtruim en dat zij je dus zelf geen klaring mogen geven (eigenlijk) maar moeten doorzetten naar de ATC die wel verantwoordelijk is voor dat stuk luchtruim. Maar soms heel verwarrend worden INFO en APP of RADAR gecombineerd, dus dan kunnen ze die klaring wel weer geven

O ja,kijk ECHT uit in Duitsland, want daar zijn ze sinds een paar jaar erg streng op infringements en heb je meteen bij een niet ernstige infringement zomaar een boete van ca. € 450 aan je broek hangen en niet alleen buitenlandse vliegers maar ook de Duitsers zelf.
 
O ja,kijk ECHT uit in Duitsland, want daar zijn ze sinds een paar jaar erg streng op infringements en heb je meteen bij een niet ernstige infringement zomaar een boete van ca. € 450 aan je broek hangen en niet alleen buitenlandse vliegers maar ook de Duitsers zelf.
Boete van +/- € 450 is 'n weggevertje.

In België (voorbeeld) heb je 'al' 'n boete van € 450 aan je broek voor het niet aan boord hebben van 'n brandblusser (Ramp Check).

Airspace infringement, lijkt mij vele malen serieuzer dan het niet hebben van 'n brandblusser.
 
Laatst bewerkt:
Boete van +/- € 450 is 'n weggevertje.

In België (voorbeeld) heb je 'al' 'n boete van € 450 aan je broek voor het niet aan boord hebben van 'n brandblusser (Ramp Check).

Airspace infringement, lijkt mij vele malen serieuzer dan het niet hebben van 'n brandblusser.

Voor dat bedrag koop je een IpadMini met Skydemon (en de Duitse plates) en dan was het antwoord op deze vraag snel terug te vinden :-)
Alle info staat erop, airspaces, reporting points, freq's, enz.
 
Terug
Bovenaan